Přeskočit na hlavní obsah

Might and Magic 2: Gates to Another World - report č. 1, souhrnné povídání o několikaletém hraní

Verze: Amiga / Žánr: RPG Dungeon / Rok: 1988

S touhle hrou se s přestávkami trápím několik let. Všechny postavy už mám na levelu 255, což je max a mám to jen kvůli šílenému grindu a jedné takové berličce, ke které mě nasměroval Richmond, kde byly extra tuhé potvory, ale když se povede porazit jednu bandu, tak zisk expů je ohromný a postavy to hodí třeba o 5 levelů i více nahoru, je třeba jen vědět, kde to místo je, a je třeba zvládnout ten jeden souboj. Takže fakticky jsem se dopustil díky znalosti lokace, o které jsem se měl dozvědět vlastním putováním a píli, menšího podvůdku, jenže před tím mi hra opravdu neodpouštěla pomalu ani pár kroků dále od měst, a hlavních cest, byl to pokus omyl, jestli zemřu nebo ne.



Jinak mám zmapovány všechny města, dungeony pod nimi a bez dvou všechny venkovní lokace. Mé mapy jsou na DJ´s oldgames (už to tam ale mapoval kde kdo, ale já je mám určitě graficky nejhezčí, viz screen s herním rozložením s oknem hry, mapou DJ Mapperu a seznamem kouzel v Excelu :-D ) pod hrou v sekci Dokumenty, mapy by Ringo, se můžete mrknout zde: https://www.oldgames.sk/game/might-and-magic-ii-gates-to-another-world/


Jak jsem to před dvěmi léty rozehrál, zmapoval pár lokací a pak toho nechal, tak jsem se před vánoci rozhodl k téhle hře vrátit s tím, že ji dojedu a je to peklo.
Musím přiznat, že levely jsem nahnal díky exploitíku schovaného ve hře, kdy vám po porážce tří rytířů přibude 10 000 000 expů a musím se taky přiznat, že mi Richmond prozradil souřadnice kouzelné studánky, která dá postavám 50 Lvl a 200 ke všem statistikám. Tohle hodně urychlilo grindování a je to první M&M, kde jsem dosáhl maxima levelů.



Hru bych ohodnotil asi jako úmornou. Přes to, že se hře věnuji několik týdnů intenzivně, postup je pomalý a na počet lokací jsem tak někde v polovině. Jednoznačně považuji tento díl za nejhorší v sérii. Nelogický, obtížnostně přitažený za vlasy, samoúčelný. Prostě těžký protože proto, ne proto, že byste hráli třeba nějak vyloženě pitomě. I když....



Hra nesmyslně čísluje města od 1 do 5, ale přitom vyžaduje postup protisměrný, čili 1, 5, 4, 3, 2, 1. Několik dlouhých dní jsem se pachtil v nejtěžším městě, než jsem pochopil, že má být postup opačný a mohl jsem procházet daleko hladčeji. Místo toho jsem grindoval jak blázen, abych nabyl pocitu, že mohu vystrčit paty z prvního města a nezařvat hned za první křižovatkou.



Některé potvory nelze zasáhnout ani kouzlem ani zbraní. Prostě jsou imunní na vše. Z takových soubojů mi nezbyde než mačkat R jako Run i na tom 255 levelu.

Co se mi orpavdu hodně nelíbí je to, že při takovémto rozsahu, jaký hra má, používá i ve venkovních lokacích nutnost se otočit kolem vlastní osy, protože i jeskyně, města a hrady vidíte, jen když jste natočeni správným směrem. Další věc, hra posílá v náhodných shlucích třeba 200 potvor, i když jsou to třeba srágory, tak prostě ten souboj musíte odklilat a odkroutit si několik desítek kol, než to umlátíte. Opruz.



