Crystal Dragon

Platforma: Amiga / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Magnetic fields / Vydavatel: Black Legend / Rok: 1994

Crystal Dragon přišel trochu s křížkem po funuse. Amiga měla to své hlavní za sebou, na scéně již bylo PC, které nemělo konkurenci a žánr Dungeony sice zažíval svůj vrchol, ale zároveň jej čekaly snad už jen dva roky na výsluní, kdy se těšil přízně programátorů a hráčů, kteří ještě tehdy byli za podivíny a týpky, kteří si hry dělali tak nějak pro sebe a bylo jim jedno, co si o tom myslí (většinou dost negativně) okolní svět.

Po hrách jako byl dokonalý Dungeon Master, graficky vyšperkovaný Eye of the Beholder, kombinací obojího - Black Crypt a nakonec dokonale tohle vše skloubeno se silnou příběhovou vazbou v Lands of Lore, mohli autoři dalších dungeonů už těžko dělta něco jiného, než přinášet kombinaci těchto nápadů a snažit se je obohatit o kosmetické prvky, které hráče trknou do očí s tím, že tohle tu ještě nebylo. S tímto se potýká každý žánr, ať už se jedná o dungeony, izometrické RPG, diablovky, adventury, 3D střílečky a nemá cenu si tu hrát na to, že dungeony sešly na vyčerpanost žánru. Teď jde jen o to, jestli v dané škatulce bude umět udělat někdo něco navíc a připoutat hráče tak, jako originální předchůdci.

I když hře Crystal Dragon asi málokdo věřil, proto jsme se o ní moc nedočetli, tak překvapivě zvládá svou roli více než uspokojivě. Dost často se o ní mluví jako o nepřímém pokračování božského Black Cryptu, byť s ním nemá prakticky nic společného.

Crystal Dragon je totiž naprosto klasická kobkařina, které nechybí nic, co na takové hře můžeme mít rádi. Jedná se o klasický krokovací dungeon, klasické odhalování chodeb, zkoumání stěn, mačkání tlačítek, řešení puzzlů. Nic, co bychom neviděli již před tím. Přes to zde najdeme několik nápadů, které stojí za to. Hodně se mi líbí například systém zavíracího mechanismu dveří na řetěz, kdy jde nožem zaseknout dveře v polovině zavíracího mechanismu. Tento prvek využijete v nejednom puzzlu. Designově ve hře funguje vše na jedničku. Postavy musíte živit, dávat jim pít, musíte dávat pozor na krysy, které vás mohou otrávit, ale které můžete zvednout ze země a mrštit s nimi o zeď. Nepřátelé lze otrávit šipkou a počkat si na jejich skon, pokud si netroufáte na boj tváří v tvář. Dokonce je lze okrádat. Vše funguje interaktivně naprosto dokonale. v tomto směru přináší Crystal Dragon jedno z nejdokonaleji fungujících prostředí v krokovacím dungeonu, s jakým se lze setkat a už jen proto se jej vyplatí hrát.

Hra omezuje počet postav v partě jen na dvě. Je to trochu škoda, ale časem si zvyknete. Pořád jde o partu a není to hra sólo. O to těžší je vybírat povolání, s kterými se vydáte do beznadějných kobek plných nepřátel. Na výběr je Paladin, Warrior, Thief, Cleric, Magician...jo, můžete ovšem vybrat fakt jen dvě.

Graficky je hra klasická stará pixel art škola. Vnímáno komplexně, součástí designu je vše od výhledového okna až po menu a inventář. Hra vsází docela na pochmurné temné prostředí. Začátek opravdu vypadá trochu jako úvod v Black Cryptu, ale další levely se graficky mění a hra má svůj styl. Působí velmi silnou atmosférou. Nepřátelé jsou hodně věrohodní, už stráže na začátku navodí dojem, že mají na sobě opravdu kroužkovou zbroj.

Hra není nic pro ořezávátka, přes výběr ze tří obtížností vám stejně nic nedaruje, souboje jsou docela obtížné, některé puzzly působí kapku těžkopádně a zakysnout zde není žádný problém. Navíc je hra značně rozsáhlá. Naštěstí je zde po nalezení svitku s mapou automaping, dle kterého se lze solidně orientovat.

Hodnocení: 90%

Rozšířená galerie + moje poznámky z různých pasáží hraní:

28.12. 2018 Co by to byly za svátky a volno, kdybych si nezahrál nějakou pořádnou klasickou kobkařinu, tedy role playing dungeon. Rozehráno toho mám sice spoustu, ale tohle musí být, tohle je jeden z restů, který jsem kdysi dávno měl rozehraný před léty už 2x a ani jednou se mi jej nepovedlo dohrát do konce (posledně jsem si vylámal zuby na nějakém oranžově oblečeném mágovi). Uložené pozice jsem již ztratil, takže teď znovu, tentokráte to snad už dohraji. Klasický amigácký dungeon Crystal Dragon. Hraji teda pod emulátorem WinUAE z Hoborgova balíčku ze stránek HOBRing. Ale krabičku s originálkou, manuálem a disketami hrdě vlastním :-)

Asi polovina ledna 2019: Crystal Dragon je pekelně těžká záležitost, jeden z nejtěžších, ne-li nejtěžší krokovací dungeon, co jsem hrál. I když je to z části okoukaný Dungeon Master a z části Black Crypt, tak sám přináší v puzzlech, interakcí s prostředím a dalšími prvky spoustu nových nápadů na tehdejší (no vlastně i dnešní :-) dobu, že je to vedle Dungeon Mastera a Black Cryptu naprostá povinnost pro všechny kobkaře. Zatím jsem v 13 levelu z 24 (jeden level má mimochodem kolikrát i dvě nebo tři patra). A bossové, ti jsou pekelní, hlavně když se dokáží léčit rychleji než jim udělujete zranění :-) Tahle hra je nejlepší vizitkou pro jeden z nejlepších žánrů v herní historii, tedy pro dungeony, nejlépe krokovací :-) Jinak grafika....ta je úchvatná, tohle jsou prostě nejhezčí hry.

29.1.2019: Crystal Dragon z roku 1994 (jen na Amigu) - jeden z nejtěžších, nejmonstróznějších a nejkomplexnějších her typu krokovací dungeon (čistá kobka) konečně pokořen na střední, tedy normal obtížnost. 23 levelů, z nichž některé měly i více podlaží, prolezeno. Co se týče hádanek, puzzlů, tlačítek, nášlapných plošin, propadlišť, časových spínačů, tak v této hře bylo snad vše, co jsem kdy z těch desítek dohraných her tohoto typu zažil, navíc přidává spoust prvků, které jinde do té doby a možná dodnes nebyly. Co se týče soubojů, tak rovněž asi jedny z nejúpornějších a nejtěžších, s jakými jsem se ve hře tohoto typu setkal. Co si ale autoři mohli odpustit, tak některé nenávratně minutelné skrýše s důležitými artefakty, pokud jste udělali někde chybné řešení a tím si navždy uzavřeli možnost artefakt získat. Několika málo drobných a asi dvou zásadnějších konzultací s návodem jsem se kvůli tomu nevyhnul. Hodnotím 90%, Jde o jedno z vrcholných děl v žánru.