Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht - report č. 2 dokončení


Platforma: PS2 / Žánr: jRPG / Rok: 2003  


Minule jsme opustili loď Woglinde, kterou obsadili Gnosis.
Následuje zběsilý úprk Shion, Cherenkova a Shionina spolupracovníka Allena modulem, KOS-MOS zůstává, jelikož se do modulu již nevleze. Loď Woglinde je následně zničena. Po nějakém čase nachází modul loď Elsa, která patří hledačům pokladů z vesmírných ruin. Zachraňuje posádku, k jejímu překvapení přilétává z venku KOS-MOS a dožaduje se vstupu do lodi. Zde potkávám další členy do budoucí party, je jimi zvláštní kouzlící postava Chaos schopna ničit Gnosis. Po objasnění si situace, co se vlastně stalo, se celá posádka rozhoduje cestovat na planetu Second Miltia, kde se nachází Original Zohar. Shion se chce dopátrat prazákladu svého výzkumu, který má očividně hlubší pozadí a má dojem, že se stala jako vědkyně jen prostředkem k něčemu většímu. Zjevující se mladá holka s křížem je záhadou, rostoucí moc KOS-MOS rovněž. Takže Old Miltia se stává jasným cílem jak posádky, tak zachráněných. Cherenkov navíc začíná mít potíže s dotekem Gnosis, které ale tají.


Jak vidíte, příběhová složka tady zatím naprosto převládá nad ostatními prvky gameplaye. Než se člověk rozkoukal, jaké má postavy, co umí, prošel několika dlouhými filmovými sekvencemi a dějovými zvraty. Teprve po tom všem se hra rozjíždí. Dále nebudu dopodrobna popisovat každou lokaci a dění v ní, spíše jen stručné náznaky. Do hry totiž vstupují další složité okolnosti. Na planetě Fifth Jeruzalem, centru Federace, se rozhoduje ve vědeckém konkláve (S.O.C.E.), mající řešit pro Federaci problémy s Gnosis, o tom, že technologicky modifikovaný voják Ziggurat-8 bude vyslán zachránit jednu ze 100-series (umělé pokusné bytosti pro vojenské účely) jménem MOMO. Ta byla unesena organizací U-TIC na planetu Pleroma. U-TIC, vedená Margulisem, se snaží získat z hlavy 100-series tzv. Y-data, které mají obsahovat informaci, kde se skrývá Original Zohar.


A tady nyní hraji za vojáka Ziggyho, který po osvobození MOMO a poražení Margulise prchá modulem, který je vržen do hyperprostoru, který naruší čirou náhodou cestu Elsy. Následně jsou Ziggy i MOMO přivedeni na palubu Elsy a jak vidíte, parta se nám pomalu kompletuje a vydává se opět na vesmírnou pouť směrem k planetě Old Miltia. Mezitím se dějí věci i na Woglinde dobyté Gnosis. Dostává se do střetu hned dvou zájmů. Jedna z dalších pokusných bytostí s nadpřirozenými schopnostmi pod názvem U.R.T.V. řady 666, jménem Gaignun Kukai Jr., se rozhodne se svou lodí Durandal prozkoumat zbytky trosek Woglinde, je totiž sběratelem Zohar Emulatorů. Zde je Jr. napaden lodí U-TIC, která asi pátrá po tomtéž. Je zajat, podaří se mu však utéci i s tajnou informací od U-TIC. 


Partu čeká mezipřistání v Dock Colony, kde shledávám, že je zdraví Cherenkova čím dál horší, jakoby se měnil v Gnosis. Navíc jsem nějakým zkratem Zoharu hozen do simulace Encephalonu, lokace Cathedral Ship, což je Gnosis planeta, zde virtuálně vytvořena zmíněným Zohar emulátorem z Woglindu. Díky Chaose a KOS-MOS můžu z Gnosis jakž takž bojovat, takže absolvuji mnoho soubojů, Cherenkov se nakonec v jednoho z Gnosis proměňuje a musím jej porazit, po té vidím vizi z jeho minulosti, navozující jasný dojem spiknutí. Navíc se mi stále zjevuje holka s křížem. Cathedral Ship mizí, jsem zpět v realitě. Opouštím Miltiu, jsem však napaden Gnosis ve vesmíru, KOS-MOS útok odráží svou speciální zbraní - Hilbert Effect, následuje opět velmi náhodné setkání, objevuje se loď Durandal s Jr. a zachraňuje loď Elsu s posádkou.


