Realms of Arkania: Blade of Destiny

Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Attic Entertainment Software / Vydavatel: Sir-Tech / Rok: 1992


Blade of Destiny je první díl slavné trilogie Realms of Arkania, jejíž pravidla vycházejí ze stolní hry na hrdiny, Das Schwarze Auge. Hned po startu hry tak člověk pocítí, v čem tkvěla krása někdejších RPG her, ale taky nepřístupnost řekněme nepařanům či příležitostným hráčům.



Tady není žádné spusť a hrej. Hned po intru na vás vybafne naprosto geniální a složitý generátor postavy, který tvorbu pojímá opravdu komplexně jako snad žádná jiná hra. Tady se prostě nesnažíte nagenerovat a naházet na kostkách ideál. Tady tvoříte charakter, který má své klady i zápory, dokonce budete muset přisoudit charakteru nějakou negativní vlastnost v podobě nějaké fobie, třeba z pavouků nebo strach z výšek. V obrovské škále skillů a různých speciálních charakterových schopností se pak možná utopí i nejeden zkušený hráč.




Hra běží z vlastního výhledu, pohyb je na kroky, souboje probíhají ve speciální izometrické obrazovce na tahy. Čili ideál. Příběh je opředen severskou mytologií a je ve své podstatě časově omezen. Když se budete pekelně zdržovat, přijdete na místo finálního dění tak nějak po termínu a hru dokončíte bad endem. Graficky je hra příjemná, dungeony i města jsou hezké, doporučuji hrát PC verzi, má pěknější grafiku, Amiga verze zase oproti tomu více vynikne hudbou, která krásně melancholicky břinká.



Jak už jsem naznačil u tvorby postavy, tak se během putování budete potýkat i s negativy jednotlivých charakterů a hra tak perfektně simuluje hraní role daného charakteru v krajině. Když se postava bude bát výšek, tak nebude nijak nadšena putováním horami. Na druhou stranu čerpáte samozřejmě i výhody. Takže když rozbalíte tábor, můžete poslat druida na sběr důležitých bylin a bojovníka můžete poslat nalovit zvěř. V dungeonech jsou některé postavy zase schopny odhalovat pasti a jiné skryté okolnosti. Když budete chtít odpočívat, je důležité určit ze dvě postavy na držení hlídky, aby v případě útoku probudili ostatní členy party.



Co je devizou celé trilogie, jsou souboje, které probíhají na tahy na čtvercové mapě z izometrického pohledu. Ne, že by to byla nějaká novinka, obdobné souboje jsou tady už dávno v RPG Gold Box sériích od SSI (Pool of Radiance, Champions of Krynn a spousta pokračováních). Ale vždycky tenhle soubojový systém potěší svým strategickým nádechem. Na svou dobu pěkně působil izometrický model krajiny, v kterém pohybujete postavičkami.



Cestování po mapě probíhá schematicky, ukážete na město, kam chcete doputovat a jedete. Jakmile dorazíte na místo, přepne se hra zpět do hlavního výhledu a můžete vstoupit do vybrané lokace, jeskyně, město a podobně. Zajímavosti je kempování v přírodě, kde jak jsem již zmiňoval výše mohou druidové sbírat důležité byliny, lovci mohou nalovit nějaké zvířectvo, aby se parta zásobila jídlem.



Hra z počátku působí složitě, mírně nepřehledně a souboje jsou docela tuhé, ale jakmile hráči nabydou zkušenosti a trochu se rozkoukají, zvyknou si na menu systém výběru činností, tak je radost tenhle titul hrát. Sice jde o ten nejméně slavný z celé trilogie a je tak trochu v podobné pozici jako Ishar 1 ve své trilogii, nicméně hru považuji za povinnost, pokud se chcete do trilogie pustit, nejde vynechat jediný díl. Mnohé série, které odstartovaly na počátku devadesátých let, měly ve zvyku vycházet jako trilogie a Realms of Arkania jednoznačně vedle Eye of the Beholder trilogy a Ishar trilogy patří do té škály povinných trilogií, pokud to člověk myslí s dungeony vážně.



