Eye of the Beholder - report č. 1

Platforma: Amiga AGA / Žánr: RPG Dungeon / Rok: 1990


Eye of the Beholder je naprosto zásadní hra a další dva jeho díly tvoří trilogii, která svým způsobem určila mé priority, co se týče herních žánrů. Ty první pocity, když jsem zapadl v kobce, z vlastního pohledu, s družinou vlastoručně vytvořených a pojmenovaných postav. Dal jsem jim do ikonek rukou meče, otevřel první dveře a porazil prvního kobolda....to byly začátky 90. let.


Neskutečná atmosféra, nádherná grafika, možnost vývoje postav, bludiště plné nástrah. Dovolil bych si nazvat Dungeon žánr jako vznešený a nejbohatší na možnosti, co šlo všechno ve hře dělat. Eye of the Beholder jsem pak ještě dohrál několikrát za sebou a jako první dungeon byl mou přípravou na další kousky v žánru, jako byl retrospektivně dohraný starší Dungeon Master coby zakladatel žánru interaktivního plně hmatatelného dungeonu. Pak Ishar trilogie, Lands of Lore, Wizardry VII, samozřejmě pokračování Eye of the Beholder 2 a 3, Dungeon Master 2, Stonekeep a další. Mnohé hry Eye of the Beholdera předčily co do kvality, co do pravidel, struktury bludišť, mnohé, jako například soudobý konkurent Might and Magic 3, nezůstaly jen u podzemních chodeb, ale chodilo se po loukách, lesích, hradech a městech (což už uměl první Might and Magic).


Ale klaustrofobní Eye of the Beholder mi zůstal navždy zapsán do paměti jako ten první a určující kousek mých herních preferencí. Proto jsem se po několikáté rozhodl si zopakovat nostalgicky tuto trilogii. Vždy jsem hrál PC verzi, nyní si vyzkouším u prvních dvou dílů Amiga AGA verzi fandovsky obohacenou právě o AGA grafiku a dodělaného automapingu à la Lands of Lore (jinak k původní verzi hry patří tehdy neodmyslitelné kreslení map na čtevečkovaný papír, čímž mi v obohacených verzích odpadá časově náročné mapování). Trilogii uzavřu zahráním si podceňovaného, ale podle mě stejně fantastického, třetího dílu, který má jen PC verzi a bez automapingu, takže k němu vytvořím i nové mapy (staré na čtverečkovaném papíře se mi asi někde budou ještě povalovat v šuplíku jako relikvie). A tentokráte jsem se rozhodl vést i report z hraní, protože moje zásadní hra mého života a zásadní trilogie si to zaslouží. Eye of the Beholder má prostě jistou nenapodobitelnou atmosféru a grafický styl, která z něj dělá legendu.


Lord Waterdeepu mě posílá prozkoumat prostory, kde shromažďuje svou moc zlý čaroděj Xanathar a já mám lordu z Waterdeepu podat zprávy. Družina se skládá z klasických Forgotten Realms ras různých povolání, takže se v partě jistě najde trpaslík, elf, člověk, možná hobbit a to různých povoláních od fightera přes klerika, mága a paladina, klidně i zloděje. Parta se tedy vydává na průzkum do stok města, jenže co se nestane, vchod do stok je zasypán kamením a ozvěnou se line hlas, že mí svěřenci uvízli v pasti. Jak z ní ven? Chodba je beznadějně zasypaná kamením a jako jediná cesta se jeví dveře, které lze jistě otevřít píkou poblíž. Za dveřmi se linou podivné zvuky, a tak parta vytahuje zbraně a je připravena po otevření dveří na to nehorší....a od toho tady ta parta je, aby zachránila Waterdeep a s ním celá zapomenutá království.


Level 1. Po vstupu do stok se ozval tajemný hlas, říkající, že jsem chycen, strop u vchodu se zřítil a moje parta zůstala uvězněna uvnitř stok. Členové party jsou Gotrek - trpasličí válečník, Arutha - člověk paladin, Raistlin - gnóm klerik a Ringo - elf, mág (viz obrázek výše).
Pro začátek ještě uvedu, že postavy jsem narolloval poctivě na náhodu, nemodifikoval jsem ani jsem nepřidával body do statistik. Je možnost všem naklikat max do všeho na 18, ale to by byla nuda.


První level byl formalitou. Vzhledem k tomu, že hru znám z několikerého hraní z paměti, navíc je zde v Amiga AGA verzi automaping, tak to byla opravdu rychlovka. Pobil jsem první koboldy, splnil jsem level quest, spočívající SPOLER: v položení nože do jediného výklenku v tomto levelu, ziskem je lepší ohnutý nůž.


