Chrono Trigger
Platforma: SNES / Žánr: jRPG / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1995 (2008 NDS remaster)
Po recenzi na Chrono Cross se vrátíme trochu v čase a to k prvnímu dílu této dvoudílné série. Chrono Trigger je totiž velký pojem na poli nejen RPG žánru, ale ve světě videoher vůbec. Každý máme nějakou tu preferenci, že ta či ona hra je ta naše nej. Ale u Chrono Triggeru obecně platí všeobecná shoda, že pomineme-li osobní preference, tak jde o nejlepší RPG hru vůbec. Já mám třeba jako nejlepší RPG Fina Fantasy 7, ale nikdy nepůjdu do sporu, že by Chrono Trigger nebyl nejlepší, protože vnitřně cítím, že i já jej tak chápu, už od roku 2003, kdy jsem hru dohrál, dle save souboru pod zSNES, to bylo přesně 31.8.2003 čas 23:55 :-). Bohužel save už nejde načíst a tak se musíte smířit se zdejšími obrázky převzaté z internetu, původně jsem chtěl dodat vlastní.
Čím se to Chrono Triggeru povedlo, to se popisuje hodně těžko, člověk prostě musí hrou projít, zahrát si ji, aby zjistil, že se ani na vteřinu nenudil a hra jej stále něčím překvapuje. Pokusím se tedy tak nějak hráčsky alespoň malinko přiblížit pár aspektu této hry a snad toho moc nevyspoiluji.
Hra začíná, jak už to u japonských RPG bývá, docela nevinně. Mladý kluk (Chrono) s mladou holkou Marle, jdou na pouť se pobavit a vyzkoušejí novou atrakci, představovanou mladou vědkyní (Lucca) a jejím otcem, jakýsi teleport, který vás přenese z jednoho modulu do druhého o pár metrů dále. Nový vynález si mohou dobrovolníci vyzkoušet a samozřejmě jimi budete vy.
Už od začátku vám do očí padne nádherná grafika, nádherná i na dnešní dobu, že ji neměli autoři potřebu remakovat do dnešní doby v nějaké 3D zhůvěřilé podobě a když už se Chrono Trigger opráší, jde vesměs o nějaký port. Ale o tom se zmíním na úplném konci článku za recenzí. Zpět ke grafice. Crono Trigger představuje vedle her, jako je Tales of Phantasia, Star Ocean, Seiken Densetsu 3 a Rudra No Hiho naprostý vrchol grafického snažení na 16bitové konzoli Super Nintendo. Každá je stylově trochu jiná, ale Chrono Trigger se stal grafickou předlohou mnoha fandovských projektů v různých RPG Makerech.
Hra je nádherně nakreslena klasickým pixel artem a jde v podstatě o umělecké dílo a vyždímání kapacity SNESu na maximum. A buďme rádi, že SNES nějaké maximum má, protože jen tak se pozná geniální a nápaditý grafik. Že se dokáže vlézt do limitu a ukázat své grafické schopnosti, vystihnout atmosféru stylem a SNES se tak může pochlubit graficky nejhezčími hrami, než se grafické umění ve videohrách začalo prznit novými 3D technologiemi. Chrono Trigger tak v nádherně malované 2D podobě předhazuje hráči krásné lokace plné atmosféry, která je naprosto vše vystihující a přes to vám ponechá spoustu koutků fantasie, kterými budete tu grafiku a lokace vstřebávat s mrazíky v zádech, jako byste tam v místě samém byli vy sami a mohli čerpat dané prožitky. Čirý impresionismus.
Samozřejmě, aby to mělo spád, musí se něco pokazit. A spád to teda má, to mi věřte, a tak, když se Marle uvolí, že bude tím dobrovolníkem, tak po vstupu do teleportu dojde k podivné reakci jejího náhrdelníku (který dědí z generace na generaci)s teleportačním zařízením. Místo přenosu z místa na místo se otevře časový portál a Marle mizí kdo ví kde.
