Dragon Quest
Platforma: NES / Žánr: jRPG / Developer: Chunsoft Co. / Vydavatel: Enix / Rok: 1986 NES (1993 SNES remake)
Po Ultimě 1 na PC je tohle snad první japonské RPG, které se v něčem mírně inspirovalo Ultimou, ale zároveň přineslo na svou dobu spoustu inovativních prvků a oproti Ultimě 1 učinilo obrovský pokrok v user friendly co se týče ovládání. Hra způsobila prakticky revoluci a založila žánr japonských RPG. Obzvláště proto je pro mnohé jRPG nadšence právě tato hra kultem (a ne až tak úplně překvapivě, protože Final Fantasy vznikla později). Po stránce vývoje postav a statistik se zase Dragon Querst inspiroval prvním PC dungeonem, Wizardry.
Hra se odehrává v klasickém jRPG schématu. Postavička chodí po krajině, dungeonech a městech. Každým soubojem získává zkušenosti a po nabytí určitých bodů zkušeností získá nový level a bodíky do statistik jako hit pointy a mana. Tímto se souboje postupně stávají v dané lokaci lehčí a lehčí a hráč si může dovolit postoupit dále na mapě, kde čekají potvory, které by na předchozím levelu nedal. Vzhledem k tomu, že tady je to vyloženě boj jeden na jednoho, tak je to střídačka v tazích a podstatné je, kdo dá silnější úder a skolí nepřítele jako první.
Je zde i pár úkolů, narazíte na zamčené lokace a je jasné, že k nim je třeba najít klíče, narazíte i na nějaké NPC postavy, které vám dají hinty, kde daný klíč k lokaci nalézt, nechybí zde obchody s lepšími zbraněmi...
Příběh je vzhledem k letitosti hry naprosto jednoduchý, je třeba porazit draka a zachránit princeznu, v podstatě bajajovská záležitost. Ale komu to tehdy vadilo, pobíjet potvory, získávat levely, to byl základní cíl hry. Dnes jsou možnosti této hry naprosto nedostačující, ale jako studijní materiál, jak to vše vzniklo, velice zajímavý. Doporučuji místo NES verze nahodit SNES remake z roku 1993, který má mnohem lepší grafiku a působí přehledněji.
Hra se stala naprostým kultem i přes svou jednoduchost, kterou si v jistém smyslu zachovává v podstatě až do dnešních dní, přes to série dokázala zapůsobit atmosférou, v dalších dílech se přidaly silnější příběhové prvky, vazby na postavy a job systém s možností točit povolání u postav. Pak ovšem přišel Squaresoft a totálně Dragon Quest zastínil filmovou výpravou a lepší grafikou. Nicméně spousta fanoušků zůstalo věrno Dragon Questu a považují jej za lepší než Final Fantasy. Možná je to tím, že Dragon Quest nikdy nesáhl po nějaké okázalosti a drží svou linii a vsází na čistou hratelnost. Každopádně nebýt Dragon Questu, nebylo by ani Final Fantasy, tato hra je prostě takovým Dungeon Masterem ve světě japonských RPG.
Jelikož v době, kdy jsem Dragon Quest hrál, jsem měl možnost sáhnout rovnou po SNES remaku, tak jsem tak také učinil (nutno aplikovat anglický patche, protože remake vyšel jen japonsky). Je mnohem hezčí. Každopádně originál Dragon Questu vyšel v roce 1986 na konzoli NES. V USA hra vychází v anglickém překladu pod názvem Dragon Warrior. A proč hrát hru dneska? No protože je to hra a je velmi zábavná, navíc je to nesmrtelná klasika.
Hodnocení: 60%
Ringo
Pozn.: Obrázky jsou převzaty z Mobygames.
Po Ultimě 1 na PC je tohle snad první japonské RPG, které se v něčem mírně inspirovalo Ultimou, ale zároveň přineslo na svou dobu spoustu inovativních prvků a oproti Ultimě 1 učinilo obrovský pokrok v user friendly co se týče ovládání. Hra způsobila prakticky revoluci a založila žánr japonských RPG. Obzvláště proto je pro mnohé jRPG nadšence právě tato hra kultem (a ne až tak úplně překvapivě, protože Final Fantasy vznikla později). Po stránce vývoje postav a statistik se zase Dragon Querst inspiroval prvním PC dungeonem, Wizardry.
Hra se odehrává v klasickém jRPG schématu. Postavička chodí po krajině, dungeonech a městech. Každým soubojem získává zkušenosti a po nabytí určitých bodů zkušeností získá nový level a bodíky do statistik jako hit pointy a mana. Tímto se souboje postupně stávají v dané lokaci lehčí a lehčí a hráč si může dovolit postoupit dále na mapě, kde čekají potvory, které by na předchozím levelu nedal. Vzhledem k tomu, že tady je to vyloženě boj jeden na jednoho, tak je to střídačka v tazích a podstatné je, kdo dá silnější úder a skolí nepřítele jako první.
