Ambermoon

Platforma: Amiga / Žánr: RPG/Dungeon / Developer: Thalion Software / Vydavatel: Thalion Software / Rok: 1993

Tak tahle letitá klasika, to je specialitka, nebál bych se jí nazvat bohyní her na Amize. Světlo PC světa nikdy nespatřila a všichni PCčkáři mohli tohle epické RPG Amize jen závidět. Díky bohu v posledních dvou dekádách za emulátory, WinUAE, díky bohu za to, že Thalion uvolnil všechny své hry jako free, včetně této, takže si hru můžeme zahrát klidně legálně.

Předpokládám, že žádnému RPGčkáři neunikl vrchol RPG her Albion, který někdy v roce 1996 rovněž uzavřel jistou kapitolu v herním světě. Ambermoon spadá do neoficiální trilogie Amberstar, Ambermoon, Albion. Všechny tři hry vykazují stejný rys. Kombinaci izometrického výhledu po mapě a některých výjimečných vnitřních lokacích, dungeon výhledu z vlastního pohledu v kobkách nebo městech, šachovnicového pohledu na soubojovou obrazovku, kde probíhá souboj na tahy. První díl (ne méně úchvatný) Amberstar používal v dungeonech krokovacího systému, počínajě Ambermoonem je pohyb již scrollovací. Ve hře běží čas (dle hodin) a prostředí se liší dle toho, jestli je noc nebo den.

Ambermoon je z několika důvodů považován z celé trilogie za nejlepší. Přinesl úchvatnou hudbu, příběh, který vás vtáhne neotřesitelným způsobem do tamního světa, počínaje rozhovorem s umírajícím otcem, který vám odkáže nějaké důležité věci, které odstartují celý příběh. Vydáte se prvními krůčky do města, provedete první sérii rozhovorů a otevře se před vámi úžasný a nádherný fantasy svět, který proputovat nebude hračka. Svět je docela rozsáhlý, projdete mnoha městy, dungeony, souboje jsou obtížné, na mnohé potvory budete doslova hledat klíč, abyste je upižlali. Správné rozložení skillů postavám, účinné zbraně a vhodně zvolená kouzla vám budiž nápomocna. Prostě RPG jako víno. Postavy postupně nacházíte po světě, mohou se k vám přidat, samozřejmě jich najdete více, než pojme vaše šestičlenná parta, takže je z čeho vybírat.

Amiga byla v určité etapě nepřekonatelná jak v hudbě, tak v grafice a Ambermoon to jen potvrzuje, poslední jeho lokace dokonce jakoby naznačovaly, že autoři drželi krok s technologickým vývojem během vývoje hry samotné a graficky se velice blíží k Albionu. Příběh je opravdu epický a patří k tomu nejlepšímu na poli RPG her. Tahové souboje nabízejí spoustu taktického vyžití. Ve své podstatě se jedná o prototyp bezchybné hry, která si zaslouží jasnou stovku. U každé hry zdůrazňuji atmosféru, v této hře doslova přetéká.

Určit, který díl je z této trilogie nejlepší, je snad pro mě jeden z nejtěžších osobních sporů, protože každý mi přinesl jiný zážitek. Nejvíce domácky na mě působil Amberstar, navíc byl krokovací, tam jsem se cítil, obdobně jako u Ultimy 7, doslova jako doma, Ambermoon vše posunul ještě dále, Albion vyšperkoval vše na max, ale bylo to už jako luxusní dovolená a z každé se rád člověk vždycky vrátí rád domů (čili k Amberstaru). Takže opravdu těžké, velmi těžké. Nezmínil jsem nultý díl Dragonflight. Ten jsem se kdysi pokoušel hrát, ale bylo to příliš těžkopádné a daleko jsem se nedostal.

Každopádně Ambermoon si zaslouží jasnou stovku a z mého pohledu jde o nejlepší hru na Amigu vůbec. Pro mě tahle série zaznamenává v jistém smyslu zajímavý fakt. Zatímco Ambermoon tak nějak uzavřel na samotném vrcholu Amiga scénu (ok, nepočítám poslední AGA výkřiky, jako úžasný Ishar III), tak Albion uzavřel určitou etapu PC scény, kdy další RPG už nebyly jako ty dříve.

Pozn.: Obrázky převzaty z Mobygames, hru jsem hrál dávno a vlastní už bohužel nemám :-)