Uncharted Waters

Platforma: SNES / Žánr: Strategy-TBS / Developer: KOEI  / Vydavatel: KOEI / Rok: 1994

Tak tuhle hru od firmy KOEI považuji za naprostou perličku, protože co tady šlo všechno dělat naplňuje přesně mé představy o námořním dobrodružství s atmosférou zámořských dálav, nových obzorů, obchodování s exotickým zbožím nového světa, zároveň zažíváte pnutí a obchodní války starých mocností na starém kontinentě, které nakonec ústí v nekalé praktiky korzárství s podporou království, za které hrajete.

Zatímco euroameričtí hráči měli své Pirates!, východní hráči měli Uncharted waters a díky tomu, že Japonci jsou fascinováni vývojem civilizace v Evropě, takže ve svých hrách rádi používají středověkou evropskou architekturu a různé evropské reálie, tak u Uncharted Waters byli fascinováni zámořskými objevy Portugalska, Španělska a zároveň byli zaujati silou ottomanské říše ve středomoří. Do 17. století takovéto Evropy situovali hru a začínáte jako obchodník portugalského krále.

Od první lodi a prvního naložení zboží a převezení jej do nejbližšího pobřežního města Evropy se postupně dopracujete k zámořským cestám na východ i západ, obchodujete s jednotlivými městy, získáváte v nich vliv, rozšiřujete svou flotilu a nakonec se podíváte i do tajemné země Zipangu a otevřete všechny obchodní cesty jak je znáte z historie.

Tím vším získáváte slávu pro svého krále a výhrou je, že vám provdá král svou dceru. Cesta je to trnitá, zažijete na ní spoustu dobrodružství, bitev s konkurenčními frakcemi, zároveň prodáváte a nakupujete a prostě vyděláváte.

Co bych na této hře vyzdvihl oproti starší Pirates! od Microprose je to, že vše probíhá na tahy, včetně námořních bitev, vše se krásně přehledně ovládá a celkově je prostě hra více user friendly. Pro mě představuje Uncharted Waters nejlepší sérii námořního obchodníka, válečníka či korzára, s jakou jsem se setkal. Jde v podstatě o ekvivalent hry Elite 2: Frontier  na moři.

Hra probíhá zhruba takto - v prvním přístavu do své malé loďky naložíte zboží, které převezete do jiného přístavu a budete doufat, že vám tam za něj zaplatí více, než jste za něj utratili. Postupně lze sondovat, kde se co za kolik prodává a pak vozíte vybrané zboží do těchto lokalit. Postupně se z vás stává bohatý obchodník, který si může řasem díky vydělaným penězům koupit lepší loď, ale časem i flotilu.

Jak roste vaše síla a bohatství, začnou se o vás zajímat králové soupeřících zemí a váš král vám zadává úkoly, které postupně plníte, zároveň kličkujete mezi politickými smlouvami dalších frakcí, tajně pirátíte, respektive korzáříte a tak se stanete trnem v oku nejednoho kapitána konkurenční frakce. Někdy na vás dokonce budou pořádat organizované hony. Díky tomu se dostáváte do střetů a v zajímavých taktických tahových soubojích bojujete námořní bitvy. Každé vítězství vám přináší experience body, čímž je zde zastoupen i výrazný RPG prvek. S rostoucí reputací na moři získáváte uznání i vašim králem a dostáváte náročnější úkoly státnického charakteru, znamenající zisk moci na obchodních námořních stezkách pro daný stát.

Kromě toho, že se budete snažit o nadvládu nad přístavy svými obchodními aktivitami ve středozemí a pobřeží západní Evropy, tak je vám otevřena i cesta do exotických krajin a můžete se stát hlavním hráčem v zámořských objevech a otevřít obchodní cestu třeba do Japonska, můžete i obeplout svět. Hra je velmi otevřená a v podstatě neklade vaším iniciativám žádné meze.

Pokud hledáte námořní dobrodružství plné atmosféry exotických krajin, obchodování a námořních bitev, tak Uncharted Waters je jasná volba a popravdě jsem se nesetkal asi s ničím tak komplexním s takovými možnostmi a navíc propracovaným do takových detailů, jako je Uncharted Waters. Takoví Pirates vedle toho u mě pohořely realtimovými bitvami a jakousi těžkopádností. Uncharted Waters je hra již letitá, přes to neztrácí nic na svém kouzlu. Má i pokračování Lost Horizons (které mě teprve čeká a moc se na něj těším) a také existuje online verze Uchcharted Waters online.

Jde o jednu z těch her, u kterých jsem byl schopen vysedávat do 4 hodin do rána a do postele mě vyháněl ranní zpěv ptáků, který mi připomněl, že jsem u hry probděl noc :-) Mám velmi rád atmosféru zámořských objevů, exotických výprav, obchodování, pirátství a námořních bitev. Tahle hra mi splnila tento sen v herní podobě asi úplně nejvíce. Dal bych stovku, ale 5% si nechávám v rezervě pro pokračování, kdyby náhodou bylo lepší :-)

Hodnocení: 95%