Police Quest: In Pursuit of the Death Angel (EGA i VGA verze)

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1987 (VGA remake 1992)


Police Quest série se tak trochu vymyká všem dobrodružným Quest adventurám od Sierry. Policejní dobrodružství totiž nespadá do kategorie - jste hrdinové, kteří zabijí draka nebo zlého vezíra, a zachrání princeznu, zachrání království nebo zachrání někde vesmír. Police Quest vychází v podstatě z reality a předem mohu napsat, že rozhodně není hned pro každého, což však neznamená, že postupem času nelze do Police Questu dospět. 


Na Police Quest musí mít člověk náladu, rozpoložení, musí jej rozehrát ve vhodnou dobu, ve správné situaci. Police Quest není překvapivě z počátku žádné akční strhující dobrodružství, ale vychází z mravenčí práce řadového policisty. 


Přiznám se, že ač jsem velký fanda Sierry a jejich Questů (Space Quest, Hero's Quest, King's Quest), tak donedávna mě s Police Quest sérii pojila jen chabá dávná zkušenost, kdy jsem párkrát v minulosti vyzkoušel první díl a po chvíli jsem jej odložil jakože na jindy, protože jsem prostě nevěděl, co tam mám vlastně jako dělat. Pochopitelně jsem tehdy neměl ani manuál.


Ale musím říci, že nyní nastal ten správný čas a já se rozhodl splnit si letitý rest. Dohrát si Police Quest sérii. Prostě jsem do hry tedy správně dospěl a dostal jsem chuť sloužit v menší provinční policejní stanici v hezký působivém zátiší menšího městečka na pobřeží. Vždyť mnohé televizní detektivky mám rád i pro tu atmosféru a prostředí. A nutno dodat, že atmosféra je ten prvotní tahoun hry, pro kterou překousnete zdánlivě nezáživné rutinní činnosti.


Hra totiž opravdu zavání rutinou. Co se po vás chce. Zajít si do sprchy, obléci si uniformu, přijít včas na brífing. Po té nasednete do auta, objíždíte ulice města Lytton v Klaifornii a hlídkujete, zda někdo neprojel na červenou, nepřekročil rychlost nebo neřídí pod vlivem. 


Do toho musíte dle instrukcí (vypsaných v manuálu) přesně splnit každičkou proceduru, jinak vás propustí a hra pro vás končí. Nasedli jste do auta bez toho, aniž byste auto pečlivě kolem dokola obešli a zkontrolovali jeho stav po předchozím použití? Po následné poruše na silnici letíte. Zadrželi jste řidiče, který překročil rychlost a nepostupovali jste přesně dle protokolu a něco jste opomněli? Končíte. Projedete na červenou bez majáku? Opět vyhazov. 


Manuál je mimochodem zpracován úžasně a působí pomalu jako instruktážní příručka opravdového policisty. Jsou zde kódové zkratky pro jednotlivé příkazy, takže když přijde hlášení rádiem, kde řeknou dva kódy, jeden je váš identifikační, a druhý je kód příkazu, musíte pěkně nalistovat manuál, kde se dočtete, že např. 10-19 znamená okamžitý návrat na základnu.


Každičkou činnost si takto ve hře musíte hlídat. Může to působit otravně, že to musíte v této textovce s příkazovým řádkem do zemdleni znovu a znovu vypisovat a vykonávat rutinní činnosti. Ale i o tom je prostě práce policisty a vy ji buď přijmete, nebo ne. 


Ne vždy vás vlastně napadne, co máte dělat. K tomu slouží v manuálu přesný popis, co dělat, když zastavíte řidiče, který překročil rychlost. 1. požádat o řidičský průkaz, 2. sdělit přestupek, 3. Vypsat pokutový lístek. Na věty, které napíšete do příkazového řádku, si však musíte však přijít sami a dost záleží na vaší jazykové vybavenosti.


Ale to není vše. Když tak hlídkujete, nesmíte zapomínat na rádio. Nejen, že musíte dávat pozor, co sdělují vysílačkou ostatní hlídky, ale občas sami musíte sdělit vaše počínání si v terénu. Když někoho stíháte, nesmíte zapomenout to sdělit. Když zastavíte stíhaného, je dobré se spojit vysílačkou s centrálou a nechat si ověřit registrační značku auta....jestli si říkáte, nuda, nuda, tak pozor, tímto sběrem informací se totiž postupně dopátráváte k různým podezřelým z daleko závažnějších činnosti a pokud si vše pospojujete dobře, v kanclu si přes počítač vyhledáte ty správné podrobnosti, tak na něco třeba kápnete a dosáhnete povýšení. A pak i zapojení se do nějaké ostřejší akce. 