Pokud bych měl najít nějaké závažné neduhy, tak některé dungeony jsou v podstatě samoúčelné, aby se měl hráč kde vlastně pohybovat a cvičit svou partu. Stejně tak mnohdy působí města. Pokud v nich není příběhový event, nemá cenu v podstatě takové město navštěvovat, nic moc v něm není. Většina domů je v každém městě navíc prázdná. Takže kromě toho, že budete chtít najít obchod s vybavením, zbrojí a zbraněmi, nemá cenu mapovat města celá, stačí se jen držet příběhových hintů, kam se v daném městě potřebujete dostat. Vzhledem k počtu měst ve hře vlastně hra působí klasickým open world neduhem, Máte sice svobodu, ale nic v ní podstatného nenaleznete. Dost mi to připomíná pozdější The Elder Scrolls Arenu.



 Největší chybou hry je ale asi ukládání pozice za experience body. Horko těžko nasbírané body po prvním souboji utratíte za save, což je docela šok. Komu připadalo v Ishar 1 ukládání pozice za peníze devastující, tak tohle je ještě horší. Ale nakonec vás mohu uklidnit, jak šlo nakonec v Isharu 1 nagrindovat 10 000 peněz a pak jste klidně mohli ukládat jak chtěli, tak i tady je pozdější přísun expů docela velký a 50 exp. bodů za save vás později ve hře už nějak nevytrhne, pokud jde o postup postavy na další level.



Přes tyto chybky je hra parádním simulátorem party, kde se budete těšit na každičký level postavy, parta vám doslova přiroste k srdci a budete se královsky bavit už jen provázením party tímto docela obtížným světem.  Těch možností, co zde lze dělat je spousta, proto taky hra nabízí ten prázdný openworld, v kterém se ale lze realizovat. Linearita by asi zase zabila ty možnosti.

Hodnocení: 80%

Ringo

Finální bitva:


Tato série má i nultý díl z roku 1991, jmenuje se Spirit of Adventure. Působí však spíše jen jako rozkoukávání se a zkoušení, jak by to mohlo vypadat v základu, než to autoři pořádně dopilují.

Komentáře

  1. Mě osobně přijde openworld Blade of Destiny smysluplnější než-li openworld Areny, což je asi krom menší velikosti světa spojeno i s tím, že cesta z bodu A do bodu B je okořeněna o různé události a potřebu mikromanagementu družiny. Řada měst/osad je třeba jen pro dokreslení, ale to zprvu hráč neví a mnohdy bude za nějakou takovou osadu rád. Třeba když se mu podaří na zimu zakempit někde, odkud není snadný únik a dojdou peníze :) Mě třeba hodně bavilo různé mapování všemožných cestiček a stezek už jen kvůli různým událostem s tím spojených.

    Pokud by si někdo nebyl jistý rozvojem družiny, tak vřele doporučuji si pro každou postavu udělat papírovou tabulku, kde si tužkou vyznačíte velikosti atributů a velikosti preferovaných talentů. Při každém levelupu pak hned vidíte, co máte postavě navyšovat a příslušné hodnoty si přepíšete. Pomůže to v té počáteční orientaci a lépe se pak do toho systému proniká.

    Jinak jsem stejného názoru jako Ringo - trilogie Realms of Arkania by měla být povinný základ, a to říkám jako člověk, který nemá odehraný Ishar ;) :) Ale tohle myslím opravdu upřímně, RoA je něco, co by si měl každý alespoň zkusit.

    OdpovědětVymazat
  2. Určitě tady byl smysluplnější, protože i když míst bylo mnoho a o to méně důležitých věcí v nich bylo, tak pořád měly pevně dané místo a netvořily se náhodně jen proto, že jsem do těch míst zrovna vlezl.

    OdpovědětVymazat
  3. Nejvetsi problem, her s masivnima systemama bya vzdycky v tom, ze to sice vypadalo impozantne na screeenshotu, ale nektery traity par byly na ozbodu.. takovyhle hry tu byly od 80 let, ma tady kazdej nebojovej trait skutecnej effekt? Jinak, vsechny lepsi rpg systemy pracujou s necim jako advantage and disadvantage a vede k zajimavejsim postavam, ve hrach to zel moc neni, treba v Elder scrolls tohle aspon chabe simuluje vyber bozstva, coz je lepsi nez nic.