I po hudební stránce lze napsat o hře jen superlativa, soundtrack je nádherný a je to jedna z her, kde se vyplatí se vykašlat a poslech oblíbené hudby z CD přehrávače (nebo nějaké dnešní moderní služby, která za prachy lidem hudbu půjčuje). To, co se line z repráčků, jsou podmanivé melodie a zvuky, které dokreslují to, co jsem popsal u grafiky. Nádhernou atmosféru.
Zděšená Lucca kouká, že po Marle zbyl jen náhrdelník na zemi, a tak jím vytvoří další portál, kterým s Chronem vstupují do minulosti, do roku 600 našeho letopočtu. Tam naráží na podivné okolnosti, Marle, na kterou narazí, okamžitě mizí, naopak naráží na jinou a ta je královnou zdejšího království, která byla unesena....a tady přímé vyprávění děje ukončím, abych neprozradil příliš mnoho.
Kořením každého RPG jsou souboje. Budu se už po x té opakovat, že tady je nejlepší soubojový systém vůbec, tedy Active Time Battle. Což znamená, že se souboj přepne do battle režimu, vy máte tahy, v kterých rozdáváte úkoly vašim postavám, ale místo nějakého odeslání tahu je tady časový limit, v kterém ty úkoly musíte rozdat a po jeho vypršení jej postava automaticky provede. Když jej nezadáte, postava neudělá nic a nabíhá ji nový časový limit, v kterém lze rozdávat příkazy. Kouzlo je v tom, že chcete, aby ten časový limit byl co nejkratší, což je ovlivněno rychlostí postavy. Čím kratší totiž je, tím častěji můžete vykonat svůj útok během pomyslného kola souboje. Není nic děsivějšího, než ve vypjatém souboji koukat na rychlejšího nepřítele, jak vykonal útok a už spouští další, zatímco vaši postavě time bar ještě neuplynul a teprve čeká na vykonání svého jednoho útoku.
Schválně oklikou popisuji ten ATB systém teď jinak, aby to nebyla jen zopakovaná věta z jiných her s tímto systémem, které jsem už popisoval :-) Snad jste to tedy pochopili, jak to běží. Prostě zadaný úkol se nevykoná hned, ale až po té, co časový ukazatel uplyne. Je zde zachován tahový aspekt a zároveň běží čas. Kdo se však chce i v tomto případě vyhnout časovému nátlaku samospuštění akce po uplynutí časového ukazatele, může si v menu navolit wait mode a to už je pak čistá tahovka, kdy po uplynutí času ještě musíte spuštění akce potvrdit a tah tedy odeslat. V tomto momentě se zastaví proces ubíhání času i u soupeře, jakoby měl např. ukazatel teprve v polovině, ale čas stojí, protože se čeká se na váš pokyn.
Po recenzi na Chrono Cross se vrátíme trochu v čase a to k prvnímu dílu této dvoudílné série. Chrono Trigger je totiž velký pojem na poli nejen RPG žánru, ale ve světě videoher vůbec. Každý máme nějakou tu preferenci, že ta či ona hra je ta naše nej. Ale u Chrono Triggeru obecně platí všeobecná shoda, že pomineme-li osobní preference, tak jde o nejlepší RPG hru vůbec. Já mám třeba jako nejlepší RPG Fina Fantasy 7, ale nikdy nepůjdu do sporu, že by Chrono Trigger nebyl nejlepší, protože vnitřně cítím, že i já jej tak chápu, už od roku 2003, kdy jsem hru dohrál, dle save souboru pod zSNES, to bylo přesně 31.8.2003 čas 23:55 :-). Bohužel save už nejde načíst a tak se musíte smířit se zdejšími obrázky převzaté z internetu, původně jsem chtěl dodat vlastní.
Čím se to Chrono Triggeru povedlo, to se popisuje hodně těžko, člověk prostě musí hrou projít, zahrát si ji, aby zjistil, že se ani na vteřinu nenudil a hra jej stále něčím překvapuje. Pokusím se tedy tak nějak hráčsky alespoň malinko přiblížit pár aspektu této hry a snad toho moc nevyspoiluji.
