Romance of the Three Kingdoms - recenze a stručný průřez tvorbou KOEI

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: KOEI/ Vydavatel: KOEI / Rok: 1985


Romance of the Three Kingdoms (RotTK) je fenomén na poli strategií, čítající již 14 dílů (11. dílu jsme se zde již věnoval), a tak by si tato série zasloužila připomenout, jak to vlastně vše začalo a na jakém principu vlastně funguje. Série se časem vyvíjela v opravdu komplexní a složité strategie, ale jakýsi prazáklad, položený prvním dílem, v ní stále dřímá. Proto to teď pojmu silně popisně u mechanismů hry (snad se mi je povede pospat alespoň trochu poutavě) a dojmy ze hry si nechám na samotný závěr a úplně nakonec zmíním seznam stěžejních strategických sérií od KOEI.

Když KOEI vydali první díl v roce 1985 s názvem Romance of The Three Kingdoms, založili základy legendě strategických her napříč platformami. V roce 1988 pronikla hra i na západní trhy i na NES, PC, Amigu a další. (Abych byl přesnější s tím založením tohoto stylu strategií, tak již v roce 1983 debutovali KOEI strategií Nobunaga´s Ambition, ale to bude na jiné další téma).

Není se čemu divit, že se ze hry stal hned velký pojem. V osmibitovém textovém kabátku schovali tolik různých možností a variant, které hráč může ve hře zvolit, že to bylo na svou dobu takřka nevídané. To vše na základě historických událostí starověké Číny a na základě novely Romance of Three Kingdoms.


Po spuštění hry nás přivítá logo KOEI, pak jednoduchý čtyřbarevný obrázek, výběr, zda chceme začít novou hru, nebo vyvolat uloženou pozici. Po zvolení nové hry konečně naskočí výběr z pěti scénářů obklopen obrázky dvou draků (jak jinak):
189 AD Chaotic World (muj nejoblíbenejší)
195 AD The Emergence of Cao Cao
201 AD The opening of a New Age
208 AD The Battle of Red Wall
215 AD Age of the Three Kingdoms3

Po výběru scénáře si zvolíte počet hráčů (ano, tahle hra jde hrát hot seat v 8 lidech, masakr), jednoho z osmi vůdců, za které budete sjednocovat Čínu. Na výběr máte např. Cao Caa,Sun Quana, Liu Beie, Yuan Shaa, Liu Biaoa, Liu Zhanga, Ma Tenga atd. Naklikáte jim statistiky jako intelekt, charismu, štěstí, sílu atd. Trocha toho RPG nikdy neuškodí, naopak.
Po několika (i neúspěšných) hrách si tyto jména dobře zapamatujete, stejně jako postupně jména generálu, kteří povedou vaše armády. A tady postupně zjistíte, že hra má i mírně edukativní charakter. Nevěděli jste toho dosud o starověké Číně nic moc, kromě toho, že ozdobili planetu Velkou čínskou zdí? Teď se dozvíte. Jména provincií, jména vůdců, generálů a možná vás to dotlačí se mrknout i do nějakých těch historických pramenů.

Po výběru vůdce je třeba ještě zodpovědět na pár dotazů. Takže za prvé obtížnost v rozmezí 1 - 10. Docela velký rozsah. Nejlepší na tom je, že ten rozsah začíná na obtížnosti 1 - těžká, 2 těžší, 3 ještě těžší... :-) Dále si zvolíte, zda chcete nepřátele tupě agresivní nebo racionálně uvažující a hlavně je pak důležité u dotazu, zda chcete koukat i na bitvy, které se vás netýkají, zadat NE. Opravdu velmi důležité, pokud nechcete hodiny hledět do monitoru, jak bojuji dva jiní vůdci mezi sebou.

(Vojsko na pochodu do provincie Keli)

Po tom všem, naskočí mapa Číny na levé části obrazovky, na pravé máte textové menu a popisy všeho možného. Klávesou enter se vám zobrazí výběrové menu s příkazy, zadáním nuly a enter se vracíme zpět k popisům aktuálně zobrazené provincie. Nuže, podívejme se blíže, co nám tenhle výhled nabízí.

