Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar - report ze hry č. 1
Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Rok: 2017
Po 20 letech čekání na vydání a po následných asi 4 letech mého vyčkávání na updaty, řekněme více finální verzi, nyní již s číslem 3.0.0.0, jsem se rozhodl pustit do něčeho "novějšího". Od dob Wizardry 7 jsem marně čekal na něco dalšího, co se této hře nějak přiblíží atmosférou a provedením. Nechtěl jsem vyloženě kopii, ale něco, co půjde ve šlépějích, jako šel třeba Might and Magic 4 ve stopách Might and Magicu 3.
Wizardry sice pokračovalo osmým dílem, vůbec ne špatným, ale bylo prostě cítit, že je to diametrálně něco jiného, provedením i atmosférou. Další údajný duchovní nástupce Wizard&Warriors na tom byl podobně. Pořád mi chybělo něco, co by mělo prostě ten feeling. Ať už graficky, nebo předkládáním lore z daného prostředí, opředeným prazvláštní mytologii, náboženstvím, prastarými řády, nad kterými však stojí něco tajemného a zásadního.
Nebudu prodlužovat úvod, Grimoire je přesně takovým mnou vysněným kouskem, hrou mně dělanou na míru a další hodnocení si nechám až na recenzi. Je na něj ještě brzy a navíc, tohle je report ze hry, takže lehké sdělení dojmů jsem již provedl, pojďme rovnou na hru, které se již dva týdny věnuji.
Do startu můžu jít s předpřipravenou partou, ale já jsem se rozhodl si vytvořit svou vlastní. Je možno vzít až osm charakterů, což je o dva více, než bývá obecným zvykem, když už parta přesahuje zažitý základ čtyři charaktery v partě.
Během generování postav získávám náhodně hozené číslo bonusových bodů, které mohu přidělit buď mezi vlastnosti nebo skilly. Vybírám vlastnosti, neboť předpokládám, že skilly si pak nějak navýším jejich používáním. U každé postavy se snažím, aby hozené číslo nebylo nižší než 30. Jinak rozjedu generátor znovu.
Partu sestavuji takto:Potkávám zde také jednu přátelskou postavičku, vílu Little Rosy. Ta mi dává ve stručnosti tyto instrukce: Navštívit magický shop Bronze Cauldron. Otestovat se ve hře Draughts and Darts. Získat nejraritnější kouzla. Hodit minci do studny Enigma Well a něco si přát. A taky navštívit Muzeum of Magic. Vše v nedaleké vesnici Village of Crowl. V Bronze Cauldron mám říci, že mě posílá Little Rosy a získám mystery wand.
Shrine of Raptor:
Než se vydám do vesnice, nabízí se nejprve prolézt takový rozehřívací dungeonek, Shrine of Raptor. Zdejší krysy jsou hračka a lze na nich nahnat nějaké zkušenosti pro první level up. Je tady hala s nějakými vzkazy, fontánka doplňující vitalitu a jedna taky hit pointy. Principiálně si tady zaleveluji a vyženu postavy na druhý level. v nižším patře této svatyně je sova, který umí identifikovat věci, ale jen v omezeném počtu, pak její schopnost vyprší. V nižším patře lze najít Shrine Statue - sovu a tu pak použít k otevření uzamčené další pasáže v horním levelu.
Musím podotknout, že ovládání je intuitivní, vývoj postav taky, kdo hrál Wizardry 7, bude jako doma. Jediné, co nelze, tak točit povolání. Je zde možný jen multiclass, ovšem level postavy zůstane, včetně počet expů nutných k postupu na další level. Takže je hodně třeba zvážit, zda nějaké povolání přidáte a zastavíte navždy vývoj toho předchozího a na nové budete muset získávat počet expů nutný pro vyšší levely. Jak je však ovládání intuitivní, tak jsou zde schovány vychytávky, které umí zmást, ale to zmíním později.