Hra začíná, jak už to u japonských RPG bývá, docela nevinně. Mladý kluk (Chrono) s mladou holkou Marle, jdou na pouť se pobavit a vyzkoušejí novou atrakci, představovanou mladou vědkyní (Lucca) a jejím otcem, jakýsi teleport, který vás přenese z jednoho modulu do druhého o pár metrů dále. Nový vynález si mohou dobrovolníci vyzkoušet a samozřejmě jimi budete vy.
Už od začátku vám do očí padne nádherná grafika, nádherná i na dnešní dobu, že ji neměli autoři potřebu remakovat do dnešní doby v nějaké 3D zhůvěřilé podobě a když už se Chrono Trigger opráší, jde vesměs o nějaký port. Ale o tom se zmíním na úplném konci článku za recenzí. Zpět ke grafice. Crono Trigger představuje vedle her, jako je Tales of Phantasia, Star Ocean, Seiken Densetsu 3 a Rudra No Hiho naprostý vrchol grafického snažení na 16bitové konzoli Super Nintendo. Každá je stylově trochu jiná, ale Chrono Trigger se stal grafickou předlohou mnoha fandovských projektů v různých RPG Makerech.
Hra je nádherně nakreslena klasickým pixel artem a jde v podstatě o umělecké dílo a vyždímání kapacity SNESu na maximum. A buďme rádi, že SNES nějaké maximum má, protože jen tak se pozná geniální a nápaditý grafik. Že se dokáže vlézt do limitu a ukázat své grafické schopnosti, vystihnout atmosféru stylem a SNES se tak může pochlubit graficky nejhezčími hrami, než se grafické umění ve videohrách začalo prznit novými 3D technologiemi. Chrono Trigger tak v nádherně malované 2D podobě předhazuje hráči krásné lokace plné atmosféry, která je naprosto vše vystihující a přes to vám ponechá spoustu koutků fantasie, kterými budete tu grafiku a lokace vstřebávat s mrazíky v zádech, jako byste tam v místě samém byli vy sami a mohli čerpat dané prožitky. Čirý impresionismus.
Samozřejmě, aby to mělo spád, musí se něco pokazit. A spád to teda má, to mi věřte, a tak, když se Marle uvolí, že bude tím dobrovolníkem, tak po vstupu do teleportu dojde k podivné reakci jejího náhrdelníku (který dědí z generace na generaci)s teleportačním zařízením. Místo přenosu z místa na místo se otevře časový portál a Marle mizí kdo ví kde.
I po hudební stránce lze napsat o hře jen superlativa, soundtrack je nádherný a je to jedna z her, kde se vyplatí se vykašlat a poslech oblíbené hudby z CD přehrávače (nebo nějaké dnešní moderní služby, která za prachy lidem hudbu půjčuje). To, co se line z repráčků, jsou podmanivé melodie a zvuky, které dokreslují to, co jsem popsal u grafiky. Nádhernou atmosféru.
Zděšená Lucca kouká, že po Marle zbyl jen náhrdelník na zemi, a tak jím vytvoří další portál, kterým s Chronem vstupují do minulosti, do roku 600 našeho letopočtu. Tam naráží na podivné okolnosti, Marle, na kterou narazí, okamžitě mizí, naopak naráží na jinou a ta je královnou zdejšího království, která byla unesena....a tady přímé vyprávění děje ukončím, abych neprozradil příliš mnoho.
Kořením každého RPG jsou souboje. Budu se už po x té opakovat, že tady je nejlepší soubojový systém vůbec, tedy Active Time Battle. Což znamená, že se souboj přepne do battle režimu, vy máte tahy, v kterých rozdáváte úkoly vašim postavám, ale místo nějakého odeslání tahu je tady časový limit, v kterém ty úkoly musíte rozdat a po jeho vypršení jej postava automaticky provede. Když jej nezadáte, postava neudělá nic a nabíhá ji nový časový limit, v kterém lze rozdávat příkazy. Kouzlo je v tom, že chcete, aby ten časový limit byl co nejkratší, což je ovlivněno rychlostí postavy. Čím kratší totiž je, tím častěji můžete vykonat svůj útok během pomyslného kola souboje. Není nic děsivějšího, než ve vypjatém souboji koukat na rychlejšího nepřítele, jak vykonal útok a už spouští další, zatímco vaši postavě time bar ještě neuplynul a teprve čeká na vykonání svého jednoho útoku.