Mapa Číny je rozdělena na provincie s čísly. Vše, co ve hře uvidíte, řídíte číslicemi. Velmi jednoduché a praktické. Sice kapánek abstraktní, ale plně a jednoduše funkční. V jedné z provincií na mapě číslo bliká, což znamená , že zadáváte příkazy pro danou provincii. Vaše příkazy vykonávají vůdci a generálové. Kolik generálů v provincii, tolik možných příkazů pro jednu provincii v daném tahu. Každý příkaz je charakterizován číslem, které prostě napíšete a odentrujete. Někdy pod příkazem naskočí další výběr. Pojďme na ty příkazy, ať jsme v obraze, co vše lze ve hře vlastně dělat. Takže kapánek suchý výčet, koho bude nudit, přeskočte a pokračujte v četbě po příkaze č. 17:-):

(Příkaz použít zápalné střely přinesl děsivé následky pro obránce)

1. Move - pohyb jednoho nebo více vašich generálu do vámi obsazené nebo neutrální provincie. Neutrální provincie se automaticky stává vaší, jakmile do ní přesunete generála.

2. War - Tenhle příkaz použijete, když chcete generály přesouvat do již ovládnutých provincií soupeřem, tedy akt války. Co následuje potom si popíšeme níže.

3. Send - posílání peněz a rýže do jiné provincie. Když někdo hladoví, pošlete mu zásoby z bohatší provincie, jednoduché.

4. Special Tax - vydírání daní, snížení loayality lidí, logické.

5. Recruit - tady lze najímat buďto 1. Generály, 2. Vojsko, 3. přeorganizovat armády mezi generály. Velmi důležité je, že lze najímat generály od soupeře. Prostě je uplatíte a šlohnete nepříteli méně loajálního generála. Pozor, tohle milerád činí soupeř i vám, takže musíte dohazovat svým generálům stále nějaké dary, aby se jejich loajalita udržovala stále někde kolem 95 - 100%.

6. View - tady si prohlížíte různé seznamy jako soupis generálu, provincií pod vaší správou a pod. Všimněme si, že každý generál má spoustu statistik, které výrazně ovlivňují jeho výkony např. při boji, při správě provincie, při diplomatických jednáních a pod. Důležitá jsou čísla armády - počet mužů, počet, kolik jich je vyzbrojených a kolik vytrénovaných. To vše zvyšuje šance generála uspět v boji.

7. Give - uplácení buďto lidí a nebo vašich generálu, aby se zvýšila jejich loajalita. A to jídlem, penězi a generály i knihami a dokonce krásnými ženami, waw!:-)

8. Flood prevention - protipovodňová opatření, budujete za peníze.

9. Develop Land - Zvyšujete kvalitu země (vyšší potravinová a ekonomická produktivita)

10. Train Soliders - tréning vojska, zvyšuje útočnou sílu.

11. Search - velmi zajímavá volba. Můžete hledat peníze v provincii, železo (jediný způsob jak opatřit železo, za nějž lze pak vykovat zbraně pro vojsko), dále osobnosti a drahokamy.

12. Plunder - tak tohle je možnost, jak bezpečně srazit loajalitu lidí v provincii, ale jedna z možností, jak si přijít na peníze, rýži a ony krásné ženy:-) Autoři si moc hlavu s emancipací nedělali a prostě odrazili krutost starověké Číny ve hře se vším všudy:-) Ve hře nenalezneme jedinou ženskou osobnost, vůdkyni nebo tak něco. Prostě jen krásné ženy získané plundrováním určené jako dárek pro uspokojení perverzních choutek vašich generálů:-)

13. Build Castle - velice náročná věc na finance. Možnost postavit v provincii další hrad, do kterého se při bitvě mohou skrýt vaši vojáci, což zvyšuje jejich obranu. Každý hrad je na bitevním poli jako jedno políčko s obrázkem hradu.

14. Covert Action - tohle jsou zákeřnosti, které můžete provádět sousedům. Jako třeba podněcování vzpoury, šíření pomluv o jejich vůdci a podobně.

15. Diplomacie - uzavírání, rušení aliancí, uzavírání sňatků, různých půjček peněz, jídla atd.

16. Trade - nákup jídla, prodej jídla a pak hlavně kovář, který vám při zaplacení peněz a odevzdání potřebného množství železa vyková zbraně pro vojsko, což zvýší jeho útočnou i obrannou sílu.

