Final Fantasy 6

Platforma: SNES / Žánr: jRPG / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1994

Nejtěžší je psát komentáře pochvalné, obzvláště na hry, které beru jako naprostý vrchol nejen žánru, ale herního zážitku vůbec. Člověk se musí snažit, aby se neopakoval v superlativech, přemýšlí, jak vychválit aspekty, které v podstatě nelze ani popsat, protože to je třeba prostě zažít. Hudbu pospat nelze, tu si je nutno prostě poslechnout, grafiku je třeba vidět, geniální zákonitosti hry je nutno vyzkoušet, jakýkoliv popis tohle vše málokdy vystihne dokonale.

Tímto bych komentář Final Fantasy 6 mohl prakticky ukončit, protože výše bylo sděleno vše. Přes to se pokusím uchopit něco, co uchopit dost dobře nelze.

Final Fantasy 6 začíná odkazem na Válku Magi. Legendy hovořící o válce o magii, o magických bytostech uvězněných v tzv. Esperech, do toho všeho se mísí nové hrozby, středověký svět vykazuje jakousi dávku industrializace, v intru uvidíte postavičky pohybující se v robotickém mechu.

Příběh se točí kolem zlého generála, snažícího se využít technologii i Espery ke zničující válce, která by mu zajistila světovládu. Se svou partou, čítající až 14 charakterů, se mu v tom budete snažit zabránit. Nechybí strhující příběhové zvraty či jeden zásadní zlom, který změní jednou pro vždy všechno. Každá postava má za sebou hluboký příběh a nejsou to jen figury do počtu. Ale na to už jsme si u japonských RPG, obzvláště těch od Squaresoftu, zvykli. Postavy nacházíte postupně, vždy se k tomu váže zvláštní dějová linka. Ne všechny postavy budete používat v soubojích do ideální party 4 bojovníků, ale vyplatí se je, vzhledem k pozdějšímu vývoji ve hře, všechny vycvičit.

Projdete spoustou krásných měst, lesů, hor, jeskyní, atmosféra sálá z každé scenérie. Cestování vám urychlí oblíbení ptáci Chocobové, později budete cestovat i vzducholodí. Cestu vám budou křížit zlé úmysly generála Kefky, který dává na obdiv své stroje a železnou pevnost, snažící se sevřít svět do spárů své moci. Svět je směsicí fantasy, ale taky industrialismu a cyberpunku, kde aliance dobra je spíše na straně přírodních sil, jak už to tak bývá, zatímco zlý generál využívá veškerého technologického pokroku k vývoji vojenské techniky a zbraní, kterou se vám milerád pochlubí.

RPG systém je naprostou špičkou v žánru, i tohle Squaresoft vždycky uměl. Každá postava má jiné schopnosti, některé se soustřeďuji na různé druhy magie, jiné využívají bojová komba, které při soubojích naklikáváte různou posloupností tlačítek, budete využívat kombinací Esperů, kteří ovlivňují vaše vlastnosti, i to, jaké speciální magické útoky budete sesílat na soupeře. Seslání Espera je nejvyšší formou útoku. Takže tady máme klasicky Shivu - ledovou královnu, Ifrita - pána ohně, Ramuha, pána blesku a samozřejmě Bahamuta a spoustu dalších.

Soubojový systém je i zde založen na Active Time Battle. Tedy tazích jednotlivých účastníků boje s tím, že na rozhodování se, co která postava udělá, máte omezený čas, který znázorňuje ubývající ukazatel, po jehož uplynutí je postava schopna vykonat útok. Pokud zahálíte a útok nevykonáte, tak se na vás sesypou útoky nepřátel. Paradoxně budete rádi za jakékoliv bonusy k rychlosti, aby ten ukazatel utíkal co nejrychleji, znamená to totiž, že o to rychleji budete moci dané postavě zadat další úkoly.

Každá z postav se vyvíjí jiným směrem, zatímco mágové světla mají v repertoáru spoustu léčivých a podpůrných kouzel, temní mágové se specializují na magii drtivé síly, ale i bojovníci mají své různé cesty ve vývoji, takový ninja se například učí komba sestavené s posloupnosti stisků různých tlačítek na přeskáčku a jedině správně postupně stisknutá tlačítka dané kombo spustí. Takže je zde i malinko důraz na zručnost, ale je to jen u toho ninji, jinak hra spoléhá spíše na zdravý úsudek hráče a fyzická umění ponechává správně na postavách.

