Cyclopean - preview

Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Schmidt Workshops / Vydavatel: Schmidt Workshops / Rok: 202?

Retro hraní lze vnímat jako hraní starých her. Vtěsnat do této kategorie se však pokouší i mnoho současných nezávislých vývojářů svými novými produkty, vypadajícími právě jako staré hry třeba z první poloviny 90. let. Jedním z takových vývojářů je i Michael Klaus Schmidt, který si kuchtí sám vlastní dílka a má zcela jasné představy, jak své dílo pojmout a podchytit atmosféru, aby mělo ten správný nádech staré dobré hratelnosti, pixel artového vizuálu a třeba i té nostalgie. Určitě si vzpomenete na toto jméno hned z mé minulé recenze na vynikající hru Islands of the Caliph. Tak přesně tento Michael Klaus Schmidt shodou okolností stojí i za připravovanou retro novinkou Cyclopean.

Cyclopean bude nový RPG dungeon ze světa s kosmickými hororovými prvky, který se odehrává v legendárních Vaults of Zinn, na které odkazuje příběh H.P. Lovecrafta -"The Dream Quest of Unknown Kadath" (koukám další inspirace Lovecraftem po Skaldu). Půjde tedy o hodně temnou záležitost, kterou má navíc umocnit specifické grafické zpracování, o kterém se ještě zmíním níže, ale mnohé jistě napověděly obrázky okolo, které vám nemohly uniknout.

Na STEAMU je zatím jen hratelné demo, v kterém lze nalevelovat postavu na třetí úroveň, což je jasná hranice, kam se lze v demu dostat, protože pak jsem začal narážet na nepřátele, na které jsem si jen s třetím levelem nevystačil. Cyclopean bude kombinovat podobně, jako již staré Ultimy, pohyb postavy po venkovním světě pohledem shora. Vstupem do nějakých uzavřených prostor, jako je jeskyně, věž a pod. se pohled přepne do pohledu vlastníma očima, v kterém se pohybuje po čtvercích v ryze pravoúhlých chodbách, jako v klasickém krokovacím dungeonu. Vše se navíc pohybuje v tahovém režimu.

Možná vás překvapí, jak daleko se rozhodnul M.K. Schmidt zajít ve vnímání retra z vizuálního hlediska. Oproti Islands of the Caliph šel rozhodně dále, až někam do 80. let k  monochromatickým monitorům, jelikož Cyclopean umí najednou jen dvě barvy. Můžete si je kombinovat, vždy černou s jednou další, např. červenou, zelenou, modrou, žlutou, bílou atd. Lze si vybrat, co bude komu nejpříjemnější na oko. Přestože je vše vykresleno jen ve dvou barvách, jsou očividně veškeré scenérie z vlastního pohledu doslova až umělecky detailní, až mě překvapilo, jak moc si mi to líbí a opět se ukazuje, že opravdu nezáleží, kolik má obrázek barev, ale jde o to, jaký má tvůrce hry grafické schopnosti. 


Sám autor na něčí dotaz na Twitteru (X), zda nejde graficky o downgrade, odpověděl že nikoliv, že jde o stylizaci. A tak to přesně vnímám u těch starých i nových pixel artových grafik i já. Tedy že nejde o špatnou grafiku (pokud umí grafik samozřejmě opravdu kreslit), ale jde o stylizaci a ta se někomu buď líbí anebo nelíbí. Jediné, co ve mně vzbudilo malinko pochyby, tak je to ta cestovní mapa viděna shora, která je asi na mě už příliš titěrná a lehce postrádá přehlednost, ale po chvíli hraní jsem si tak nějak zvyknul.


Z dema lze vysledovat základní herní prvky a herní systém. Postava po dosažení další úrovně získá pět bodů a může je rozdělit do čtyř atributů - Zásahové body, Síla, Dovednost a Mysl. Souboje s nepřáteli jsou na tahy a probíhají zhruba na bázi starého Might and Magicu nebo Wizardry. Po zdejším světě se potulují jak nepřátele, tak charaktery, s kterými můžete vést dialog a dokonce si je přibírat na pomoc. Vzhledem k tomu, že se mi v demu nikoho nepovedlo přesvědčit, aby mi pomáhal, tak nevím přesně, jak bude tato mechanika vypadat. Zda takto získáte do party další charaktery, nebo se budou jen štosovat do nějakého tabulkového seznamu a budou v boji přidávat nějaký bonus. To se dozvíme až ve finální verzi.


Každé políčko lze mezerníkem prozkoumat. Bude se tak činit zejména po porážce nepřítele, aby bylo možno sebrat, co po něm zůstalo, od peněz až případně po výbavu. Mezerník však slouží i k průzkumu jednotlivých políček v dungeonu. Takto se například odhalují pasti v podobě bodáků vyjíždějících ze země. Autor se nijak netají tím, že se na políčcích dungeonu kde co náhodně generuje a slibuje si od toho, že tím každé hraní bude tak trochu jiné. No uvidíme, tohle si sliboval každý, kdo naházel do her náhodný loot a ne vždy to dopadlo (nedej bože když se náhodně generovaly lokace samotné, ale to nebude zdejší případ). 


Tak se nechme překvapit, jak tohle dílko dopadne. Pro mě to je jednoznačně hra, na kterou se fakt těším (což je u mě u novodobých her docela výjimečný stav) a pokud se vydaří, tak budu mít značný důvod další vývojářské úsilí Michaela Klause Schmidta do budoucna sledovat a možná se můžu i těšit, že vedle starých devadesátkových klasik mi i dnes někdo přinese hry, které se jim budou atmosférou a hratelností  blížit více, než jen formou nějaké vyložené kopie legendy.

Ringo








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?