Seiken Densetsu 3

Platforma: SNES / Žánr: jRPG / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1995


Seiken Densetsu 3 je následovníkem vynikající akční RPG Secret of Mana. Abychom si na úvod objasnili ty názvy a číslovky, tak Seiken Densetu je série, která začala na handheldové konzoli Gameboy v roce 1991 pod anglickým názvem Final Fantasy Adventure. Byla to taková trochu snaha poždímat Final Fantasy značku. Jelikož se hra docela povedla a měla takový akčnější a svižnější nádech, nabízelo se nějaké pokračování v plnohodnotné formě. Tím se stala zmíněná Secret of Mana (Seiken Densetsu 2) na konzoli SNES. A blížíme se k tomu hlavnímu zde, dalším dílem se stala právě Seiken Densetsu 3, která ale nevyšla jinde, než v Japonsku, a proto nemá anglický název. Jediná možnost je spustit hru pod SNES emulátorem s překladovým patchem.


Rok 1995 byl rozkvětem SNESu a přinesl spoustu podívané, která ždímala z konzole maximum možného a tak hráči mohou vidět vrchol grafiky na 16 bitovém systému. Z mého pohledu šlo o nejhezčí hry vůbec a platí to dodnes. Seiken Densetsu 3 je doslova vrcholem grafického snažení a společně se Star Oceanem 1 je jednoznačně vizuálně nejhezčí hrou na SNESU. Oproti Star Oceanu a jakémusi reálnějšímu pojetí scenérií volí Seiken Destetsu 3 pestřejší barvy a tím působí mnohem více pohádkově. Grafiku nejlépe přiblíží okolní screeny.


Příběhově je to sice kapku klišé a točí se opět kolem nezdolné magenergie, mana swordu a za úkol dostanete jen takovou "maličkost", porazit všechny zlé spáry, které se sápou po této energii a  chtějí se pokusit díky ní získat moc nad celým vesmírem. Co ovšem celou situaci zachraňuje jsou prakticky tři odlišné dějové linky, šest různých začátků a šest různých konců. V tomto se hra silně inspiruje hrou Romancing SaGa 3. Trend větvit děj nebo jej skrýt do momentu, než se dané postavy plně chopíte, nebo dokonce narušovat časovou linku hraní tím, že se budete vracet v ději zpět a odehrajete momenty jiné postavy, které jste dosud neznali, se stane v závěrečné éře SNESu doslova trendem v mnoha dalších hrách.


Na začátku hry si vybíráte dvě hlavní z šesti postav. Hra je podobně jako jednička koncipována pro zapojení druhého hráče s druhým gamepadem. S jednou začnete a druhá se k vám přidá. Ostatní charaktery potkáte postupně ve hře a uvidíte je z pohledu těch, kteří je potkají. Kdybyste za ty postavy, které potkáte, hru rozjeli jako primárními, věděli byste, co dělaly před tím, než se s vámi setkaly. Každá z šesti postav začíná v jiné lokaci a svou speciální dějovou linii.


Jak jsem psal v úvodu, Seiken Densetsu patří do kategorie akčních RPG. Souboje jsou v reálném čase. Třetí díl série však ještě více zakčněl. Secret of Mana zachovávala active time battle režim díky časovému ukazateli, který jste museli pro maximální úder nechat doběhnout do 100%. Takže nefungovalo, kdo rychleji mlátí, vyhrává.


Seiken Densetsu 3 však nemá ukazatel v tomto smyslu. Souboje se tak stávají spíše rubanicí a jediné, co by vás mohlo odradit od zběsilého click festu je, že mezi jednotlivými údery nastává určitá pauza. Ale stejně budete klikat, abyste stihli vždy ten moment, kdy už jde zaútočit. Určitě si nebudete odpočítávat do tří než zmáčknete znovu. Nelze si však nevšimnout, že zde přeci jen jakýsi ukazatel je a po každém úderu vám na něm přibude zelená čárka, Jakmile se vyplní poslední, ukazatel zbělá a vy v tomto momentě můžete seslat combo - ultimátní útok.


