Star Ocean

Platforma: SNES / Žánr: jRPG / Developer: Tri-Ace / Vydavatel: Enix / Rok: 1996 SNES (2008 PSP remake)

Tuhle úžasnou RPG hru jsem dohrál někdy v roce 2013 jak ve SNES tak i PSP verzi, tak si na ní zavzpomínám v této obsáhlé recenzi, povedlo se mi dohledat i své obrázky ke hře ze SNES verze, takže přikládám i bohatou galerii.

Star Ocean je takový japonský Star Trek. Inspirace autorů je více než zřejmá, nejde však o nějaké vyložené vykrádání, ale sci-fi motivy, rozložení sil v galaxii, technologická různorodost, Země zničena jadernou válkou a průzkumy nových planet ve snaze nezasahovat do tamního vývoje zaostalejších civilizací, to tady prostě všechno je. Řeší se velký problém vývoje ničivých biologických zbraní testovaných na nevyspělých planetách.

Japonci jsou umělci na to vtáhnout do děje a zde se to daří na jedničku. Na vesnici Kratus, nacházející se na planetě Roak, zaútočí banditi. Vy, jako hlavní postava Ratix Farrence, pomůžete bandity porazit. Tímto ovšem získáte důvěru starosty vesnice a ten vám dává úkol, který je mnohem závažnější. Z vedlejší vesnice Coule přišel dopis, že je sužuje neznámá choroba a lidé po nakažení zkamení. A tady se roztáčí kola dění, které zasahují celou planetu a nejen to, i celý vesmír. Planeta je na úrovní středověku a tak se budete potýkat se záhadami, co to poslali bohové na vaší planetu (ono to je totiž ztroskotaná vesmírná loď). Nebudu prozrazovat z příběhu více, střet středověkého světa Roak s pokročilejšími civilizacemi se však přímo nabízí :-)

Tri-Ace s oblibou používají realtime akční souboje, které se však stále odehrávají na zvláštní taktické obrazovce. Tentokráte ne jen ploché 2D s pohybem jen zleva doprava, jako tomu je u o dva roky starší Tales of Phantasia, ale postavy se pohybují do všech světových stran. Souboje jsou hektické, rychlé a v podstatě spočívají ve zužitkování skillů, které jste postavy naučili. Takticky moc vzhledem k rychlosti ovládat nejdou, občas si pauznete na doléčení, ale jinak budete zběsile klikat, ovládáte jednu postavu, ostatní ovládá umělá inteligence, ale kdykoliv jde pauznout a rozdat i dalším postavám konkrétní úkol nebo styl chování (defenziva, ofenziva, léčení, trochu to připomíná gambity z FF12). Musím říci, že Tri-Ace je firma, která mě přesvědčila k tomu zahrát si hru i s takto realtime akčními souboji.

Hra využívá širokou škálu skillů a tady si autoři opravdu vyhráli a dovedností, do kterých můžete investovat cenné body po level upu jsou desítky. Od bojových, které vám zvyšuji účinky útoků, obrany, sílu kouzel, až po herbářství, alchymii, kovářství a skládání hudby. Některé skilly kromě zvýšení účinnosti přidají postavě i nějaký ten bod do základních statistik jako je síla, inteligence, obratnost, rychlost. Souboje, jak jsou hektické, tak každé navýšení bojových skillů je doslova hmatatelně poznatelné a činí vylepšování postav velmi radostným. Vzhledem k počtu skillů je jasné, že s postavami jde úžasně kombinovat a vycepovat je k obrazu svému. Bojové skilly pomáhají v soubojích, například zesílí ničivost útoku, přesnost, uhýbání, counterattack.Realtimové akční běsnění z počátku se tak později mění ve sledování, jak nad vaší postavičkou v souboji naskakuji texty, jakého skillu využila.

Co je neméně důležité je postup s jednotlivými hratelnými charaktery. Tady přímo ovlivňujete závěr příběhu dle toho, s kým si promluvíte a jak mu odpovíte. Dokonce je zde i rozcestí, kde je důležité, kudy se vydáte a pak prožíváte jinou dějovou linii. Při svém putování najdete až 9 dalších postav, které mohou být ve vaši partě. Neotřelý nápad je tzv. Private Action. Města totiž můžete navštívit s celou partou a nebo se pomocí Private Action rozdělit na jednotlivce a jít každý zvlášť. Čímž se otevírá možnost plnit subquesty a ovlivňuje to rovněž konce hry, kterých je přes deset.

