Star Ocean 2

Platforma: PS1 / Žánr: jRPG / Developer: Tri-Ace / Vydavatel: Enix / Rok: 1998 PS1 (2008 PSP remake)

A nyní vám z nostalgie povyprávím příběh o tom, proč považuji Star Ocean 2 za jednu z nejlepších RPG a jRPg všech dob, i přes to, že má všechny předpoklady k tomu, aby ji člověk na první pohled zatratil. Zatratil proč?

- proč má postava podezřele žluté vlasy jako Cloud z Final Fantasy 7 a proč se podezřele jmenuje skoro stejně, Claude? To je snaha o vykradení nej RPG všech dob?
- souboje jsou totální rubanice ve speciální soubojové obrazovce a naučit se je smysluplně ovládat dá nějakou práci. Ale klidně bych mohl zahodit hru s tím, že cože? Tupá rubanice? Kde jsou sofistikované pomalu šachové souboje?
- graficky hra používá stejně předrenderované 2D pozadí jako Final Fantasy VII, jenom ta postavička teda není krychlovitá, ale poctive 2D sprite. Takže zase snaha vybrakovat něčí úspěch i po grafické stránce?
- cestování po mapě se koná v jakémsi 3D prostoru rovněž stejně jako ve FF7
- je zde něco, co nevykradli z FF7?

Tak, a teď, proč těch 100%. Protože autoři vykradli z FF7 i to, že jde o nej RPG všech dob, prostě schopnost totálně navodit atmosféru. Je spousta dokonalých her, ale pak jsou takové ty, u kterých cítíte, že vám prostě sedly nějak i duševně, jako byste tam byli tak nějak doma. Jen co uvidíte první lokace a zaslechnete první tóny a zvuky, tak ať je gameplay jakýkoliv a grafika jakákoliv, tak nějak cítíte mrazení v zádech, navození atmosféry, kterou přesně chcete. Tohle každá hra opravdu neumí a jakkoliv bych dal jiným jRPG jako Chronotrigger, Dragon Quest 8 a dalším třeba 150% hodnocení, tak ve mně nenavodily ten pocit z prostředí tak, jako to dokázalo snad jen 6 her v životě (Ultima 7, Ultima Underworld, Amberstar, Wizardry 7, Fina Fantasy 7 a Star Ocean 2). A to se fakt bavím ryze o atmosféře, vůbec nemusí jít o graficky nejhezčí hry na světě. Jde prostě o pojetí toho prostředí a kdo to umí, udělá to třeba i černobíle a bude to fungovat. Prostě tu hru pak jen ne, že hrajete, ale žijete v ní. Jenom pro zajímavost, jak to myslím. Např. ten Amberstar jasně ve všech aspektech překonává Ambermoon a Albion. Přes to na mě zapůsobil Amberstar takovým nejdomáčtějším dojmem.

Jak už název napovídá, Star Ocean je říznutý sci-fi a i když se hry této série odehrávají na jedné planetě, tak jsou ovlivněny událostmi ve vesmíru, kde už lidé létají v kosmických lodích a zkoumají cizí planety, zatímco ta, na které se hra odehrává, si žije ve sladké nevědomosti středověku. To, co se povedlo v prvním díle, funguje i zde perfektně. Včetně Private Action, kdy sólo procházíte městy a děje se v nich kapku něco jiného, než když tam vlezete s celou partou. Jakmile partu před městem rozpustíte, tak pak narážíte na jednotlivé příběhové motivy daných postav ve městě. Ještě zajímavější je možnost si zahrát hru za obě postavy, jednou za Clauda (muž), podruhé za Renu (žena). Hra má přes 10 konců závislých na tom, koho jste všechno potkali a jaké subquesty jste splnili a samozřejmě se liší i dle toho, za jakou ze dvou postav hru rozehrajete.

Už hned po začátku hry na vás uhodí podmanivá melodie a navštívíte architektonicky podivné, i když na první pohled divně neúhledné městečko. Od toho momentu zapomenete na všechny podezřelé podobnosti s Final Fantasy 7 a žijete si najednou tamní vlastní život. Příběh je protkán spoustou emoci, i tady se autoři dobře přiučili :-) Pořád to píšu, jakoby snad SO2 byl kopií FF7 a tím pádem klasické béčko, ale přesně takhle to není. Chci jen naznačit, že Star Ocean 2 je stejně skvělá hra.

I když souboje probíhají akčně, ovládáte svého hrdinu, kterým pobíháte, sekáte do nepřátel, vaše spolubojovníky ovládá umělá inteligence, ale můžete v pauze různými příkazy jejich kroky směrovat, třeba aby zrovna zakouzlili, vyléčili a pod. To trochu zmírňuje ten dojem bezhlavé rubanice.

Vývoj postav je velmi motivační, přes přidělování bodů vylepšujete postavám zásadní vlastnosti, kterých je docela velké množství a tyto vlastnosti ovlivňují, jak účinně dokážete zasáhnout nepřítele, kolikrát se vám znásobí útok, jak budete rychlí, odolní atd. Rozmanitý výběr je jen na vás a vlastně to ze hry dělá takovou jakousi taktickou strategii, kdy dáte postavě předpoklady, které se pak spustí v soubojích, v kterých nejde o vaší zručnost, ale o to, abyste spustili to, co postava umí. V podstatě jde o modifikovaný systém ze Star Oceanu 1. Kromě bojových skillů budete pilovat třeba i kovářství a kovat si lepší zbroj a zbraně, budete se učit vařit, hrát na rozličné hudební nástroje.

Takže abych to shrnul - atmosféra, prostředí, příběh, hudba, lokace, vývoj postav - v tomto všem Star Ocean 2 naprosto exceluje a jestli v něčem zaostává za modlou Final Fantasy 7, tak jen v tom, že FF7 tu byla dříve a Star Ocean 2 si z ní zapůjčil schopnost být bezkonkurenčně strhující.

Pozn.: Obrázky přímo ze hry jsem posbíral z internetu, v době, kdy jsem to kdysi hrál jsem si žádné neukládal. Mé jsou jen ty fotky originálek na PS1 a PSP.

PSP verze z roku 2008:

Hra vyšle v remasteru i na handheldové konzoli na PSP. Změn nepřinesla tolik, jako to mu bylo v případě remaku Star Oceanu 1. Kromě portrétů postav se malinko změnil soubojový systém, kdy postava v rámci jednoho útoku nedává dvouúder, ale přidali trojúder. Souboje to možná kapku zakčňuje a zrychluje, ale taky zlehčuje. Grafika kromě pár upraveným menu zůstala prakticky nezměněna.