Gameplay a atmosféra je úžasná, totálně mě to přeneslo zpátky do těch nejlepších herních časů, do Wizardtry 7. Zvuky jsou totiž z Wiz 7 obšlehnuty, grafika podzemních prostor je svému duchovnímu předchůdci rovněž velmi podobná, jen v podrobnějších texturách, detailech a vyšším rozlišení. Baví mě rozvoj skillu scout, který piluji u svého hraničáře, který umí odhalovat tajemství, přes to si rád prošmátrám zdi rukou, jestli tam není tajné tlačítko nebo průchozí zeď. Takže euforie, chce se mi říci, nej dungeon od Wizardry 7 :-) Pojďme dál...
Aquavia:
Další dungeon, který je odtud přístupný je dvoupatrová Aquavia s podzemní říčkou a jezerem. Tady už je náznak zvěstí, a takového toho správného lore, které se lehce dotknou dějové linky.
Kromě toho, že jsem se tu povozil v podzemní říčce na lodi, jsem narazil na první lehký boss fight - mumii Shiva-Han-Goromu, a následně narazil na hrobku. Hrobku krále Loogmara.
V hrobce jsem našel Loogmarovu pečeť. Uschovávám si ji jako první quest item. Zamčené a nevypáčitelné dveře, které se tady nacházejí (takové budou nadále ve hře prezentovány masivními mřížovanými dveřmi s lebkou) se dají otevřít správným nastavením kombinace jakýchsi tří kompasu, kdy na světových stranách je slunce, hvězda, půlměsíc a blesk.
Jak nastavit tuto kombinaci jsem se dozvěděl v jednom zdejším jezírku, na jehož dně jsem našel vzkaz a v něm bylo v textu mimo jiné napsáno Sun, Moon and the Star. Nastavení je tedy pak jasné. Za dveřmi je Canopic Jar, který má pomoci v boji proti mumii Shiva-han-Goromu, jenže tu má parta zvládla již bez toho, asi jsem ji trochu pro tento souboj předleveloval. Postavy mám na čtvrtém levelu. Pro budoucí postup v této hře bude klíčová ta pečeť. Vše ostatní bylo tak trochu navíc.
Nyní se konečně vydám do vesnice Crowl. Cestu k ní blokovala skupina banditů, kteří mě před tím v pohodě smetli. Na čtvrtém levelu je snadno porážím. Tady nacházím spoustu kusých informací, které mě dokonale zmatou, že vlastně nebudu vědět, co primárně řešit. Záhy po vstupu do vsi mě kontaktuje osoba jménem Mordecai. Říká, že pracuje pro nějaké Vanguard Marines a hledají nějaký ztracený artefakt.
Malá odbočka do vesnice Crowl a Crusaders Temple:
Vracím se do Crowl a dávám knihu Tome of the Spider Gorlovi, ten si jí dává zpět do knihovny. Získám za to 1000 bodů zkušenosti. No, fajn, popravdě jsem čekal něco více. Pokus o to z něj vytřískat další info okolo toho všeho dalšími tematickými dotazy mě obohatil sice o další znalosti z historie, ale nic klíčového, co bych už zhruba nevěděl, mi nepřinesly. Ale zpět do Cenotaph. Po prozkoumání celého prvního levelu sestupuji níže do...
V jedné z pavučin osvobozuji zloděje - Junga Din. Dal mi za odměnu Spirit Goblet (velmi klíčová věc).
No správně bylo nejprve položit krysu :-), kterou jsem našel v druhém patře katakomb pod Crusaders Temple, v hrobce Monků, a marně ji cpal do jednoho z hrobů. Po té používám konečně kříž Bane of Hobknob na oltář s mrtvou krysou, pode mnou se otevírá díra a propadám se někam níže.
Jedny ze zamčených dveří zde otevírám pomocí Royal Crest, pečetě Loogmara, kterou jsem našel v hrobce králů v Aquavii level 2.
Deepsink Project:
Dveře se opravdu otevřely. Po cestě k nim jsem narazil na rudu, vzal jsem si vzorek. Za zmíněnými dveřmi byl nějaký drtící stroj, který měnil rudu na nějaké lesklé kameny (možná mythril, nevím), Nějaký jsem si nadrtil z nalezené rudy v temných chodbách.