Nebýt fandou M&M série, který má všechny díly v krabicovém originále a nemít za povinnost každý díl M&M dohrát, tak se přiznám, že bych tu hru vzdal a nikdy se k ní nevrátil. Trochu s rozpaky se zpětně dívám na vánoční dvoutýdenní volno, které jsem strávil mořením se s touto hrou. Vedle Fate - Gates of Dawn nejotravnější dungeon, jaký jsem kdy zažil (když nepočítám Captive a Knightmare, které štavly ale jen obtížnými akčními souboji:-) Netáhnout mě k těmto hrám universum a atmosféra, tak bych je dávno zahodil :-)



Nicméně, dotáhnout do konce to jednou musím, je to přeci Might and Magic. Hraji v mnohem hezčí amigácké verzi pod WinUAE. Předchozí kritika vyplývá hlavně z toho, že se s hrou doslova trápím, nepovedlo se mi ji jako jiné díly M&M zjevně chytit za ten správný konec, což je s podivem, načerpaných zkušeností mám z dohraných dílů 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10 až, až, přes to mě hra takto vykývala. Navíc velmi brzy jsem ji rozehrál po Might and Magic I a tím jsem si uvědomil, jaký je mimo grafiku mezi těmito díly vlastně malý pokrok a M&M II tak působí jako nastavený datadisk. Jinak kdo četl recenzi na Might and Magic 1, tak si na obrázcích určitě všimlo, že jsem si z M&M 1 naimportoval postavy do dvojky :-) Report ukončím pozitivně, není to špatná hra, jen ji blbě hraji a dávám si na tom záležet :-D

Na závěr ještě dva screeny z PC verze, ať můžete porovnat rozdíl mezi Amiga a PC verzí. Jinak save soubor je mezi oběma verzemi kompatibilní.



Ringo

Komentáře

  1. Docela mě zaujalo, že i na maximálním levelu máš ve hře problémy. Myslíš, že se hra přizpůsobuje nebo ti už prostě zůstala jen místa, která by byla tuhá i normálně?

    Já si po jedničce raději udělal pauzu, něco mě totiž od dvojky drží dále - asi předtucha :D Chtěl bych pokračovat s importem v Apple II verzi, tak jsem na to zvědav. Ale asi to odsunu až na další rok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě je záhadou jedna věc, co hra ode mě čekala, když jsem byl na levelu cca 6 a hned za městem na mě poslali bandu, která by mi dělal problém i teď. Trochu podezírám ten import, že si hra nějak myslí, že jsem nabušený, ale přitom import je podobně jako u Wiz 6 - > 7 -> 8, že dojde k fatálnímu downgradu a vlastně nevím, v čem je ta výhoda kromě extra tuhých nepřátel. Wiz 8 se chovala naprosto stejně, když jsem importnul postavy ze sedmičky, přitom když jsem vytvořil novou partu, hrálo se to celkem přijatelně. Jinak samozřejmě na levelu 255 většinu soubojů odklikám, přes to se mi stane, že někde vlezu a dostanu výprask, jsou to spíše náhodné situace, ale i ty dokáží naštvat, když bych měl hru prakticky za chvíli projet do finále a zakopávám o nějaké klacky.

      Vymazat
  2. Také mi to připadá divné. Po importu postav jsem v úvodním městě neměla vážnější problémy, ani v podzemí a okolí města. Jen jsem z počátku častěji odpočívala. Jinak můj průchod hrou byl dost chaotický. Pokud bych si to měla zahrát znovu, volila bych trochu jiný postup.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. První město bylo ještě ok, ale dungeon v něm už byl vražda a pak jsem šel ven, kolem cest ok, ale jakmile jsem sešel z cesty, tak mě občas přepadla banda, že se to nedalo.

