Speedball 2: Brutal Deluxe

Platforma: Amiga / Žánr: Sport/ Developer: The Bitmap Brothers / Vydavatel: Image Works / Rok: 1990


Uvést hru z produkce geniálních Bitmap Brothers, zrovna z žánru sport, je asi ode mě docela netradiční. Netradiční je také nejprve sáhnout po tomhle kousku, když mám momentálně rozjeté od těchto vývojářů další dva mnohem monumentálnější kousky. Ano, je to tak,  poslední měsíc je to herně pro mě takový Tribute to The Bitmap Brothers. A jelikož je čas od času třeba si i oddychnout od RPGček, Dungeonů, složitých puzzlů a hádanek, nejprve vám představím jejich takovou sportovně akční "blbinku". Ty větší záležitosti od The Bitmap Brothers vám "představím" příště. Představit je nepatřičné slovo, jelikož tohle každý musí bezpodmínečně znát :-)


Speedball 2 je jakýmsi mixem házené a amerického fotbalu. Prostředí je zasazeno do budoucnosti, kdy kolem roku 2095 vznikla liga v tomto sportu. Jenže byla nakonec zkorumpovaná, fakticky zničena, ale sport se nadále provozoval v prostředí undergroundu. Hra žila v srdcích lidí, i na tajných hřištích, dále, a tak se rozhodli lidé založit novou ligu, která odstartovala v roce 2100.


Hele, sport a ono to má příběh. Tohle jsou prostě The Bitmap Brothers, když hra, tak téměř dokonalá se vším všudy. Hráč začíná v roce 2105. Jako manažer se může pustit do ligy či poháru za tým Brutal Deluxe z druhé divize. Popřípadě si můžete jen tak zatrénovat nebo si dát rychlou hru. Ale co si budeme nalhávat, tahle hra je primárně stavěna na zablbnutí si ve dvou lidských hráčích u jednoho počítače.


Speedball 2 je na první pohled velmi pěkný, graficky stylový a vyšperkovaný, jak je u Bitmap Brothers zvykem. I přes to, že jde stále o pohled na totéž hřiště, najdeme tady hezké detaily hráčů, jejich dokonalých animací pohybu a hlavně skvěle propracovanou fyziku letící a koulející se koule (heh), o kterou budete bojovat. 

Můj modrý hráč, ten více vzadu, vhazuje právě gól před dotírajícím obráncem, ten modrý hráč před ním blokuje brankáře mimo bránu, původně červený brankář vybíhal proti mému útočníkovi a já jej obloukem zpět oběhl. 

Takže máme tady hřiště, 9 hráčů na každé straně, dvě branky. Začíná se výhozem míče v prostředku hřiště, o nějž se pobíjí dva centři a který míč uzme, rozehrává na křídla a už je mela. Hráči se podkopávají, srážejí, dávají si bodychecky a snaží se jakkoliv sebrat míč soupeři a to vše v docela velké rychlosti (děcka si mysleli, že hraji pinball :-). Cílem je vhodit míč do soupeřovy branky (to jste jistě nečekali).


Že nepůjde  o úplně tradiční sport poznáte záhy. Pár stop od každé brány je na zemi jakýsi půlkulatý "odrážeč", který prudce ohodí balón do stran dle toho, na jakou část polokoule "odrážeče" míč dopadne. Lze tak překvapit soupeřova brankáře prudkým odrazem hozeného míče na "odrážeč", který odpálí míč přímo do brány, ale taky si můžete pokazit celý útok, protože se míč naopak odrazí prudce nazpět k vaší polovině hřiště, když jej na "odrážeč" hodíte nešikovně směrem k vám.


A takových srandiček je ve hře více. Na bočních mantinelech jsou také "odrážeče", ale také jakési jamky, do kterých když trefíte, vyletí míč na opačné straně hřiště, čímž lze mást nepřítele a totálně přenést hru na opačnou stranu hřiště během sekundy (logicky jde většinou o náhodu a zmatete tak i sami sebe). Dále je tu na každé straně hřiště uprostřed mantinelu opravdový pinballový prvek, který míč vymrští do vzduchu a pošle jej pak do protisměru pohybu.


Dále se na hřišti povalují bonusy, které sbírá hráč s míčem. Jsou to bonusy do obrany, do rychlosti, síly, ale také tady máme bonus body v případě, že skórujete. Standardní gól je za deset bodů. Když jej dáte s dostatečně nasbíranými bonusy skórujícím hráčem, dáte gól klidně za 16 bodů. Rovněž při dobré obraně jde sbírat body, aniž byste dali gól. Při dobrých obranných zákrocích vám třeba přibydou jen tak dva body za to, že jste byli dobří. Při vší té rychlosti tedy vyvstává dilema, zda si doběhnout oklikou pro bonus a nebo to valit rovnou raději do brány, než o míč přijdete.


A jak se vlastně ovládají hráči? Vypadá to jednoduše. Buď šipkami pohybu a jedinou "fire" klávesou spouštějící všechny akce u aktivního hráče, anebo joystickem. Takže pohyb do 8 směrů plus jedna jediná klávesa. Tím musíte zvládnout vše. Když jste blízko soupeře, podkopáváte, když máte míč, nahráváte (krátkým stisknutím fire prudce před sebe, dlouhým držením fire vysokým obloukem). Pokud jste bez míče a letí kolem vás vysoko, můžete se pokusit o lapení výskokem. Idylka.