Jak jsem hrou tak postupoval kupředu, zjistil jsem, že kromě práce policajta tady máme hodně solidní a propracovaný příběh, který postupně graduje a hra mě posílala do čím dál více složitých situací a případů. A jak se čím dál více zamotávám do akcí, které se točí kolem nějakého Death Angela zamořujícího město drogami, uvědomuji si, že je hra ve skutečnosti strhující a napínavá.


Hra pochází z roku 1987 a s ohledem na tehdejší produkci jsem musel s uznáním smeknout, co je ve hře vše zapracováno, že vás do činnosti policisty doslova vtáhne. Je to tak trochu vlastně simulátor. Zároveň je hra pekelně těžká a bohužel si neumím představit, že tohle někdo dá fakt bez návodu. Hru komplikují občasné situace, které musíte zvládnout i na čas. Stačí zvorat zatýkání ozbrojeného zločince a nenapsat včas potřebnou procedurální hlášku a vaše poslední minuty jsou sečteny. 


Někdy hra nerozumí vašim příkazům, protože striktně trvá na úzce vybraných termínech, které program obsahuje, zatímco vy byste to prostě řekli trochu jinak. Klasický neduh prvotních textových adventur. Místy hra trpí i situacemi, které vám nijak nenaznačí, že byste právě v tuto chvíli měli udělat nějakou konkrétní činnost. Třeba zrovna zavolat někomu, jehož číslo neznáte. Jo, jde o to, to číslo zjistit, ale proč byste to dělali, když nevíte, že tomu dotyčnému máte zrovna v ten daný moment zavolat, že.


Ale to jsou takové drobné komplikace, které holt vyřeší hráč občasným mrknutím do hintů. Hra i tak zůstává velmi zábavná a napínavá. A třeba i hodně kritizovaná jízda autem po městě se stala celkem pohodovou záležitostí, když lze upravovat rychlost hry a na tu nejpomalejší si poradí i méně zručný hráč.  


Trochu tu jízdu autem přiblížím. Koukáte na město shora a malé pohyblivé čárky znázorňují auta. Jedno z nich je to vaše. Kurzorovými šipkami ovládáte směr jízdy. Když do něčeho ale nabouráte, končíte. 


Smyslem jízdy je jednak dostat se na potřebné místo a tam dobře (bez nabourání) zaparkovat. Druhým důvodem je prosté patrolování po okolí a v podstatě čekání na dějový event v podobě nějakého toho přestupku, dopravní nehody a pod.


Bylo by dobré něco říci i o technickém zpracování hry. EGA grafika je velmi příjemná. Z uměleckého hlediska dokáže přesně trefit pocity, které jsem ve hře chtěl mít. Zátiší policejní stanice, ze které jsem vycházel na parkoviště, se takřka stalo mým druhým domovem. Přesto, že je městečko zmítané nárůstem drogové kriminality, působí jinak takovým tím správným osmdesátkovým  dojmem starých dobrých Spojených Států, jak jsme je znali z televize. 


Přesto, že se tady pohybujete v temném světě zločinu, vnáší EGA grafika vždy do duše člověka takové zvláštní uklidňující světlo, připomínající mu, že je to pořád přeci jen hra a může se v ní pokochat pohledy na příjemně působivé obrázky, ponoukající vám myšlenky typu - tady bych chtěl na chvíli být. A díky této hře na chvíli tak trochu být i můžu. Mimochodem v roce 1992 vychází od Sierry i VGA remake, který trochu pro porovnání proberu níže i s obrázkovou galerií po zhodnocení originálu.


Police Quest mě velmi mile překvapil. Už od dávných devadesátek, kdy jsem si do školních sešitů vypisoval názvy oblíbených nebo vytoužených her a nechyběly tam Questy všeho druhu, včetně Police Questu, jsem až dosud vždycky dával přednost nějakému tomu nereálnému fantasijnímu dobrodružství ve fantasy nebo ve vesmíru, případně mysteriózní detektivce. Možná je dobře, že jsem si Quest hru z reality odložil až na teď. Prostě mi to teď hodně sedlo a doslova jsem se do toho vžil. A závěrečná minihra - poker - byla taková třešnička na dortu, rád jsem soupeře roznesl nejen pilnou práci policisty, ale i v pokeru :-)

Hodnocení: 80%

Ringo


VGA Remage:
V roce 1992 vychází remake. V 256 barvách lze pochopitelně docílit daleko vyšších detailů a musím říci, že se na to kouká velmi dobře. Jediným neduhem nové pokročilejší grafiky je překopání některých legendárních lokalit a třeba policejní stanice tak bohužel už nevypadá jako malá provinční budova v zátiší, ale je to obří kancelářský moloch uprostřed ulic s rušným provozem.