      Vymazat
    2. Je klidně možné, že ty savy přeci jen úplně kompatibilní nejsou, mezi architekturama může být třeba rozdíl ve způsobu ukládání určitého typu čísel do paměti (prohozené offsety). Navenek to může klidně fungovat, ale počítač v tom přečte něco úplně jiného. Proto mě ten import mezi Apple II verzemi láká, protože je to oficiálně doporučená varianta, takže bych se měl přiblížit podobnému výsledku jako Ali, akorát v horší grafice. Zkoušel jsem třeba úpravu save z Apple II do IBM/PC, což taky jde, ale už bych tomu právě moc nedůvěřoval. Jó, kdybych měl haldu času a chuť, tak by to byly hezké experimenty :D

      Vymazat
    3. Tak do toho popravdě nevidím, jak až tohle může nějak sofistikovaně po programové stránce probíhat, že b mi jedna verze počítala něco jinak než verze jiná. Já jsem vlastně v PC verzi udělal jen import postav a pak jsem hned nahodil save do Amiga verze a hrál Amiga verzi. Jestli se tam popřehatzovaly nějaké násobiče něčeho, nevím, to by rozbilo hru celkově, ne? Třeba i graficky. Nejsem programátor, tak vůbec netuším. Je dost možné, že třeba Amiga verze má jinak hozenou obtížnost. Je taky možné, že jsm postupoval tak atypicky, že hra mlže počítat, že jsem něco navštívil a tak už jsem hoden jiných nepřátel :-) Ale zase bych to asi neviděl až tak dramaticky, co si vzpomínám, tak on mě ten Might and Magic 1 trápil ve své podstatě velice podobně tou obtížností a různými místečky, kde vlézt byla sebevražda a musel ose taky postupovat velice opatrně a narážet na ty limity, kudy se jít dá a kudy ještě ne. Jen to bylo schůdnější, protože tam nebyly orgie typu - přepadlo tě 255 nepřátel :-)

      Vymazat
    4. Hru by to vysloveně rozbít nemuselo, protože o parametrech toho savu je jen pár offestů a těžko říci, co přesně dělají. Správně by ten import měl vzít jen tu část, která se týká postav a dál už si to překonvertovat sám. Mě spíš napadlo, že on by té hře nemusel vysloveně vadit špatný save jako takový, protože hry mohou mít různé samoopravné mechanismy, kdy něco nahradí a chybka mohla nastat až tady. Třeba jen nějaký chybně nastavený čítač. Hra třeba nemusí pro výpočet levelscalingu využívat výpočet z levelů postav (kvůli urychlení), ale někde v savu je namísto toho konstanta, která odráží celkovou zkušenost družiny a pro tenhle výpočet se používá. Jinými slovy, mohl se chybně vygenerovat už první save :) Já s tím mám docela prima zkušenosti z novějších dob.

      Vymazat
  3. Podle to ma na svedomi bud ten import postav nebo amiga verze nebo nejaky neocekavany Ringuv postup. Mne totiz hra opravdu prijde hodne podobna jednicce, akorat o fous vetsi a leckde obtiznejsi. Ale jinak se to hralo celkem normalne. Pruchod mesty jsem neresil podle cisel, ale podle toho, kam vedl z mesta teleport do druho mesta. Tim padem rostla obtiznost primerene.

    Je to skoda, protoze to vubec neni spatna, protoze nabizi v podstate totez co prvni dil. A ten me bavil. Ale zkusene jsem si dal delsi pauzu mezi nimi a to ki vylozene prosoelo

    Graficke srovnani PC a Amiga verze je trochu subjektivni. Neco se mi libi vice v amigacke grafice neco jineho v PC EGA. Ale ta pc ma taky neco do sebe! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak má hozenou obtížnost Amiga verze a jak PC verze, to je docela otázkou. Co mi asi vadí oproti jedničce nejvíce, tak ty stovky nepřátel v jednom souboji, to mě drtí. Co se týče procházení měst, tak já jsem si tohle zabil v podstatě na začátku hry, protože jeden z prvních questů tě postupně do nich posílá, já si jej na začátku nevšiml , zcela jsem ten quest minul a jal jsem se hned po prozkoumání města vydat ven a mapovat si okolí.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?