Dragon Quest 8: Journey of the Cursed King

Platforma: PS2 / Žánr: jRPG / Developer: Level 5 / Vydavatel: Square Enix / Rok: 2004


Dragon Quest 8 je hra, která mě dohnala svého času ke koupi Playstation 2, byť jsem se zuby nehty snažil nerozšiřovat portfolio her, které musím hrát a tak byla absence PS2 tehdy pro mě jistou hranicí, protože her na PC a tehdy emulovatelné konzole jsem měl tolik, že by vystačily na 3 životy.  Nicméně po čase váhání a šmejdění po screenech z této nádherně kreslené hry jsem neodolal, koupil PS2 i s hrou (cca v roce 2006 se to stalo) a mohu bezpečně říci, že je to snad nejlepší hra na Playstation 2, tentokráte i slavná Final Fantasy ztratila dech a tohle svého času dle mého názoru nepřekonala.



Jedná se o klasickou Draon Quest hru od firmy Enix, vývoj postav doznal mnohých vylepšení oproti předchozímu konzervativnímu přístupu všech Dragon Quest her, ale co mi vyrazilo dech, tak propracovanost toho světa zasazeného do rámce nádherně kreslené grafiky. Postavičky jsou přitom 2D, celý svět je ale prostorový a 3D a díky mistrům v grafice Level 5 povýšili enixovský Draon Quest na absolutní TOP hru i po grafické stránce. Tato hra dokazuje, že stačí zůstat u krásné kresby a není třeba žádné realistické 3D emo kultury.



Přítomnost firmy Level 5 je znatelná i v interface, tedy jednotlivých menu, inventáři, statistikách, všechno má pěkně podkreslený podklad zapadající do atmosféry hry. Jako nebylo by to nic divného, ale tohle nabourává úsporný styl dosavadních Dragon Questů, kde bylo menu jen přehledným seznamem světle šedě napsaným na černém podkladě. A nemusíme pro rozdíl chodit úplně daleko, můžeme jej vidět u tohoto titulu v remasteru na Nintendo 3DS z roku 2017, na kterém se už Level 5 nepodílel. Menu jsou opět úsporná jako v dílech předchozích. Trochu se tomu pověnuji na konci recenze. Jinak kdyby někdo přemýšlel, kdo jsou Level 5, tak stojí za malebně kreslenými hrami v cell shade grafice, jako je kromě Dragon Questu 8 například Dark Cloud 2 (aka Dark Chronicle) nebo Rogue Galaxy, o které si brzy také něco řekneme. 



Zpátky k Dragon Questu 8...překvapivé je, že v takovéto detailně kreslené grafice šlo udělat parádně fungující open world. Mimo města a dungeony se vám otevírá rozsáhlý svět, po které můžete volně putovat, plynule přecházet do lokací jako jsou další města a podzemní kobky a dokonce se na celý svět ve finální fázi budete moci koukat z leteckého pohledu, uvidíte nádherné scenérie s vodopády, skalní převisy u moře, louky a lesní porosty. Pro ryzí PCčkáře, kteří se nějakým nedopatřením začetli do této recenze, představte si, že by byl celý Oblivion krásně ručně kreslený. Tak takhle vypadá Dragon Quest 8, ve městech, venku, interiérech.



Přes pohádkové vzezření, pohádkový příběh o zakletém království, žádosti o jeho záchranu skrze získání mocné čarovné hole je svět plně funkční, plný nebezpečí, výzev, subquestů, ale také lehkého humoru, který neurazí. Jak se po světě pohybujete, narážíte na náhodně se potulující nepřátele. Naštěstí celý přechod do tahové bitvy není vytržen z kontextu a souboj působí, že se odehrává přesně v místě a krajině, kde jste byli nepřítelem zastaveni.