Kterou postavu budete aktivně ovládat a které dvě necháte v moci umělé inteligence, to je na vašem výběru. Vzhledem k tomu, že každá postava umí něco jiného, tak budete mnohdy mezi nimi přepínat a zadávat jim úkoly, když bude automatika selhávat. Případně lze trochu postavy v menu různými příkazy nasměrovat, jak se mají v boji automaticky chovat, na koho útočit, zda používat magii atd. Takový trochu předobraz pozdějšího gambit systému ve Final Fantasy 12 :-) Souboje se účastní maximálně tři postavy, z toho dvě mohou ovládat dva hráči. Třetí je vždy odkázána na automatizaci.


V praxi to vypadá tak, že zatímco první postavou rubete okolní nepřátele, vaše druhá postava po nich střílí z dálky lukem a sešle v případě potřeby na někoho heal kouzlo a třetí postava metá po nepříteli kouzla, dle toho, jestli ji nastavíte, že smí kouzlit. Pokud nastane akutní situace, že chcete zoufale seslat léčivé kouzlo a umělá inteligence se k tomu moc nemá, tak jednoduše přepnete v souboji na postavu, která to umí a kouzlo si sešlete manuálně sami.


V čem hra pokročila oproti předchozímu dílu je vývoj postavy. Už to není jen o natrénování jednotlivých zbraní a pevném určení schopností jednotlivých postav (bojovník, léčitel a mág), ale linie vývoje postavy se v určitých fázích rozdvojuje v jakýsi určitý strom a můžete tak postavě vybrat další specializaci formou povýšení.


Například Fightera můžete směrovat po dosažení 18. levelu buď na Knighta  anebo Gladiátora. Na 38 levelu můžete dále rytíře směrovat buď na Paladina nebo na Lorda. Pokud jste z Fightera před tím udělali Gladiátora, další jeho specializace bude na 38 levelu buď  Swordmaster nebo Dualist.  Zato Mág si na své cestě volí magii - temnou nebo světlou. Jde tedy svým způsobem o specializaci v daném povolání a je to příjemným oživením oproti natvrdo zadaným povoláním od začátku do konce hry.


Seiken Densetsu 3 je prakticky bezchybnou hrou, která vesměs nabízí jen samé klady. Díky větvení příběhu a rozdělení dějových pasáží na jednotlivé charaktery nepůsobí sice takovou hloubkou, jako jiné stěžejní jRPG série, ale zase kolik her nabízelo možnost takovéhoto příběhové větvení dle vybrané postavy na začátku?  Jednoznačnými devizami hry je úžasná podívaná, skvělá hudba, zábavný, byť akční, soubojový systém a zajímavý vývoj postav. Malinko mě teda trápil jeden bug, který byl možná způsoben nějakými těmi zásahy do hry typu převedení pod emulátor, fandovský patche na překlad do Angličtiny, kdo ví. Možná jsem mohl zkusit jinou verzi souboru s hrou. Občas se mi totiž jedna z postav zasekla a nebojovala. Ale nebylo to nic dramatického, co by mi výrazně měnilo pohled na hru. Sežeňte a hrajte, pro milovníky japonských RPG povinnost!

Hodnocení: 95%

Ringo

Pozn.: Obrázky jsou převzaty z internetu.



Komentáře

  1. Protože jsem se rozhoupal, zahrát si tenhle kousek, tak jsem zjistil, že loni vyšla na Switch Collection of Mana, kde jsou v anglické verzi všechny 3 díly.
    No a tento pátek vyšel remake SD3 Trials of Mana na všehchny platformy. Rozhodoval jsem se, kterou variantu zvolím a nakonec jsem, pod vlivem pozitivních recenzí, koupil moderní remake pro Switch. Mám nahrané cca 4 hodiny, před chvíli jsem získal druhý element a fakt se u toho bavím. Grafika slušná, boje jsou velice dynamické, obtížnost mi přijde tak akorát, už jsem dvakrát musel loadovat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?