    Jinak by se v tech recenzich hodilo napsat taky neco o herni dobe, ona obcas je dost na prekazku a lepsi si zhrat par kratsich her, nez jednu super dlouhou. Ja jsem tuhle serii zkousel hra nekolikrat, ale nikdy me to kdovijak nechytlo.. nejak prvni vtazeni hrace tady moc nefunguje.

    OdpovědětVymazat
  4. Jinak s tim, co je potreba hrat bych byl hodne opatrnej, protoze ani tady na blogu pro me neni spousta stezejnich her a ani se o nich moc nepise v jinych recenzich, takze je dost mozny, ze je Ringo nehral.. a uprimne jsem moc zvedavej, jestli bude mit odvahu na to, pak opravit hodnoceni, nekterych her, v zavislosti na novych objevech. Pokud se bude snazit o spravny trochu vedecky pristup, tak je to jedina spravna cesta.. Pokud se vsechno hodnoti moc vysoko, tak potom chybi to rozpoznani toho, co je skutecne vyjimecne, coz by dobry recenzent analyzator, mel umet, stejne jako nejaky znalec v jinych oborech. Podle me hodnoceni, nekterych her a jejich systemu vysoko, proste musi implikovat nizsi hodnoceni jinych her, ktery nektere veci delaji opacnym zpusobem a hodnotit oba pristupy stejne je ponekud zbabele, byt to nikoho neurazi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mám pocit, že to číselné hodnocení zde nikdo nebere dogmaticky. Alespoň pro mě má největší cenu text v článku a obrázky. Já bych se třeba i bez těch procent obešel, ale Ringo na to má plné právo. A protože si Ringo vybírá na blog hry, které ho především bavily, těžko zde najdeš hru, které dá 30-60%...Není to časopis, kde by se hodnotilo vše, co vyšlo.
      Jinak sem s těmi tituly, které zde chybí a které zamávají s těmi hodnoceními! Já jsem na něj zvědav!

      Vymazat
    2. Z textu se casto nedela jednoduse summary, kazdy autor pise (potom co se vykeca ohledne grafiky:), ze X veci je dobre a Y spatne, ale z toho uplne vyplyva jakou vahu dana vec ma. Na tohle je hodnoceni, desitkova stupnice je optimalni, aby to jeste slo odlisit, byt bych taky obcas cemu tak rad daval 6.5, 7.5 a jeste dvacitkova se da nejak pochopit, byt uz bych ji nedoporucil.
      U me je teda spousta her, kterym jsem venoval spoustu casu a ktery me zklamaly jsem schopny rict proc a na hodnoceni je to videt a obecne jich je nedoporucil, prijdou mi precenovany. Casu je malo a je treba si vybirat, je to jak s dovolenou, clovek nemuze jed na vsechny mista.

      I pro nekoho novyho je vyhoda zacit s tim nejlepsim, aby vubec vedel, jestli to pro nej ma smysl takovy hry hrat.. kdyby se o moc vecich pisou superlativy, tak to nepomaha ani hracum (zahraje si to, zase nic extra, pisetel je neduveryhodny, fanboy etc a mine i to co by se mu byvalo libilo vic a ma totozny hodnoceni), ani designerum, ktery hledaj ty extra kvalitni featury / atmosferu / zajimavy svety v danych hrach. Mimochodem ja si rad tahle vybiram i v ramci hry samotny, kdyz mi da nejakou svobodu, treba k jaky frakci se pridat, nektery jsou vzdycky zajimavejsi, nez jiny.

      Vymazat
    3. Co na to říci. 1. K hodnocení her - dávám tady hry, které mě bavily a považuji je za vynikající, což se pohybuje od 70% - 100%. Propadáky vesměs nedohraji tak daleko, aby to bylo na článek. Tenhle blog je o nesmrtelných klasikách. Opravdu nebudu přepisovat hodnocení na základě něčeho jiného, nemá to šanci ovlivnit můj pocit ze zábavy u hry, která mě prostě bavila.