Následuje cesta na Nadaci, což je vesmírné město, v jehož vedení je otec Jr., tedy Gaignun Kukai starší, dalším U.R.T.V. Tam si má parta odpočine na umělé pláži, projde se retro městem. Idylka končí v momentě, kdy odstartuji z Nadace, jsem zatčen i s vůdcem nadace federálními silami za spiknutí. U-TIC poslala Federaci falešné konspirační zprávy o tom, že Woglinde byl zničen Nadací ve spolupráci se Second Miltia.


Po krátké epizodě, kdy z KOS-MOS vytáhne Shion něco jako záznam z černé skříňky a uvede vše na pravou míru jsme vysvobozeni, ale následuje další úprk před útokem Gnosis, kteří tentokráte útočí na federální flotilu, která nás přišla zatknout a chystala se původně rozstřílet Nadaci. K černé skříňce KOS-MOS však nebyla cesta lehká, musel jsem absolvovat přesun do virtuálního Encephalonu, kde došlo k nepochopitelnému přesunu do vzpomínek Jr., na válku v Miltii, průchodem po minulosti ve městě a metru se dostávám do záhadného lesa s kostelem a tam konečně nacházím malou holku, časovým paradoxem ztracenou Nephilim, která uvede partu do vzdálenější minulosti, představuje pramatku všech 99 a 10-series, Febronii, která zemřela ve válce na Miltii. Jde o poločlověka a poloandroida, stvořeného Joachimem Mizrahim. Pracovala jako chůva v rodině Shion, když byla Shion dítě. Rovněž je tu spojitost s Lieutenantem Virgilem, byli do sebe zamilováni. Smrt Febronie před 14 lety ve válce jak Shion, tak Virgila, krutě citově zasáhly.


Útoky Gnosis pokračují a je jimi obsazena samotná Nadace, lidé prchají a Durandal se rozhodně množství z nich evakuovat z Nadace na svou palubu. Shion s partou vypomáhají s evakuaci. V nastálém zmatku zůstává v ulicích Nadace MOMO na chvíli osamocena....


U-TIC aktivizuje svého bojovníka, shodou okolnosti je to bratr Jr., U.R.T.C. jménem Albedo. Jimi zbudovaná pyramida letící vesmírem je navíc aktivována, což znamená, že okolo zní Song of Nephilim, píseň, která uvádí umělé 99-series do psychózy. Dále jsou jejím efektem přilákáni Gnosis a spustí jejich útok. albedo se vydává na samotnou Nadaci a osamocena MOMO je pro něj přímo darem z nebes, unáší ji a pokusí se z ní získat Y-Data. Mezitím KOS-MOS  vyvine útok pod názvem Hilbert Effect, který likviduje všechny Gnosis okolo. Následně je třeba vypnout znějící Song of Nephilim a osvobodit MOMO. Ta je v spárech Albeda, který se jí snaží dostat do mysli a získat Y-data.


 V pyramidě se povalují bezmocné bezduché těla 99-series, předchozí verze 100-series. Albedo jako zloduch ukazuje, že si může dělat co chce, život je relativní, klidně si zlomí vaz a za chvíli se zregeneruje, podruhé si nechá ustřelit hlavu, která mu záhy doroste, je prakticky nesmrtelný.


Pyramida představuje takový test peklem, souboje jsou zde velmi obtížné a je nutno využít všech možných skillů a vybavení s ochranou proti elektřině a ohni. Je nutno využívat mechy vybaveny opravovacím modulem. Je taky pěkně zapuzzlovaná, cílem je otevřít 3 mosty, správně nastavit sekvenci Song of Nephilim a hudbu vypnout. Nakonec se to podaří.


Albedo se samozřejmě nedá a je s ním třeba vybojovat tuhou bitvu. S Mechy no problém, jen je kapku zdlouhavá. Sám nastoupí v úžasném mega mech stroji. Tomuto souboji však předchází konfrontace s bratrem Jr. Ten nakonec v sobě objevuje naprosto zničující sílu, kterou by mohl způsobit katastrofu, MOMO jej zastavuje. Následný souboj party s Albedem končí porážkou tohoto zloducha a na scénu přichází tajemná bytost, v masce, kterou známe už z příběhu Xenogears. Tato tajemná bytost umožňuje uniknout Albedovi a filozofuje nad nicotností a relativitou života. Nakonec mizí.


