Secret of Mana

Platforma: SNES / Žánr: jRPG / Developer: Squaresoft / Vydavatel: Squaresoft / Rok: 1993


U malé vesničky Potos blbnou u vodopádu tři chlapci, jeden z nich z vodopádu spadne dolů do řeky. Brodí se řekou ven a tu uslyší nějaké volání, jakoby vzduchem prolétlo jeho jméno. Jde za zdrojem zvuku a nachází kámen a v něm zapíchnutý meč. Co se nestane, povede se mu meč vytáhnout a najednou padá do vírů událostí, o jakých neměl ani tušení, že sužují okolní svět. Samozřejmě tím chlapcem je hráč, kterého si originálně pojmenuje, třeba podle sebe, že, a vydává se prvními krůčky zkoušet, co že to našel za šikovnou zbraň. To, že z toho trochu dýchla artušovská legenda nyní pomineme, originální to moc není, ale nic to neubírá hře na kvalitě.


Secret of Mana je druhým dílem Seiken Densetsu série od firmy Squaresoft, jejíž první díl vyšel v USA pod názvem Final Fantasy Adventure na Gameboy v roce 1991. Secret of Mana vychází o rok později na SNESu a je to v celku překvapivá hra. Z počátku jsem k ní přistupoval s nedůvěrou, jako jakousi odnoží Final Fantasy, snahu Squaresoftu prubnout si i jiný typ hry (s trochou inspirace u Zeldy) a bral jsem to jako takový pokus. Rovněž ne všechna hodnocení byly pozitivní. Že jde o legendární epickou hru člověk pochopí záhy, co zahodí všechny předsudky.


Co mě ke hře lákalo hned od samotného začátku, bylo zajímavé pojetí grafiky a hudby, když jsem se brodil po pás ve vodě říčky, zpracované s exotickým nádechem, do toho břinkala hudba evokující amazonský prales, tak mě hra vtáhla atmosférou a nutila mě pokračovat. Jakmile jsem získal meč a dostal se do prvního souboje, odpadly i pochybnosti ohledně akčněji laděných soubojů, které nejsou tentokráte ani na tahy, ani Active Time Battle. Ale nejde ani o nějakou masakrální rubanici.


Souboje totiž nejsou jen tak, jakože kolem sebe bezmyšlenkovitě sekáte jako v Diablu. Tedy můžete, ale efektivní to rozhodně nebude, musíte mít nejprve ukazatel útoku na 100%. Jakmile seknete, ukazatel se vymaže a čekáte, než se naplní opět těch 100%. Takže tady vlastně jistá forma ATB je, navíc tu máte viditelné nepřátele potulující se krajinou, takže žádné vyskakování odnikud a speciální soubojové obrazovky. Prostě jsem najednou zjistil, že se od postavičky, kterou mohu nechat máchat mečem nemůžu odtrhnout a bavilo mě prosekávat i okolní vysokou trávu :-) Navíc mě uhranulo malebné grafické zpracování působící tak nějak hmatatelně, jakoby člověk procházel kresleným modelem krajiny.  


Prostředí ve hře je rozmanité a udržuje tak hráčovu pozornost v stálém napětí, co uvidí ve hře dále. Jsou tady i zajímavé nápady. Cestování mezi jednotlivými částmi kontinentu probíhají skrze kanóny, které vás odstřelí požadovaným směrem. Hra nemá klasickou cestovací open world, je rozdělená do sekcí, v kterých se procházíte koridorovým způsobem. ale naštěstí to rozhodně nebudí dojem nějaké lineární přímočaré chodby. 


Časem získáte do party další dvě postavy, které se ovládají samy nebo si na ně můžete přepínat a spouštět útoky i kouzla za ně. Kdykoliv jde pauznout zapnutím menu, kde vybíráte třeba léčbu kouzla a pod. (Pokud nevíte, odkud tohle všechno vykradli Level 5 s Rogue Galaxy, tak přesně odtud ;-). Z počátku vám to bude připomínat Zeldu 3: A Link To The Past (tady si zase půjčovali Squaresofti :-), akorát s levelováním a těmi pauzami mezi údery. Bossfighty jsou vyloženě podobné bossfightům v Zeldě, vždy je třeba přijít na nějaký fígl a dobře si to spočítat. Velmi lákavá je taky možnost zapnout druhý gamepad (nebo nakonfigurovat klávesnici) pro druhého hráče a druhou postavu tak může místo počítače ovládat další rodinný příslušník nebo kamarád, kamarádka. Ano, tohle RPG se dá hrát ve dvou hráčích.


