Dark Sun: Shattered Lands

Platforma: PC / Žánr: RPG / Developer: Strategic Simulations Inc. / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1993


Když jsem minule představil nejlepší RPG všech dob, tedy Chrono Trigger, jednalo se o konzolovou záležitost a nekonzolisti, kteří nikdy žádné japonské RPG hrát nebudou, protože třeba nechtějí, by neměli být ochuzeni o představení nějakého toho vrcholného izometrického RPG na PC. Už léta jsem skálopevně přesvědčen o tom, jaké RPG by se do takové kategorie hodily. A nepřekvapivě to nebude RPG z éry tzv. renezance RPG žánru po roce 1997 hrami jako Fallout, Baldurs Gate nebo Planescape Torment. Bude to totiž hra, které se ani renezanční hry v mnohých ohledech prostě nemohou rovnat, ať už si myslíte za tato slova o mně cokoliv :-) 


Vnitřní boj, zda takový článek budu psát o Ultimě 7 nebo o Dark Sunu nakonec vyhrál Dark Sun, přesto, že Ultimu 7 považuji za nejlepší izometrické RPG na PC. Je to tak trochu obdoba mého vnitřního boje, jestli je lepší Final Fantasy 7 nebo Chrono Trigger. Ultima 7 je taková ta velká srdcovka a druhý domov, Dark Sun ji předčí ale v některých technických aspektech, jako je soubojový systém a vývoj postav. 
Po delším vysvětlovacím úvodu tedy sdělím, proč je Dark Sun veliká hra, čehož si až tak výrazně herní časopisy nevšimly a redaktoři udělovali hodnocení jen někde v okruhu nadprůměr. 


Děj se odehrává v pouštní zemi Athas, začíná v ústředním městě Draj, kde vládne král-kouzelník, který se snaží vybudovat pyramidu, k čemuž ovšem potřebuje sílu a prostředky okolních menších měst a tak se je snaží podmanit. Prostředí je velmi neutěšené, až drastické, nechtěli byste v něm reálně strávit ani minutu, nicméně pro hru je nesmírně poutavé a není to klasické postapo, kde je vše již nenávratně zničeno, ale je zde světlo na konci tunelu, tedy možnost udělat ten svět o malinko příjemnější. Pouštní lokace působí navíc velmi přitažlivou atmosférou. 


Hra začíná naprosto strhujícím způsobem. Jste gladiátoři a jste vysíláni do arény bojovat. Vaše 4 členná parta se musí poprat s různými zrůdami a po vítězství se ubíráte na ubikace k odpočinku. Ten ovšem budete trávit samozřejmě tak, že kujete pikle s dalšími gladiátory a snažíte se vytvořit plán, jak utéci ze zajetí. Už jen různé možnosti a způsoby útěku dělají ze hry něco jedinečného, lepší a přesvědčivější začátek už hra snad ani mít nemohla.


Vaším úkolem je zastavit zlého krále-kouzelníka, vytvořit proti němu alianci jinak rozhašteřených měst, ale spousta questů a subquestů vás zavede do dalších zlem zmítaných lokací, které budete muset od zla oprostit. A tady se dostanu k tomu, a napíšu asi pro mnohé něco buď neuvěřitelného nebo neskousnutelného. Dark Sun má nejlépe zpracovaný systém rozhovorů, s jakými jsem se v počítačové hře setkal. Když se mnohdy mluví o lineárnosti vs. možnosti ovlivnit děj rozhovory, tak jsem vždy u těch tzv. ovlivnitelných her měl spíše dojem, že si na nějaké ovlivňování jen hrají, protože výsledek nebyl až tak zásadní, že by to stálo za to se pachtit s tím, jestli v rozhovoru odpovím způsobem A, B nebo C. Ale u Dark Sunu tomu bylo jinak. Tady opravdu vedení rozhovoru zásadně a citelně ovlivnilo to, co se bude v následujících momentech odehrávat.

