X-COM: Enemy Unknown

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: Firaxis Games / Vydavatel: 2K Games / Rok: 2012

X-COM Enemy Unknown má být remake starého dobrého UFO Enemy Unknown z roku 1994. Legendární taktické hry, ale spíše bych jej označil jako jakéhosi duchovního nástupce v moderním hávu.

Je to strategicko taktická tahová hra o hledání útoků UFO na zemi, posílání jednotek na tahovou "šachovou" partii UFOnů v krajině (schovávačky, hledačky, pušky, lasery, plasmomety, granáty...a pak následné pitvání UFOnů a kradení technologií, kterými lze vylepšit zbrojní arzenál).
Mám raději vykopávky z 90. let, přes to se občas najde výjimka z let posledních, která zaujme, někdy i nadchne. S remakem staré klasiky UFO Enemy Unknown to je složitější. Je to dobrá hra, ale stařičkého předchůdce nepřekonává. Z obrázků každý pozná, co je původní hra a co je remake.

Remake je velmi zjednodušený oproti původní hře jak ve strategické, tak taktické části. Základnu lze mít v novém díle jen jednu, v původní hře jich mohlo být až 8. V taktické části jsou pohyby vojáků omezeny na dva tahy, v původní verzi šlo dělat tolik úkonů, kolik umožňovaly akční body vojáka. Šlo tak mezi nimi přepínat a kombinovat jednotlivé úkony. V remaku se postavy přikrčují automaticky, otáčejí se automaticky, v původní hře tohle všechno nařizoval hráč příkazem za akční body.

Grafika, v podstatě "nedůležitá" věc, pokud je hra o ničem. Pokud je hra skvělá, je jedno, jakou má grafiku. Ale hodně lidí si na ní zakládá. V 90. letech měla grafika jednu výhodu, grafik ji musel nakreslit a vložit do ní určitý umělecký rozsah. Kvalitní grafik kreslil pěkně a s jeho grafikou jste si hru neodmyslitelně spojili. Grafik uměl tehdy správně zabrnkat na představivost a fantasii. To dneska tak nějak chybí, dneska se vše narenderuje a vygeneruje podle "reality" a kvalita = co nejvíce přiblížení se realitě. Takže umělecký dojem nula a to platí i pro remake této hry. Zatímco ze stařičkého UFO Enemy Unknown sálala atmosféra, tady tak nějak vše vypadá tuctově jako v každé jiné dnešní hře. Prostě jako reál. Přes to, že je vše detailní, uhlazené a v podstatě pěkné a nikoliv špatné, tak je to trochu vizuální nuda i přes občasné pozastavení se nad detailní výbavou domu nebo modelem bagříku na stavbě. Jenže nic, co se vryje do paměti, protože takový bagřík uvidíte na stavbě, kolem které se projdete v reálu venku.

Co se moc nepovedlo je fungování překážek, tedy zdí, stromů, kopců a podobně. Princip z UFO 1994, že když stojíte ve slepém úhlu, tak vás nemá co trefit tady moc neplatí. Vše je jakoby přepočítáváno na pravděpodobnost a ta takřka není nikdy nula. Když mě trefil někdo ze země a já stál na střeše činžáku skrytý za obvodovou zídkou střechy, došlo mi, že terén je jen jakási potěmkinova vesnice, že hraji na place a na každičkém políčku, kam stoupnu, se mi vypočte v procentech možnost zásahu a někdy se přihodí i to nejnižší procento. Co se mi taky nelíbí je to, že jakmile narazíte na aliena v terénu, automaticky se spustí jakýsi jeho úprk do úkrytu a od té chvíle o vás ví a jde po vás. Kde jsou momenty, kdy obejdu roh budovy a stojím alienu za zády a on o mně neví?

Pochválit ovšem musím možnosti modifikace vojáků, kdy se díky technologiím dá propracovat až k jakýmsi polo kovovým mechům. Vývoj a stavba základny je celkově více user friendly než je tomu u UFO 1994, na druhou stranu mi přijde jakoby méně hmatatelná, ve starém UFO bylo zajímavé rozložit základnu a když se v ní bojovalo, tak místnosti přesně odpovídaly tomu rozložení. Zde základnu hloubíte do podzemí, stavíte výtahy a lze využívat bonusů, které některé budovy přidávají jiným, pokud jsou s nimi v sousedství.

Celkově je na dnešní dobu tato hra stále vynikající tahovou taktikou, bohužel s osekanými možnostmi oproti předchůdci, naopak je zde přidáno spousta prvků, které hru drží nad vodou a docela navnadí na druhý díl. Oproti starému UFO zde nejste jen tak plácnuti na planetu a bojujte, kde to půjde, ale odehrávají se zde i nezvratné příběhové eventy. Jestli je to lepší nebo horší je těžko soudit. Na jednu stranu to má větší spád, na druhou stranu člověk přijde o trochu svobody.

Co se týče celkové atmosféry, tak všechno působí tak nějak rádoby líbivě, že se vám to bude líbit i při všech těch "ale", je to prostě takové snobsky vypadající UFO, které vás bude lákat do dalších misí a výzkumu.

A proto, že je to snobské, tak se vám bude stejně někde uvnitř příčit to pokrytectví. Nedosahuje to kvalit původního UFO ani po grafické (tedy spíše umělecké, nekoná se wow efekt, vše je tak nějak přirozeně přirozené), ani po strategické a ani po taktické stránce. Atmosféra je taková jakoby na jako. Strach na noční farmě? Najn.

Hodnocení:

UFO Enemy Unknown 1994: 100%

X-COM Enemy Unknown 2012: 70% (s přivřením jednoho a půl oka ;-)