Pobil jsem i hnusné červy a přede mnou je vstup do levelu 2.

Jinak hned u vstupu do kobek se nachází kostra zřejmě (tedy ne zřejmě, ale určitě, znám i jeho jméno :-) padlého zloděje, leží u ní paklíče, obojí beru s sebou.



Level 2. Tady mě čekaly první těžší nástrahy, i když pro zkušené kobkaře nic dramatického. Střet s prvními nemrtvými jako zombie a skeletoni byl překvapením, co tady ve stokách dělají? Nacházím zde první puzzly v podobě spinnerů, teleportů, průchozích zdí a propadlišť.



Kombinace tří zamčených dveří, ke kterým postupně nacházím klíče ve výklencích, po jejichž sebrání se sepne nějaký spínač otevírající část chodby, která vede do třetího patra, taky nebyl žádný problém.
Zajímavý byl systém výtahu, který mě přesunul do dalších menších samostatných částí, v kterých jsem absolvoval tuhé bitky s většími počty skeletonů.



Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale jakoby v Amiga verzi se bojovníci trefovali méně často než tomu bylo u PC verze a taky mě celkem překvapil v jedné pasáži větší shluk skeletonů a zombíků v jednom davu, co si tak matně z několikrát dohrané PC verze pamatuji, tak se v tom bludišti potuloval sem tam respawnovaný osamocený skeleton a ne takové davy.
Co se týče level questu v tomto patře, SPOILER: tak jsou zde vyryté značky ve zdech, tam je třeba nastrkat dýky a odměnou je balík jídla pod každou touto značkou. Jsou 4.




Level 3 - po vstupu do tohoto levelu jsem narazil na jakési psí humanoidy s palcátem a taky žabáky plivající na dálku nějaké svinstvo. Posbíral jsem zde jinak pár důležitých věcí do výbavy, vybil jsem muzeum, kde bylo stádo znehybněných těch žabáků a psích humanoidů, kteří ale rázem ožili v momentě, kdy jsem na ně zaútočil.



Hlavním cílem bylo najít 4 drahokamy a dát je do otvoru, které znázorňovaly oči, svítilo jen jedno, drahokamem bylo třeba rozsvítit i druhé. Otevřela se pasáž do 4. levelu. do kterého lze vstoupit ze dvou míst žebříkem.



I zde lze splnit special quest pro level, SPOLIER: drahokamy z otvorů očí zase povytahovat, odměnou jsou lektvary ve výklencích v místnosti, z které se vstupuje do patra 4.



Level 4 - Ve 4 patře mě přivítala první NPC, značně se změnil design kobky, to už není stoka, hezký kamenný obklad, dveře a sošky na zdech, to snad vypadá, že tu někdo sídlí, nebo sídlil. A taky že jo, za rohem slyším chroptění a dívám se, leží tu někdo raněný.



Můj klerik ihned přikládá ruku k dílu a přivádí zraněnou postavu k vědomí. Představuje se mi jako trpaslík Taghor a sděluje mi, že jejich trpasličí princ byl unesen a že jej je nutno osvobodit, aby bylo zachráněno jejich trpasličí království, které je nyní v ruinách. Vypadá to, že cesta z kobek bude zajímavější, než jsem myslel, no, pokud je záchrana prince po cestě, tak proč ne. Přijímám trpaslíka do party, bude to vítaná pomoc. A nyní se vydám dále, uvidíme, co je za dveřmi.


Čtvrtý level EoB1 považuji za jeden z nejvíce stresujících, jaký jsem v dungeonech zažil. Je zde takový paradox, několik dveří je zde pastí, plošinka je za mnou definitivně zavře a přede mnou je pavučinami opletené bludiště, v kterém jsou pochopitelně jedovatí pavouci. Klerik má kouzlo Cure Poison až na vyšším levelu zkušeností, který tady ani náhodou nemáte a mít nebudete. Otrava je permanentní, postava se z ní nijak nevyspí, je nutno použít lahvičku s Cure Poison. Jde jich tady 6 najít. Ale to je vše. Jakmile se dostanete do roje pavouků a otráví vám více než 4x postavy, můžete dát rovnou load. Vzhledem k tomu, že EOB má jen jednu jedinou pozici na ukládání, tak jsou to perné chvilky, kdy raději nesavnete, protože uzamčení v bludišťové lokaci plné pavouků není zrovna bezpečné místo.



