Cyclopean - preview
Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Schmidt Workshops / Vydavatel: Schmidt Workshops / Rok: 202?
Retro hraní lze vnímat jako hraní starých her. Vtěsnat do této kategorie se však pokouší i mnoho současných nezávislých vývojářů svými novými produkty, vypadajícími právě jako staré hry třeba z první poloviny 90. let. Jedním z takových vývojářů je i Michael Klaus Schmidt, který si kuchtí sám vlastní dílka a má zcela jasné představy, jak své dílo pojmout a podchytit atmosféru, aby mělo ten správný nádech staré dobré hratelnosti, pixel artového vizuálu a třeba i té nostalgie. Určitě si vzpomenete na toto jméno hned z mé minulé recenze na vynikající hru Islands of the Caliph. Tak přesně tento Michael Klaus Schmidt shodou okolností stojí i za připravovanou retro novinkou Cyclopean.
Cyclopean bude nový RPG dungeon ze světa s kosmickými hororovými prvky, který se odehrává v legendárních Vaults of Zinn, na které odkazuje příběh H.P. Lovecrafta -"The Dream Quest of Unknown Kadath" (koukám další inspirace Lovecraftem po Skaldu). Půjde tedy o hodně temnou záležitost, kterou má navíc umocnit specifické grafické zpracování, o kterém se ještě zmíním níže, ale mnohé jistě napověděly obrázky okolo, které vám nemohly uniknout.
Na STEAMU je zatím jen hratelné demo, v kterém lze nalevelovat postavu na třetí úroveň, což je jasná hranice, kam se lze v demu dostat, protože pak jsem začal narážet na nepřátele, na které jsem si jen s třetím levelem nevystačil. Cyclopean bude kombinovat podobně, jako již staré Ultimy, pohyb postavy po venkovním světě pohledem shora. Vstupem do nějakých uzavřených prostor, jako je jeskyně, věž a pod. se pohled přepne do pohledu vlastníma očima, v kterém se pohybuje po čtvercích v ryze pravoúhlých chodbách, jako v klasickém krokovacím dungeonu. Vše se navíc pohybuje v tahovém režimu.
Možná vás překvapí, jak daleko se rozhodnul M.K. Schmidt zajít ve vnímání retra z vizuálního hlediska. Oproti Islands of the Caliph šel rozhodně dále, až někam do 80. let k monochromatickým monitorům, jelikož Cyclopean umí najednou jen dvě barvy. Můžete si je kombinovat, vždy černou s jednou další, např. červenou, zelenou, modrou, žlutou, bílou atd. Lze si vybrat, co bude komu nejpříjemnější na oko. Přestože je vše vykresleno jen ve dvou barvách, jsou očividně veškeré scenérie z vlastního pohledu doslova až umělecky detailní, až mě překvapilo, jak moc si mi to líbí a opět se ukazuje, že opravdu nezáleží, kolik má obrázek barev, ale jde o to, jaký má tvůrce hry grafické schopnosti.
Z dema lze vysledovat základní herní prvky a herní systém. Postava po dosažení další úrovně získá pět bodů a může je rozdělit do čtyř atributů - Zásahové body, Síla, Dovednost a Mysl. Souboje s nepřáteli jsou na tahy a probíhají zhruba na bázi starého Might and Magicu nebo Wizardry. Po zdejším světě se potulují jak nepřátele, tak charaktery, s kterými můžete vést dialog a dokonce si je přibírat na pomoc. Vzhledem k tomu, že se mi v demu nikoho nepovedlo přesvědčit, aby mi pomáhal, tak nevím přesně, jak bude tato mechanika vypadat. Zda takto získáte do party další charaktery, nebo se budou jen štosovat do nějakého tabulkového seznamu a budou v boji přidávat nějaký bonus. To se dozvíme až ve finální verzi.
Každé políčko lze mezerníkem prozkoumat. Bude se tak činit zejména po porážce nepřítele, aby bylo možno sebrat, co po něm zůstalo, od peněz až případně po výbavu. Mezerník však slouží i k průzkumu jednotlivých políček v dungeonu. Takto se například odhalují pasti v podobě bodáků vyjíždějících ze země. Autor se nijak netají tím, že se na políčcích dungeonu kde co náhodně generuje a slibuje si od toho, že tím každé hraní bude tak trochu jiné. No uvidíme, tohle si sliboval každý, kdo naházel do her náhodný loot a ne vždy to dopadlo (nedej bože když se náhodně generovaly lokace samotné, ale to nebude zdejší případ).