Z mnoha situací se je možno vykecat diplomaticky, jindy vyprovokujete souboj, při vyjednávání aliance, nebo pomoci jedné strany proti druhé, budete mít na výběr, kterou zvolit, proti které se obrátit a nebo zda vytvoříte naopak širokou alianci všech. Už jen způsob útěku a kdo se k vám při něm přidá lze ovlivnit rozhovorem a odpověďmi, které v něm zvolíte. Možná si řeknete, no a co, tohle šlo i v pozdějším  Falloutu, Baldurs Gate nebo Planescape Torment. No, ano, jistým způsobem ano, ale strašně špatně se vysvětluje, že když dva dělají totéž, není to totéž. Dark Sun na to jde prostě akčněji, výsledek v podstatě vidíme okamžitě, není to nějaký dlouho sbíraný počet +/- do scriptu, do kterého stejně nevidíte, který na konci hry vypočítá, které outro vám ukáže.  


A to hlavní, rozhovory jsou poutavé a strhující, nemáte pocit, že tlacháte o počasí a odpovědí A, B, C si jen vytvoříte u postavy plus za to, že souhlasíte, že včera pršelo a nebo mínus za to, že jí to zpochybníte. Opravdu tady čtete krásné příběhové záležitosti z tohoto temného světa, NPC vás staví před jasné volby a před to, jak se zachováte a texty jsou prostě poutavé. Nezažil jsem tady pocit, že jsem si přečetl znuděně celý odstavec a pak si řekl, ty jo, stačilo si přečíst poslední větu a jen předhodit odpověď. Nic takového, texty zde člověk doslova hltá jako napínavou knížku. Takže když už hodně ukecanou hru zkoušející možnost ovlivňovat průběh děje, tak prostě takhle. Jinak moc rozvláčně ukecaným hrám nefandím, protože v mnohých mě ty kecy spíše nebaví, ale když se to opravdu povede, tak to chci takhle, jako v Dark Sunu. 


Velmi poutavým aspektem je grafika a hudba. Krásně oba tyhle parametry ladí s tím, co se dozvídáte o tomto světě, navozují parádní atmosféru. Vyprahlé pouště tady střídá snaha obyvatel krajinu trochu zkulturnit, zavlažit a pěstovat plodiny, takže nacházíte hájky s rostlinami, oázy, i domy s doslova malebnými interiéry. Grafika má navíc nezaměnitelný styl. Engine, v kterém je zpracována, prakticky nahrazuje v té době již dost zastaralý Gold Box engine. Odstraňuje ze hry pohled vlastníma očima, je tedy jen izometrická. Trochu připomíná horní pohled z her Amberstar, Ambermoon. Zvláštní je, že hra nevzbudila ve své době mohutnější ohlas třeba už jen pro své grafické zpracování. Ale to bych se mohl podivovat i vzhledem k těm zmíněným dokonalým rozhovorům.


Teď pojďme na to hlavní, hratelnost, RPG prvky a souboje. Přes to, že je hra podle pravidel AD&D 2. edice, tak jsou vzhledem k světu, v jakém se odehrává, modifikovány a upraveny pro tento herní modul licencovaný fírmou TSR (Tactical Studies Rules). A modifikace pravidel pro Dark Sun jsou značně bohatší, než klasické AD&D ze světa Forgotten Realms, takže nabízí spousta možností, kdy kromě klasických kouzel máte možnost využívat hlavně psionické schopnosti a to napříč povoláními.


Ukazatel  PSI u charakterů je taky něco jako mentální odolnost, damage se při útocích děli na fyzický a psychický. Mentální a psionické schopnosti jsou totiž ty hlavní nadpřirozené schopnosti, které lidé tohoto světa mohou mít (pokud jste četli nějakou knihu z tohoto světa, tak víte, že osoby s mentálními schopnosti byly takové persony non grata, vyloučené ze slušné společnosti, někde je i stíhali, nebo byli hledáni, aby jejich schopnosti mohly být zneužity). Celkově RPG systém konečně nepůsobí tak stroze jako základ AD&D v počítačové podobě, ale nabízí větší variabilitu. 