      2. Články jsou řekněme v kategorii retro recenze. Nepíši o těch hrách jako o aktuálních titulech, v kterých bych měl někoho lákat na délku hraní, konfiguraci pod MS_DOSem na 386, články jsou vzpomínkové a mají (doufám) bavit a připomenout lidem, že ty hry existují a že byly skvělé. Nejsou tu od toho, že je budu rozebírat do mrtě a řešit technikálie naprosto nepodstatné pro dnešní dobu. Herní doba je pro mě nepodstatný ukazatel. Někdo může vyčítat, že jsem u nějaké hry nezmínil příběh. Opravdu, ne, nezmínil, na co, podstatné je, že se člověk u hry královsky baví, když je dobrá.

      3. O vědecký přístup se ani nechci snažit, jde mi o zábavu. Bavilo, nebavilo. A taky mi jde o legendary přínos těch her, který je nesmazatelný. Nevím, jakou souvislost tady mají pak slůvka, které říkáš, jako je "odvaha" nebo "zbabělost". Takže ne, nechci žádný vědecký přístup. Asi nejsem dobrý recenzent a ani analyzator, no a co. Já se tady hlavně bavím. A jak rozpoznáš, že je nějaká z her, o kterých píší, výjimečná? Inu tak, že tady je a má vysoké hodnocení:-) Ty procenta hlavně udávají, jak mě hra bavila. Řekněme, že je to něco jako potlesk meter v nějaké show soutěži ;-) Jediné, co bych na hodnotící formě změnil je, že bych nezaokrouhloval a hodnotil třeba i způsobem 82%, 96% a pod, mohl bych rozlišit jemnější nuance v těch pocitech, kolik tomu dát. Ale už od počátku zaokrouhluji, tak to teď nemá cenu už měnit.

      Vymazat
    4. Ad nedůvěryhodnost - jasně, píši o hrách starých 20 nebo 30 let strašně nedůvěryhodně :-D Hele, buď už to většina nostalgiků dávno hrálo a pokud nalákám na jakoukoliv z her zde zmíněných nového hráče, tak to považuji za vítězství. Trochu dost přestávám rozumět, proč mě pořád takhle řešíš.

      Vymazat
  5. 1) Pak by se teda hodilo nekam k tomu seznamu recenzovanych danne skupiny her dat, 1 clanek, ve stylu hry, ktery nepovazuju za dobre, nebudu zde mit kompletni clanek, hodnoceni a jednu, dve vety proc. Pro me a podle me i pro dalsi by to bylo zajimave. Ja tedka nedam nejakej extra telefoni seznam, co je nejdulezitejsi z toho co chybi, ale clovek si rekne, kde jsou - Darklands, Daggerfall + Morrowind, Wizards and Warriors, Ultima IX, Gothic I+II, Ultima IV, Arx Fatalis, Mount and Blade, Outcast, oba Vampiry, System shock, Deus Ex, Kotor, + byt treba zkritizovany Oblivion, Skyrim, Dragon Age 1, Fable, Bitcher, Mlask Effect,Shadowruny, Gothic 3,Fallout 3+4. Samozrejme je pravdepodobny, ze si dost z toho nehral, ale to taky dobry to vedet..

    2) Myslim, ze tahle psat o tech hrach s odstupem je nakopak lepsi. Uz, jen kvuli tomu, bych samozrejme jak jsem xkrat psal, uz jen proto bych zdaleka tolik neresil tu predpotopni grafiku.
    Nerikam, ze by se nemela resit vubec, ale skoro mi prijde, ze pak o zbytku hry nedonapise dost.

    3) U takhle komplexnich her z pohledu tech systemu, podle me neni zas tak, slozite rict z ceho ta zabava prameni, myslim ze to neni zase neco tak mystickyho (tim nerikam druhej extrem rozebrat hru na 10 kategorii a ty hodnotit od 1-100%, je to pravy).. Rek, bych ze z tohohle pohledu, je treba mnohem tezsi recenzovat hudbu, tam je to vic o emocich. I tech par publikaci, ktery se snazi tema starejma rpg hrama zabyvat, se o neco podobneho snazi, protoze jinak tam budou mit nekolik stovek velmi podobnych pulstrankovych zblemtu a ctenar z toho taky nebude moudrej.. Byt ano, do toho porovnani se moc casto radsi nepousti, nektery lidi, jak jim nekdo sahne na nejakej jejich extra tipul se muze zblaznit, ale to je nutny zlo.