Parta se vrací na loď odhodlána rozstřílet pyramidu, jenže pyramidu najednou obklopí Gnosis, zabrání tak útoku a nakonec nalezou do pyramidy samotné. Albedovi se povedlo průnikem do mysli MOMO získat Y-data, díky kterým jde vyvolat prastarou kosmickou základnu U-TICu, Proto Merkabah, ta se spojuje s pyramidou. Albedo pomocí ní zlikviduje flotilu Federace a chystá se zničit i Nadaci. U-TICu se tím vymknou plány z rukou, nechtěli, aby tento škraloup děsivých událostí poukazoval na ně, ale opět se objevuje tajemná postava v masce, která se na chvíli poodhaluje a objevuje se obličej Virgila. Kruh se uzavírá, ano to je ten šílený Lieutenant Virgil z lodi Woglind, kterého odstřelila KOS-MOS. Ten nechává, ať Albedo dílo dokoná. Na partě nyní je zabránit zničujícímu útoku Albeda na Nadaci.


A nyní nastává klasická fáze "dočišťování" hry. Tedy než se vydám do finální lokace a závěrečného boje, splním subquesty, případně věci, které jsem odkládal. Xenosaga nabízí takových drobností spoustu.


První věcí jsou dekodéry, je jich ve hře poschovávaných 18 a slouží k odemčení různě na přeskáčku očíslovaným dveřím, na které narážíte v různých lokacích na různých místech. Spousta vám jich zůstane zamčených až právě do této fáze. Skrývá se za nimi, kromě bonusových equipmentů se zajímavými skilly, subquestík.


Na Nadaci je totiž potrhlý vědec, který skládá svým speciálním zařízením stroje s ničivou sílou a hledá součástky nějakého speciálního robota. Součástí je 6 a skrývají se právě za těmito dveřmi. Donáším všech 6 částí robota k vědci a ten sestaví jakýsi tank - je to ultimátní kouzlo pro Shion, která je schopna tento tank v souboji seslat na nepřítele.


Není nutno očividně všechny dekodéry najít, za některými dveřmi nic moc není, hlavně za těmi, k nimž seženete dekodér jen čistou náhodou, že na lodi Elsa proklikáte pořádně jednu pohovku. Koho by to napadlo, že. Přiznám se, že kvůli tohoto klíče jsem poprvé kouknul do návodu.


Další subquestík spočívá v tom, že vezmu MOMO na Nadaci do staré čtvrti a tam střechou prolezu do jednoho okna, nejprve je ale třeba spustit stříšku nad vchodem tlačítkem u vchodových dveří, aby do toho okna šlo projít. Tam se skrývá ultimátní kouzelnice Mintia, u které nelze bojovat v robotech a byl to zatím asi nejtěžší souboj ve hře. Získávám její hůlku.


Čemu jsem ve hře toho moc nedal, to jsou minihry. Přiznám se, že tohle jsem vždy v jRPG považoval za zdržující faktor. Karetní hra na principu deck buildingu, sestavování front karet a zařazování jich do akčního pole je sice moc pěkný, ale dal jsem si jen pár partiček s úvodními starter packy a vice času jsem už karetní hře nevěnoval. Možná je to škoda, asi je propracovaná, ale ke shánění lepších karet, sestavení ultimátních balíčku, k tomu vede hodně dlouhá cesta a pro tohle jsem 60 hodinovou RPG hru nerozehrával, abych v ní strávil dalšich 30 hodin u karetní hry.
Další minihrou je Drill game, kdy ve 4 úrovních máte v časovém limitu strojem stihnout rozbít krabice či trefovat pohyblivé cíle. Splnil jsem paradoxně misi 4, tu nejtěžší, ale ostatní mi nešly, tak jsem to nechal být.
Čemu jsem nevěnoval čas vůbec, tak kasínu s pokerem, dal jsem si ze tři hry. A pak je tady ještě simulátor souboje robotů, což je akční bojová hra, To jsem se v ní hrdě nehcal zabít a vícekrát ji už nepustil.