SNES:
Hra vychází v roce 1996 na SNESu, bohužel je to v době vrcholu a zároveň soumraku této konzole a Japonci se nenamáhali hru vydat v USA a Evropě, ale naštěstí tu máme emulátory a překladatelský patche. Čím se mohou Tri-Ace pochlubit, tak geniálními grafiky. Už Tales of Phantasia mě doslova vizuálem uchvátila, Star Ocean už potvrzuje typický rozpoznatelný rukopis grafiků z produkce Tri-Ace. Zajímavá je volba architektonického stylu. Města a vesnice působí takovým středomořským skoro chorvatsko-řeckým nebo italským dojmem, Šedobílé kamenné domky s taškovými střechami jsou namalovány naprosto precizně a působí nádherně i na dnešní dobu. Škoda jen, že se motivy v jednotlivých lokacích tolik opakují, přístavy jsou si například nachlup stejné ve všech městech ve dvou kategoriích - situované na západ nebo na východ.

Star Ocean má ještě jedno specifikum. Cestování po světě by se dalo popsat jako snad první koridor v takto pojatém jRPG. Ale nepůsobí díky pohledu na postavy z hora tak přísně, jako v dnešních hrách. V lesích jsou i nějaké ty odbočky a vedlejší cesty. Ačkoliv mám raději takové to cestování po mapě mezi městy a dungeony, tak tady fakt oceňuji, že z města přejdete přirozeně do lesa a všechny proporce zůstávají stejné (čili nemáte najednou jednu obří postavičku, která putuje po mapě mezi malými ikonkami měst). Co je však to hlavní, grafika i zde exceluje a doslova na mě působila atmosféra lesů s prvky starobylé ancient architektury, působící tentokráte trochu anticky. Jde prostě o jednu z nejhezčích her na SNESu (společně s Tales of Phantasia nebo Squaresoftími Chrono Trigger, Seiken Densetsu 3 a Final Fantasy 6). Tri-Ace hry vypadaly architektonicky vždy tak nějak věrně, oproti tomu Squaresoftí grafka ve Final Fantasy hrách je spíše taková pohádková, hrající všemi barvami. Když projíždím obrázky SNES verze Star Oceanu, které jsem si típnul ze hry, jsem si vlastně teď naprosto jist, že tahle hra je na SNESu opravdu vrcholným a nejhezčím dílem.

Stručně zmíním i hudbu, je nádherná, má takový vzdáleně zvonový charakter a přesně navozuje atmosféru, jakou má navodit. Ale tohle se těžko popisuje, to se musí slyšet.

Zajímavé na SNES verzi je to, že některé postavy lze rozhovorem tak nějak vystrnadit z dalších akcí a tím přijít o jejich příběhovou linii. Není to chyba, ale úmysl, je zde třeba prvek, že když vezmete jednu postavu, tak se k vám jiná konkrétní kvůli toho už nepřidá anebo ji nepotkáte, protože se příběh jednoduše odvíjí jinak.

PSP:
Hru jsem dohrál v obou verzích a tak mohu trochu porovnat. Remake Star Oceanu 1 vychází na přelomu roku 2007 a 2008 na konzoli Sony PSP a tentokráte i v US/EU. V této verzi bohužel odbourali krásné venkovní lokace s ancient architekturou a cestování mezi městy zpracovali do klasického standardu, jak jej známe z Final Fantasy nebo blíže, Star Oceanu 2 nebo Tales of Eternia, je to prakticky totožné. Postavička pobíhá po izometricky viděné mapě, tmavě zelené vyvýšené plochy jsou lesy, světle zelené jsou louky, žluté pláže, jsou zde ikony městeček. Starobylé ruiny, které jste obcházeli v lesích SNES verze jsou ta tam. Stejně tak grafika měst si nezachovala ten charakter přímořských oblastí, působí spíše standardně středověce a vnitrozemsky. Nicméně musím uznat, že detaily, s jakou je grafika provedena, je i zde dech beroucí. Takže je to takové to - nevypadá to stylově tak, jako na SNESu, ale vypadá to stejně zatraceně nádherně. PSP verze má bez debat lepší grafiku v soubojích. A to jsem ještě nezmínil nádherné příběhové animačky, které ve SNES verzi nejsou. PSP verze je také namluvená a to docela pěkně, byť dabbing nemusím, tady není nijak rušivý.

Inventář a celkový interface je zpracován příjemněji a přehledněji, ovládá se to rovněž lépe. Takže k nakonec povedenému remaku zmíním ještě jednu odlišnost - zde už postavy minout nejde a nepřijdete tak během jednoho hraní o žádnou z nich, ani o žádnou dějovou linii. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně. Je to takové trochu zjednodušení pro mainstream.

Každopádně, obě verze jsou super, obě jsem dohrál jedním dechem a to hned po sobě, ale SNES verze mi sedí prostě tak nějak více.

Úplným závěrem musím říci, že tahle hra je má srdcovka a je to něco jako moje oblíbená kniha v knihovničce, po které vždycky rád znovu sáhnu, když bude čas. A jestli SNES nebo PSP verzi, s tím si nedělejte dilemata, obě verze jsou prostě pecka. A jelikož je to hra typu must play, proč si ji nezahrát v obou verzích.

Hodnocení: SNES 95%

PSP 90%