    4) Duveryhodnost je dulezita, dneska najdes spoustu webu, kde nejakej 16 letej kluk, co si koupi prvni konzoli, pise o kazdy paty hre, ze nejkomplexnejsi a nejlepsi hra ever.. Coz se samozrejme snazim necist, tak hledam pravej opak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pořád nerozumím tomu, s čím máš tady konkrétně problém ohledně důvěryhodnosti a pořád nerozumím tomu, proč máš dojem, že musím psát tak, jak ty chceš, protože jsi přesvědčen o tom, že by to tak bylo nejlepší. Já mám názor třeba jiný a dělám to jinak, než by sis přál a píši o hrách tak, jak to cítím já. Kdybych to dělal, jak chceš ty, mohl bych mít blog RuThanhraní, ne? :-) Ale jinak, jsem potěšen, že to čteš, i když se ti to nelíbí a z nějakého důvodu sis mě vzal na paškál a dělám asi všechno špatně :-) Já jsem si prostě u her něco zažil, dávám si tady vzpomínky, popřípadě nové zážitky s tím, co jsem tehdy nestihl a pustil jem se do toho teď a ty se mi to pořád snažíš naroubovat na nějakou šablonu, o které jsi přesvědčen, že je správná. S tvým přístupem by byly všechny herní a zájmové weby prakticky stejné, jely by podle tebou vytyčené a jakože jediné správné šablony, aby to bylo důvěryhodné.

      Co se týče toho, že ti tady chybí zásadní tituly, a pak tady dáš seznam nějakých her, tak kdybych tady měl tebou jmenované hry a chyběly by tu některé z těch, které už tu mám, tak vyjmenuješ zase naopak ty. Takže prostě vždy by sis něco našel. Jinak z tebou jmenovaných jsem mnohé hrál a některé z nich nepovažuji za lepší než ty, o kterých jsem tady psal. Ale to bychom se mohli dohadovat do nekonečna, protože seznam her je obrovský a vždy tu nějaká bude chybět. A jako sorry, že jsem nestihl napsat o všem :-D

      Vymazat
    2. Ja mel stranky kdysi 2002-2007, recenze teda porad pisu, ale hlavne pro sebe, abych po nejaky done mohl vytahnout detailni info k dany hre, protoze nemam dobrou pamet. Planuju to zase casem nahodit, ale to neni to zrovna priorita, do znacne miry je to i otrava - protoze muset do textu pridat nejaky obrazky, opravovat text, kterej jinak proste napisu na prvni dobrou a moje porozumeni to staci.

      Me mistni recenze zajimaji, ale jsou v nich nejaky nazory, se kterejma nesouhlasim a podobnyma obecnyma vymezima se nikam nedostanete, to videni, ze kritizuju neco jen abych kritizoval a podobne, je mimo. Kdybych dostal, konkretni informaci k tema hram, na kterym jsem se ptal, tak bychom se mohli nekam posunout.

      Uz nevim, kdo prisel s tou duveryhodnosti, to je takovej hloupej termin, ale obecne je fajn znat vic pozadi a videni her autora, aby mu ctenar vic porozumnel.. Me se treba libi ta recenze na Baldurs gate, ale byl bych klidne tvrdsi a rad bych takovejch videl vic.

      Prioritizoval jsem dohrani i par her, protoze tady byly hodne chvaleny, takze snaha z my strany je. Naposledy treba Anvil of Dawn a Black Crypt, ty mi prijdou mi to sakra prehodnoceny, jako i dalsi hry co jsem hral davno - Albion, DM2, kterej neprisel s prakticky nicim novym narozdil od jednicky, ktera definovala spoustu veci.

      Myslim, ze se da delat vic, nez jen se placat po zadech a rikat, jak je to vsechno skvele napsany, jak to driv bylo vsechno lepsi a mluvit / psat, nekonfornacne jen o tom hezkym, chvalit. Podle me, kdyz se nepojmenujou chyby, tak neni ani moznost ke zlepseni (ve smysl, kdyby to tady cet, treba nejakej novej designer), respektive chvaleni neceho co fakt bylo vyjimecny. Ja se snazim i jak na tech starejch hrach hledat chyby, tak ty novy uplne nezatracovat, hraju leccos vsechno.
      Abych na zaver napsal zase nebo nepopularniho, tak mi prislo smesny, jak Franta Fuka kritizoval horem dolem novy hry a pak naskocil Demon souls vlnu, pritom dost podobny hry byly dle myho nazoru davno predtim, je to nebylo cely, az tak krvave tezky.

