Golden Sun

Platforma: GBA / Žánr: jRPG / Developer: Camelot Software Planning / Vydavatel: Nintendo / Rok: 2001


Golden Sun, klasické jRPG, vychází v podstatě jako pilotní RPG hra pro konzoli Gameboy Advanced. Nejde o žádný remake něčeho z minulosti, je to RPG přesně stavěno na míru pro tuto konzoli, která ve své době představovala opravdovou revoluci v oblasti handheldů a opravdový pokrok oproti Gameboy a Gameboy Color. 


Co mě na hře zaujalo nejprve, tak grafika. Ono je to vždy to první, co hráč uvidí a dost často koukne na obrázek a řekne si, to chci hrát. Na to, že jde o handheld, omezenou paletu barev, omezený zvukový reprák, který u mnoha her spíše chrčel, než hrál, tak byl Golden Sun opravdovou dírou do herního světa na takto malé konzoli. Hned na úvod uvidí hráč malebnou vesničku, po chvíli se rozjede příběh, na vesničku se snese bouřka, prší, hřmí a člověk chvíli nechápal, jak je tohle všechno na tak malinkatém přístroji možné. Malinkatý display i při omezené paletě barev dokázal vše smrsknout do docela detailní grafiky, ovšem pokud byste si chtěli ověřit její limity, zkuste emulátor a zadejte velikost displaye na 2x nebo 3x oproti originálu. 


Po herní stránce bylo rovněž vše naprosto v pořádku. Hlavní charakter, vesnice, stařešinové, kteří znají minulost a bojí se budoucnosti, nenadálá událost, do které jste najednou jakoby náhodou vtaženi. Nicméně, záhy se dostavilo jisté Déjà vu. Ve smyslu, že pilotní RPG už mělo Playstation, bylo jím Wild Arms a tahle hra jako by jej v mnoha směrech vykradla. 


Kromě klasického RPGčkáření jako je sběr expů v soubojích, vyzbrojování postaviček, získávání charakterů do party a samozřejmě vše spásných činech vaší party, aby zachránila svět, zde narazíte na pekelně zapuzzlované dungeony (ano, Zelda, Lufia 2 a Wild Arms). Pekelně píši proto, že opravdu pekelně. Do systému totiž vstupují elementy, tzv. Djinn, což jsou jakési krystaly sfér, které postavě dávají speciální schopnosti, od speciálních útoku a vyvolání magických tvorů, po zlepšování osobních vlastností až po nástroje, které přímo souvisí s logickým řešením dungeonů (např. zasadíte fazoli a vyroste výhonek, po kterém lze vyšplhat někam, kam byste se jinak nedostali). 


Nápad je to výtečný, nicméně s přibývajícími Djinns to přináší mírnou frustraci. Nasadit si totiž můžete omezený počet krystalů (co mi to jen...ahá, jo, materie z Final Fantasy 7), jenže různé kombinace krystalů spouštějí výhody, nevýhody, ale i různé nástroje, s tím, že jedna kombinace, umožňující použít jedny nástroje, vylučuje použití nástrojů jiných. Po zisku několika sfér se z toho stává solidní maturita, kdy budete zkoušet, která kombinace spouští jaké nástroje které postavě. Chvíli to baví, po čase to začne štvát. Budete muset postavám odjímat jen kvůli logickému řešení nějakého dungeonu sféry, které jsou pro postavu nejvýhodnější do soubojů. 
Zákysovost hry je taky docela velká a někdy je to jen prostě o tom, že nevyzkoušíte nějakou kombinaci sfér. 


Z počátku jsem chválil opravdu malebnou grafiku, což u prostředí, jako vesnice, dungeony, chrámy, na 100%  platí, ne však už při soubojích, kde podobně jako ve Wild Arms se hra snaží navodit dynamické bojiště rotující kamerou, ovšem na 2D postavy, které i s pozadím jsou tak pixelované, že je pomalu problém rozeznat, co je co. Hudebně hra splňuje to maximum, které konzole GBA zvládá a to si na rovinu řekněme, že tato konzole má značné technické limity, kdy ani náhodou nedosahuje kvalit SNESu, z něhož později na GBA přišlo spousta docela osekaných remaků starých klasik. 


Co se týče příběhu, tak po dokončení hry, po nějakých 30 hodinách, zjistíte, že jste dokončili jen 1/4 příběhu a další 3 jsou schovány v dílu druhém. Závěr to dává tak okatě najevo, že přijde trochu zklamání, že Golden Sun 2 bude nutnou povinností a Golden Sun 1 není až tak samostatná hra, jak by se mohlo zdát, spíše se jedna o takový základ, ke kterému je třeba dokoupit stěžejní zbytek hry. I přes to je však hra velmi upovídaná, čeká vás spousta NPC, další charaktery do party, trénování, levelování a spousta hádanek. Celkově těch 30 hodin je tak akorát na to, aby hra představila na plno veškerý svůj potenciál, který má.


Goldes Sun se hodnotí značně obtížně, soubojový systém, grafika, příběh, to vše je ok, systém sfér je nápaditý, ale spíše mi přišel prudérní. Mám rád kombinace a zkoušení, ale pokud při každém puzzlu, který neumíte vyřešit, pak prohazujete sféry a přemýšlíte, jestli je zakopaný pes tady a nebo je třeba ještě něco procestovat a najít něco dalšího, to je docela na nervy. Jako pilotní hra je Golden Sun na GBA skvělý, ale určitě mu nepřísluší hype, který byl kolem něj udělán a mnozí hráči jej hodnotili jako nej RPG, co kdy hráli, to ani náhodou. Je to dost dáno fanoušky GB a GBC, kteří hrají jen na těchto malých konzolích a minuly je hry ze SNESu a Playstationu 1. 


Takové sumárum by mohlo znít jako lepší průměr. Což tak asi bude, když mi nestálo ani za to si originálku ponechat a po dohrání jsem ji prodal. Kdysi jsem měl takovou sběratelskou potřebu kolem GBA her v krabičkách, oproti jiným konzolovkám jsou totiž krabičky GBA her papírové, žádný plast a vypadaly pěkně. Měl jsem v ní takové perličky jako právě Golden Sun 1 a 2, Final Fantasy Tactics Advanced, Tales of Phantasia, Advanced Wars 1, 2, nějaké dva Fire Emblemy, ale po čase jsem zjistil, že mě málokterá z těch her naplňuje natolik, abych si ty hry ponechal a sbírku jsem rozpustil, ponecha jsem jen fantastickou Tales of Phantasia, abych tuhle původně SNESovku vlastnil originál aspoň v nějaké podobě. Neměl jsem vlastně ani klasickou GBA konzoli, využíval jsem slotu pro GBA cartridge ve svém Nintendu DS. Ale to jsem hodně odbočil. Takže už jen krátce ke hře. Golden Sun nelze upřít výše zmíněné kvality. Na zapůjčení a zahrání celkem dobré.

Hodnocení: 65%

Ringo

Pozn.: Obrázky jsou převzaty z internetu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?