Ravenloft: Stone Prophet - recenze, PC, Dungeon 1995


Slunce pálí do vyprahlé pouště, nad níž se tyčí starověké monumenty staroegyptské kultury. Tu a tam proletí sup hledající nějakou tu mršinu, která padla za oběť neúprosnému slunci. Ra se zbláznil. Potulné zombie hledají ty, kteří ještě přežily, nestvůrné kreatury se skrývají v ruinách starobylých chrámů, číhaje po kořisti v podobě nezvaných návštěvníků. 


Ano, těmi nezvanými návštěvníky budete jako obvykle vy. Unikl-li vám v minulosti tento skvost mezi dungeony, napravte svou chybu a tento produkt proslulé firmy SSI si sežeňte. Budete se dobře bavit, a to i přes, na dnešní dobu již zastaralé, zpracování. To totiž nemění nic na tom, že grafické ztvárnění egyptského prostředí je provedeno fantasticky. Zvuky a hudba jsou na tom taktéž dobře. A to nejpodstatnější, tedy hra samotná ? Čeká na vás podmanivý příběh zahrnující i něco z egyptské mytologie, rozpadlé chrámy a sfingy, pohřebiště a jedno, krutou nemocí zdecimované, městečko. Spoustu pastí a puzzlů, nášlapných plošinek, propadlišť, tlačítek a tajných zdí, jak se na Egypt sluší a patří. Nechybí minotauři, zombie, mumie a kdejaká jiná havěť. 


Na začátku si vybíráte dvě postavy kterým klasicky zvolíte pohlaví, rasu, povolání a přesvědčení. V průběhu hry můžete přibrat další dvě postavy. Vývoj postav se odvíjí v klasických AD&D měřítcích. Zkušenost získáváte tedy za zabití nestvůry a procházením nových lokací. Trochu zjednodušený přístup, ale snadno přijatelný, neobtěžujíc hráče nesmyslnostmi. Samozřejmě že pro tvrďáky může být nepřijatelné, že sesláním kouzla nepřibude kouzelníkovi zkušenost. Zde platí, že zkušenost dostanete za zabití stvůry, nikoliv za to, že se vám kouzlo povede seslat. To se totiž podaří vždy, oproti např. DM, každý z těchto systémů má svá pro a proti. Ale zpět ke hře. Zatímco postavy vlastní určité hodnoty v klasických položkách jako je síla, inteligence, obratnost atd., s přibývající zkušeností naroste s každým levelem schopnost zasáhnout nepřítele a u kouzelníků roste síla seslaného kouzla. Klasické AD&D. Tolik k vývoji postav. 


Co jsem ještě důležitého neřekl…tedy nenapsal ? Jo, ačkoliv jde tento dungeon mírně ve šlépějích SSI tvorby jako je Eye of the Beholder (totéž samozřejmě platí o prvním díle Ravenloftu), myslím tím styl zpracování, nabízí oproti němu mnohem více kouzel, pastí, dialogů s NPC, mnohem rozvinutější příběh, a také lze přepínat mezi klasickým krokováním po čtverečcích a plynulým pohybem. 



Souboje také probíhají klasicky, tedy klikáte na ikony rukou se zbraněmi. Ale je zde jedno usnadnění. Stačí kursorem ukázat na stvůru která je v dosahu, načež se kursor promění v mečík a klikáním postupně útočí postavy svými zbraněmi tak jak jsou v řadě. Jídlo bylo nahrazeno vodou. O tu se však téměř nemusíte starat, máte li klerika s kouzlem Create Water. 



Cestování po rozsáhlé poušti je vyřešeno systémem teleportačních kamenů které postupně nacházíte a pomocí nichž se lze přesunout do dané lokace, které kámen přísluší. Orientaci usnadňuje přehledný automaping. Pohyb zde probíhá scrollovacím způsobem, to je zásadní odlišnost Ravenloftů od série EoB. Lze sice přepnout na krokovací systém, ale ten kapku hapruje, jelikož hra pak někdy špatně umístí potvory na čtverce a netrefíte se do nich i když třeba stojí vedle, takže lepší přepnout zpět na scrolling a plynule se k nim přiblížit. 



Dominantní v této hře je atmosféra, díky zvolenému prostředí ze starověkého Egypta na vás bude na každém kroku dýchat vše, proč jste si kdy starověký Egypt oblíbili (asi neznám nikoho, koho by egyptská archutektura a mytologie nefascinovala). K tomu dungeonový gameplay, jistota značky SSI, co více si přát. Jedno z vrcholných děl žánru. Hře se vytýká něco velmi těžko. Vytknout rozvláčné venkovní prostory, které mnohdy zejí prázdnotou? V poušti? Asi ne, že, nikdo tam nebude čekat přelidněný jarmark.


Přesto však žije poušť svým životem, narazíte na spoustu NPC charakterů, s kterými můžete vést rozhovor, můžete získat do party další dva charaktery, které se k vám přidají, takovou raritkou je troll. K tomu se mnohdy váže specifická dějová linka k dané postavě, kterou je nutno vyřešit. S příběhem si i zde dali SSI prostě záležet a není to jen nějaká fádní procházečka s bitkama a hezkými kulisami. Ten Egypt je zde doslova hmatatelný, spousta míst i mnoho mytických postav vám bude vlastně naprosto známá, pokud jste se zúčastnili minimálně druhého stupně základní školy :-)


Ra se nezbláznil. Někdo jej uvěznil a využil jeho síly k vlastním nekalým účelům. A nebyl jeden. Bylo jich více.Ankhepot a Hierophant. Kněžka Isu a Senmet . Ti spřádali nitky zkázy nad pouští Har´ akir. Nakonec se sami stali soupeři, které je nutno vymazat z tohoto světa aby opět nastal klid a smrtící zeď RA přestala obklopovat tuto prokletou poušť.


Hodnocení: 90%

Ringo


Pozn.: Obrázky přímo ze hry se mi bohužel nedochovaly, tak jsou převzaty z Mobygames.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

The Elder Scrolls: Arena - recenze, PC, Dungeon 1994

Storm Master - recenze, PC, strategie 1992

Ambermoon - recenze, Amiga, RPG/Dungeon 1993