The Darkness Below - preview
Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Eleftheriadis Savvas / Vydavatel: Eleftheriadis Savvas / Rok: 202?
The Darkness Below bude jeden z dalších krokovacích dungeonů, s kterými jakoby se snad na indie scéne roztrhnul během posledních pár let pytel. Samozřejmě není to zase tak horké, není jich nějaká lavina, ale je jich poslední dobou překvapivě docela dost. Přesnějším výčtem - z těch novějších jsem si např. dohrál Legens of Amberland (2019), Islands of the Caliph (2023), pak vyšel Legends of Amberland 2 (2023), autor Caliphu už nahodil v early accesu (předběžný přístup) další dungeon pod názvem Cyclopean, na konci tohoto roku by měl vyjít velmi zajímavě vypadající Wizardry 7/Grimoire like dungeon Mystic Lands. V kurzu jsou dokonce stařešiny z 80. let a vyšel například remake stařičké první Wizardry: Roving Grounds of the Mad Overlord (2024) a tak bych mohl pokračovat.
Jak je možné, že po letech žehrání nad tím, že moje nejoblíbenější dungeony z první poloviny 90. let jsou mrtvý žánr a jen jednou za uherský rok si někdo vzpomene a vydá třeba něco příliš moderního, jako byl např. The Legend of Grimrock (2012) a The Legend of Grimrock 2 (2014), sem tam vyšla i nějaká ta kreslená oldschoolovka, a teď se najednou vyrojí vývojáři, kteří tento žánr vytahují po dvou velmi chudých dekádách na výsluní v nezvyklém počtu? Vysvětluji si to možná tak, že nyní lidé středního věku, kteří na dungeonech vyrůstali, se více vracejí k těmto hrám. Dospívání strávené u dungeonů vystřídala hektická dvacetiletka se zajištováním příjmu, bydlení, rodiny a najednou tito lidé mají hotovo a co takhle si zase něco pořádného zahrát, nebo něco zajímavého naprogramovat? Kde že jsme to skončili před 30 lety? Jo, dungeony, tak pojďme na to, protože byty, baráky, chaty, auto, ženu, děti, práci, peníze...všechno máme. Ale co ty dungeony, pokud chceme i nějaké nové a ne dokola hrát ty staré? A takových je tu spousta hráčů, kteří na dungeonech vyrostli, rádi na ně vzpomínají a chtěli by si zase nějaký zahrát. Samozřejmě je tu také spousta lidí, co umí programovat a řekli si: "chci si udělat dungeon, jako bývaly za starých časů". Třeba se to přesně takhle vyvinulo:-)
A právě tomu by odpovídala podoba The Darkness Below, dungeonu, který očividně dělal člověk, který miloval Beholdera, Lands of Lore a staré krokovací Might and Magic 3, 4, 5. Vývojář této hry se jmenuje Eleftheriadis Savvas (nechtějte po mně, abych tohle jméno musel napsal více, než jedenkrát:-) a na hře pracuje snad někdy od roku 2017. Možná teď chápete, proč dělat dungeon je neskutečná řehole s notnou dávkou fanouškovství a trpělivosti a proč takové hry si neberou pod křídla hlavní mainstreamoví distributoři a proč se tohle musí odehrávat jako za starých časů, kdy dungeon ušili na koleně třeba čtyři lidé. A ti to udělali to po svém, hráči pro hráče, bylo to mnohdy dokonalé a stala se z toho dost často legenda. A nyní sedm let vývoje The Darkness Below a stále není úplně hotovo. Kdo z distributorů by tohle byl ochoten financovat? Kus života pryč a prachy nikde. Ne, tohle jasně zůstane vždy v rukou nezávislých fandů pro věc.
Hra vyšla na STEAMu v režimu early access již v březnu roku 2024 a doteď se vyvíjí, byť si ji můžete solidně zahrát a pobavit se u ní už nyní. Tento článek, jak jste si u nadpisu všimli, je preview. Píši jej na základě dohrání dema, do early accesu já obvykle nechodím, protože nerad dohrávám něco, o čem za rok napíše autor, že tam přidělal ještě to či ono a hru vylepšil, vyšperkoval, zatímco já bych se během hry pachtil s nedotaženými neduhy. Tohle si koupím, až to prostě bude full verze, nikoliv early access nebo prelude verze, jak ji autor nazývá.