      Vymazat
    3. Takže stále nechápeš a nevím už, jak to mám vysvětlit. Já se nikam, kam bys chtěl, zjevně posouvat a dostávat nechci. Já si tady pro zábavu píši to, čím se u mě hra zapsala nebo zapisuje. Že u tebe se zapsala jinak není můj problém, stejně jako to, že máš pocit, že by tu měla být o hře konkrétní informace X., Y a já ji tady neřekl. Nejsou to tady skripta, není to učebnice, není to encyklopedický text, není to Ottův slovník naučný, mající pokrýt vše, co by se o hře napsat dalo a není to časopis typu - napíšeme recenzi, abyste se mohli rozhodnout, zda si hru koupit či nikoliv.

      Jsou to připomínky, že ty hry jsou a že byly a stále jsou fajn, já se těmi vzpomínkami bavím, rád se vracím k hrám z 90. let a je to touto formou. To je celé. Informace, na které se ptáš, není problém doříct a odpovědět v komentářích. Každý mi si mohl najít něco jiného, že mu v textu chybí. Taky bych nerad, aby byl článek na 30 stran, to by nikdo dnes už ani nečetl, už tak jsou dlouhé a těžko se udržuji na uzdě, abych se vlezl třeba na 1x A4 max. Původním plánem byl dokonce jen kratičký stručný sloupek ve smyslu připomenutí klasiky. Nakonec jsou z toho sloupky dlouhé.

      A jak že jako nevíš, kdo přišel s tou důvěryhodností? Vždyť ty jsi napsal, že pokud hodnotím vše vysoko, jsem nedůvěryhodný autor, kterému nelze věřit, zda to či ono je fakt tak dobré.

      K Baldur´s jsem byl kritický, můžeš si přečíst i kritiku na Legend, Shadowlands, Golden Sun.....ale být kritický neznamená ponořit hru do hnoje, člověk musí být i objektivní. Jestli čekáš recenze s hodnocením 30%, tak jak jsem psal, takových jsem moc nehrál, nestály mi ani za 10 minut času. Nadhodnocení Black Cryptu, Anvilu, DM2 nebo Albionu, tedy legend všech legend, to už je pak tvůj názor, já si za svým stojím. Je to o tom, jaké hry se líbí mně, nikoliv tobě :-)

      A že se dá dělat více? To se dá vždycky. Ale trochu si pleteš zábavu s prací či zaměstnáním, ne? Já se nějak extra nepoplácávám po zádech, jsem k sobě vždy sebekritický, pokud mi někdo přijde adekvátně vytknout chybu, přijmu to a poučím se. Ale mám pocit, že ty mě ve velkém už tak trochu spíše buzeruješ a peskuješ a určuješ, co dělám špatně spíše než dobře, jak kdybys byl můj šéfredaktor nebo co a určuješ, které hry bych měl více zkritizovat jen proto, že tobě nesedly. Mně sedly a líbily se mi na 100%, tak jim dám 100%. Zkus se třeba zamyslet, jestli to zlepšení, které očekáváš u druhých, není spíše tvým vlastním pohledem do zrcadla, kde jsi narazil na nějaký svůj strop a štve tě, že někdo někde něco ještě dělá.

      Vymazat
  6. "A jak že jako nevíš, kdo přišel s tou důvěryhodností? Vždyť ty jsi napsal, že pokud hodnotím vše vysoko, jsem nedůvěryhodný autor, kterému nelze věřit, zda to či ono je fakt tak dobré."
    Tak z tohohle pohledu si za tim tvrzenim stojim, to jsem pojmenoval dobre.

    "Zkus se třeba zamyslet, jestli to zlepšení, které očekáváš u druhých, není spíše tvým vlastním pohledem do zrcadla, kde jsi narazil na nějaký svůj strop a štve tě, že někdo někde něco ještě dělá."
    Zase nejak zahorklost, videni nejaky domelyho souperni, namisto argumentu.. Ja si ty tvoje recenze prectu, kdyz nesouhlasim, tak to vyjadrim, k tomu diskuze jsou, chtel jsme trochu vic rozumnet tvyho videni na vec, ktery by se dalo velmi jednoduse hodit jednoho bloku, nechce se ti do toho ok. Logicky, pokud me recenzi nepresvedcis, ze moje videni dany hry je spatne, ze jsem neco zasadniho nepochopil, tak si zustavam za svym.

