Info č 13 - Od časopisu Dech draka až k Cadaverovi

Dračí doupě - jeskyně, Dračí Doupě - pod širým nebem, časopis Dech Draka, knihy Dragonlance, zatuchlá hradní místnost, v ní tajemné truhly, skříně, stoly a židle připraveny jako na hostinu, a do toho nějaký skeleton a kobold, kteří se rozhodli nenechat všechna tajemství dobrodruhům, kteří zrovna vstoupili, zadarmo. Shadowlands, Cadaver, The four crystals of Trazere, Darkmere a Heroquest či modernější Dark Quest 2. Jak tohle všechno souvisí?

Hero Quest 2

Nemohu pro začátek nezmínit, jak jsem toužil po těchto hrách, které detailně vyobrazují místnosti z izometrického nadhledu a je v nich třeba řešit podrobné detaily - kliče, páky, tlačítka, pasti, artefakty, poklady a nepřátele. Dalo by se říci, že šlo vlastně o izometrický dungeon. Těchto her, zaměřených čistě na tyto věci, nebylo takto udělaných mnoho a většinou byly tyto prvky v menší míře zakomponovány do komplexních rozsáhlých RPG her se souboji a rozhovory. Některé z těch krystalických kombinačních mě nakonec svou akčnější hratelností i odradily, ale po některých jsem stále toužil a odložil si je na někdy a snil svůj sen o tom, jak se budu prohrabávat ve věcech v jednotlivých místnostech a řešit, jak se dostat do dalších. 

Dark Quest 2

Celé je to odrazem mé předpočítačové mánie do studia dračího doupěte na stole, kde mě nejvíce fascinovaly scénáře, kde Pán Jeskyně pečlivě vymodeloval místnůstky, namaloval, vystříhal z papíru a složil detaily jako nábytek, truhly, stoly, židle, skříně a do toho postavil modely potvůrek a modely postaviček hrdinů, kteří měli za úkol porazit nejprve potvůrky a pak místnost prošmejdit. (Dnes papír při modelingu prostředí vystřídaly již 3D tiskárny, ale to je na jiné téma)

Obálka časopisu Dech draka

Ukázka z obsahu časopisu Dech Draka. Mé vlastní výtisky těchto časopisů bohužel skončily bůh ví kde a už je nemám, stejně jako všechna pravidla Dračího Doupěte.

Toho jsem měl, jako skoro ještě dítě, plnou hlavu a snil si to, kreslil si své scénáře, ponakupoval si Dračí Doupě v různých verzích, kupoval jsem si časopis Dech Draka, který měl snad dokonce vydavatelství tady u nás v Havířově.  Ale bohužel jsem nenarazil nikdy na lidi, kteří by to se mnou chtěli hrát....a pak přišly počítačové hry a já uviděl obrázky z CadaveraShadowlands, Legendu, Darkmere, HeroQuestu 2 a bylo jasné, kam mě mé hračičkovské srdce potáhne. O takovém Cadaverovi (o kterém napíši něco velmi brzy) bych mohl říci, že byl pro mě snad nejvytouženější hrou vůbec. A tahový Heroquest 2, dělán přímo na motivy deskové hry stejného názvu, už pak byl něco automatického, co je povinnost si zahrát a dohrát. Jaká je hra samotná jsem již popsal v recenzi.

Darkmere, duchovní následovník Cadavera, ovšem více soubojově pojatý.

Nevím, proč to trvalo tak dlouho, ale má obsese těmito z rohu viděnými hrami (neplést si s tunou pozdějších izo RPG typu Baldurs Gate) mi zůstala, ale pořád spíše ve fantasii. Nevím, jestli nebyl čas, nebo je zastínily hromady jiných titulů, např. dungeonů nebo jRPG či strategií, ale rok 2021 jsem se rozhodl odstartovat tím, že se těmto rohovkám budu věnovat více. Jak jsem doteď drtil dlouhá léta dungeony z vlastního pohledu, některé jsem si i za poslední 3 roky pro zopakování a připomenutí zahrál znovu, přišel konečně čas na "dungeony" z toho pohledu rohového (i když to už žánrově dungeon samozřejmě není, protože ten podle mě musí být z vlastního pohledu :-)

Část mé sbírky knih ze série Dragonlance.

