Breath of Fire 4

Platforma: PS1 / Žánr: jRPG / Developer: Capcom / Vydavatel: Capcom / Rok: 2000


Čtvrtý díl série považuji za vrcholné snažení autorů a přes to, že mým nejoblíbenějším dílem, hlavně díky atmosféře, zůstává díl první, tak o čtverce mohu říci jasně, že je nejkomplexnější, nejpovedenější a příběhově nejzamotanější a jestli se Capcomu povedlo přiblížit k těm věhlasnějším jRPG, tak právě v tomto díle. Pokud chcete zkusit některý díl Breath of Fire a nechcete odejít třeba z něčeho zklamáni, tak je to přesně tenhle díl, po kterém musíte sáhnout.


Opět hrajeme za Ryua, modrovlasého chlapce, kterého najde princezna Nina ztraceného v poušti a úkolem je odhalit chlapcovu minulost a zachránit budoucnost. Zajímavé je rozdělení příběhu do dvou alternativ, jedna je Ryuova, druhá je za Fou-lu, válečníka, snažícího se zachránit říši. Více nebudu prozrazovat, trochu to připomíná tu snovou alternativu ve Final Fantasy 8.


Vše, o co se pokoušel díl druhý a třetí, tak ten čtvrtý dělá o něco ještě lépe, zábavněji a zajímavěji. Svět je kompaktnější a tak nějak více drží pohromadě, příběh je více strhující a neztrácí dech. Navštívíte spoustu malebných lokací, postavy, které se k vám přidávají, odhalují svůj vlastní příběh a tím i společný zájem, proč putovat s modrovlasým chlapcem, který se umí převtělovat v draka, což je vítaná pomoc v soubojích. Ty zůstaly tahové a prakticky neměnné od dílu předchozích. Jsou náhodné, takže si užijete spousty grindovačky. Postavy se opět učí nové skilly a kouzla, zajímavý je zde combo systém, kdy seslání různých kouzel v patřičném sledu vytvoří mega kouzlo se zdrcujícím účinkem. V tahovém soubojovém systému máte postavy v aktivní přední a pasivní zadní řadě. Můžete je po různu protáčet, takže to nepůsobí jako u jiných jRPG, že nepoužívané charaktery v bitvách jsou úplně ze hry.


Ani zde nechybí minihry, budování vilí vesničky a rybaření. V předchozích dílech mě rybaření moc nezaujalo, ale tady je zpracováno parádně a zjistil jsem, že jsem rybařením strávil hodiny a hodiny, skoro jako bych hrál nějaký fishing simulátor (které jsou pro mě jinak naprosto nepochopitelé stejně jako lovy jelenů :-). Vílí vesnička vám umožňuje rozšiřovat zástavbu, v které rostou nové obchody a ty vám přinášejí lepší předměty.


Graficky je hra moc povedená a mnohé lokace jsem přímo obdivoval, líbila se mi např. japonsky či čínsky laděná rybářská vesnička s domky na vodě. Hra je sice pestře barevná, ale nepřišla mi tolik kýčovitá, jako BoF3. Jediným šrámem jsou asi dračí bossové. Jednak vypadají spíše jako hadi, což by až tak nevadilo, ale tady se grafici snažili o jakýsi pokus o 3D, takže jsou to 3D modely a vypadají kapku nevzhledně, jako pěst na oko jinak hodně graficky povedené hře. Na scenérie se díváte z izometrického pohledu s možností otáčet kameru do stran, objekty jsou 3D modely potaženy detailní texturou. 


Hudba je plná melancholických melodií, tady vždy hodně záleží na vkusu, jestli se bude nebo nebude líbit. Ale je příjemná a nijak neruší. Celkově ladí s se scenériemi a příběhem.


Celková atmosféra hry odpovídá prakticky celé sérii. Vlastně je to svým způsobem taky určité kouzlo a specifikum a pokud působí charakteristicky, je to jen dobře. Tou atmosférou myslím to, že hra ne že by byla nějak apokalypticky depresivní, ale působí smutně, nevesele, melancholicky i přes typický japonský trochu dětinský look. Hlavní postava nemluví (což je této sérii hodně vytýkáno), nicméně asi i to tu atmosféru smutku jen podtrhuje. BoF4 se nebála navíc použít jedné hodně smutné a drastické, až děsivé záležitosti.


Beath of Fire 4 je taková příjemná hra, která možná nedosahuje kvalit velikánů v žánru od firmy Squaresoft, a v podstatě vám předvede standardní jRPG gameplay ve standardní podobě. Čelist vám možná z toho padat asi nebude a taky vám hra nepředvede nějaká zásadní specifika, které by k žánru přivedly nefanoušky japonských RPG. Přesto musím ocenit její poutavost, která zapříčinila, že jsem ji dohrál jedním dechem, jde o nejlepší a nejkomlexnější díl Breath of Fire série a v žádné jiné hře mě nebavilo rybařit tak, jako tady. A za to si zaslouží hodnocení, které není zase až tak daleko od hodnocení těch nejzásadnějších titulů mezi japonskými RPG.

Hodnocení: 90%

Ringo

Pozn.: Obrázky jsou převzaty z Mobygames.






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?