Wild Arms 2

Platforma: PS1 / Žánr: jRPG / Developer: Media.Vision / Vydavatel: Sony Computer Entertainment / Rok: 1999


Legenda o Lordu Blazeorvi a ženě, která jediná jej mohla porazit mečem Argetlahm, ožívá a teroristická organizace Odessa plánuje ve zdevastovaném světě Filgaia pátrat po tajemné síle Lorda Blazera, jeho obludných přisluhovačů v podobě robotů (weapons), které chce použít pro své účely jako zbraň na ovládnutí světa. A jak už to bývá, z terorismu je naopak viněna skupinka odbojářů, kteří chtějí výzkum zničujících zbraní zatrhnout, z čehož plyne spousta zajímavých dějových zvratů. Příběh stejně jako v prvním díle začíná sólovým představením jednotlivých tří postav, za něž odehrajete úvodní pasáž hry. Každá postava má za sebou zajímavou minulost, s kterou bude během hry často konfrontována.



Hra se stejně jako první díl odehrává v stepích a pouštích westernového světa Filgaia. Oproti předchozímu dílu zde nastal trochu posun například v tom, že místo koní zde už jezdí i náklaďáky. Svět tedy zůstal stejný, ale příběhově je hra zcela jinde a stoletím se taky trochu posunula. Navíc je zde spousta sci-fi prvků. Celé to na mě působí jako seriál Firefly. K hlavní postavě, Ashleymu, se připojí ještě 5 dalších postav a společně plánují v centru odbojové organizace mise, na které se vydáváte a snažíte se samozřejmě nepříteli škodit. Příběh má i několik zajímavých zvratů, ale ty nebudu spoilovat. Z obrázlů můžete vidět, že jsem se hře věnoval opravdu na plno a postavy jsou na maximálním 99 levelu a i ukazatel peněz a časomíra se blížila svému maximu, které je hra schopna zobrazit :-).



Gameplay zůstává prakticky velmi podobný prvnímu dílu. Tahové bitvy, použití palných zbraní a speciální schopnosti jednotlivých postav vám pomáhají k řešení zapeklitých puzzlů v dungeon pasážích. Prostředí vidíte izometrickým pohledem, kamerou lze rotovat, tady nastal velký posun v grafice oproti prvnímu dílu, který má prostředí plně v 2D. Grafika je opět velmi slušná a již odpovídá grafickému pokroku Playstationu 1, na rozdíl od spíše SNESově působícího prvního dílu. I přes snahy o 3D prostředí zůstává grafika malebná a zobludnění postav polygony se autoři vyhnuli použitím 2D spritů, jak je známe ze SNESu, samozřejmě ale v detailnějším provedení. V soubojích však jsou postavy polygonové, ale působí mnohem přirozeněji než tomu bylo minule, v prvním díle, kdy postavičky v soubojích byly doslova ohyzdné.



Mapa světa oproti prvnímu dílu nabízí novinku, a to je hledaní lokací. Lokace nevidíte na mapě hned, musíte si je jakýmsi radarem najít. Dostanete vždy hint, kudy byste se měli vydat a v dané oblasti hledáte. Po úspěšném nalezení lokace se vám takové místo natrvalo zapíše do mapy. Cestování po světě je v podstatě volné jako v prvním díle, tedy jak jej známe například z Final Fantasy 7. Tedy žádný koridor spojující místo A s místem B. Postupně získáváte i lepší dopravní prostředky, takže si i zalétáte, což značně urychlí pohyb po mapě.



