Parasite Eve 2

Platforma: PS1 / Žánr: jRPG (akční) / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1999



Parasite Eve 2 má se svým předchůdcem společnou hlavní hrdinku, návaznost na první díl dějovou linkou, nicméně tím podobnost v podstatě končí. Zatímco první díl byl ryzí RPG hrou, Parasite Eve 2 se snaží vytěžit něco z Resident Evil boomu. Bio hazard téma udělalo na PS1 díru do světa a Squaresoft se tentokráte zkusil povozit na této vlně. Jestli je to dobře nebo špatně je dost těžko říci. Musím uznat, že jako Resident Evilovina je pro mě Parasite Eve 2 mnohem hratelnější a přijatelnější než Resident Evil samotný, který je na mě moc střílečkový. PE2 na mě působí spíše jako Alone in the Dark s akčními pasážemi a managementem postavy, který ale odpovídá docela nějaké stealth vojenské akci než přímo RPG. Samozřejmě nějaké expy se tady sbírají, ale důraz je kladen spíše na adventuření, nalezení těch správných předmětů, poražení bossů a posunutí se lineárním způsobem dále v příběhu.



Jako agent Aya Brea jste povoláni k záhadnému útoku v jednom mrakodrapu. Agenti již vysláni k akci se neozývají a na vás je tomu všemu přijít na kloub. První střet s podivnými zombíky prozradí, odkud autoři tentokráte inspirovali, přitom u Squaresoftu jsme spíše zvyklí, že udávají tempo a ostatní se inspirují od něj. Nicméně úvod je strhující a velmi rychle vtáhne do dění. Je jasné, že mutace, kterou jste vyřešili v minulém díle, je zpět.


Hned zjistíte, jak obrovský rozdíl je mezi oběma díly v gameplayi. Postava se ovládá jako v Resident Evilu, z pohledu třetí osoby. Ve statickém prostředí ovládáte postavu, postranní šipky postavu otáčejí, šipkami dopředu a dozadu provádíte pohyb. Postavu je někdy třeba natočit čelem k vám a pohybovat jí jakoby k sobě, pevná kamera vám pak přepíná pohledy do místností. Popravdě tohle je pro mě dost opruz. Jsem prostě zvyklý, že šipkou doprava jdu doprava a doleva jdu doleva. Úplně inteligentně ani nevypadá, když střílíte po nepříteli, kterého máte defakto fyzicky, jakoby hráč, u sebe, tedy v chodbě, která vede jakoby k vám a Aya střílí proti vám, jelikož chybí krůček k tomu, aby vaše postava přiměla kameru k natočení se a vy jako hráč dostali pohled společně s Ayou do té chodby také a viděli jste, po čem to vlastně střílíte.


Akce je zde již realtimová, naštěstí nemusíte mířit, postava zaměřuje sama a vy jen můžete měnit cíl. Důležité je se naučit měnit zbraně a použít účelný arzenál ke zničení nepřátel, někteří jsou hodně tuzí a souboje s bossy jsou pak doslova akční a vizuální odměnou.


Hra má neskutečně vyvedené prostředí, které přesně evokuje to, co z něj má dýchat. Když takhle přijdete do opuštěného pouštního amerického městečka s prorezivělým zásobníkem vody, pohupující se cedulí a větrníkem, to vše doprovázeno zvukem vrzání zrezivělých kovů, tak cítíte, že lepší to opravdu už být prostě nemůže. Audiovizuální zpracování hry je asi největší devizou, prostředí a atmosféra umocňuje zážitek a je doslova dech beroucí.


Herně to také není vůbec zlé, v podstatě je to o tom, co komu sedne. Akčněji ladění hráči nebudou mít problém ani s ovládáním a rychle si na něj zvyknou. Adventurní části umí občas i potrápit, občas narazíte na klasický zákys, kdy je třeba něco najít, abyste se posunuli dále. Zajímavé jsou některé možné odchylky v ději, kdy můžete narazit na nějakou skrytou pasáž a tím v podstatě ovlivnit závěr hry.



RPG systém sice není moc volný, tváří se sice kombinačně, ale v podstatě je to jen jakési vyvažování mezi jednotlivými schopnostmi, záleží zde dost na tom, co najdete, což je spíše adventurní záležitost a půjde hlavně o nacházení lepších zbraní a střeliva.. Ze soubojů sbíráte expy, ale neexistuje zde grindování, které by vám přineslo něco navíc nad rámec dějového posunu (jednodušeji řečeno, nenaženete zde neustálým zabíjením respawnujících se potvor levely navíc, abyste to další pasáži měli jednodušší).


Hru bych shrnul asi takto - audiovizuální hody s napínavým dějem a mixem Alone in the Dark s Resident Evilem od Squaresoftu. Je vidět, že se autoři tentokráte chtěli oprostit od klasického RPG schématu a přinést kapku něco jiného. V konečném důsledku se jim to povedlo, což uznám i přes to, že odklon od klasického RPG jsem nesl s jistou nelibostí, stejně tak jako některé obtížné akční pasáže, které jsem se na několikrát musel učit. Podivní čtyřnozí dobytci v pouštním americkém městečku mi dávali dost zabrat a bylo se doslova nutno naučit zákonitost jejich pohybu. Útočili totiž s rozběhem a pokud jste úhyb načasovali blbě, tak vás tahle potvora sejmula.


Každopádně, takhle hra je jedním ze zásadních kousků na konzoli Playstation 1, kterou by si hráči neměli nechat ujít. Parasite Eve I a II považuji v podstatě za kultovní záležitost. A pro hráče, kterým k srdci nepřirostlo klasické japan RPG schéma a také pro hráče dnešní bych řekl, že to je dokonce značně přijatelný kousek, možná více, než kterákoliv jiná japonská hra, o kterých tady psávám :-)

Hodnocení: 80%

Ringo

Pozn.: Opět jsem hru hrál dávno v dobách, kdy mě nenapadlo z her típat obrázky, tak jsem si je vypůjčil po různu z internetu.

Komentáře

  1. Výborně, teď už mám alespoň představu, jak to vypadá. Určitě o tom pouvažuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hra super, ale určitě ne vzorové japonské RPG, v podstatě bych řekl, že to ani RPG není, má to jen nějaké RPG prvky. Ale nechci to rozbordelizovat tady rozškatulkováváním škatulek, i když jsem teda chorobný škatulkář a potrpím si na ně :-)

      Vymazat
    2. To nevadí, i kdyby to byla spíše 3D akce, tak já už se přizpůsobím :D

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?