Parasite Eve

Platforma: PS1 / Žánr: jRPG / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1998

Že je Parasite Eve z produkce Square Softu, to poznáte okamžitě kromě loga i v prezentaci a dokonalé hudbě, tato prezentace je dokonalostí do oči bijící. Tuhle hru bych nazval takovou baby Final Fantasy. Svět se dostal do spáru mutagenních pokusů a zkáza je na spadnutí. Zlá Eve se pokouší zničit "zkažené lidstvo" a mutacemi přinést novou, dokonalejší formu života, která však nejdříve musí požrat současné lidstvo (co mi to jen připomíná? :-) Snaha páchat dobro pomocí bestiálního zla je zde naprosto zjevná, ale máme tady naštěstí New Yorkskou policejní agentku Ayeu Breu, která se tomuto zlu hrdinně silou postaví.

Ano, čtete dobře, New York. Hra se totiž oproti Final Fantasy odehrává v našem reálném světě a ve Spojených Státech Amerických. Prezentace je asi na úrovni Final Fantasy VIII, což znamená naprosto vrcholná na svou dobu na Playstation 1 a tohle prostě uměl jen Squaresoft. Hra je proložena dokonalými filmovými sekvencemi dokreslujícími pochmurný temný příběh, skrývající však naději. Naději v normální ženě, která se bude chtít postavit zlu, před kterým většina lidstva dávno rezignovala. Hra působí zajímavě taky feministickým pojetím, kdy si to defakto o svět rozdají dvě kočky. Hra začíná opravdu působivě, jako žena v šatech jdete do divadla a tam se odehraje masakrální vražda. Ze sexy ženské v róbě se z vás stává to, čím jste, policejní agentka a začne vyšetřování, respektive boj o holý život.

Samotná hra se odehrává v renderovaných lokacích, po kterých se pohybujete 3D postavičkou. Lokace jsou opravdu provedeny působivě, někdy, když se procházím nějakým městem večer a je tam parčík s lampičkami a je trochu mlha, vždy si vzpomenu na tuhle hru. Asi bych v této hře ohodnotil atmosféru mlhavého tajemného městečka asi jako vůbec nejlepší, jakou jsem ve hrách zažil, trochu se to blíží Silent Hillu v kombinaci s Alone in the Dark.

Ve hře hrajete za jednu postavu, souboje probíhají v Active Time Battle režimu a tady říkám na rovinu, že je to v RPG hrách pro mě nejoblíbenější forma soubojů vůbec, kterou u mě nikdy nic nepřekonalo. Líbí se mi v podstatě tahový režim, v kterém vám však běží čas, což zvyšuje napětí a adrenalin. Oproti starším Final Fantasy je tady díky ovládání jedné postavy jedna změna, postavou můžete v rámci boje pohybovat a uhýbat tak útokům nepřítele. Čili postava nestojí jen na místě a nespočívá její jediný pohyb v přiblížení se k nepříteli v rámci útoku.

Čím mě hra doslova uchvátila je zbraňový a obranný arzenál s detaily, které dělají ze hry tak trochu Jagged Alliance. Máte k dispozici různou škálu střelných zbraní, s různými náboji a budete vyvažovat, kde použít jakou střelnou zbraň. Doslova záludností je, že když použijete pistole do obou rukou, dáváte jen poloviční damage na každou. Proto je vždy lepší používat jen jednu zbraň, ne nacpat postavě do každé ruky pistoli. Zbrojí jsou vám různé typy vest. Postava se vyvíjí klasickým sběrem expů a rostoucími bodíky do vlastností jako jsou Hit pointy, ale taky dostanete body na rozvážné rozdělení do skillů jako je útok, obrana, energie, rychlost.

Když to vše shrnu - dech beroucí výpravný příběh s prvky detektivky a hororu, působivé lokace, dokonalý soubojový systém s vývojem postavy, taktické prvky co se zbraní a zbroje týče, na svou dobu excelentní grafika....máme tady RPG jako řemen a pro mě tahle hra patří mezi to nejzásadnější, co jsem si jednak na poli japonských RPG, tak z produkce Squaresoftu, zahrál. Na závěr jen dodám, že hra je ve srovnání s jinými RPG velmi krátká, dohrajete ji za cca 25 hodin, ale i to bych považoval za klad, protože těch 25 hodin je ryzí zábava bez pocitu, že se to táhne. Hra vás pohltí a skončí prostě tak akorát. Pokud budete chtít přídavek, je možno rozehrát New Game + s opravdu velmi mnohopatrovým mrakodrapem na konci a lehkou změnou v závěru, který jsem už teda ale nedal :-) Na co se ale těším, že si po mnoha a mnoha letech tuhle hru někdy brzy zahraji znova. Jednoznačná pětadevadesátková záležitost. A podotknu, že jedna z mála apokalyptických her, která mě uchvátila atmosférou a snahou tu apokalypsu odvrátit. Je zde naděje. Deset % dávám dolů jen za tu délku hry, kterou však považuji jak za negativum, tak pozitivum zároveň.

Hra má jinak druhý díl, který je ale herně dosti odlišný, ale o tom až jindy :-)

Hodnocení: 95%

Pozn.: Obrázky ze hry jsou převzaty z internetu.