17. Autorization - dáte generálovi status správce dané provincie, v které se nachází.

(Kultivace provincie, když se zrovna neválčí, tak se buduje)

Tohle jsou tedy všechny činnosti, které je možno zadat generálovi, aby vykonal v dané provincii. Nezapomeňme, že jeden generál = jeden příkaz za jeden tah. Tady vidíme, že počet generálů je klíčový pro ovládnutí Číny. Každý generál muže mít pod sebou 10 000 mužů. Kolik tedy přesvědčíte generálů, aby odešlo od nepřátel k vám, se stává klíčovým aspektem. Generály lze mimochodem najmout do služeb i v případě, že je zajmete v boji. Tady je ale důležité urychleně platit dary, aby se jeho loajalita vyšplhala na 100%, jinak vás zradí. Někdy je jednodušší zajaté generály nechat popravit. I to lze.

Teď si řekneme něco k provinciím. Každá provincie má nějakou ekonomickou výkonnost a produkci potravin. Proto je důležité sledovat, jaká je výše hodnoty.

Land Value - pokud je nízká, je důležité, aby se generálové pár tahů zabývali příkazem Develop Land, pokud na to mají v provincii peníze.

Peasant Loyalty - dalším důležitým ukazatel. Pokud není kolem 70 a více procent, hrozí možné nepokoje či vzpoura. Velmi nemilá věc.

Flood probability - tenhle údaj ukazuje, na jaké výši jsou vaše protipovodňové opatření.

Dále tu máme Metal store, Horses, Beautiful women, čísla ukazující množství komodity v provincii. Castles - počet hradů. Funds - množství peněz, atd.

Ještě jsem nezmínil náhodné události. Semo tamo se přes některé provincie přežene povodeň, kobylky, epidemie, některé nemoci vám jen tak zabijí vašeho třeba nejlepšího generála. Proste jen tak. Loterie. Náhoda. Rozlomená klávesnice, prasklý display monitoru, překousnutý kabel od myši, která chudák za nic nemůže, protože ji za celou hru nebudete vůbec potřebovat...

Probrali jsme si tedy, jak se ovládá provincie. Výsledkem veškerého konání stejně bude bitva. Jakpak taková bitva v téhle textařině muže asi vypadat? Budete se divit, ale přijde první (a poslední) graficky bohatší část hry. Kromě toho, že některé vaše činnosti a různé události jsou reprezentovány jednoduchými obrázky, tak bitva je už pravé nefalšované nakreslené interaktivní bojiště rozdělené na čtverce, které k sobě přiléhají jako cihly. Proč takto? Autoři hry zvolili netradiční řešení, čtverce, ale pohybujete se přes ně jako na hexech. Musím říci, že jsem tohle viděl tady poprvé a velmi se mi tento způsob zamlouvá.

(Provincie Keli je docela velká a je třeba obsadit jednotlivá města)

Na bojišti máme hory (nepřístupné), kopce (zpomalují pohyb), lesy (zpomalují pohyb), řeky (také zpomalují pohyb), rovné pole (změna, nezpomaluje pohyb). Pak tady máme hrady. Ty zvyšují obranu. Obránce samozřejmě musí hrad ubránit, útočník dobýt. Aby to neměl útočník tak jednoduché, musí na začátku bitvy někde umístit své zásoby jídla a ty pečlivě střežit. Protože jakmile je uzme soupeřova jednotka, bitva končí v neprospěch útočníka.
Do bitvy je samozřejmě generály třeba zmíněným jídlem vybavit, jakmile zásoby během tažení dojdou, bitva opět končí porážkou a generálové se stahují zpět.

(Útok ohněm může být dvousečný, tady vidíte, jak to dopadlo, když fouknul protivítr a odnesly to i mé jednotky)

Bitva není jen o tom, že dotlačíte své čtverečky, charakterizované číslem uvádějícím sílu jednotky (počet mužů*100), k nepřítelovým čtverečkům, zadate attack a ono to vyplivne nějaké resumé na základě výzbroje, tréningu vojska a síly generála. V bitvě je třeba pečlivě taktizovat. Kromě pohybu lze důkladně  zvážit, jaký druh útoku zvolíte. Nabízí se regulérní útok jednotky proti jednotce, simultánní útok, který použijete v případě, že několik vašich jednotek obklíčilo nepřítelovu jednotku. V jednom tahu zaútočí pak všechny jednotky, které s nepřítelovou sousedí, aniž by u ostatních byl vyčerpán tah v daném kole (tohle známe např. z pozdějších Battle Isle 2). Zadáním útoku Charge se vaše jednotky střemhlav rozběhnou proti nepříteli a drtí jej, dokud jím jednotka neproběhne na opačnou stranu. Je to něco jako prolomení linie. Útok Trick je zase něco jako útok ze zálohy, který způsobí nepříteli lehčí ztráty, ale vám žádné.

