Perfect General 2

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: QQP / Vydavatel: QQP / Rok: 1994


V jednoduchosti je síla, nebo krása. Ať už je to jakkoliv, tohle rčení přesně platí pro tahovou strategii Perfect General 2 pojatou přímočaře směrem na samotné bitvy bez zbytečných složitostí okolo. Hra vyšla v době, kdy byla královna na poli tahových taktických her již jasně určena a tou byla Battle Isle 2, ke které by se dal Perfect General 2 přirovnat nejlépe (a asi to budu dělat v článku často) . Čím nás tedy Perfect General 2 vlastně může ještě ohromit?


Perfect General 2 je tematicky zasazen do druhé světové války. Nabízí 4 kampaně - 1. Ofenzívu v Ardenách, 2. Bitvu u Kurska, 3. Africké tažení pouštní lišky a 4. Vylodění na Japonskem okupovaných ostrůvcích. Dále pak nabízí kolem stovky sólo map k dobývání, potažmo k ubránění. Taktika hry a volba jednotek se totiž diametrálně liší dle toho, zda hrajete za útočníka nebo obránce.


Odlišnost oproti Battle Isle 2, ale i dalším strategiím podobného typu, jako je např. Panzer General, je zřejmá na první pohled. Není tady žádné uvedení do situace, žádný brífing, žádné dějové výpravné texty, doprovodné obrázky či animace, které by vás vtáhly do situace, kterou budete chtít rozseknout na bitevním poli. Prostě víte, že jste např. u Kurska, víte, že tahle bitva byla a že se do ní tedy možná vžijete, ale kdo o tom nic neví, bude mu to vlastně jedno. Neřeší se nijak historické záležitosti ve smyslu výzbroje. Tank je prostě tank a jestli je to T34 nebo nějaký Tiger, to už si domyslete, na technické odlišnosti se nehraje. Vlastně tady ani nikde není řečeno, že jde o boj Němců proti Sovětům.


Na začátku bitvy si totiž hráč nakoupí jednotky klasifikované obecně jako lehké tanky, těžké tanky, ultra těžké tanky, delostřelectvo, letadla, pěchotu a pod., následně je umístí na vyobrazené mapě a pak už to není o ničem jiném, než o modří proti červeným na zelené louce (případně žlutém písku). Je to prostě tak, Perfect General 2 se s tím nepatlá, podstatou hry je bitva sama o sobě, čistě jen střetnutí jednotek, tak jaképak okolky kolem toho. 


Hra údajně vychází z deskovky, kterou v dlouhých chvílích vývojáři hrávali ve studiu během produkce svých her. Až se nakonec rozhodli převést i tuto záležitost na monitor. A přesně tak hra působí, jako deskovka. A není to vůbec na škodu. Prostě je to čistá bitva, jejíž vyhodnocení je taky tak trochu deskové. Cílem může být  například získat během bitvy body, které se neustále přičítají na vaše konto dle toho, jaké bodovací místa na mapě máte ve svém držení na konci každého kola.


Na začátku mise si můžete projít pravidla a co je cílem. Dozvíte se, že máte např. 16 tahů na to, abyste docílili většího počtu bodů, než soupeř. Úspěchem také může být zisk 5 000 bodů rychleji než soupeř, případně likvidace soupeřových jednotek v určité výši jejich nákupní ceny. Některé pravidla si můžete i určit (např. jestli se poškozené jednotky mají v obsazených městech opravovat). Zisk bodů se počítá na konci každého kola hry z obsazených měst. U každého města je číslo, které určuje bodový příspěvek za kolo. Vámi obsazené město je takové, ve kterém je alespoň jedna jen vaše jednotka na konci kola.


Vypadá to tedy opravdu jako pravá nefalšovaná deskovka s nijak zvlášť komplikovanými vnitřními početními principy, aby se to na stole dalo koučovat a vyhodnocovat. V podstatě by šly vypsat pravidla, navyrábět komponenty a hrát si to s kamarády na stole. A jak potom vypadá jedno kolo takového střetu jednotek na bitevním poli? Je to tak komplexní a má to takový drive, jako například Battle Isle 2?


