Might and Magic 5: Darkside of Xeen

Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: New World Computing / Vydavatel: New World Computing / Rok: 1993



Might and Magic 5: Darkside of Xeen je faktickou nástavbou dílu čtvrtého. Jde sice o samostatnou hru, ale kromě toho, že přímo navazuje na příběh čtvrtého dílu, jde k němu i připojit, čímž vznikne rozsáhlý svět World of Xeen, otevřou se bonusové lokace a lze přecházet mezi oběma světy.




Jako samostatná hra má Darkside of Xeen samozřejmě svůj vlastní příběh a vlastní zakončení. Není to žádný nějaký chabý datadisk, nebo to, co dneska vnímáme pod DLC. Navíc je to špičkový dungeon se vším všudy. 



Tím, že se odehrává ve stejném enginu, má samozřejmě obdobnou grafiku, jako díl čtvrtý, ale je zasazen do do jakési záhadně působící temnoty, respektive přítmí, jakoby těsně po západu slunce. Ve čtverce poražený Xeen se odebere do nového úkrytu, temnou stranu světa, kterou si vytvořil rozštěpením planety.  A vy máte samozřejmě za úkol jej vyhnat i z této části světa. Velmi poutavě působí to, jak příběhově vše krásně zapadá, a v hlavě vám bude docvakávat - "no jo, vždyť vlastně!" při vzpomínkách na děj dílu minulých. Nechybí nakonec ani sci-fi prvky.



Když už jsem zmínil tu grafiku, tak kromě potemnělé oblohy je zde znatelný posun k jakési monstróznosti. Nepřátelé zde působí tak nějak hutněji, jako by byli větší (a jako naschvál se mi nedochovaly žádné screeny s nějakým nepřítelem, tak vám je aspoň nevyspoiluji :-) . Kromě vizuálu ale záhy poznáte, že obtížnost šla oproti předchozímu dílu značně nahoru a velikost nepřátel není jen optický vjem. 



Darkside of Xeen je tak mnohem větší výzvou. Je to dáno tím, že se počítá, že do hry vstoupíte z Clouds of Xeen s vycvičenou partou. Ale pokud rozehrajete hru samostatně (což vřele doporučuji), užijete si na maximum všech zapeklitostí, které před vás postaví. Než se mi postavy dostaly na nějaký solidní level, tak jsem se doslova trápil s každičkou potvorou, která byla mimo úvodní sektor hry.



Abych pravdu řekl, tak Darkside of Xeen  působí po všech stránkách ještě o kapku dotaženěji, než Clouds of Xeen, a to, že vám hra jen tak něco nedaruje, tady působí jako razítko kvality. Nabízí také spoustu zajímavých lokací, spoustu zajímavých questů a tohle všechno bych mohl pospat superlativy a dále to proložit popisem, který jsem však už použil u Clouds of Xeen.  



Takže jen zmíním, že RPG systém ani souboje nejsou nijak odlišné od M&M4, probíhají tahově. Postavy získávají skilly, které jim umožňují se posouvat dále obtížnější krajinou (lesy, hory, voda). Jsou zde známé magické guildy, do kterých se musíte zaregistrovat, abyste mohli nakupovat kouzla. 



Postavy nejsou zatíženy přísným level capem v úrovních zkušeností, jako Might and Magic 4, a tak můžete levelovat o 106 až do nějakého levelu 200. Postav lze mít až 6. Co jsem asi v recenzi u čtvrtého dílu nezmínil, je možnost si kdykoliv v hospodě najmout postavu další, a to tak, že si ji prostě kostkami naházíte, jako na začátku hry. To kdyby vám náhodou nějaká postava přestala vyhovovat. Ale zase ji budete muset trénovat od začátku.

Might and Magic: Darkside of Xeen mohu nazvat naprosto stejně jako čtverku jako jeden z vrcholu série. Oba díly jsou něco jako bratři, skoro až dvojčata :-) Po té, co odehrajete každý zvlášť, se nabízí spojení obou světu v jeden velký a zhlédnout konečně to opravdu závěrečné finále. Ale o tom někdy krátce příště, World of Xeen si přeci jen zaslouží vlastní článek. Darkside of Xeen jako samostatnou hru nemohu hodnotit jinak, než stejně vysoko, jako Clouds of Xeen a stejně jako čtverka sahá v rámci Might&Magic série takřka po metě absolutní. A krabicová verze je stejně monstrózní, jako u dílu předchozího, což je fajn bonus.

Hodnocení: 95%

Ringo 

Komentáře

  1. Dobré odpoledne, jak se máš? Jsem Brazilec z Rio de Janeiro a hledám pro svého blogu nové sledovatele. Noví přátelé jsou také vítáni, bez ohledu na vzdálenost.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?