    Ja ty svoje stranky jen tak rychle nenahodim, to jsou stovky hodin prace (co recenze tak 2 hodiny to nejak levopisne doladit..) a nejen me, protoze uz dnesni weby nedelam driv jsem si to psal sam, ale co muzu nahodit jen muj online sheet s hodnocenim vetsiny her co jsem hral a par textaku s recenzema, na hry co jsou tu, to mi tolik prace neda, ale ma to smysl jen pokud budeme schopni bavit nejak fakticky, konstruktivne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem mé vidění věci ale napsal už asi 5x, a bylo to jako házet hrách na zeď. A pokud jsem podle tebe nedůvěryhodný autor, tak no a co, nevím jako, v čem mám u těch her vzbuzovat nějak jako důvěru, nevěříš mi, že mě bavily a proto jim dám 90%? To je ale tak nějak tvůj boj. A zahořklost teda já cítím u tebe, to nevím, proč házíš na mě. Jaké soupeření, s kým? Naopak si cením dobrých blogů a stránek a mám tady v odkazech odkazy na spoustu z nich. Já mám pohodičku, ty si tady pořád zahořkle stěžuješ, že se ti pořád něco nelíbí a kritizuješ něco, co vůbec není obsahem článků, které tady píši.

      Kritiku beru, ale popotahování za každičký detail...jako jasně, píšeš 100x lépe a potřebuješ mi tady nějak jako ventilovat, že já píšu 100x hůře, ok, a ty máš jako svoje stránky svých dokonalých recenzí, které bys rád ukázal, jak se správně má psát, jak tady od počátku nějak zmiňuješ (trochu nechápu, proč sis na to vybral mě, jestli tě inspiruji k nějakému návratu k psaní svým blogem, tak mě to těší, ale ventilovat to právě zahořklostí typu - hele, tohle děláš blbě, dělal jsem to líp, na to čekáš jakou odpověď?. Jak říkám, kritika ok, ale zase nepotřebuji, aby mě někdo tady mentoroval a doporučoval mi, co bych zákonitě měl udělat, jinak to tu jako stojí za houby. Od toho je možnost to číst nebo nečíst. A máš-li své dokonalejší stránky a články, tak na nich makej, odprezentuj si u sebe je a je, ne?

      Vymazat
  7. Me zajimalo to videni dalsich her, abych to mohl porovnat stim, co uz mas detailne popsano, toho jsem se nedockal. Taky netvrdim, ze jsem tady cet uplne vsechno, ja ty infa zatim necet, nebylo uplne proc, me nejak nezajima - sbirani, co si kdy hral, me zajimaji hlavne ty recenze.

    "Kritiku beru, ale popotahování za každičký detail" - kdyz nekdo rika, ze mu neco nelibi je dobry to podlozit nejaky argumenty. Nikdy jsem netvrdim, ze neco delam dokonale. Ja tu prezentuju, jen svuj - jiny nazor, na urcite casti tech recenzi, at si neutralni ctenar sam vybere.

    Jak jsem slibil, tak tady se seznam vetsiny co jsem hral a co jsem podstate v daleko mensi mire chtel po tobe. To urcite muze pripadnemu zajemci pomoc porozumnet, jak vidim hry a podivat se co jsem nehral, tim padem, kde mam asi mezery a tak.
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eQqRHSr9hKGpcRRdZvO7Uj25813SOb99aCN2g77iQHw/edit?usp=sharing

    A par kousku recenzi, na veci co tu byly, akorat je potreba si to stahnout a zapnout si line breaking v nejakym textovym editoru, je to jen textak bez obrazku. Jeden z duvodu, proc kdysi chtel upgradovat ty stranky, byl redakcni system a moznost si nechat snadno nechat opravit, pravopis, jako carky, v tom jsem nikdy nebyl dobrej, sorry. Neco podobnyho mam cca pro 100 her, k dalsim mozna 70, jen nejaky poznamky, ktery mi ale zpetne staci, abych si pripadne nejaky hodnoceni obhajil a refreshnul si pamet. Tu jednu radku, ke kazde hre v sheetu vyse, jsem dal, aby tam neco bylo, nutne to neni nejake reprezentavni hodnoceni. Takze, pokud by nekdo chtel resit hru XY je dost pravdepodobny, ze jsem schopny k tomu vytahnout recenzi, nebo nejaky summary..