Schválně oklikou popisuji ten ATB systém teď jinak, aby to nebyla jen zopakovaná věta z jiných her s tímto systémem, které jsem už popisoval :-) Snad jste to tedy pochopili, jak to běží. Prostě zadaný úkol se nevykoná hned, ale až po té, co časový ukazatel uplyne. Je zde zachován tahový aspekt a zároveň běží čas. Kdo se však chce i v tomto případě vyhnout časovému nátlaku samospuštění akce po uplynutí časového ukazatele, může si v menu navolit wait mode a to už je pak čistá tahovka, kdy po uplynutí času ještě musíte spuštění akce potvrdit a tah tedy odeslat. V tomto momentě se zastaví proces ubíhání času i u soupeře, jakoby měl např. ukazatel teprve v polovině, ale čas stojí, protože se čeká se na váš pokyn.
V čem je Chrono Trigger dále oproti mnohým jRPG minulým, ale i mnohým budoucím, tak v tom, že nepřátele vidíte. Ne, že by v tom byl první, nepřítel byl vidět třeba už v Secret of Mana a jiných hrách, ale jinak je vesměs zvykem v japonských RPG, že nepřátele útočí náhodně a vy je dopředu nevidíte. Prostě jdete, jdete a najednou bum, přechodová animačka do taktické obrazovky a v té běží souboj. Chrono Triggerovi jsou nepřátelé pevně daní, vidíte je dopředu a souboj začne po té, co se k nim přiblížíte na kontakt. A hra nezdržuje ani žádnými přechodovými animacemi, jen se objeví soubojové menu postav a začne souboj přímo v krajině, v které se pohybujete. Hra naštěstí umožňuje grindovat, ale nenuceně, takže po opuštění lokace a jejím znovu navštívením, se nepřátelé obnoví.
Je jasné, že time portal a přesuny postav z budoucnosti začnou tvořit časové paradoxy a je třeba vše zařídit tak, aby změny a případné škody, jako následek na budoucnost, z které naše postavy pocházejí, byly co nejmenší. Navíc je zde zlo, které se šíří napříč časem a aby byl zachráněn svět, je třeba jej v různých časových periodách porazit. Dostanete se tak do pravěku, středověku, blízké i hodně vzdálené budoucnosti, uvidíte, co jste vidět neměli a také je zde jedna nezvyklá záležitost s hlavní postavou, jakou jsem ještě v žádné, ani starší, ani novější, RPG hře s klíčovým hlavním charakterem nezažil. Samozřejmě po cestě narazíte na pár nových charakterů, které se k vaší partě připojí.
Aby bylo proč bojovat a RPG bylo opravdu RPGčkem, musí hra obsahovat samozřejmě vývoj postav, sběr zkušeností, zisk nových schopností a skillů. Kromě klasického zisku více HP, Many a vlastností, které posilují vaše charaktery, se zde lze naučit kromě kouzel tzv. Techs, což jsou speciální útoky, každá postava má jiné a dopracujete se k nim růstem levelů postavy. Každá postava má rovněž jiné schopnosti co se týče používání zbraní. K taktickému vyžití při bitvách je toho zde docela dost. Není to sice tak sofistikované, jako třeba materia systém ve Final Fantasy 7, ale na TOP RPG je to plně postačující.
Takže když to shrneme, strhující dějová zápletka patřící k tomu nejlepšímu, co lze ve hře zažít a platí to do dnešního data, dech beroucí grafika, úchvatná hudba, geniální soubojový systém, zajímavý RPG vývoj postav, hra nabízí po dohrání New Game+, v kterém lze zažít x alternativních konců přepisujících historii, hra nabízí sub-questy i zajímavé minihry, jako třeba motorkářský závod...prostě luxusní zážitek, kterému není ve světě videoher rovno. A je jedno, jestli mám na prvním místě Final Fantasy 7, protože má zajímavější kombinační RPG systém a kvalitou příběhu se Chrono Triggeru minimálně vyrovná, protože jakoukoliv hru, jakékoliv RPG, bych postavil na první místo, vždy bude platit, že na tom prvním místě vedle ní na tom stejném stupínku bude stát i Chrono Trigger, kterého bych se nebál označit jako nad hru.