Pojďme se tedy podívat, co nám to tu vývojář složitého jména připravil. Již při tvorbě postavy mi neunikly grafické prvky v menu připomínající starého dobrého Beholdera. Vytvořím si tedy čtyři hrdiny, kterým jsem zvolil rasu, povolání a určil prvotní dovednosti. Překvapila mě u výběru rasy možnost vybrat si podrasu, zajímavý nápad. Můžete tak mít klasického trpaslíka, nebo kamenného trpaslíka (sádrového ne), elf může mít podrasu mystický, gnóm zase lesní a podobně. Povolání jsou vesměs klasika - bojovník, mág, klerik, barbar, rytíř, hraničář, zloděj.
Když si pečlivě vytvoříte čtyřčlennou partu, objevíte se ve velmi hezky namalované krajině. Vizuál se snadno vešel do mého vkusu. Není to snaha o žádný realismus textur, nejsou tady žádné nesmyslně naleštěné stěny, objekty či nepřátelé (ani šneci). Můžete si tady v klidu vychutnat malířský um grafika. Když se dostatečně pokocháte okolím, můžete se vydat rovnou do první vsi, kterou máte v dohledu. Tady už zjistíte, že jde vlastně o klasický klon Might and Magicu 3, 4 nebo 5. Pohybujete se po krocích, vše je na tahy od pohybu až po souboje. Orientaci vám usnadňuje přehledná automapa. Vesnice a města jsou plné učitelů různých skillů, které vás naučí za patřičný poplatek. Je zde spoustu NPC postav, které vám zadají buď questy, anebo jsou ochotny vám s něčím poradit nebo se k vám za poplatek přidat coby pomocníci.
Když se vydáte do divočiny plnit první quest, narazíte na první potvory a dojde k boji. Vše se pozastaví a nemůžete se pohybovat dále, dokud nevybojujete souboj, popřípadě z něj zbaběle neutečete. V souboji můžete klikat buď na ikonky zbraní v rukou postav, anebo můžete lépe využít zrychlené soubojové menu s třemi ikonkami a tedy třemi možnostmi - kouzlit, útočit anebo vynechat akci. Tím se automaticky spouští úkon aktivní postavě. Systém magie je dost podobný pravidlům AD&D. Každý magcký stupeň umožňuje seslat určitý počet kouzel. Není to tedy systém kouzlení postavený na magické energii.
Vylepšení postav probíhá klasicky skrze experience pointy umožňující po určitém počtu postoupit postavě na další level. Dále se tady vylepšují skilly dle toho, jak je využíváte. Skill systém je do značné míry inspirován Might and Magicem 6. Na vše musíte mít skill, abyste mohli používat dané věci. Pokud chcete mít nasazené brnění, musíte mít skill brnění, pokud chcete využívat krátké meče a dýky, musíte mít skill krátký meč atd. Každá postava má své vlastní přehledné menu rozdělené na jednotlivé sekce jako inventář, statistiky, skilly, questy atd., ostatně stejně tomu bylo v Might and Magicu 3, 4 nebo 5, tady je to ovšem moderněji více user friendly.
Pokud máte pocit, že jakýkoliv dnes vydaný dungeon bude až okatě kopírovat slavná legendární díla z devadesátých let, máte více méně pocit správný. Jenže pro milovníky dungeonů, kteří jsou rádi za každou novou kvalitní kobkařinu, není značná neoriginalita překážkou. Správný kobkař potřebuje jedno. Dejte mu postavy, chodby, do nich puzzly a nepřátele a neuslyšíte o něm, dokud nepokoří finálního bosse. Ono je navíc docela těžké vymyslet ještě něco naprosto nového, originálního a neviděného. A pokud hru tvoří člověk, který vyrostl na starých dobrých dungeonech, které miloval, logicky se to odrazí v díle, kterým bude chtít vzdát legendárním hrám poctu. A v tomto smyslu vypadá The Darkness Below velice nadějně. Alespoň já se na finální verzi moc těším. Blýská se nám na dungeonovské časy a třeba zase jako v devadesátkách zažijeme pětiletku, v které vyjde několik kvalitních dungeonů do roka. Kéž by.
Ringo
Komentáře
Okomentovat