Postavy mají každá nějaké speciální skilly, které postupně vylepšují, jinak se ale souboje odehrávají ve veskrze klasické Dragon Qest jednoduché šabloně - seknutí, kouzlo, léčení, odeslat tah a znovu. Někdy budete nuceni kombinovat předměty díky soupeřovým resistancím. Dragon Quest série vždy v každém díle vsázela na čistokrevnou hratelnost v zavedeném systému a po téhle stránce se nikdy nesnažila o nějakou revolučnost, ale naopak, vždy splnila základní cíl. Bavit. V jednoduchosti je někdy krása. Budete rádi za tahový souboj, budete rádi,že to nebudou žádné brutální několikaminutové orgie na souboj, na druhou stranu potěší, že mnozí bossové jsou opravdu výzva a budete muset použít vše, co je možné a máte po ruce, abyste bosse porazili.



Hra má i spoustu subquestů, kde získáte ultimátní předměty, nechybí klasické dragonquestovské červené truhly, ke kterým musíte najít klíče. Obojí je rozházeno po celém světě, takže je to taková ta hra na paměť, jestli si vzpomenete, kde ležela nějaká zapadlá truhla. Nechybí kasíno se spoustou miniher, výherních automatů a podobně. Hledání zlatých mincí pro medal kinga už je naprostou samozřejmostí pro tuhle sérii.



Kdybych měl Dragon Quest 8 porovnat s konkurencí, tak podle mě převálcoval pohodlně Final Fantasy 10. Prostě ten open world, který má a volnost pohybu po světě docela rozsáhlém (díky bohu ne nekonečném a naštěstí ne náhodně generovaném) je něčím, co ukázalo Final Fantasy 10 s jejím koridorem záda. Ovšem na obranu Final Fantasy 10 řekněme, že vyšla jako pilotní titul na PS2 a DQ8 je o tři roky mladší. Co se týče zábavy a atmosféry, Dragon Quest 8 má jasně srozumitelnější svět a působí jakousi lehkostí, budete se rádi vracet a těšit se na další zážitky. Prostě ne každá hra musí být pekelně sofistikovaná a vyvolávat více otázek než přinášet odpovědí. Stejně tak graficky působí Dragon Quest 8 uceleněji, zatímco Final Fantasy 10 je jaksi rozkouskována mezi bombasticky vyhlížejícími lokacemi, které nejsou spojeny dohromady. Dragon Quest 8 vypadá pohádkově, bombasticky a drží po kupě. Když jsem prolétal nad městem, které se rozprostíralo na dvou březích a bylo spojeno obřím mostem s budovami a dalo se nad tím létat, pak přistát a projít se po té lokaci pěšky, tak jsem si fakt říkal jako WAW! Dragon Quest 8 je nejen nejlepší RPG hra na Playstationu 2, ale řadí se k nejlepším hrám vůbec a s Dragon Quest 5 ji řadím také k nej dílům série.



Hodnocení: 100%

Ringo

Hra vyšla v roce 2017 v konverzi/remasteru na 3DS. Na první pohled se zdá, že grafika zůstala stejná, ale co si budeme povídat, 3DS je super konzole, ale výkon Playstationu 2 do ní nenacpete. Některé hry na ní z PS2 už sice běžely, jako třeba Tales of Abyss, dokonce se pochlubily 3D obrazem, ale neobešlo se to bez mírných osekání. Stejně je na tom Dragon Quest 8. Absence spolupráce s Levelem 5 na této konverzi je znatelná, menu jsou jako v Dragon Questu 7 například. Bez grafického podkladu. Trestuhodné mi přijde, že zmizely cesty. Procházíte po městě a jdete po trávě. Kamínkové hnědé chodníčky jsou pryč a vypadá to divně.


Na druhou stranu je možné v 3DS využít dva displaye, přibyly nové questy, nové hratelné charaktery, alternativní konec a největší gameplay změnou je, že nepřátele vidíte se potulovat po krajině a zmizely tak náhodné souboje. Zda však stojí za to pořizovat 3DS verzi v případě, že jste vlastníky verze na Playstation 2 si nejsem zcela jistý.


Pozn.: Obrázky jsou převzaty z Mobygames.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?