Hodnocení: 100%
Ringo
Pozn.: Obrázky ze hry jsou převzaty z Mobygames.
A nyní ke slíbeným zmínkám o remasterech či vydání na jiných platformách. něčím tak geniálním, jako je Chrono Trigger, se v průběhu času zacházelo zvláštně. V Japonsku šlo jednoznačně o jednu z nejprodávanějších her (tuším třetí) a její vydání na SNESu bylo jasnou záležitostí. Mnoha sériím se pak později dostalo různých znovu vydání, remasterů, remaků či vydání na retro mini konzolích. Chronotriggeru se této pocty dostalo jen 3x a k tomu 2x ve velmi diskutabilní podobě a jednou se mu té pocty nedostalo vůbec a to v jedinečném momentě. Tak si to projděme.
S příchodem Playstationu 1 SNES prakticky zemřel jakoby zapomenut, byl jen záležitostí klasikářů a z nové konzole PS1 se mohli všichni s prominutím .... Trochu mi to připomíná přechod od Amigy k PC. Nicméně po dvou letech fungování Playstationu 1 nastal takový ten klasický boom klasik a na některé tituly ze SNESu se zapomenout prostě nedalo a tak Squaresoft přichází s portem svých nejlegendárnějších RPG na SNESu a to Final Fantasy 4, 5, 6 a Chrono Triggerem na PS1. Byl to nakonec logický krok po veleúspěšné Final Fantasy 7 a 8 a připomenutí si, co těmto hrám předcházelo.
1999 - v tomto roce tedy vychází na Playstationu port Chrono Triggeru, ať už jako samostatně prodávaná hra a nebo v kompilaci Final Fantasy Chronicles, kde vychází společně s portem Final Fantasy 4. A teď k tomu diskutabilnímu. Port byl proveden naprosto příšerně, v podstatě šlo o emulaci SNESu, hry Chronotrigger pod ní na Playstationu 1 a bylo to naprosto po rychlostní stránce zasekané, že to hraničilo s nehratelností. Nejzoufalejší byl přechod do souboje. Zatímco jiné hry nabízejí animaci na 2 - 3 sekundy, tady jste čekali 8 seknund na to, aby se zaktivnilo soubojové menu. Přechod do inventáře či dalších menu trval snad 3 sekundy. To bylo tak otravné, že mnoho hráčů tento port zatratilo a neměl snad jiný smysl, než si nějak hru legalizovat, jako že ji máte originál a stejně bylo lepší nahodit na PC emulátor SNESu a zahrát si hru ze staženého ROM souboru. Do PS1 verze byly přidány animace ve stylu nových Final Fantasy na PS1, ale podstatná je hra, tohle člověk oželí, raději kdyby to šlapalo jak hodinky.
2008 - Nintendo DS remaster vydaný Square Enix. Tohle je asi hlavní produkt, který stojí za to mít, abyste si legalizovali originálku tohoto skvostu, (já tak poctivě učinil :-), pokud tedy nejste šťastlivci a nemáte původní SNES originálku. Chrono Trigger je na Nintendu DS parádní, má několik přídavků jako například automapu, která běží na spodní obrazovce, což je vydatná pomoc. Graficky zůstává hra věrná předloze, naštěstí, a tak si na NDS můžete hru užít naplno. Jediné negativum tedy je, že jen na malinkém displayi této hand heldové konzole. Nejde o primitivní port, hra je přepracovaná, takže nic nedrhne, vše funguje jak má. Tato verze vyšla i na mobily, v roce 2012 na Android. Ale to jen taková poznámka, mobilní hraní mě absolutně nezajímá, takže se tím nebudu hlouběji zaobírat.