Samozřejmě když lapíte míč a povede se vám doběhnout k bráně, můžete dát gól klidně nějakými krásnými odrazy, případně sejmout brankáře a dát mu dorážku. Tohle vždy udělá radost. Povedlo se mi vykouzlit spoustu krásných akcí, které mě motivovaly k další a další hře, i když jsem je skoro všechny nakonec prohrál. V sezóně se mi povedlo vyhrát tři zápasy asi z 15. Přes to jsem se vždycky těšil, jak si dám pár odrazů dvěma hráči o mantinel a třetí dorazí do prázdné brány za zmatkujícím brankářem soupeře.


A tady přijde trocha kritiky. Idylka to není. Kritika nepřijde proto, že moc neumím vyhrát. Kritika patří ovládání hráčů za prvé po nahrávce, za druhé při útku soupeře na bránu, kdy musíte ovládat brankáře a pak za třetí, ovládání (a vlastně hledání) vlastních hráčů, když má míč soupeř.


1. Nahrávka je taková loterie. Někdy nahodíte a míč spadne přesně pod nohy nebo do rukou hráči, běžícímu daleko vepředu (jako v americkém fotbale). Ale to se většinou nepovede. A je to tím, že hra přepíná hráče intuitivně sama dle toho, kdo je nejblíže balónu. Pro vás to znamená naprosto neintuitivně někdy kličkovat třemi hráči v bezprostřední blízkosti míče na zemi a nikdo si jej nevezme, protože hráče, kterého máte v ovládání, vám hra najednou přepne na někoho jiného, kdo běží ze strany také k míči a je u něj sice o malinko rychleji, ale vy držíte setrvačností stále směrovou šipku pro jiného hráče a jak se vám nečekaně přepne na nového aktuálního, tak s ním běžíte samozřejmě chvíli jiným směrem pryč od míče. A takto tam šaškujete, než si v klidu míč převezme soupeř. 


2. Když útočí soupeř na bránu, hra vám chaoticky přepíná mezi dvěma obránci a brankářem a to tak rychle, že to přepnutí nepostřehnete a zatímco běžíte obráncem z boku k soupeři s míčem, tak ten se už více přiblížil k brankáři a hra rázem přepne na brankáře, pro kterého ale ještě chvíli držíte šipku do strany, kam měl běžet obránce. Tímto krásně uhnete, uvolníte bránu a soupeř dává do prázdné. 99% gólů jsem dostal při téhle nesmyslné situaci.


3. Když má míč soupeř, není nikde mapka hřiště s rozmístěnými hráči, Kolikrát své hráče vůbec nevidíte a můžete namátkově zkoušet, kdo přiběhne do místa výhledu, kde se to hemží hráči soupeře běžícími s míčem kupředu. Když dlouho nenamačkáte nějakého hráče poblíž, který by je buď dohnal nebo šel do protipohybu, vzdáte to a čekáte, až doběhnou k vašim obráncům u brány. Tam nastane pak onen chaotický bod 2.


Z tohoto vyplývá, že hrát proti počítači je o nervy, desítkách hodin tréningu a z rychlovkové blbinky na odreagování se stává nervy drásající, a ruky i klávesnici demolující, epická záležitost. Tahle hra je prostě hlavně pro dva lidské hráče, kteří budou dělat obdobné chyby. Počítač si prostě z branky brankářem neodběhne a při podkopávání si nepřeklikne mylně směr, při přebírání míče ze země se nehádá sám se sebou, který hráč si jej vezme. A na bránu střílí obvykle neomylně.


Pojďme zase něco pochválit, protože i přes své chyby je hra legenda a je neskutečně chytlavá a zábavná. Jako manažer týmu tady máte i pár RPG prvků. Za každý zápas jsou peníze a z těch vylepšujete své hráče v osmi statistikách, popřípadě můžete šetřit na draft a nakoupit si nějakého nabušeného borce. Hráči se mohou také zranit a tady je třeba mít nějaké ty úspory na léčbu. Takže jsou tady kapku takové prvky Blood Bowlu po manažérské stránce.


Tak jsme se odreagovali a příště bude zmínka o hře z tvorby The Bitmap Brothers opravdu epická.
The Bitmap Brothers jsou pro mě géniové, protože dokázali na Amize vytvořit graficky jedny z nejkrásnějších her s velmi osobitým grafickým stylem a jasně rozpoznatelným rukopisem. Řekneme si pár zvučných jmen, řadících se mezi nej hry všech dob a to nejen díky grafickému umu:  Cadaver, Gods, The Chaos Engine 1, 2 , Xenon 2: Megablast. Kromě toho mají hry od Bitmap Brothers neskutečně chytlavou hratelnost a tohle se prostě musí hrát, nehledě na žánr. Proto taky sportovní hra na tomto blogu :-) Aby to nevypadalo, tak úplně počítačově-sportovní analfabet nejsem, těch hokejů jsem odehrál na počítači docela dost, stejně tak ragby. Někdy mě prostě baví se s týmem vydat do nějakého toho souboje a střílet na bránu, či pokládat pětky. No a ten Speedball 2 mi taky nějak přišel vhod.

Hodnocení: 70%

(sekundární hodnocení pro hru ve dvou, kde to bude lépe šlapat díky lidským chybám na obou stranách: 80%)

Ringo

Komentáře

  1. Jak píšeš: "Tahle hra je prostě hlavně pro dva lidské hráče" - ty nepřehledné situace jsou zdrojem mnoha veselých scének, ve dvou je Speedball epickej :) Mám cartridge pro Mega Drive, když to někde zapnu, hra nikdy nezklame.

    OdpovědětSmazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Baldurs Gate

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Jakub Červinka a jeho definice dungeonu - Jak definovat žánr dungeon díl 2.