Jinak se v levelu nachází portál na teleportaci mezi levely, k tomu se využívají STONE předměty, takové ty modře svítící. Tuto informaci se mám dozvědět sice později, ale vím ji z minula :-) Systém zavírání a otevírání plošinek zde je jednoduchý, Quest pro tento level je jen zatáhnout za řetěz čouhající ze zdi, jestli jsem to dobře pochopil, udělal mi z jednoho nože v inventáři backstab dagger. Po pobití pavouků, vyplantání se z bludiště s pavučinami a posbírání několika důležitých věcí se mohu vydat do levelu 5. (Jinak k té frustraci z pavouků - je zde propadlo, Emergency exit a celé trápení s pavouky lze přeskočit a klidně se k této pasáži dungeonu vrátit mnohem později, až klerik bude umět Cure Poison).



Level 5 - V levelu 5 se potloukám prvními místnostmi, je tu spoustu průchozích zdí, sem tam pavouk, nacházím další teleportační předmět, náhrdelník. Ale teď to hlavní, dostávám se do tábora zdecimované trpasličí armády, kterou ze zálohy napadla prostupem teleporty Shindia se svou armádou Drowů.....




......to jsem samozřejmě nevyvěštil, to mi odvyprávěl trpaslík Armun, jediný při smyslech společně s jejich léčitelem, který je mimochodem schopen oživit postavy, jejichž kosti jsem nasbíral, takže jde docela obohatit svou partičku (třeba o toho zloděje z prvního levelu). Viz obrázky:




....ale dále k vyprávění, král Teirogh byl smrtelně raněn otrávenou zbraní a princ Keirgar byl Drowy unesen. Pokud trpaslíkům pomohu prince osvobodit, poradí mi, jak se dostat ven z kobek. Na pomoc se ke mně do party přidává trpaslík Dorhum. Rozhovor s trpaslíky viz celá konverzace níže na screenech.





Už mám přetrpaslíkováno, jak Na cestě tam a zase zpátky :-) . Takže úkol je jasný, zachránit prince. Trpaslíci mi dávají kamenný náhrdelník, další kamenný předmět, upustila jej Sindia v boji, bude se hodit. (To, že kamenné portály a stone předměty slouží k teleportaci samozřejmě vím z předchozích hraní, ale jejich účel vám trpaslík rovněž vysvětlí).





Jinak Quest pro tento level je SPOILER: - naskládat do okénka s nápisem spižírna co nejvíce malých balíků jídla, promění se na balíky velké. Ale jídlo už v tuto chvíli stejně nepotřebujeme, protože klerik Raistlin už umí sesílat od bohů Create Food.


A o výletu za princem Keirgarem zase příště....

Ringo

Pokračování v reportu č. 2

Komentáře

  1. Jedno ze 2 cRPG, které jsem dohrál více než jednou. A právě druhé dohrání jsem si střihnul s touhle amiga verzí doplněnou o automapping z Lands of Lore. Pro mě pořád skvělá grafika, především stěny ve všech dungeonech ukazují, že není nutné mít všude přeleštěné povrchy, kde s odráž milion věcí najednou ze všech stran. Speciálně do fialova zbarvená podlaží mi přijdou graficky nejlepší.
    Jsem rád, že v zápisku k deničku je dostatek screenů, ono se to i líp popisuje s názornými ukázkami :)

    Ovšem Ringo, ta jména 3 postav!!! Tudy přátelé NE! :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Ad jména postav - od jisté doby se mi nechtějí vymýšlet, tak si vždycky vezmu z nějaké oblíbené knihy, Feistův Arutha mě doprovázel už i u Crystal Dragonu a Abandoned Places 2 :-) V AB2 mě doprovázely ještě další dvě Feistovy postavy kromě toho, Jimmy Ručka a Pug :-) Myslím že lepší, než kdybych tam dával Arnold, Silvestr a hlavně Chuck, to by bylo hned vymalováno :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já pořád přemýšlel, odkud to jméno Arutha znám :D (pořád mi u toho vyskakoval přívlastek král Arutha a netušil jsem proč). Zítra si zápisek projdu pečlivě celý, měl bych jen poznámku k úvodu, lordů Hlubiny je několik a jejich totožnost zná jen pár lidí. Je to takové zvláštní tajemno okolo tohoto města, které se pak prolíná i dalšími hrami, kde je o Hlubině zmínka. Atmosféra podzemí je jinak hutná a to místo s kostlivci u mě tuším fungovalo tak, že tam byly opravdu zástupy kostlivců i v PC verzi. Jinak na tom 3. patře si neměl možnost pozměnit orientaci chodeb? To byla při mapování docela zajímavá perlička.