Grafika patří k vrcholu na SNESu, krásná kreslená grafika přesně dle mého gusta. Hra vám představí nádherné kreslené scenérie různého druhu, ať už jsou to lesy, hory s krásnými výhledy, hezká města nebo i působivá poušť. S grafikou nepřátel si autoři rovněž vyhráli a takoví bossové jsou hotová umělecká díla. Hudebně jde rovněž o mistrovské dílo, soundtrack k Final Fantasy 6 považuji za jeden z nejhezčích, jaké jsem ve hrách slyšel.

Obecně by se o hře dalo říci, že je to jakási pre-Final Fantasy 7. Je to tak, největší modla série, Final Fantasy 7 (a modla oprávněná), popravdě těží z mnohého, co už přinesla Final Fantasy 6. Například spoustu příběhových motivů, cyberpunkový nádech, inustrializace v kombinaci s naopak skoro ještě středověkých oblastí, díky Esperům a jejich kombinování je ve Final Fantasy 6 vlastně i lehký nástřel toho, co k dokonalosti přivedla Final Fantasy 7 s materiemi. Vlastně by se dalo autory podezřívat z toho, že s příchodem Playstationu, a odchodem SNESu, chtěli přinést na novou konzoli něco, co se jim povedlo už na SNESu ve Final Fantasy 6. Ale těžko jim to vyčítat, kdo to tak nedělá

Mimochodem proto asi u mnoha hráčů vítězí právě Final Fantasy 6 před sedmičkou. Já se do toho sporu pouštím nerad, protože Fial Fantasy 7 má svá specifika, které z ní navždy pro mě dělají nej hru vůbec, ale Final Fantasy 6 je blízko a mám ji prakticky rád stejným způsobem, v některých drobných ohledech možná i kapku více. Třeba i jen kvůli té luxusní kreslené grafice, kterou Final Fantasy 7 pochopitelně opustila. Nicméně, i 6. díl má malinký škraloup právě v té grafice, cestování po světě vystřídal neumělý pokus o 3D, mnohem hezčí byla klasická 2D mapa, jako tomu bylo u Final Fantasy 4 a 5. Ale to je jen malinká chybička na kráse.

Final Fantasy 6 dávám jasnou stovku. Ono jí totiž opravdu není co vytknout a jednoznačně jde o to nejlepší, co si hráč může z RPG žánru zahrát.

Poznámka: Hodně často se setkávám s neustálým nechápáním číslování série. Final Fantasy 6 totiž v USA vyšla jako Final Fantasy 3, jelikož Japonci se ne vždy podělili se západem o všechny díly, které vydali. V USA vyšly díly 1, 4, 6 a na tamním trhu je tedy očíslovali 1, 2, 3. Takže sedí jen Final Fantasy 1, Final Fantasy 4 je tam jako FF2. Final Fantasy 6 je tam jako FF3.

Hra ještě vyšla v Gameboy Advanced portu, s již správným číslováním, bohužel s dost ošizenou kvalitou hudby, pak v mobilní verzi pro Android a pak na STEAMu v portu Android verze na PC, ale tyhle nové verze starých Final Fantasy mě teda vůbec neoslovily, jakoby ztratily duši i přes tu uhlazenější kresbu (viz. obrázek níže). Přijatelná je jen původní SNES verze a pak ten port na Playstation 1, kde in game grafika i hudba vychází ze SNES originálu a navíc je to obohaceno o nové filmečky již v Playstation 1. standardu.

Poznámka číslo 2, opět obrázky, hru jsem hrál dávno, takže obrázky ze hry jsou převzaty z internetu. Dodávám aspoň jen obrázek z originál portu na Playstation 1 (druhý obrázek z hora), který vyšel společně s Final Fantasy 5 v kompilaci anthology. A taky jednu ošklivou fotku televize ze spuštěné Final Fantasy 6 na mé konzoli SNES mini classic :-)