Je zde i pár úkolů, narazíte na zamčené lokace a je jasné, že k nim je třeba najít klíče, narazíte i na nějaké NPC postavy, které vám dají hinty, kde daný klíč k lokaci nalézt, nechybí zde obchody s lepšími zbraněmi...
Příběh je vzhledem k letitosti hry naprosto jednoduchý, je třeba porazit draka a zachránit princeznu, v podstatě bajajovská záležitost. Ale komu to tehdy vadilo, pobíjet potvory, získávat levely, to byl základní cíl hry. Dnes jsou možnosti této hry naprosto nedostačující, ale jako studijní materiál, jak to vše vzniklo, velice zajímavý. Doporučuji místo NES verze nahodit SNES remake z roku 1993, který má mnohem lepší grafiku a působí přehledněji.
Hra se stala naprostým kultem i přes svou jednoduchost, kterou si v jistém smyslu zachovává v podstatě až do dnešních dní, přes to série dokázala zapůsobit atmosférou, v dalších dílech se přidaly silnější příběhové prvky, vazby na postavy a job systém s možností točit povolání u postav. Pak ovšem přišel Squaresoft a totálně Dragon Quest zastínil filmovou výpravou a lepší grafikou. Nicméně spousta fanoušků zůstalo věrno Dragon Questu a považují jej za lepší než Final Fantasy. Možná je to tím, že Dragon Quest nikdy nesáhl po nějaké okázalosti a drží svou linii a vsází na čistou hratelnost. Každopádně nebýt Dragon Questu, nebylo by ani Final Fantasy, tato hra je prostě takovým Dungeon Masterem ve světě japonských RPG.
Jelikož v době, kdy jsem Dragon Quest hrál, jsem měl možnost sáhnout rovnou po SNES remaku, tak jsem tak také učinil (nutno aplikovat anglický patche, protože remake vyšel jen japonsky). Je mnohem hezčí. Každopádně originál Dragon Questu vyšel v roce 1986 na konzoli NES. V USA hra vychází v anglickém překladu pod názvem Dragon Warrior. A proč hrát hru dneska? No protože je to hra a je velmi zábavná, navíc je to nesmrtelná klasika.
Hodnocení: 60%
Ringo
Pozn.: Obrázky jsou převzaty z Mobygames.
Ahoj, rozhodl jsem se doplnit si Dragon Quest vzdělání(hrál jsem pouze 8 a 9). Začal jsem samozřejmě od začátku a rozehrál NES Dragon Warriora. Nakonec mi to ale nedalo a teď hraji paralelně ještě SNES verzi s překladem. Tyhle už dohraji, ale chci se zeptat zda má ještě smysl zkoušet jinou verzi a jak bys doporučil hrát další díly?
OdpovědětVymazatJinak super článek a blog celkově.
Děkuju
Ahoj, taky díky. Co se týče verzí Dragon Questu jedničky, tak ono bohatě stačí dohrát jednu verzi, klidně jen tu SNESovou, ono se to v podstatě moc neliší. Pak je ještě verze pro ,obily, což je v podstatě kopie toho SNES remaku. Z dalších dílu určitě doporučuji Dragon Warrior 3 v SNES verzi, NES je zbytečně těžkopádná, SNES verze už je na úrovni pokročilých SNES RPGček. Pak bych určitě pokračoval 4, 5 a 6 dílem. Pokud máš NDS, sáhni po NDSkových remacích, ale u té čtverky je dobře hratelná i NES verze. U pětky bych ze zajímavostí doporučil si zahrát i SNES verzi, považuji ji v podstatě za nejlepší díl série, který z lehka překonal díl 8 svou monstrózností, ale ta pětka, to bych označil za takový vrchol. No a po tom všem doporučuji jednoznačně sáhnout po ramaku Dragon Quest 7 na Nintendo 3DS.
VymazatTak určitě mám v plánu projet všechny díly, ale po tvé radě se budu držet SNESu a pak asi (3)DS. Jinak jedničku jsem už na SNESu dohrál a u NES verze jsem asi v polovině takže už to dokončím.
VymazatNejvětší změnou krom grafiky je rozložení dungeonů. A pojmenování postav a předmětů :-) U NES verze mi vyhovují rychlejší souboje - méně mačkání kláves, ale pomalejší expení je nepříjemné.
Nejvíce frustrující je dvojka, tam jsem měl co druhý souboj mrtvého kouzelníka a než se mi jej podařilo udržet v nějakých soubojích při životě, aby dostal aspoň nějaké expy a časem postoupil na druhý a třetí level, tak to byla tryzna :-)
Vymazat