Při tvorbě party volíte klasické rasy jako lidi, elfy, trpaslíky, hobbity, ale typicky pro tento svět jsou polo-obr nebo hmyzí rasa Thi-kreen. Výběr povolání kromě klasického fightera, klerika, zloděje nebo rangera pak obohacuje gladiator, preserver (obdoba mága), psionik a druid. Psionika je v podstatě povinnost mít v partě, jeho psychické útoky mohou dohnat soupeře do bezvědomí i při jeho plné fyzické síle. Parta jinak standardně získává expy a to jak ze soubojů, tak za dobré diplomatické schopnosti při rozhovorech, takže dobře odvedený rozhovor, kterým ovlivníte děj co nejlépe, vám může přinést rovněž hromadu experience points. Odměnou za level je růst statistik jako Hit Pointy, Psi body a kouzlícím postavám přibývají kouzla. Fghteři se mohou těšit na lepší schopnost zásahu.

   
Hra přebírá soubojový systém prakticky z Gold Boxů. Jen se nepřepíná pohled, protože je trvale izometrický. Když narazíte na soupeře, tak se hra pozastaví do tahového režimu. Postavy mají body pohybu a akcí, které během souboje mohou vykonávat. V podstatě je to tak trochu taktická hra, tyhle tahové souboje jsou prakticky ta nejlepší forma, s jakou se lze na PC setkat. A je radost v soubojích vidět výsledky vašeho snažení, jako nalezení či nákupy lepší zbroje, zbraní, nasbírané zkušenostní levely, díky nimž zužitkujete bohatě naplněné seznamy speciálních magických, kněžských, druidích  či psionických schopností.


Kdybych měl zmínit nějaká negativa, tak ve své době hra měla určité technické problémy. Kromě toho, že byla neskutečně pomalá, dokázala třeba 2 minuty ukládat nebo loadovat pozici, tak trpěla občas rozpady obrazovky v některých lokacích. Jednou se mi obraz rozbil tak, že to vypadalo, že s partou nevylezu z obrazovky, nakonec jsem ale našel skulinku a prošel jsem. Dnešní sehnatelné verze Dark Sunu jsou však již opatchovány a většina technických neduhů je odstraněna.


Kromě zmíněných technických chyb bych hru označil prakticky jako dokonalou, je to taková ta povinnost pro každého milovníka RPG a možná i zavilí baldusáři by tady zjistili, že těm Baldursům tak nějak chybí šťáva a jsou příliš generické a fádní, že tu prostě bylo něco dříve, co se jen tak nepřekonalo, podle mě absolutně nepřekonalo a jediné, co tomu dávám na rovinu je z celkového zábavního hlediska jen ta Ultima 7, kterou mám společně s Dark Sunem na špici izometrických RPG na PC. 


Dark Sun má prostě strhující příběh, který šlape a nemá žádná prázdná místa. Má skvělé tahové souboje, zajímavý RPG systém obohacený o specifika herního modulu Dark Sun, který vychází ze stolní hry od firmy TSR, na jejíž spojení s firmou Strategic Simulations Inc. jsme si v určité době tak nějak zvykli, než byla později tato spolupráce ukončena. K tomu skvělá hudba, nádherná pixel artová grafika, z které na vás opravdu dýchne neodolatelná atmosféra věčných písků. No a třešnička na dortu, opravdu propracované a větvené rozhovory, které jsou v této hře opravdu zmáknuty tak, že to větvení i ta ukecanost tady prostě má smyl a nejde o mlácení prázdné slámy. A pokud se vám svět Dark Sunu zalíbí, tak se do něj můžete ponořit i v knihách, (u nás vyšly tři, viz. obrázek úplně na konci) a nebo sáhnout po pravidlech od TSR a zkusit jej ve stolní PnP hře.

Hodnocení: 100%

Ringo







Dark Sun v knihách:

Komentáře

  1. Musím jen potvrdit všechna slova recenzenta! Dark Sun 1 i 2 jsou naprosto skvělá cRPG, která moc nemají konkurenci. Baldursovkám proti nim chybí zábavnost soubojů, chybí jim řešení hádanek/questů/půzzlů. A navíc ten pouštní svět je prostě prima. Pro mě velká srdcovka, navíc obě krabicovky při každém pohledu na poličku neustále vábí pustit se znovu do dobrodružství.
    A i já doporučím před rozehráním přečíst knižní trilogii, která ač se přímo příběhu netýká, pomůže zvýšit "vcítění" se do tamějšího světa.
    Ačkoliv je zde popisován první díl, tak vězte, že druhý díl je dost možná ještě lepší. Alespoň mně nabídl (kromě bláznivého bugu před finálním soubojem) 2 naprosto památní souboje, ve kterých jsem jen zíral na to, co se děje. A navíc hra nevede za ručičku, řešení zamotá hlavu i zkušeným hráčům, navíc geniální detektivní kvíz bez jediného souboje. Rozhodně dvojku nevynechávejte jen proto, že hra obsahuje bugy!

