Champions of Krynn

Platforma: PC / Žánr: RPG / Developer: Strategic Simulations Inc.s / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1990


K herní sérii Dragonlance z tzv. Gold Box hrám od SSI se u mě váže zvláštní ojedinělý příběh, proto pro mě události z Krynnu znamenají něco více, než pro hráče obvykle. První díl trilogie ze světa Dragonlance byl sice až druhý, co jsem hrál, první byl Death Knights of Krynn, ale později jsem si samozřejmě trilogii zahrál podle toho, jak šly díly po sobě.



To byla první polovina 90. let a já strašně kromě her zbožňuji knihy a knihkupectví a prolézal jsem regály s fantasy knihami, kterých tehdy ještě moc nebylo a přemýšlel, za které utratím kapesné. Poprvé jsem logo Dragonlance viděl na monitoru právě u druhého dílu Death Knights of Krynn a hned mě to něčím uchvátilo, atmosférou, zpracováním, kombinace vlastního výhledu a strategických tahových bitev doslova budila dojem, že se to odehrává u mě na stole v nějakém modelu stolní hry. Po druhé jsem toto logo spatřil právě v knihkupectví, tři modré svazky první knižní trilogie Kroniky od dvojice spoluautorů Mararet Weiss a Tracy Hickman byla tehdy novinkou a já to hned musel koupit, následně i druhou trilogii Legendy, začetl jsem se a hned se Krynn stal po Tolkienové Středozemi mým nejoblíbenějším fantasy světem, dokonce jsem se v něm asi cítil více tak nějak doma.



Ale zpátky ke hře. Ta je klasickým Gold Box produktem od SSI, čili pohybujete se dungeon stylem po čtvercích ve městech nebo nějakých věžích, kobkách a podobně, ovšem bez takových detailů, že byste hledali tlačítka, plošinky, propadla a podobně. Souboje probíhají v 2D pohledu z hora na bojiště a jsou na tahy (díky bohu). Souboje samy o sobě jsou stratégův ráj, kde hráč musí umně využít všech výhod terénu a schopností vlastních postav v partě. Cestování mezi městy a lokacemi probíhá po 2D mapě, kdy posouváte čtvereček po cestách mezi jednotlivými cíli. 



Již po druhé jsem použil slovo Gold Box a SSI. Jistě není třeba vysvětlovat, že SSI znamená zkratku Strategic Simulation Inc. Firma, která se mi uložila do srdce způsobem, že cokoliv, kde vidím logo SSI, je pro mě zárukou parádní zábavy, asi jedna z neoblíbenějších herních firem pro mě. Neříkám nejdokonalejších, ale nejoblíbenějších. Je to dost dáno atmosférou, oni to prostě uměli zpracovat, i když byli třeba na štíru s pravidly a vymýšlením světů a raději dlouhá léta využívali licence od TSR jak u pravidel (AD&D), tak prostředí, nicméně spojení SSI + TSR dlouhá léta působilo jako neoddělitelné spojení a záruka kvality. A Gold Box znamená engine, na jakém stvořila SSI s licencí TSR skvosty jako např. Pool of Radiance, Pool of Darkness, Treasure of the Savage Frontier a samozřejmě trilogii z Krynnu, Dragonlance.



Grafika hry je velmi schématická, ale účelná, má atmosféru a nezpochybnitelně naplňuje to, co chce člověk v dračáku pod širým nebem ve hře zažívat. Samozřejmě na dnešní dobu působí vše velmi jednoduše a zastarale, nicméně jakýkoliv zásah i do grafiky by hře odebral jakýsi punc originality. Svým způsobem jde o umělecké dílo, které má vypadat přesně takhle.



Co je na dnešní dobu docela obtížně stravitelné, a to platí pro všechny Gold Box hry, tak to je textový inventář. Budete tuny věcí nacházet a tuny jich zahazovat a přehled v tom budete mít mizerný. Vodítkem bude jen identifikace a soustřeďování těch předmětů s nejvyššími bonusy. Inventář, seznam kouzel, equipy, vše je textové. Na druhou stranu je to ale velmi intuitivní a jakmile se naučíte jednotlivá počáteční písmenka příkazů, tak se to stává doslova pohodlně a svižně ovladatelné, jak kdybyste znali všechny short cuty pod Windows :-)



Developeři hry nemají slovo Strategic Simulations v názvu jen tak. Kromě toho, že mají na kontě spoustu strategických tahových her, tak implementovali do každé Gold Box hry, tedy i do Krynnu, neskutečně propracovaný soubojový systém a marně přemýšlím, zda je někdo v tomto směru překonal. Lehce to možná škrábli Attic s Realms of Arkania, další bych už musel asi hledat snad jen v produkci japonských strategických RPG her jako Tactics Ogre nebo FF Tactics :-) . Po útoku  se vám zobrazí bojiště v nadhledu na výřez krajiny, která docela opravdu sedí s tím, co jste viděli doposud z vlastního pohledu. Nyní máte schéma z hora, umístěné nepřátele a vaši družinu v tomto prostoru a zde se utkáte na tahy se soupeřem. Máte pro každou postavu seznam příkazů, které může použít, Attack, Aim, Spell a pod. Jistě máte přehled o tom, kdo co ve vaší družině umí a toho musíte takticky využívat v boji proti nepřátelům, kteří budou mít mnohdy několikanásobnou převahu. Pohyb postav je volný, můžete nepřátele různě obíhat ze stran, taktizovat s rozestavěním, krýt tělem silnějších bojovníků slabší mágy, zezadu zákeřně backstabvat s rogue charaktery. Každá bitva je v podstatě "mini" taktickou hrou. V uvozovkách proto, že bitvami strávíte nejvíce času.

   

Svět Dragonlance je plný draků a ti vám o sobě dají důrazně vědět hlavně ke konci hry a budete na to potřebovat opravdu partu vycepovanou zkušenostmi. Samozřejmě zde funguje klasický sběr expů a získávání levelů u postav. Setkání s Caramonem Majere zahřeje, pokud znáte knihy a celý příběh pěkně zapadá do sebe, v tomhle směru má hra také svojí sílu a není to jen procházečka se souboji. Suprový je systém tří měsíců obíhajících Krynn a při úplňku jsou mágové barvy daného měsíce odměněni bonusovými kouzly. Jednoduše, kdo chce dračák, má jej mít, tohle přesně jsou Champions of Krynn. Knihy samotné jsou sepsány z příběhu, jak se odehrávaly osudy opravdová party ve hře na stolním RPG a je zvláštní, jaká epická záležitost z toho mohla vzniknout. Zpracování na počítači se jen nabízelo. 



Hrejte to, a pokud máte pocit, že je to moc textové a že obrázky jsou příliš jednoduché, tak se jen zeptám, máte rádi Gamebooky? Pokud jo, tak vám tady nebudou vadit ani texty, ani schématické obrázky doplňující atmosféru Dragonlance světa. Nejde o realitu, jde o hru a zábavu. A podle mě, atmosférou, souboji a obsahem tyhle hry od SSI nebyly překonány ani různými infinity enginy od firmy Bioware s hrami jako Baldurs Gate (rovněž s licencí TSR ze světa Frogotten realms) a spol. Jasně, user friendly pokrok se nedá u novějších her okecat, ale atmosféru, zábavu a umělecký dojem ano. Prostě už jsem z takových těch Baldursů, Neverwinter a spol. necítil tu sílu, jako právě z Gold Box Krynnu, Forgotten Realms a Savage Frontier  her od SSI.   

Hodnocení: 80%

Ringo


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?