Takže subquesty splněny, minihry spíše obejity a můžeme se vrhnout na finále.

Nyní můžeme vstoupit do stanice Proto Merkabah.
Stanice má několik pater, hlídají ji robotí mechové a různé druhy strážců, na které je se třeba vybait hlavně proti automatickému seslání smrti. V této stanici nacházím spoustu odkazů na tvorbu 99 a 100-Series, MOMO se rozvzpomene, že zde byla vyrobena. Je zde spousta dat k nastudování a spousta odhalení co se týče pokusu s výrobou umělých lidí, ale také vojenských pokusů.



V této fázi hry jsou souboje tuhé do té míry, do jaké člověk natrénoval. Vzhledem k tomu, že jsem si docela ve hře zagrindoval, nečiní mi fighty nijak významné potíže. Na ty nejtužší sestavy nepřátel spouštím ultimátní útoky, které jsem se naučil a do několika málo kol je obvykle vymalováno. Tady nacházím kouzlo toho, proč je dobré některé souboje provádět skrze mechy a proč je někdy lepší nastoupit v humanoidní sestavě a sesílat ultimátní údery. Jsou obvykle hromadné a mnohonásobně drtivější. Dobré je si naklikat do sestavy úderů skilly, které vám umožní takový útok naklikat třeba 2x.



Albedo, letící ve své kosmické stíhačce zjišťuje, že jsem obsadil stanici a rozhodne se útok na Nadaci přesměrovat jinam. Rozhodne se k daleko větším škodám na životech. Nasměruje na dálku stanici k planetě Second Miltia a rozhodne se planetu shozením stanice na jej povrch zcela zničit.



Cílem je projít několik pater a správně naklikat tlačítka, které spustí most, po kterém lze přejít do dalších řídících center stanice. Souboj stíhá souboj a je jasné, že tady se odehraje velké finále. Most se mi podaří spustit. Také je třeba pořešit poslední questíky s dekodéry (to jsou ty klíče, o kterých jsem psal výše, které otevírají červené dveře, i zde se takové nacházejí).



Aby toho nebylo málo, čeká vás samozřejmě boj se super strážcem vygenerovaným z reaktoru stanice, je to Gnosis, který je vlastně finálním bossem.



Přes veškerou mou snahu Albedo nasměrovává stanici do atmosféry Second Miltie a jedinou možností je vyvolat destrukci stanice. Je však jasné, že po jejím spuštění nemůže moje parta stihnout ze stanice uprchnout a uletět pryč. Albedo s šíleným smíchem opouští scénu a tady se odehrávají poslední minuty. KOS-MOs v řídícím centru přistoupí k panelu a chce spustit destrukci, vybízí zbytek party k okamžitému útěku a návratu na palubu Durandalu. Stanice děsivě vstupuje do atmosféry second Miltie.



Srdceryvná scéna vyobrazuje rozlučku Shion s KOS-MOS. Shion KOS-MOS opustit nechce, ale nakonec nic nezbývá, než se dát na zběsilý úprk. Partě se daří na poslední chvíli naskákat na palubu Durandalu. Ten odstartovává a čeká jej opravdu těžký průlet koridorem bortící se stanice. Je jasné, že KOS-MOS úspěšně spustila destrukční systém.



Nezapomínejme, že KOS-MOS už jednou díky Zoharu utekla z explodující lodě Woglinde. Umí v podstatě cestovat mezi sférámi. Takže happy end se přímo nabízí, mezi explodujícími částmi stanice na tu nejposlednější z nejposlednějších chvil se zjevuje KOS-MOS, Shion svým šestým smyslem tuší, že to KOS-MOS dá a otevírá jeden vchod do Durandalu. Následuje skok KOS-MOS přesně do toho vchodu, Shion ji vtahuje do lodi. Příběh končí, otázky zůstávají. Co s Albedem? Jak se k tomu postaví jeho bratr Jr., který v sobě nalezl podobně silné schopnosti jako Albedo? Kdo je Virgil?....

A na tyto otázky by měl odpovědět druhý díl, Xenosaga epizoda 2, u které se snad brzy potkáme.

Ringo



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?