Tak od všeho napůl. Nebudete zde sice řešit složité zásobování ani obsazování továren, kde budete něco vyrábět, ale hra to směruje hlavně na taktiku a jednotlivé složky souboje jednotek v terénu, které jsou naopak velmi komplexní. Každé kolo má totiž několik fází:
1. umístění jednotek, pokud byla možnost nějaké dokoupit 
2. určit cíle dalekonosných děl a také letadel 
3. vyhodnocení střelby děl a letadel 
4. vaše palba z tanků, transportérů a pěchoty na soupeřovy jednotky
5. pohyb vašich jednotek 
6. vyhodnocení střelby dalekonosných děl a cílů letadel soupeře
7. palba z tanků, transportérů a pěchoty soupeře
8.  pohyb jednotek soupeře
9. přerušení pohybu jednotek soupeře vaší palbou z tanků, transportérů a pěchoty, které v tomto kole ještě nestřílely (stejně totéž činí soupeř během vašeho pohybu v bodě 5).


Všimněte si, jak je tah rozfázován a tím je vlastně daleko komplikovanější, než u Battle Isle 2, kde ve svém tahu uděláte vše a pak jej odešlete. Perfect General 2 se vlastně spíše blíží předchůdcům korunované královny, a to Battle Isle 1 a History Line 1914 - 1918, kde je právě rozdělen tah na fáze 1. pohyb + výroba (zatímco soupeř střílí) a potom fáze 2. střelba (zatímco se pohybuje a vyrábí soupeř). 


Perfect General 2 je ovšem koncipován tak, aby se jednotlivé fáze striktně neoddělovaly od průběhu situace na bitevním poli, ale v dané chvíli hra přerušila na chvíli tah jednoho hráče, aby do toho druhý mohl vstoupit, a tak vidíte hned výsledek. Pokud si totiž u nějakých jednotek v bodě 4. ušetříte střelbu, můžete ji využít v soupeřově tahu při jeho pohybu (bod 9.). Takže mnohé soupeřovy jednotky vlastně nemusejí ani dojet do cíle, neboť je rozstřílíte. Když během jízdy soupeřovy jednotky uvidíte svítit terčík a blikat písmenko F, můžete klikem myši soupeřův pohyb přerušit a spustit palbu ze svých tanků, ušetřily-li v tomto kole tah střelby.


Obsazování měst probíhá buď ostřelováním cíle z dálky a následném obsazení, nebo formou assault, tedy obsazení města přímým útokem tankových jednotek a jejich vjezdem do města. Ale v tom případě je třeba počítat s vyššími ztrátami. Méně rychlejší, avšak s menšími ztrátami, je tedy ostřelování těžkými tanky a kanóny a pak vjezd rychlých lehkých transportérů do prázdného vyčištěného města. Ale může to být zdlouhavější a oddálit to třeba zisk bodů z daného města o kolo, pokud vám po střílecí fázi nebudou k dispozici jednotky, který by do města dojely.  


Pohyb i úspěšnost střelby ztěžuje, popřípadě usnadňuje, typ terénu nebo počasí, ale také denní doba. Palivo pojízdných jednotek zde určuje, jak daleko je tank, transportér či dělostřelectvo schopno dojet. Po cestě, případně po železnici, jednotky palivo šetří a dostanou se tak mnohem dále, než když brázdíte hrubý terén, lesy nebo hory. Občas může padnout mlha, která komplikuje střelbu. U každé střelby se vám zacílením na nepřátelskou jednotku ukáže procentuální pravděpodobnost zásahu. Terénní překážky mohou pomoci překonat jednotky inženýrů, schopné stavět mosty, ale také klást nepříteli do cesty miny. Taktických možností je tady opravdu spoustu. 


Absence dějových brífingů a zadávání konkrétních primárních cílů na mapě k dobytí, z toho sice dělá kapku suchařinu na první pohled, na druhý vám to ale fakt bude jedno (ostatně když vzpomenu na Fantasy Generala, kde vyprávěná story byla stejně fakt jen okatá vata...), protože si bitvu fakt tak jako tak užijete. A to jak proti počítači, tak jde pozvat manželku, děti, nebo kamaráda, na hot seat. Ve své době byla hra zajímavá i tím, že nabízela hru po síti. Dnes teda už nic zázračného.