2018 - Windows (STEAM) remaster. Remaster je silné slovo, jde o přetažení mobilní verze, která zase byla přetažena z NDS verze a už z toho je cítit tak trochu průser. Hra nebyla ušetřena bugů a hráči to nesli značně nelibě. Byť trochu v rovině, lepší, než nic.
Grafika všech verzí zůstala a jsou to jen přepracované verze staré SNES hry, žádné hrátky s překopáním celé hry do 3D grafiky a to je vlastně jen dobře. Jen kdyby ty porty buď na PS1 nebo pod Windows vyladili, aby běžely tak krásně, jako na SNESu a díky za tu skvělou NDS verzi.
A nakonec zmíním ten jeden případ, kdy se pocty nedostalo této velké hře vůbec. Existovala jedinečná možnost přinést tuto hru hráčům na SNES konzoli. V roce 2017 totiž vychází SNES mini s 21 předinstalovanými hrami a nechybí zde několik legendárních RPG, jmenovitě Final Fantasy 6, Secret of Mana, Earthbound a Super Mario RPG. Na Chrono Trigger se nedostalo naprosto nepochopitelně a kdy jindy byla ta možnost než tady? Možná šlo o finanční politiku, plánované vydání Chrono Triggeru na STEAMu, ale je to docela smutné.
A to je nyní vše, kdo Chrono Triggera minul, tak doufám, že jsem jej na hru alespoň malinko navnadil.
Aby bylo proč bojovat a RPG bylo opravdu RPGčkem, musí hra obsahovat samozřejmě vývoj postav, sběr zkušeností, zisk nových schopností a skillů. Kromě klasického zisku více HP, Many a vlastností, které posilují vaše charaktery, se zde lze naučit kromě kouzel tzv. Techs, což jsou speciální útoky, každá postava má jiné a dopracujete se k nim růstem levelů postavy. Každá postava má rovněž jiné schopnosti co se týče používání zbraní. K taktickému vyžití při bitvách je toho zde docela dost. Není to sice tak sofistikované, jako třeba materia systém ve Final Fantasy 7, ale na TOP RPG je to plně postačující.
Takže když to shrneme, strhující dějová zápletka patřící k tomu nejlepšímu, co lze ve hře zažít a platí to do dnešního data, dech beroucí grafika, úchvatná hudba, geniální soubojový systém, zajímavý RPG vývoj postav, hra nabízí po dohrání New Game+, v kterém lze zažít x alternativních konců přepisujících historii, hra nabízí sub-questy i zajímavé minihry, jako třeba motorkářský závod...prostě luxusní zážitek, kterému není ve světě videoher rovno. A je jedno, jestli mám na prvním místě Final Fantasy 7, protože má zajímavější kombinační RPG systém a kvalitou příběhu se Chrono Triggeru minimálně vyrovná, protože jakoukoliv hru, jakékoliv RPG, bych postavil na první místo, vždy bude platit, že na tom prvním místě vedle ní na tom stejném stupínku bude stát i Chrono Trigger, kterého bych se nebál označit jako nad hru.
Hodnocení: 100%
Ringo
Pozn.: Obrázky ze hry jsou převzaty z Mobygames.
A nyní ke slíbeným zmínkám o remasterech či vydání na jiných platformách. něčím tak geniálním, jako je Chrono Trigger, se v průběhu času zacházelo zvláštně. V Japonsku šlo jednoznačně o jednu z nejprodávanějších her (tuším třetí) a její vydání na SNESu bylo jasnou záležitostí. Mnoha sériím se pak později dostalo různých znovu vydání, remasterů, remaků či vydání na retro mini konzolích. Chronotriggeru se této pocty dostalo jen 3x a k tomu 2x ve velmi diskutabilní podobě a jednou se mu té pocty nedostalo vůbec a to v jedinečném momentě. Tak si to projděme.
S příchodem Playstationu 1 SNES prakticky zemřel jakoby zapomenut, byl jen záležitostí klasikářů a z nové konzole PS1 se mohli všichni s prominutím .... Trochu mi to připomíná přechod od Amigy k PC. Nicméně po dvou letech fungování Playstationu 1 nastal takový ten klasický boom klasik a na některé tituly ze SNESu se zapomenout prostě nedalo a tak Squaresoft přichází s portem svých nejlegendárnějších RPG na SNESu a to Final Fantasy 4, 5, 6 a Chrono Triggerem na PS1. Byl to nakonec logický krok po veleúspěšné Final Fantasy 7 a 8 a připomenutí si, co těmto hrám předcházelo.