Všechny ty motivace kolem dračáku mě tehdy pochopitelně uvrhly do hraní komplexnějších dungeonů a RPG či jRPG her na počítačích a konzolích. Po soubojové stránce mě třeba nadchl tahový Death Knights of Krynn, obzvláště když jsem načetl knihy z tohoto universa. Z těch komplexních izometrických jsem jich měl rád ovšem jen pár. Zejména Ultimu 7, Dark Sun nebo Amberstar, Ambermoon, Albion.
 
Soubojová obrazovka z herní RPG série Dragonlance - Death Knights of Krynn

Moc už mě nenadchly takové ty upovídané izometřiny typu Baldurs Gate. Chybělo mi v nich takové to ohmatávání každého kamene na zdi. Sranda byla, že jsem po Ultimě 7, Dark Sunu a pod., vždycky původně sáhl i kapku s tím, že v tom tak malinko hraji i toho Cadavera. Vlastně jsem si v těch hrách hrál na to, že hraji Cadavera, i když se to vlastně hrálo úplně jinak :-) Proč jsem nehrál Cadavera rovnou? No hrál, ale se špatným přístupem typu - vlítnu tam a vymlátím potvory. Což byl špatný přístup, který jsem nyní změnil, a hraji vlastně tak, jak jsem si na počátku devadesátek u toho stolního dračáku vysnil a ono to funguje.

Cadaver od Birmap Brothers a snad nejkrásnější grafika v počítačových hrách vůbec, tohle už je ryzí umění.

No a tak není divu, že poslední týdny se mi zde objevují hry tohoto typu. Ono ani tak nejde o komplexní RPG hry, jako spíše simulátor toho výřezu těch místnosti, v kterých je třeba udělat spousta činností logického a adventurního rázu, souboje jsou spíše logického charakteru a nejde o to vyrubat hromadu nepřátel a nagrindovat postavy nebo se vykecávat s desítkami NPC v sáhodlouhých rozhovorech. Všechno je to spíše o precizní kombinatorice, která mě popravdě baví více, než ty baldursovské rozhovory.

Takhle vypadá Dark Quest 1, oproti druhému dílu v podstatě čistá deskovka přenesena na počítače.

Tolik info vlastně o tom, proč už se chystám brzy zveřejnit deník z hraní HeroQuestu 2, recenzi na Cadaver, deník z hraní Cadavera nebo recenzi na hříčku Dark Quest 1. Dalším plánem je Darkmere a není vyloučeno, že dám šanci znovu Heimdallovi, kterého jsem kdysi hodně dávno po hoďce hraní zavrhnul :-)

Stolní hra HeroQuest (kterou bohužel nevlastním, ale rád bych:-)

V rámci Cadavera jsem se taky rozhodl celkově proklepnout tvorbu božských Bitmap Brothers, čehož jste si jistě už všimli díky recenzi na Speedball 2 :-) Takže se brzy podíváme i na věci žánrů ne až tak obvyklých pro mě. Třeba na The Chaos Engine. Oťukávám i Xenon 2: Megablast, ale u něj přiznávám, že tenhle typ arkádových stříleček opravdu nebyl nikdy pro mě :-)

The Chaos Engine od Bitmap Brothers - sice hodně akční střílečka, ale velmi zábavná

Teď nevím, jestli jsem nenapsal spíše téma, než info. Možná je to trochu obojí. Aspoň ale víte, proč mám raději ty kombinační RPGčka, kde se spíše něco dělá, než kecá. A teď povinně sdělím i věci technického rázu - do horního menu brzy přibude položka Plány (ještě zvážím jiný název, protože tenhle se mi moc nelíbí) a tam bude seznam her, které mám naplánované dohrát a postupně přesouvat do položek v sekci dohrané. 

A to by bylo v prvním Infu roku 2021 vše. Nese číslo 13, tak snad odstartuje nějakou další šťastnou etapu.

Ringo 

Komentáře

  1. Pěkné téma :-) Mě dnes mrzí, že mám jen nejnovější verzi pravidel Dračího doupěte. Vždy jsem starší prodával, abych měl alespoň část peněz na nové. Nejvíce jsem vděčný za vlastnictví modulu
    Dvanáct sošek Almiru.

    OdpovědětVymazat
  2. K Dračímu doupěti jsem se nikdy nedostal, nepatřil jsem zrovna mezi vyvolené :) Nicméně jsem koukal na Ringovo mapky z Cadavera na Oldgames a minimálně za vyzkoušení by to stálo. Holt "izometrickým dungeonem" nemohu pohrdnout :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?