Zpět v Miningcompany:
Za ní je nějaký hologram trpaslíka, který mi předává zprávu o tom, že se zde stalo něco hrozného. Jméno trpaslíka je Leraus Stonecutter. Byl šéfem těžebních specialistů Ukluk Mining Company.
Tanka Mighthand a Pars Rockfinder, dva z ředitelů společnosti jsou mrtví. Byli zabiti. Leraus stihl uprchnout. Jen on s pár společníky a několika agenty krále Loogmara. Ukluk mines byly před tím pověřeny králem, aby postavily most do Samhainu, podzemního světa, který leží na opačné straně Samhain Gorge. Po více než dvou letech práce, léta páně 346, toho rána Anno Exemplar, tedy dnes, byli připraveni spojit obě strany obou světů mostem, za přítomnosti dvou králových agentů, Capemoorem a Bladehawkem, zatímco přinesli mithrilový drtič, aby otevřel kamennou pečeť, která byla umístěna na vzdálenější straně Samhain světa. Poté, co drtič začal rozbíjet pečeť, se kameny rozlétly okolo a zabily oba Lerausovy asistenty.
Královi muži a další pracovníci těžební společnosti se šli podívat, co je za dveřmi, navzdory ostatním, kteří chtěli uctít památku mrtvých. Otevřela se před nimi obrovská hala plna bohatství. Ale vzadu v hale se něco pohnulo, něco probudili, co tam dlouho spalo. Najednou je přepadlo mnoho strašlivých zrůd. Zaútočily na ně a rozpoutaly strašný teror a smrt. Utíkali rychle pryč, prošli dveřmi a dostali se na druhou stranu mostu. Všichni prchali, poslední, co se zachránili před zrůdami a zlem známým jako Samhain Horror se rozhodli za sebou pomocí výbušnin za sebou zasypat cestu. Následně byl zničen i most, padající kamení jej strhlo a svět Shamain zůstal opět rozdělen.
Stále v nich zůstala ale hrůza z toho, že vypustili něco, co mělo být navždy uzavřeno. Něco, co by je mohlo začít pronásledovat. Zavřeli tedy dveře k této oblasti, zapečetili je, a král Loogmar pečeť rozlomil, jednu půlku si nechal, druhou dal Lerausovi, aby nikdy nebyly znovu spojeny.
A Leraus vzkazuje, ve jménu božím, nikdy neotvírej dveře na východní straně. Kdo četl Tolkiena, tak mu příběh silně bude připomínat poslední záznamy trpaslíků v Morii.
Tady cítím, že mě trochu ovanul mráz a hrůza a bylo by fajn se zajít raději provětrat na povrch a pořešit nějaké věci, které mě napadají, že by mohly jít na povrchu splnit. U hologramu trpalíka nacházím ještě velmi důležitý dopis. Ještě abych nezapomněl, v dolech je jedna pasáž, kde se po stisknutí pák propadnu do menších stok. Ale nic v nich není a projdu jimi jen do malinké oblasti v Samhain Gore, úplně na severozápadě, kde si pákou odemknu původně z druhé strany zamčené dveře. Vracím se tedy nahoru nad doly do Samhain Gorge. Mapu malého levelu stok dávám níže. Mapu Samhain Gorge zatím nedám, nemám ji prolezenou komplet, chybí místa za propastí. Tady se ještě budu vracet a mapku zveřejním pak.
Opět ve vesnici Crowl:
Zpět do vesnice Crowl, jdu se podívat, co by se z nalezených věcí dalo využít tam, kde mám nedořešené některé záležitosti.
Kapitán Krone:
Nyní zajdu za kapitánem Kronem, jelikož mám informace o tom, co se stalo se zmizelou expedicí, která byla vyslána k prozkoumání oblasti pod Cenotaphem. A taky nalezený prsten vůdce expedice.