      Vymazat
    2. Orientace chodeb se měnila myslím v prvním patře, ne? Záleželo, kterou odbočkou ses vydal a ta druhá se nějak uzavřela. Zástupy kostlivců se hrnuly z těch dvěří jak se sjelo výtahem, ale v tom maze se mi zdá, že se tam spíše potulovaly ojediněle. Ale mě respawn stejně fungoval při každém hraní úplně jinak. Při prvním opravdovém cepování postav s tím, že je vyženu na level 9 jak uvádějí tabulky v manuálu se mi přemnožovaly Kenku a to tak brutálním způsobem, že jich bylo třeba 20 a já je smetl jediným Cone of Cold a ty expy pak rychle naskakovaly. Při dalším hraní se mi nikdy Kenku už tak nepřemnožili a když jsem hledal respavnovací místo, tak jsem našel jedno, kde čas od času jakoby ze zdi vylezl Kenku na jednom místě. A teď jak to tak hraji, tak se mi zdá, že je hra prolezlá respawnem hlavně ve 4. patře pavouci a pak v levelu 8 a 9, neskutečné zástupy vlků a těch modrých dvouocasých panterů. Stačí to tam na chvíli opustit a pak se vrátit a jsou tam doslova celé smečky. Co si tak vzpomínám z minulých hraní, tak po vybytí všehose jen sem tam respawnul občas 1 - 2 kusy.

      Vymazat
    3. Jo, a v tom 3. patře vlastně v tom místě u očí, to jsi měl asi na mysli, tam se otáčela asi ta prostřední část otevřena očima.

      Vymazat
    4. Nakonec to je 2. patro. V horní polovině je tlačítko, které změní orientaci chodeb v tom jakoby severním výběžku. Docela dost jsem v tom místě gumoval, než mi došlo, co se děje. Respawn jsem měl taky divný, zrovna u těch pavouků a kenku. Pavouci byli nepříjemní kvůli jedu, ale ještě to šlo, u kenku jsem však měl u mapování docela problém, protože na mě chodili po vlnách a v jednu chvíli mě dokonce uvěznili tak, že to se mnou vypadalo bledě. Bylo jich hodně, ale hlavně mi přišli docela tuzí (musel jsem odpočívat a při odpočinku se spawnuli další). Jako na potvoru jsem po domapování přišel ještě na extra úkol, takže jsem na patře strávil další čas navíc :) Z dalších pater už si tak masivní respawn nevybavuju (možná ještě ti chobotnatci).

      Vymazat
    5. Tak to si popravdě nevybavuji, že by to tam něčím otáčelo, jediná vychytávka tam byl výtah a pak spinnery v osmičkovém tvaru chodby, kterou bylo třeba nejlépe projít do kříže průchozí stěnou. Tlačítko na severu jsem mačkal, ale nezaznamenal jsem, že by něco dělalo výrazného, tak jsem to nechal být a šel dál.

      Vymazat
    6. Když koukneš k DJ na mapu, tak ono je to na ní docela dobře vidět. Ten úsek je ve skutečnosti spletenec vzájemně propojených chodeb, které jsou různě zablokované posuvnými stěnami a to tlačítko pak některé z těch stěn popřeskládá, takže se změní celkový vzhled toho úseku.

      Vymazat
  3. Člověk hned dostane chuť si to zahrát...Sice jsem dohrál DM několikrát, ale EoB ani jeden díl do konce. U bratrance na Amize jsem se ke hraní dungeonů dostal vždy jen na určitý čas, takže mám spoustu dungeonů (zejména Ishar 2) rozehraný jen ze začátku. Ale teď, když se sešla kombinace příznivých okolností (rozvod=volný čas + herní NTB = 15,6 palcový nádherný IPS displej) tak neodolám. Momentálně si užívám Stonekeep, ale pak...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přitom EoB byl brán za takovou PCčkářskou modlu, když na Amize vyrukovali s Black Cryptem a bylo třeba se přít, zda je lepší PC nebo amiga :-)

      Vymazat
  4. Pro mě byl zase stěžejní právě EOB namísto DM, který mi nesedl graficky a dlouho jsem se mu proto vyhýbal. Hodně taky svou roli sehrála přítomnost pravidel D&D, čímž mě EOB dostatečně nalákal.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?