    Albion:
    https://www.dropbox.com/s/jh10u84ednv75fn/AlbionReview.txt?dl=1

    Anvil of Dawn:
    https://www.dropbox.com/s/ohcip5yeuugdvkq/AnvilOfDawn.txt?dl=1

    Dungeon Master I:
    https://www.dropbox.com/s/5blyio5n5qyduof/DungeonMaster.txt?dl=1

    Ishar 1:
    https://www.dropbox.com/s/4hos05u1ow61i9k/Ishar1.txt?dl=1

    Jak uvidite, ty hodnoceni jsou proste jiny, stejne jako ty argumenty, je pro me zajimavy o tom diskutovat, treba kritizuju nejakou featuru, kterou jsem nepochopil, je pro nekoho dobra.. a zase nekomu se nelibi neco co se libi me.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. @RuThaN: Bože můj, bože můj :-D Takže tě vlastně štve, že píši, píši jak chci a ty píšeš jinak a jakože tedy lépe a chtěl bys na to poukázat, a proto máš potřebu tady třeba pastovat odkazy na své články s tím, že jsi jako ty recenze přepsal lépe, než jsem učinil já na svém blogu. To ti přijde normální? Si udělej svůj prostor, piš a čtenáři si tě třeba najdou. Já si píši po svém, a fakt nebudu psát podle toho, co si myslíš ty. Je to snad o tom, že pokud to někoho zajímá, co si myslím já o daných hrách, přijde ke mně a počte si, pokud jej to nezajímá, nepřijde. Pokud jej bude zajímat, co a jak píše RuThan a co si o tom myslí, přijde si počíst někam k tobě. Nebo snad chceš, abych tady začal dávat tvé články a už se k tomu tedy já nevyjadřoval nějak asi podle tebe zřejmě nějak blbě? Nebo čeho chceš docílit. Říkáš že mě chodíš kritizovat, abych se jako nad sebou zamyslel a dělal věci jinak a podle tebe lépe? Co když to podle mě lépe není a baví mě to dělat tak, jak to dělám doposud? Mně bude 43 a nedělám fakt kariéru, dělám zábavu a dělám to tak, aby to bavilo i mě vůbec tomu věnovat čas. I kdyby to bylo na 100x podle tebe blbě, budu to tak dělat stejně.

      Jinak docházím k závěru, že ta diskuse stejně nikam nevede, jsi jak kolovrat, argumenty nebereš, meleš si svou, že já píšu nevěrohodně a blbě, zatímco ty jakože píšeš lépe a pastuješ mi tu své články. Já s tebou nechci soutěžit, kdo něco napíše lépe, ty se mnou zřejmě z nějakého důvodu jo. Prosím, založ si na své články svůj web. Kdybych tady chtěl širší spolupráci a blog pojmout způsobem, že zde bude přispívat více autorů, než jen já, tak už mám nějaké tipy a nějak ses mi prostě nevlezl do stylu, který tady razím no, to už se stává :-) Trochu mi přijde, že hledáš prostor, kde si prosadit své články a nechápu, proč k tomu takto nutíš jiné autory, kteří mají už něco svého, mají to jakž takž zaběhnuté a mají čtenáře a proč zrovna já. Vlastně by mě to asi mělo těšit, protože si tady tím asi něco kompenzuješ, ale trochu to začíná být únavné. Diskuse tady není už pomalu o ničem jiném. A nejde o to, že by všichni se mnou měli souhlasit, klidně mi mohou přijít říci, že si o dané hře myslí něco jiného a klidně se o tom slušně pobavíme. Ale takové to - "uaaaa, ty moc pitváš grafiku a vůbec jsem se nedozvěděl o systému hry, hele jak jsem to lépe a správně napsal já"......ty bláho :-D

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?