Krone zjišťuje, že mluvím pravdu, že expedice byla v Cenotaph prostě zničena Lichem a dal mi odměnu a rozvyprávěl se o expedici. Expedice měla mimo jiné najít Exemplar Artefact. Obdivuje naší partu, že se dostala tak daleko a Licha porazila, zatímco jeho vyzbrojená výprava selhala.
Lich měl mimochodem skrývat nějakou mocnou hůl. O tom jsem se nezmínil. Opravdu tam byla nějaká hůl a přišla mi nepodstatná. Když ji Kroneovi donesu, zpřístupní mi místní zbrojnici. Je to Necrostaff, kterou jsem tedy taky u Licha našel. člověk tak něco sbírá a později se dozví, že je to podstatné. Ukázal jsem ji tedy Kronemu. S patřičnou úctou mi zpřístupnil zbrojnici Vanguardu a dal mi jeho dopis pro ostatní velitelství Vanguardu, že jsem jeho "pracovník" a mohou mi důvěřovat.
U kapirtána v kanceláři si všímám jedné věci. Má na zdi mapu a tam je vyznačen Owl Artefact v oblast jihozápadně v lese Co to znamená a je-li to k něčemu vodítko, nevím.
Prohledávám Armory pod kapitánovým příbytkem. V truhlách nacházím sekyry, meče, šípy. Občas mě nevím proč otravují Vanguards vojáci. Musím je vždy pobít. Myslel jsem si, že jsem tady z požehnáním kapitána Kroneho. Ale asi si to Vanguards vojáci úplně nemyslí. V Armory zůstávají dvoje dveře neodemčeny a taky jedna truhla, kde je silná past, která mi vždycky někoho zabije. Nesmím na to zapomenout do budoucna, sem se ještě vrátím.
Stavím se taky u kováře trpaslíka, jehož otec pracoval v Mining Company a ukazuji mu dopis, který jsem našel u hologramu trpaslíka Lerause v dolech. Kovář je rozradostněn, je to dopis jeho otce. Za odměnu mi dává náhrdelník, na kterém je polovina pečeti k bráně do království Samhain. Kde pečeť použít tuším, ale zatím jsem nepřišel na to, jak se dostat v Samhain Gorge přes propast ke klíčovým dveřím, tak mě nenapadá nic lepšího, než využít klíče od Mistrala a projít....
Tomb of Saint George:
Vydávám se z vesnice pryč, tentokráte putuji do Tomb of Saint George. Jsou zde jedny zamčené dveře. Zkusím na ně použít klíč, který mi daroval duch mnicha Mistrala.
Za zamčenými dveřmi je kromě jezírka a dvou nápisů na zdi žebřík vedoucí na The Eyrie.
Potkávám zde rytíře Sira Cofferguse. Vypráví o hrobce rytíře George. Vodu jeho hrobky chodí pít poutníci po celá léta. Doufají, že má léčivé účinky. Mimo jiné tu Coffergus hledá nějaký artefakt. Tady snad každý hledá nějaký artefakt.
Je tu jedna věc, kterou jsem opomněl hlavně díky menší pauze ve hře a taky proto, že jsem dlouho znovu nepotkal Sira Cofferguse (no nějak se vymluvit musím). Zapomněl jsem, že hledal artefakt a až opět na stránkách u Elemira jsem se (tedy už podruhé) dozvěděl, že tím artefaktem je ten Amulet, co jsem našel, a mám mu jej dát.
Raptor Grotto:
Z Eyrie lze sestoupit do jeskyní Raptor Grotto. Tady jsou naštěstí docela běžné potvory. Nacházím dvě truhly s nijak zvlášť důležitými věcmi.
Nedaří se mi pohnout někam dále a tak se vracím do vesnice Crowl a zkusím se kováře poptat na věci, které jsem našel v Eyrie. Bezvýsledně.
Nevím co dál a tak se vracím do Cenotaph a pak do pasáže se zbouraným mostem v Samhain oblasti. Bohužel zoufalství z toho, že se mi hra dějově nikam nehýbe jsem musel mrknout na hinty a tak jsem se dozvěděl, že jsem přesně ve fázi, ve které si vylámal zuby nejeden hráč a kouknul do návodu.
