Ori and the Blind Forest

Platforma: PC / Žánr: Platform-Metroidvania / Developer: Moon Studios / Vydavatel: Xbox Game Studios / Rok: 2015

Jsem staromilec, prostě první polovina 90. let a přes to nejede vlak, ok? Super Metroid na SNEsu, vzpomínáte? Ať už RPGčkáři nebo stratégové, museli uznat, že tahle plošinovka s kombinací adventury a RPG patří mezi nej hry všech dob. A taky že jo. Následníků bylo několik, ale Super Metroid je prostě Super Metroid. Jo, a pak ještě ty Castlevanie od Symphony of the Night byly fajn, než to někdo zmrvil 3Dčkem.

X let nic a teď někdo bude vyšilovat s nějakou Ori and the Blind Forest? Navíc indie studio, jasné...zase nějaké shareware béčko, kterých už bylo tuny. Cože? Že to mám zkusit? Že to je nej metroid hra dnešní doby? No vlastně na něco takového čekám jako na smilování, takže zkouším a co to?

Na grafice nezáleží, že ne? Navíc co čekat od indie titulu, nemakali na tom žádní vysoko rozpočtoví borci, tak grafiku ponechme stranou....co to říkám, grafika je vlastně to první, co mě udeřilo do očí. Mám rád kreslenou grafiku? OK, co chci více? Pixel art? Ne, tady je něco jiného, něco dech beroucího...heuréka, tak tohle je lidi umění, čumím jak z jara a zapomínám na veškerý pixel art, tohle je pokoukáníčko snů. 3D? Ne, kašlete na 3D hnusy, tady máme úchvatnou 2D kresbu, která parádně navodí atmosféru a člověk je rázem in. Beze srandy, jedna z nejhezčích věcí, co jsem na monitoru spatřil. Nene, nepleťte sem realističnost, říkám nejhezčích. Takže žádné mega realistické polygony nečekejte, bavím se pořád o kráse. A ta se během hry stupňuje, atmosféra graduje, grafika nabízí další lokace a prostředí, kde se jen tak zastavíte, civíte a přemýšlíte, jestli tohle netípnout jako pozadí na vaší plochu.

Z počátku jsem psal o Super Metroidu ze SNESu, proč to? Hra jednoduše pokračuje v žánru, nechci říci, že krade, bylo by to nespravedlivé, protože všechny hry si půjčují něco z minulosti a Ori prostě jede žánr Metroid her. Co to znamená? Zjednodušeně se jedná o RPG adventuru s příběhem, zasazenou do plošinkovéo gameplaye, s odhalováním mapy jako v dungeonu, řešení puzzlů, jak kde doskočit a hledání artefaktů, otevírajícíh lokace, do kterých jste před tím nemohli. Překážkou jsou různí nepřátelé, kteří se po opuštění lokace opět respawnují a vy je můžete jít opakovaně pobít a vytřískat z nich třeba nějaké bonusy jako např. léčení hitpointů a samozřejmě zkušenostní body. Hra si bere ze všeho, co jsem popsal, to nejlepší a výsledek je královský gameplay, o kterém už netřeba snít. Ori vám sny naplní, stačí jen hrát.

Vaše postavička navíc získává spoustu bonusům od zkušenostních ( experience) bodů z pobitých příšer nebo po různu poschovávaných orbů. Postava se učí také různé nové chvaty a pohyby, které vám otevírají opět další, původně uzavřené, cesty. Zbožňuji tento typ exploringu a trénování, poslední dobou se to doslova stává mým nej žánrem, takže docela odsouvám klasické RPG hry. A to je co říci.

Příběh hraje dost na emoce a úvod mi hodně připomínal závěrečnou scénku z Another World. Emoce doslova přetékají, příběh postupně graduje a tady nebudu prozrazovat více, abyste z toho taky něco měli.

Hru doprovází mystická hudba, která mi strašně připomíná Enyu a to v tom dobrém slova smyslu. Mystičnost, tajemný les, z prvu temný, pak odhaluje své světlé stránky. Hudba by se dala poslouchat sama o sobě.

Hra by se dala v podstatě označit za regulérní RPG. Sbíráte expy, je zde pěkný vývojový strom různých skillů, lze grindovat, ale taky se na grindování můžete vykašlat a sbírat jakési skill orby, které vám zkušenost přidají, aniž byste museli otrocky pobíjet respawnuté příšery.

Nebudu svou euforii dále protahovat, Ori and the Blind Forest je pro mě jednou z nejlepších her současnosti (v horizontu 5 let) a pokud se mě zeptáte, kdo vítězí na poli metroidvania her, jestli Super Metroid, některá z Castlevanii nebo nějaká z moderních metroidvania her, tak vám říkám, že i když je Super Metroid total the best, Ori je hned v závěsu a klidně se může Super Metroidovi, sedícímu na trůně, posadit na klín jako jeho dokonalá dospělá a přenádherná dcerka. Na závěr jen dodám, že nebude tak snadné jí dostat, protože je místy extrémně tuhá a nechává si strašně ráda sprostě nadávat, ale královsky se vám za to odmění.