    OdpovědětVymazat
  2. Ja si fakt myslim, ze problem proc nekteri lidi nehrajou Chrono trigger a tak, nejsou konzole jako takovy, ale vzhled tech her. Protoze:
    1) I konzolisti uz to dneska stejne hrajou na emulatorech, at uz na PC nebo ARM - Androidu / Linux etc. Protoze nejaky scallery, savovani, lepsi obraz a tak.
    2) Kdyz mi japonci udelaji rpg, ktery ma grafickej styl grafiky jako Dragon Dogma, nebo i teda ne moc rpg Dark souls, tak s tim nemam problem.
    3) Clovek ma resty, horko tezko stiha, hrat porad hry s PC, tak se hezce a da rpg z Amigy a pak teda zkusi hry z konzoli, tak je problem.
    Ja treba dohral Zeldu, Final fantasy, jako decko jsem hral Xentar jelikoz obrazky.. tak mi proste ta grafika vzdycky prisla infantilni a svym grafickym citenim jsem se nikdy presto nedostal a ty hry mi v porovnani s velkejma crpg prisly, ze maj horsi atmosferu, moc, systemy a hlavne atmosferu..
    Ja mam treba problem i novym Monster Hunterem na PC, protoze do toho pletou steam punk.. mohlo to bejt tak pekny fantasy, ale oni tam musi davat letecky brejle, vzducholode a zbrane vetsi nez hrdinove. Tohle plati i opacne, treba Arcanum me kvuli tomuhle taky nebere.. Mam s tim problem ve Wizzardy 7 a scifi konec ve vzdycky nastval i Might and Magicu, kde se mi ta grafika libi.
    Prijde mi ze japonci, ktery veci classic fantasy proste nechapou. Naopak treba nemam problem s Okami, ktery je ciste japonsky a nesnazi se tam mixovat zapadni fantasy.

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak kdyz tady vidim tu grafiku, vizualne to pripomina hodne zapomenutou, ale zajimavou, starou a minimalistickou hru Bad Blood, kterou jsem hral pres 25 let a chystam se do ni jednou proniknout.

    OdpovědětVymazat
  4. V roce 94 byl domů (mě) pořízen počítač 486 DX250 pro studijní účely :D kupoval se ve Snel Litoměřice, na HDD byl dos 6.22, volkov commander a 3 hry, Durk Sun, NHL 93 a Alien Breed- Tower Assault. Hra Dark Sun byla moje první RPG na mém prvním PC :) (první rpg které jsem hrál bylo W7 na 286) právě proto se z ní stala srdcová záležitost, boží hra i když všechny hry co mám rád považuji za boží :D Oknihách jsem kdysi věděl, pak na ně zapomněl a teď jsem si ja zase připoměl a jdu se je pokusit sehnat... musím je mít :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dlouho kolem Dark Sunu chodil, ve Score recenze na první díl, ale protože to nedostalo moc procent, tak jsem to jen dal do seznamu. O pár čísel pak se objevila velká A4 reklama od Visionu a to už jsem měl pocuchané nervy, že to musím hrát (ale neměl jsem, kde vzít). No a paradoxně jsem se nakonec ke hraní dostal až po dohrání Baldur's Gate a dohrál jsem to převážně na chatě v obřím horku (takže podmínky trochu podobné jako ve hře) :)

      Knížky určitě sežeň. Jako není to žádný veledílo, ale pro poznání lore super..

      Vymazat
    2. Dark Sun jsem sehnal zcela náhodou jako CD k časopisu Gamestar (již vyřazené číslo), vůbec jsem netušil, oč jde a brzo jsem ve hře taky skončil :) Nějak se mi to nepodařilo spustit v plynulém stavu. Od té doby se na DS stále chystám, ale pořád se k němu ne a ne dostat.