(Útok na provincii Keli nedopadl zrovna šťastně)

A pak máme poslední možnost, která rozhoduje bitvy, ale je s ní nutno zacházet opravdu opatrně, jinak skončíte jako já na jednom z obrázků. Jde o útok zápalnými šípy, které při úspěšném zásahu založí požár, což okamžitě zabije několik set mužů v jednotce. Pokud jednotka v místě požáru zůstane do dalšího kola, uhoří zcela. Kromě toho se požár šíří po směru větru. Takže se někdy stávají šílené situace, kdy jsou všichni obklíčeni ohněm a není kam utéci. Komické pak je, když uhoříte v požáru, který jste sami založili. Takže jak vidíte, taktizování a srandy si v bitvách užijete požehnaně.

(Na konzoli Nintendo - NES vypadala hra kapku jinak než na PC)

Tak co tomu říkáte? Strategie roku 1985? Je to textové, vše se ovládá čísly, grafika snad 4 barevná, všudypřítomné ticho, sem tam pípnutí speakeru, pokud nehrajete NES verzi, která má hudbu, ale zato příšerné ovládání neslučitelné se životem. Na druhou stranu tu máme neskutečně komplexní řízení provincií, generálů a armád takřka na RPG úrovni, diplomacie, zrady, uplácení a taktické tahové bitvy. No neberte to:-)

(NES - úvodní obrazovka)

Na závěr si dovolím trochu subjektivního hodnocení. Pro mě osobně je táto hra rozhodně klasikou klasik. Nicméně není mou nejoblíbenější strategií vůbec, ale mám k strategiím od KOEI takový zvláštní vztah. Strašně rád je hraji, jsou neskutečně chytlavé a člověk je schopen měsíc dobývat Čínu, aby nakonec stejně prohrál:-)

(NES - seznam generálů)

K této konkrétní hře mám ale takový rozporuplný postoj. Hra má vše, co by měla mít, ale je v ní příliš mnoho náhody na to, aby se dalo ve hře uspět. Proto jsem už obtížnost 1 ohodnotil jako těžkou s tím, že další stupně obtížnosti jdou směrem k frustraci. Náhodné události jsem zmínil. V boji je přesílen útok ohněm. Dokáže zhatit i byť sebelépe naplánovanou bitvu. Když už se vám zdá, že všechno klape, zemře vám nějaký skvělý generál, v další provincii vám jednoho vezme nepřítel a do další provincie se vám nakvartýruje jiný soupeř a vaše obrovská říše je najednou v jednom tahu v rozkladu.

(NES - 4. scénář)

To ani nemluvím o tom, že vaše pravděpodobnost překecat soupeřova generála, aby se k vám přidal je jednou za nějakých 30 pokusů (odhadem, neříkám že je to tak statisticky, prostě obrazně, je to strašně málo), zatímco sledujete, jak si co druhý tah některý ze soupeřů přilepší dalším generálem úspěšnou negociací.

(NES - bitva)

Bez mučení se přiznám, že jsem nezkoušel jiné scénáře než ten první, protože v tom prvním začínáte pěkně od píky. V těch dalších už má každý vůdce nějaké to zázemí a je to taková přetahovaná. Já mám přeci jen raději začátek na zelené louce. A dále se bez toho mučení taky přiznám (a netřeba mě tím pádem řezat v obličeji plíšky z 3,5" disket), že jsem z X odehraných her nevyhrál ani jednu. Vždy se něco zvrtlo. Ale vždycky jsem se tak nějak držel, snažil se z toho vysekat, tu úspěšně, tu méně a vždycky jsem se královsky bavil.