Trénování postav, sběr expů a učení se nových útoků, probíhá v podstatě více než klasicky pro sérii Wild Arms a zde se žádné závratné inovace moc nekonají. V podstatě, co fungovalo, funguje i nyní, netřeba to překopávat. Po nasbírání dostatku experience points nastane level up, po určitém počtu levelů získáte speciální body a můžete je přidělit a tak se naučit nové techniku boje. Každá postava pro řešení puzzlů používá tzv. tools, samozřejmě každý charakter má jiné, proto je důležité s puzzly kombinovat jednotlivé postavy. Zajímavé je to přidělování bodíků do schopností, které pak ovlivňují různé atributy postavy v souboji. Postavy, které umí střílet se učí také používat lepší zbraně, které lze modifikovat, takže si můžete zvolit, zda zbraň vylepšíte a tím zvětšíte její bojovou sílu a nebo ji třeba zvýšíte kapacitu zásobníku....no, takže ten level up vlastně úplně tak klasický není, aby ta věta nevyzněla, že je to jen zisk expů, level up a automatického přidělení HP a tím to hasne. Zase tak jednoduché to samozřejmě není.



Brutálním bych nazval rozsah hry, hra je nesmírně dlouhá, spousta zvratů vám vždy jasně vyvrátí, že by se mohl blížit konec. Ono je fajn, když hra nabídne spoustu hodin gameplaye, ale nesmí se stát úmornou. Tady bych hře malinko vytkl, že k závěru úmorná byla. Nabízí několik dějových linek, kterými postupně musíte projít a svým způsobem se střídají a na jejich závěru je obvykle nějaký boss fight. S některými bojujete i několikrát, prostě vám zdrhnou a potkáte je jindy. Problém je, že některé dějové pasáže jsou velmi zajímavé a ty méně zajímavé vás budou přímo vyrušovat. Je to jak když máte rozečtenou knihu, která po kapitolách přeskakuje po různých místech a příbězích postav a některé z nich vás nebaví, tak s nelibou začínáte číst novou kapitolu zase z té oblasti, která vás moc nezaujala a strašně se těšíte, až se vrátíte k dalšímu vývoji událostí kapitoly předchozí. Hra v tomto funguje dosti podobně. Přes to ale v celkovém pojetí vychází hra jako vynikající a patří k tomu nejlepšímu, co na Playstationu 1 můžete najít.



I přes to zmíním ještě jednu výtku. Nápad s hledáním lokací sice není úplně nezajímavý, ale v kombinaci s tím, že samozřejmě nemáte dostupnou hned celou mapu a někdy je další přístupná cesta tak nepřehledná, že může způsobit dlouhé minuty hledání, kudy teď, je někdy doslova smrtící pro udržení hráčovy pozornosti. Prostě najednou tápete po světě, spouštíte radar pomalu na každém "metru" a přemýšlíte, kde jste přehlédli buď nějakou lokaci nebo nějaký průchod v nějaké průrvě ve skaliskách. Tohle třeba způsobilo u mě, že jsem hru po nějakých 30 hodinách přestal hrát a vrátil jsem se k ní až za rok. Ale takhle to asi samozřejmě každý neudělá, já to tak prostě někdy mám :-)



Pěkná grafika, velmi podařená hudba, zajímavý westernový svět, zábavné tahové souboje, opět palné zbraně, strhující dějová linka kolem teroristické organizace s mnoha zajímavými zvraty. No, par chybek, ale nic dramatického. Vychází mi z toho jasná must have a must play záležitost. Jděte do toho. Hodnotím stejně, jako díl první, i když za mnohé věci by si hra zasloužila bodu více, na druhou stranu ji ale ubírám body za některé věci, které mě trochu ubíjely, takže je to nakonec s prvním dílem plichta :-)

Hodnocení 85%

Ringo





Komentáře

  1. Fajn recenze. Jak to teď hraju přijde mi čím dal tím víc že je hra hrozně snadná, což nemusí být nutně zápor ale kdyby to trosku víc přitlačilo na pilu by mi nevadilo. Potom taky některé části příběhu nedávají moc smysl a hlavně motivace postav je často jakoby děravá. Říká se že je na vině mizerný překlad do angličtiny ale kolikrát to jsou tak podivné díry že to působí jakoby chyběl kus hry. Celkově zatím bezva. Jen sem ti chtěl přidat koment když už jsem sem zase zavítal :)
    Charllize

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?