1999 - v tomto roce tedy vychází na Playstationu port Chrono Triggeru, ať už jako samostatně prodávaná hra a nebo v kompilaci Final Fantasy Chronicles, kde vychází společně s portem Final Fantasy 4. A teď k tomu diskutabilnímu. Port byl proveden naprosto příšerně, v podstatě šlo o emulaci SNESu, hry Chronotrigger pod ní na Playstationu 1 a bylo to naprosto po rychlostní stránce zasekané, že to hraničilo s nehratelností. Nejzoufalejší byl přechod do souboje. Zatímco jiné hry nabízejí animaci na 2 - 3 sekundy, tady jste čekali 8 seknund na to, aby se zaktivnilo soubojové menu. Přechod do inventáře či dalších menu trval snad 3 sekundy. To bylo tak otravné, že mnoho hráčů tento port zatratilo a neměl snad jiný smysl, než si nějak hru legalizovat, jako že ji máte originál a stejně bylo lepší nahodit na PC emulátor SNESu a zahrát si hru ze staženého ROM souboru. Do PS1 verze byly přidány animace ve stylu nových Final Fantasy na PS1, ale podstatná je hra, tohle člověk oželí, raději kdyby to šlapalo jak hodinky.
2008 - Nintendo DS remaster vydaný Square Enix. Tohle je asi hlavní produkt, který stojí za to mít, abyste si legalizovali originálku tohoto skvostu, (já tak poctivě učinil :-), pokud tedy nejste šťastlivci a nemáte původní SNES originálku. Chrono Trigger je na Nintendu DS parádní, má několik přídavků jako například automapu, která běží na spodní obrazovce, což je vydatná pomoc. Graficky zůstává hra věrná předloze, naštěstí, a tak si na NDS můžete hru užít naplno. Jediné negativum tedy je, že jen na malinkém displayi této hand heldové konzole. Nejde o primitivní port, hra je přepracovaná, takže nic nedrhne, vše funguje jak má. Tato verze vyšla i na mobily, v roce 2012 na Android. Ale to jen taková poznámka, mobilní hraní mě absolutně nezajímá, takže se tím nebudu hlouběji zaobírat.
Grafika všech verzí zůstala a jsou to jen přepracované verze staré SNES hry, žádné hrátky s překopáním celé hry do 3D grafiky a to je vlastně jen dobře. Jen kdyby ty porty buď na PS1 nebo pod Windows vyladili, aby běžely tak krásně, jako na SNESu a díky za tu skvělou NDS verzi.
A nakonec zmíním ten jeden případ, kdy se pocty nedostalo této velké hře vůbec. Existovala jedinečná možnost přinést tuto hru hráčům na SNES konzoli. V roce 2017 totiž vychází SNES mini s 21 předinstalovanými hrami a nechybí zde několik legendárních RPG, jmenovitě Final Fantasy 6, Secret of Mana, Earthbound a Super Mario RPG. Na Chrono Trigger se nedostalo naprosto nepochopitelně a kdy jindy byla ta možnost než tady? Možná šlo o finanční politiku, plánované vydání Chrono Triggeru na STEAMu, ale je to docela smutné.
A to je nyní vše, kdo Chrono Triggera minul, tak doufám, že jsem jej na hru alespoň malinko navnadil.
Díky za super recenzi! Tak mě to nalákalo, že jsem včera před půlnocí po více jak 30 hodinách hru dohrál :) A je to vážně bomba. Hrál jsem na "retro" konzoli RetrOrangePi. Jako další hru zkusím Dark Sun, to vypadá taky náramně dobře. Ještě jednou díky a přeji hodně elánu do dalších recenzí.
OdpovědětVymazatJá děkuji, taková zpětná vazba je velkou motivací pro další práci. Díky moc.
Vymazat