(NES - hurá do bitvy)

Z hlediska dnešní doby však nemá moc cenu se k této hře nějak vázat. Vyzkoušet ano, ale nějak cíleně se jí zabývat a trávit u ní třeba rok, to asi ne, neboť jejím pokořitelem jsou její mladší bratříčci a není sebemenší důvod se trýznit tímto starým kusem. Když už old school Romance of Three Kingdoms s klasickou grafikou obarvených provincií (což já mám osobně nejraději), tak jednoznačně sáhnout po druhém díle, kterému sice fandové jdničky vyčítají malou obtížnost a zjednodušení, podle mě ale správným směrem k lepší a ještě zábavnější hratelnosti.

(NES - výběr příkazů pro generála)

Mé hodnocení tedy zní takto: být dnes rok 1985 či spíše 1988, dám 90%.  Optikou hráče, který má rád staré hry, nejraději ty z první poloviny 90. let, z hlediska přítomnosti her jako Gengis Khan 2 či přímo pokračování RotTK 2 a 3, musím dát s odstupem času jen 75% s tím, že jako super hra, ale raději hraji RotTK 2, nedá se nic dělat:-)

Hodnocení: 75%

Ringo


Nejznámější strategické série od KOEI:

Historické simulace:
Nobunaga´s Ambition (16 dílů) - strategie ze středověkého Japonska.
Romance of the Three Kingdoms (14 dílů) - strategie z období starověké Číny dle románu.
Genghis Khan (4 díly) - strategie z období mongolské expanze (druhý díl snad nej hra od KOEI).
Bandit Kings of ancient China - strategie z období starověké Číny.
Liberty of Death - strategie z období americké občanské války.

Další strategické hry:
Uncharted Waters (2 díly) - hra na obchodního námořníka, korzára či piráta (mnohem lepší než Pirates!).
Celtic Tales: Balor of the Evil Eye - Fantasy RPG strategie (dokonalost!).
Gemfire - fantasy strategie.
L´Empereur - srategie z napoleonských válek.
Pacific Theatre Operations ( 2 díly)- strategie z období WW2 v pacifiku.
Operation Europe - strategie z WW2, evropská kampaň.
Kessen (3 díly) - realtime taktické hry ze středověkého Japonska i Číny.
Dynasty Tactics (2 díly)- taktické tahové hry z prostředí starověké Číny.

Kromě toho mají KOEI na svědomí i rozsáhlé akčně bojové série jako Dynasty Warriors (9 dílů), Samurai Warriors, Warriors Orochi, které hráče zavedou přímo na bojiště. Zajímavostí je možnost propojovat save pozice a data s novějšími strategiemi z dané oblasti, takže lze nahrávat například generály z RotTK10 do Dynasty Warriors 4 a naopak. Stejně tak jde tyto hry propojit s taktickou hrou Dynasty Tactics.

Nutno dodat, že díly těch nejrozsáhlejších sérií jsou občas podobné jako vejce vejci a skoro by člověk řekl, že to je jako když EA vydá každý rok nové NHL nebo FIFU, protože jde mnohdy jen o rozdíl ve statistikách. Ale zase je třeba uznat, že ty série mají své zlomové etapy a Romance of the Three Kingdoms se třeba měnila několikrát a to zásadně, že šlo o dost jiný gameplay, jen ve stejných dobových a místních reáliích. Od klasické strategie se hra posunula skoro až k adventurní RPG. Občas se sáhlo i k realtime bitvám, aby se následně vrátilo zpět k těm tahovým. Snaha sérii měnit tedy je. Propastný rozdíl je například mezi díly 1 - 6 a pak 7 - 10. A to nejen v grafice, ale i v systému. Hrát všechny díly pečlivě je asi nad lidské síly. Z těch stěžejních, které by hráči uniknout neměly,  bych asi vybral díly 2, 3, 4, 8, 10, 11. A od 3. dílu se těžko vybírá ta nejlepší. 8, 10 a 11 se navíc liší od sebe natolik, že jde v podstatě o dost odlišnou formu hraní. čemu jsem se vyhnul, tak dílům 6 a 9, protože v nich byl použit podivný real time bojový systém, který mi vůbec nesedl. Příklad vizuálního posunu v sérii viz obrázky níže:

Bitva v RotTK 2:

Bitva v RotTK 8:

Bitva v RotTK 11:

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?