Battle Isle

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: Blue Byte / Vydavatel: Blue Byte / Rok: 1991


První díl Battle Isle definoval žánr tahových taktických strategií na PC, byť s velkou pravděpodobností vznikl na základě inspirace japonskými tahovými taktickými hrami Nectaris na PC Engine a ještě starší Famicorn Wars na konzoli Nintendo. Hry ve stylu takovýchto taktických tahovek se soustřeďují na jedno bojiště, zatímco se komplexní válka odehrávala na pozadí ve vyprávěném příběhu mezi misemi. Hráč byl vržen do konkrétní klíčové bitvy, v které si měl s hrstkou jednotek poradit jak s nepřítelem, tak terénními úskalími. A bylo na něm, jak využije prostředí, jak takticky zúročí nabízené výhody jako silnice, hory, základny a továrny a zamezí postupu nepřátelských jednotek snažících se o totéž - obsadit strategické body, navyrábět posily a dobýt nepřátelskou hlavní základnu. Hra je zasazena do sci-fi pozemní války odehrávající se na planetě Chromos.


Základní definicí tohoto "žánru" je mapa krajiny rozdělena do hexových polí, na ní rozmístěné budovy, jednotky a to vše se odehrává samozřejmě na tahy, jak jsem již několikrát zmínil. Obsazené budovy dodávaly zdroje pro výrobu dalších jednotek. Čím více jste budov obsadili, tím více jste mohli vyrobit jednotek. Jednotky získávají postupnými boji zkušenosti. Díky nim elitní jednotka dokázala smést na jeden zásah jednotku soupeřovu, zatímco nováček nepřítele jen škrábl. Elitní jednotky si tak hráč musel hýčkat, v případě poškození šly jednotky v továrnách opravit.


Následníky tohoto herního stylu byly jednak pokračování série Battle Isle 2 a 3 nebo historický spin off History Line 1914 - 18. Vývojáři Bluebyte také inspirovali spoustu dalších a v podobném duchu vznikly například od SSI hry jako Panzer General, Pacific General, Fantasy General, od firmy QQP Perfect General 1 a 2 a takovou handheldovou kopií Battle Isle se staly například i Advance Wars na Gameboy Advanced a Nintendo DS (samozřejmě tu stále máme ten prvotní odkaz na japonskou Nectaris a Famicorn Wars, faktickým předchůdcem Advanced Wars. Inspirátoři se pak učili od inspirátorů :-)


Battle Isle 1 společně s History Line mají však jedno specifikum. Odehrávají se ve dvou fázích a v napůl rozdělené obrazovce pro jednotlivé strany. V jedné fázi vyrábíte a střílíte, v druhé se pohybujete. Po rozdání úkolů a odeslání tahů si strany fáze prohodí. Hru lze hrát v hot seatu a ani jeden hráč se nenudí, neboť oba provádějí svou fázi souběžně. Střelba má přednost před pohybovou fázi, takže se vám může v tahové fázi stát, že hýbete jednotkami, které již nejsou naživu. Je to prostě takové plánování a je třeba myslet dopředu, jako u šachů.


Battle Isle je v podstatě dokonalým simulátorem bitvy, jako prvotní průkopník však byl překonán svými pokračovateli, kteří systém ještě vyšperkovali. Battle Isle 1 navíc není ještě nijak zvlášť pohledná a krajina je zde do hexů tak soustředěna, že to vypadá jak včelí úl. Budovy jsou podivně hranaté, takže to není úplně oku lahodící. Se značným zpříjemněním grafiky přišly až dva samostatné datadisky k Battle Isle 1, obzvláště druhý datadisk Moon of Chromos se už hodně blížil vizuálu Battle Isle 2.


Samozřejmě jako prvotní díl nenabízí Battle Isle 1 tak vekou rozmanitost v jednotkách a budovách. Nicméně mapy jsou sestaveny parádně a nabízejí spoustu taktického vyžití. Takže doporučuji zahrát, v Battle Isle sérii se sluší pokořit každý díl. Platí zde dokonale - ještě jeden tah a jdu spát. Přes prvotní ošklíbání se nad drobnými nedokonalostmi v grafice, jelikož jsem Battle Isle 2 hrál dříve, než jedničku, se dostavila po pár tazích doslova závislost a zde si člověk uvědomuje, jak stačí málo, aby byl pohlcen  naprosto dokonalou zábavou. Hru jsem dohrál doslova jedním dechem.

Hodnocení: 85%

Ringo









Komentáře

  1. V téhle sérii se mi vždycky moc líbila grafika jednotek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, pro mě jsou to nejhezčeji nakreslené jednotky forever, není nic hezčího. Vždycky mi to připomínalo doslova rozsypané hračky na koberci :-) Stačí jen sáhnout a zvednout.

      Vymazat
    2. Jsem fanda těchto strategií a přestože mám z kompletní sbírku (krabici i hry z GoGu), tak se přiznám, že kromě prvních dílů se jsem dohrál všechno a několikrát. Ale ty první prostě po nějaké době nedávám. Možná to je tím, že jsem je začal hrát později, než bořský BI2 a BI3 a jsem trochu zmlsaný i když třeba History Line, která má skoro stejný herní mechanismus mám moc rád a dohrál jsem na obou platformách za obě strany (jo Amiga verze je trochu těžší) ... mimochodem vyšel něco jako remake, izometrická 3D na první pohled velmi podobná, ale herní mechanismus někdo domršil, tak že to s původní sérií nemá moc společného... a taky se nedá dohrát za Osu a dosud to nikdo neopravil. Vizuálně pěkné, ale NEBRAT. A mě stejně přijde grafika těch starých her tak nějak lepší.

      Vymazat
    3. 2Daniel: A ona ta Battle Isle 1 je přitom fakt vynikající, dojel jsem ji jedním dechem. Ale ty dva datadisky jsou pekelně těžké. Druhý datáč mám někde do poloviny dojetý a nepřešel jsem tam pak jednu misi, ale savy stále mám, někdy se k tomu určitě vrátím.

      Vymazat
    4. Neříkám že není.. ale aby jsi se zasmál tak mi tahle hra zničila harddisk ... to bylo tak... začátek devadesátek, Amiga ... no a já ji měl s HDD... sice byla dělaná na 2,5", ale ten byl drahý jak čert, tak jsme tam bastlili 3,5" HDD... ještě dnes si vzpomínám na to peklo, jak jsme dělali k tomu kabely. Ten disk se tam vešel i když bylo to fakt natěsno ... no a já si takhle hraju Battle Isle 1 (neměl jsem manuál a tehdy jsem ani netušil, že tam jde sejvovat) ... hraju to .. fakt nevím, ale snad tři hodiny... furt v defenzívě, počítač na mě valil jeden útok za druhým a moje obrana byla, že by mi sám mistr obraných bojů von Rundstedt připil... pak došlo ke zlomu, vyčistil jsem perimetr a chystal se na opatrný útok... obsadil jsem sklad a při té animaci hra vytuhla ... já byl tak vytočený, že jsem majznul vztekle do klávesnice... no klávesnice byla celá Amiga .. a najednou slyším jak ten disk udělal "bzzz..bzz...bz" .. a zmlknul... takže mě to stálo tehdy docela balík, přesto jsem na tyhle skvělé strategie nezanevřel a možná to někdy celé i dohraju :-)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?