Samhain Gorge final:
Samozřejmě z těchto kamenů vznikla jakási magická stezka - proč, na základě čeho, nevím. Nevím, jestli mi unikl nějaký text, mající popisovat, že takto se ty kameny používají. Nevím, jestli jsem neměl více vyzpovídat nějakou NPC a na ty kameny se doptat. Přitom jsem je zkoušel cpát kováři v Crowl Village a nic mi k tomu neřekl. Ale přijde mi to jako příliš snadný způsob překonání rokle na to, že jinak na stavbu mostu musel být budován mega obrovský projekt králem Loogmarem a musela na tom makat celá Mining company a její architekti. A já tady najednou jen tak rozdrtím kamínky v drtiči a jen tak si je rozsypu nad propastí a mám most.
Za vytvořeným mostem tedy sestupuji do Samhain Halls.
Tady je velká hala zdobena hlavami. V jedné z místností je Samhain Oracle, který identifikuje předměty.
Jsou zde jedny zamčené dveře, přes které neumím projít. Nad nimi je zrezlý řetěz, který je třeba něčím uvolnit. Více tady toho nenacházím. Mapu levelu dám až níže, až bude komplet. V jihozápadní části je sestup někam dolů...
Sestupuji dolů do úrovně zvané Samhain Mausoleum. Je tady chodba se čtyřmi pákami, které nějak pomačkám a ozve se zvuk otevíraných dveří. Nacházím místnost, která se z jedné strany otevřela, jedna její zeď je z dalších zamčených dveří, ale není třeba je otevírat, jelikož je jde chodbičkou obejit z obou stan. V té místnosti je hrobka Barona. Hlava na zdi u něj říká, že je to patron všech rytířů.
Dále v chodbě je spousta hrobek rytířů, v jedné z nich nacházím Old Book - je to kniha Katechismu. Pak nacházím jakousi prázdnou lahvičku, označí se jako quest item - důležitá!.
Jako nepřátelé se zde vyskytují docela odolní rytíři. Do toho mě obtěžují nadále bandy trpaslíků.
U jednoho hrobu je napsáno ve vzkazu: "Melvin Was Here" Nevím, jestli je to podstatné.
Dále u jednoho mozaikového okna říká nápis, že tato svatyně ukrývá mocný meč Caliburn, svatou zbraň Rytířů Errant.
Jedna z hlav ve východní části po mně chce znalost Katechismu. Zatím nevím, co s tím, vím, že mám o katechismu knihu, ale zatím jsem ji neřešil. Je psána ve zvláštním jazyce.
Mimochodem za jednou tajnou zdí na východě jsem našel Mauzoleum key a tak mohu na severovýchodě otevřít jedny zamčené dveře. Za nimi se nachází svaté jezírko (Sacred Pool).
Vida, po vykoupání se v jezírku jsem se vydal k tomu barevnému oknu na západě a zeď s ním najednou zmizela a otevřela se mi hala, kde je ukrytý zmíněný meč Caliburn. Nicméně stále nemám vyhráno. Meč může získat jen znalec katechismu. Stejně jako po mně požadovala ta mluvící hlava na východě. Napadlo mě, že knihu Katechismu, kterou nikdo neumí z party přeložit, že by mi mohl pomoci ten Samhain Oracle ve vyšším patře v halách.
Oracle mi však jen upřesňuje popis knihy. Ale že bych se někam posunul...kniha říká, že mám najít pravého rytíře, který mi rozluští tajemství katechismu. Tak teď jsem z toho kapku v pasti. Mám jako hledat znovu mezi těmi hroby rytířů a pořádně luštit, kde je co napsáno a z toho to vyvodit nebo mám někde najít živého rytíře a tomu knihu předložit? Jediného živého jsem potkal v Eyrie, to byl Sir Coffergus.