Ringo
Ahoj Ringo bude mi 50 a konečně jsem prozřel .Za mlada jsem dohrál kde co podle návodu a stydím se za to,ale amberstar jsem dohral poctivě a je to v podstatě to nejlepší rpg co znám a jak jsi psal tam jsem doma a už se moc těším až to Pyrcador dokoncí a bude to v češtině tak dam repete.Ale to není to o čem chci psat o tom že jsem si jen tak ze srandy stahnul Chronicles Of Myrtana: Archolos a zjistil jsem že skyrim a ani zaklinač není rpg.Tam jen chodiš za šipkama dostaneš ukol a bum šipka a jdeme.Kdežto tady jsem dostal informaci je to tam vedle hospody pak jdi nalevo po cestě tam je strom pak se dej vlevo a tam to asi bude.Už jsem zapoměl jaké bylo onehdá.A budu upřimný můj sen byl vždy ambermoon v češtině a ehle je tady akorát já mám strach se do toho pustit
OdpovědětVymazatAd to hraní dle návodu kdysi - podle návodů se kdysi dávno dohrávalo kde co a kde kdo k tomu sklouzával už jen proto, že mít ke hře návod někde z časopisu vlastně tehdy znamenalo tak trochu devizu, mít něco navíc oproti těm, kteří návod neměli. Spousta návodů ostatně začínalo způsobem - "konečně, kdo nedohrál dohraje, přinášíme vám tady návod, kompletní řešení!" Skoro jak reklama na lukrativní zboží a kdo by jej nechtěl. Přitom si člověk hru často spíše vlastně pokazil, protože mu unikaly souvislosti a to, že ke každému zádrhelu vlastně kolikrát ve hře existuje informace a v návodu se dočetl jen - tady seber tohle a použij to támhle - proč, jak, kde k tomu měl hráč dojít, to se už dozvěděl z návodu málokdy. Určitě na to vše měl taky ještě vliv jazykový blok, než si člověk zažil angličtinu, takže kolikrát textům ani pořádně stejně nerozuměl a nevěděl by, co má ve hře udělat. Na druhou stranu si myslím, že mnohé hry by člověk aspoň bez nějakého toho nakouknutí a popostrčení třeba ani nedohrál a nedostal se přes různé podpásovky a dead endy a mít na kontě stovky zahraných her a většinu z nich mít nedohranou do konce, to by asi taky nebyl úplně fajn pocit:-) Jinak k té zmínce o moderních RPG a tím, jak se hrávalo kdysi, tak je to přesně jak píšeš. Kdysi člověk s informací musel sám pracovat a vyhodnocovat si ji v prostředí hry, dneska ji dostane ve hře na stříbrném podnose a ještě je naveden pomalu wypointem, kde s tou získanou informací má jak naložit.
VymazatNu teď hraji a asi už nebudu hrát skyrim aniversary na režim přežití.Jako super mám hlad,mrznu je tam milion knih na přečtení,mohu kovat,stavět si vlastní domek,adoptovat děti,vyrabět lektvary atd.Ale jak dostanu ukol bum šipka a běž tam a hotovo.To samé zaklinač 3 bum šipka a běž tam.Asi se pustím na ten ambermoon i když se tak trošku bojím pro mě je to taková svátost.Amberstar jsem dohrál,ale to mi bylo asi 19 naštěstí v nějakem časopisu byla ta runová tabulka jinač nazdar a hlavně jsem měl sešit kde jsem si vše psal.A já to tenkrát dohrál i když má angličtina v té době byla tak nějak chabá,ale d
VymazatVe Skyrimu můžeš ty ukazatele vypnout (v UI nebo v INI souboru, popř. to jde řešit mody). U Zaklínače 3 bych to pak tak kriticky neviděl, protože ta hra má celkově jiný design a markery (šipky tu nejsou) se dají docela ignorovat "nesledováním" úkolu. Jinak je nová doba, vývoj her stojí mnohem více a je potřeba oslovit mnohem více hráčů, holt je to něco za něco.
VymazatDobrá tak to vypnu a co dál nemám informace někdo mi řekne najdi khaj-ri a hotovo bez šipky nazdar.Ted hraji Kroniky myrtany archalos a musím upřimně říci že to je mazec.Bude mi za rok 50 a já jsem zjistil že mam total počitač a stejně hraji staré hry.Až dohraji kroniky myrtany teda pokud to teda dohraji tak se pustím na ten ambermoon,ale asi počkám na amberstar což pyrcador taky dělá a dělá se i na to čeština.No a mezitím si tak vesele ve volnem čase dám misi ze space hulka což je podle mě jedna z nejlepších nevím jak to napsat no prostě je to střilečka a zárověn realm time strategie a k tomu turn based strategie.Prostě genialní hra .
VymazatPopravdě teď netuším, na co si tedy vlastně stěžuješ ... Skyrim bez šipek je podobný Morrowindu, kde si musíš indicie najít sám a k tomu mít i trochu štěstí, v tom se "novější" TESy vzájemně podobají. Podobně na to jde třeba série Realms of Arkania, která ti jenom naznačí směr a zbytek si najdi (doptej se) sám. A takhle by se dalo pokračovat. Ale jako jo, TESy nebo Zaklínač prostě nejsou pro každého, to není nic nového.
Vymazat