V RPG vývoji statistik si také užijete své, levelujete postavy, ale i zbraně, získáváte speciální útoky, kouzla podpůrná, útočná i léčivá, a také techniky k jednotlivým druhům (meč, kopí, luk...). Souboje, jak jsem zmínil, nejsou tahové, přes to jsem jako tahovkář hru neodsoudil, jsou totiž tři hry, které mě naučily akční souboje snášet, a to Tales of Phantasia, Star Ocean a právě Secret of Mana. Od té doby, když je hra hodně dobrá, ty akční souboje překousnu a najdou se i momenty, kdy si v nich i libuji. Jen to nesmí být nějaká extra hektická vyložená rubanice zabíjející všechny ostatní prvky hry.


Gameplay je tedy na jedničku, grafika je, jak už je u Squaresoftu zvykem, prostě luxusní. Hudba rovněž. Příběh se točí okolo Mana Sword, začátek vám bude trochu připomínat, jak už jsem psal,  artušovskou legendu (meč v kameni), nakonec jedině tento meč a hrdina schopen jej nosit, dokáže porazit hlavní bestii snažící se o zničení tohoto krásného světa. Ze hry sálá ta správná atmosféra, která chytne a nepustí. Takže si kladu otázku, co mohlo u této hry způsobit nějaký předsudek. 
V podstatě asi odklon od FF a to, že první díl má FF v názvu. Ale Secret of Mana není žádný béčkový spin off, je to regulérní epická hra. 


Hře bych vytkl možná jen závěrečnou úmornost, kde vám početní i běžní nepřátelé opravdu nic nedarují ani na vysokých levelech postav a docela často jsem viděl game overovou obrazovku. Ale mnozí to jistě ocení jako správný challenge. Dále trochu potrápí menu ve hře, které probíhá v kruzích, tedy jednotlivé položky jsou v kruhu a nejprve se musíte proklikat skrze jeden kruh k nějaké položce, aby se vám otevřelo podobné kruhové menu s dalšími podpoložkami a než si člověk zvykne, bude se nepříjemně doslova točit v kruzích :-)


Hra nakonec nezapadla v dějinách, kromě toho, že jsem ji kdysi dávno dohrál na emulátoru, teď si dávám opakování na SNES mini, kde na ní výrobci SNESu nezapomněli (na rozdíl od Final Fantasy 4 a Chrono Triggeru) a v neposlední řadě vyšel nedávno na STEMu dokonce nový remake ve zbrusu nové grafice s pokusem zachovat původní grafický styl (já tedy ale zůstávám věrný originálu). Nicméně hra byla asi slavnější v Japonsku než na západě. Proto fantastická a nádherná Seiken Densetsu 3 vyšla jen v Japonštině a západní hráč byl odkázán jen na emulátor a překladatelský patche (ale o tomto díle až jindy). 

Hodnocení: 95%

Ringo

Pozn. Obrázky jsou převzaty z internetu.

V roce 2018 vyšel 3D remake Secret of Mana na STEAMu:



Komentáře

  1. https://youtu.be/lW3KIOgpLaM

    Seiken Densetsu 3 Trials of Mana - Debut E3 2019 Trailer for Nintendo Switch HD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že zase rozpatlaný 3D remake, přitom ta původní grafika je tak nádherná, maximálně by stačil jen lehký remaster pro zjemnění pixelů.

      Vymazat
    2. ..ano, mohli ponechat trochu retro atmosféry....

      Vymazat
  2. https://www.retrogames.cz/manualy/SNES/Secret_of_Mana_-_SNES_-_Manual.pdf

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?