      Vymazat
  5. podařilo se mi sehnat první a druhý díl knižní série, před pár dny jsem začal číst a dnes opět hrát :D
    hru jsem již 2x prošel, ale nikdy nevyhrál závěrečný souboj, tentokrát to musím dát...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíš sehnat ještě třetí díl! :) A jinak ano, finální souboj v jedničce je tuhost sama. Oba díly jsou ale i tak moje srdcovka.

      Vymazat
    2. Jestli můžu malinko spoilovat, tak závěrečný boj dost řeší pavučina.

      Vymazat
    3. ad) Richmond musím, musím mít celou sérku ;)
      druhý díl jsem ještě nikdy nehrál, kaji se a hned po prvním díle jdu do něj :D

      ad) Ringo nespoiluješ, už to také vím ;)

      Vymazat
    4. Jinak druhý díl jsem kromě letmého zkoušení taky pořádně nehrál a nedohrál, měl jsem u něj podobné dilema jako u Ultim po té, co jsem si zahrál Ultimu 7. Nechtěl jsem po Dark Sunu hrát další díl, protože jsem nevěřil, že může být něco lepšího :-) Ale samozřejmě jej mám na seznamu a jako povinnost někdy.

      Vymazat
    5. Druhý díl mě přišel o fous lepší, hlavně příběh.

      Vymazat
    6. Mě tam tehdy hned z kraje u té dvojky odradila grafika postav, kterou měla jednička podle mě lepší. Ve dvojce mi nesedli ti obři s obrovskými hlavami a ten hmyzák vypadal jak obří černý mravenec, mnohem přirozenější mi připadala ta kudlanka v prvním díle.

      Vymazat
    7. mám odehráno asi 37 hodin a jsem tak v půlce hry, je pravda že si teď překládám všechny konverzace (na něco stačí můj noskill v angličtině :D a zbytek vezme google překladač, užitečná věc :) )a takže mi to zabere více času, píšu i deník teda snažím se, už jsem nepsal tak 15 let, tak ani nevím jestli ho vydám :D

      Vymazat
    8. Jaktože ten deník pořád nevidím na oldgames.sk! :)

      Vymazat
    9. no pokud se ho rozhodnu vydat, tak asi až bude to bude komplet, nebo nevím, určitě bude strašnost ho číst :D

      Vymazat
  6. jo, ty problémy s rychlostí načítáním/ukládáním pozice si vybavuju a mám ten dojem, že hodně pomohlo zapnout RAMdisk a pouštět to z něho

    OdpovědětVymazat
  7. Odpovědi
    1. Super, tohle je moje jedna z nej srdcovek na PC. Tak dobrá, že jsem se dodnes trochu bál více rozjet dvojku, že už třeba tak dobrá ta dvojka nebude. Ale to jsou takové předsudky starých dávným let. Ten rest s nedohráním druhého dílu se chystám co nejdříve vyřešit :-)

      Vymazat
  8. Ahoj, vždycky když jsem jdu tak si náramně počtu a zavzpomínám! Jen už mi moc nejde hrát ty staré hry. Můj top zůstanou Wizardry 8 které jsem dohrál , pak Morrowind což jsem taky pokořil.
    Miluji mix fantasy a sci-fi, ale moc toho není. Na PS1 jsem si liboval v FF8. Když se posunu ještě více do minulosti tak na Didaktiku jsem začal Lord of Chaos a Hero Quest asi tak se to jmenovalo. Ale to bylo již v 90+ a já pokukoval po nějakém jiném stroji. Strašně jsem chtěl Amigu, ale na tu nebylo dost peněz. A o něco lepší parametry měl C64, hlavně zvuk tam byl kvalitnější v základu.

    Teď mám alespoň sbírku těch 8bitových nádher, Didaktik Gama, Didaktik M, ZX Spectrum (gumák) Atari 800 XL, Commodore 64 a konzole PS1, PS2, PS3, Xbox360, Game Boy, Nintendo Wii a jediný který jsem získal a ještě nezapnul (už několik let) Atari ST i s original monitorem.


    Tak přejí hodně zdaru a nových textů!
    Bude tady i série HEROES ?

    Marian

    Bude tady i série HEROES ? Neb

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Jo, Heroesy už plánuji zmínit dávno, takže určitě budou. Budou vlastně dříve, než se nadáš :-)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?