Použití knihy na jednotlivé zdejší hroby nemělo žádný význam, a tak jdu zpět do St. George Tomb a nahoru do Eyrie - jdu vyhledat toho Švéda. Musím pochválit jednu featurku. Jelikož takové návraty jsou fakt fest štreka, jde zadat na automapě dungeonu cíl, a nechat se tam hrou automaticky dovést. Samozřejmě klasicky krok po kroku a tak vás souboje neminou. Ale mine vás otrocké cestování konzultované s mapou, jestli odbočujete správně.
Nacházím zde Sira Cofferguse. A řešení je na světě, Coffergus si bere ode mě knihu s katechismem a ochotně mi zakódovanou řeč přeloží a přepíše. No vida, jak tohle pěkně do sebe zapadlo. Možná, že podmínkou k tomu, aby mi tohle prozradil, byl i ten dar amuletu, který jsem mu před tím dal.
Katechism: Courage, Humilty, Devotion, Sobriety, Honesty, Loyalty, Duty.
Získávám díky tomu meč Caliburn. V jednom souboji jsem získal další Perk Key a mohl tak otevřít jednu další truhlu, vzal jsem si speciální halapartnu navanou Lucerne Hammer. Tímto mohu Mauzoleum opustit a vydat se nazpět do horních hal Samhainu. Jinak pět z mých postav postoupilo již na úroveň 9 a jsou z nich docela neohrožení borci. Kouzlící postavy cleric, thaumaturg a wizard potřebuji o dost více expů, aby devátého levelu dosáhly rovněž, to ještě potrvá.
Samhain Halls final:
Tady se samozřejmě hned nabízí rozpustit touto tincturou rez na řetězu, kterým je třeba otevřít poslední zamčené dveře tohoto komplexu na severovýchodě. Za těmito dveřmi je vstup do Samhain Underground. Vstup do jámy pekelné. Moc odpovědí na otázky jsem teda nenašel. Napadá mě jen, že Samhain Horror byl poražen řádem rytířů, kteří si z toho tady následně udělali svatyni a úkryt pro své artefakty.
Ringo
Sice ta jedovatá zelená mi trochu trhá oči, ale jinak super! Jsem věděl, že mám počkat, až to Cleve všechno (nebo skoro všechno) vychytá a pak bych se do toho mohl taky pustit...někdy. Držím palce! Je vidět, že i ve skoro dnešní době jde udělat oldschoolovej dungeon :)
OdpovědětVymazatJo, značení oblečení postavy tou ostrou zelenou je úlet, nechápu, kdo tam měl takový nápad. I siluety postav vypadají zbytečně moc jako model člověka, mohla tam být jen silueta a vypadalo by to lépe. Jinak mi hra ale po ostatních stránkách graficky hodně sedne.
VymazatU toho nastavení deníku to předtím bylo tak, že v případě vypnutí nápovědy vypnula hra podtrhávání klíčových slov. Jinak se deník normálně zapisoval. Ale za těch 20% xp navíc to opravdu nestojí :) Každopádně se něco málo asi změnilo, protože z popisu a screenhotů mi něco k postupu chybí. Možná se dá nyní něco vyřešit i trošku jinak. Napiš pak ještě finální čas, až budeš z vesnice venku.
OdpovědětVymazatZ toho nastavení podtrhávání a tak jsem trochu zmatený, mám nastaveno podtrhávání, ale nepodtrhuje se mi nic. Další nastavení je ten deník, který jsem nechal zapnutý a tím pádem na 100% zkušeností. Ten se zapisuje teda normálně. To by mi i přišlo škoda vypínat, protože ty zápisy jsou někdy obohacující, píše to detaily některých věcí a tím utváří příběh, bez toho by byla hra asi chudší. Co se týče času, u mě je blbé tohle odhadovat, během psaní deníků a dávání do kupy screenshotů hra pořád běží a GoG stále počítá čas. Takže asi takhle, prostupuji Samhain Underground a čas na gogu mi píše 86 hodin, což je v reálu naprostá blbost. Určitě bych to vydělil dvěma minimálně.
Vymazat