Grafické zpracování hry je jedním slovem nádherné. Už když vyšla svého času recenze ve Score č. 18, byl jsem naprosto uchvácen grafikou terénu a tanků, které se po něm prohánějí. Společně s Battle Isle 2 je Perfect General 2 pro mě jednou z nejhezčích taktických her tohoto druhu. 


Tehdy mě to dokonce namotivovalo si vytvořit a vyrobit vlastní deskovou hru s vlastními pravidly, s tanky, a při výrobě a kreslení mapy jsem se inspiroval právě grafickým stylem terénu Perfect Generala 2 a při malování jednotek jsem zase obšlehl tančíky z Battle Isle 2 :-) Byla to taková malá záplata na to, že jsem ty hry v době recenzí v časopisech ještě neměl a mohl si buď dokola číst recenze, nebo tvořit vlastní deskovou hru a zkoušet si ji hrát. 


Někdo by mohl namítnout, že převést na počítač jen suchou podobu nějaké deskovky je kapku málo. Že podložit mapu nějakými známými oblastmi a známými jmény měst, když zde nejsou uvedeny žádné další přímé souvislosti, je taky málo. Ale nic nikomu nebrání si na to hrát ve vlastní fantasii. K tomu budiž podnětem parádní tanková bitva v líbivé grafice a představivost může jít ještě dále. Působí to tak plasticky, že si můžete představit, že máte tento model bitvy na stole a pošoupáváte modýlky tanků po mapě jako pravý stratég.


Bodové hodnocení obsazených měst budí navíc to správné napětí, jestli se vám povede obsadit dostatek těchto strategických bodů a dosáhnout vítězství. Soupeř vás může drtit v poli, ale pokud udržíte města, nebude mu to nic platné. Promítá to docela reálnou představu o tom, jak důležité bylo ve válce včas dobýt potřebné strategické body.


Ačkoliv tedy Perfect General 2 ve skutečnosti neudělal takovou díru do světa, jako hry Battle Isle 2, Panzer General nebo Steel Panthers, a to zejména díky absence nějaké dech beroucí prezentace událostí a děje, či historické konkretizace jednotek, prostě jen naklikej vše v suchém menu a šup do bitvy, nic to nemění na tom, že je to úžasná zábavná taktická tahová hra. Pro mě navíc opravdu srdcovka od prvního momentu, co jsem uviděl z této hry první obrázek v časopise. O to více jsem rád, že mě pak Perfect General 2 nadchl opravdu i herně. A jelikož už je na cestě i krabicová originálka z Británie, brzy se tu objeví i článek - Nový přírůstek do sbírky:-)  

Hodnocení: 85%

Ringo

(Edit 22.2.2022: Jak vidíte, krabice už dorazila :-)


Komentáře

  1. Super, na krabičku se těším. Povedená hra, kterou jsem nikdy nedohrál, možná je čas to napravit... První díl jsem ani nikdy nehrál, máš nějakou zkušenost?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. První díl jsem taky nehrál. A jinak otázkou je, co to je vlastně dohrát Perfect General 2. Dojet kampaně jde všechny, otázkou je, na jakou obtížnost. A pak je tady skoro 100 samostatných map, jestli tohle někdo všechno dohrál, tak to musí být borec, který tomu dal strašnou spoustu času. Já to mám spíše jako takovou hříčku s krátkou kampaní, kde si občas dám nějakou bitvu, ale cíleně, že bych se snažil splnit všechny mapy abych to měl dojeté na 100%, to mě nikdy ani vlastně ani nenapadlo :-)

      Vymazat
    2. Jasně, obvykle se zaměřuji na dohrání kampaní. Samostatné scénáře mě obvykle moc netáhnou a hraji je buď zpočátku na tréning nebo pak jen výběr těch, co vypadají zajímavě (téma, velikost...). Takže by mi stačilo projet ty čtyři kampaně.

      Vymazat
  2. Měl jsem to podobně jako Ty. Recenze ve Score lákala a já neměl, kde hru sehnat :) Nejvyšší čas, aby se objevila na Gogu ! Graficky vypadá hodně dobře, škoda že tam chybí ta "omáčka" - příběh, historiké události.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?