Dále celá scéna oproti EGA grafice kapánek potemněla a působí dost neutěšeně. Jakoby z jinak původně přívětivě působící hry mírně vyprchal optimismus. Možná tomu chybí kapánek té domácké naivity jednoduché EGA scenérie. 


Zmizením příkazového řádku, a přechodem na čistě kurzorové ovládání, popravdě zmizela nutnost dokola, a občas už i otravně, vypisovat samozřejmé věci. Například otevři dveře, zavři dveře při vstupování z auta a podobně. Také otrocké vypisování procedur bylo vystřídáno klikem rozhovorové ikonky na lidi.


Tím však došlo také ke zjednodušení práce policisty a to, co vám vypisuje manuál, že musíte dělat, tady vlastně už až tak neděláte. Dělá to za vás dialog po kliknutí na požadované postavy na scéně. Jo, je to jednodušší, příjemněji se to ovládá, ale zmizla tím i značná část gameplaye.


Ono je docela rozdíl, když po vás hra vyžaduje vlastní aktivitu a iniciativu a musíte napsat - 1. "Get out from car with hands up", po té, 2. "lie down", 3. "cuff", 4. "read rights"....ve VGA verzi kliknete ikonou mluvení na zločince a hra sama napíše - vyzvali jste jej, aby vystoupil s rukama nad hlavou, kliknete podruhé a hra napíše - přinutili jste jej si lehnout, pak kliknete na pouta a na zločince, pak kliknete ikonou mluvení potřetí a hra vám napíše - přečetli jste mu jeho práva. Vlastně vám hra píše, co jakože děláte, zatímco v EGA verzi jste to fakt sami museli dělat. Docela rozdíl, že?


Značnou proměnou prošlo cestování autem a musím říci, že graficky mnohem k lepšímu, protože město shora je k sežrání, vypadá jakoby vypadlo ze SimCity 1, odpadlo nabourávání se a jízda je vesměs automatická, jenže....


Ovládá se to příšerně. Už neovládáte kurzrovými šipkami jízdu vlastního autíčka na mapě, ale je to zpracováno, jakoby jste v něm seděli a můžete přidávat a ubírat rychlost. Musíte dávat pozor, protože když zabliká nápis STOP, znamená to, že na následné křižovatce je STOPka a musíte tam zastavit. Ale největší opruz je jakási unylost ovládání. Jakoby klikání mělo pozdní odezvu. Když kliknu na blinkr, je to někdy pozdě. 


Lze blikat hodně dopředu před odbočkou, ale nevím proč, někdy se mi blinkr vypnul, obzvláště v situacích, kdy bylo třeba zabočit a zaparkovat v nějaké lokaci, kde šlo vystoupit. Prostě mi přišlo, že to celé nějak nereaguje, jak má, a blouděním při jízdě a neschopnosti se správně trefit do požadovaného místa, jsem strávil snad čtvrtinu času hry.


Teď aby to nevypadalo, že remake jen haním. Je to prostě dáno tím, že mě nejprve napadají změny k horšímu. Remake hry je ale jinak velmi povedená a rovněž zábavná hra, jelikož stojí na luxusním základě a s radostí jsem si znovu splnil všechnu tu práci policisty, jako v originále. 


Řekl bych, že z těch VGA remaků, které Sierra udělala ke svým prvním dílům svých herních sérií, patří Police Quest 1 VGA k těm nejpovedenějším a působí nejméně násilně (vzhledem k původní verzi).  A na tu překreslenou grafiku se kouká prostě taky dobře, i když originál je prostě originál a je těžko si odmyslet, jak vypadala původní verze hry, která tolik nadchla. Lyttonská policejní stanice prostě má být menší cihlová budova působící až dovolenkovým dojmem :-)

Hodnocení VGA remaku: 80%

P.S.: Jo, a závěrečný poker tady lze ve VGA verzi přeskočit, ale byla by to škoda, takže je zajímavější si jej poctivě odehrát. Každopádně i tak hra dohazuje lepší karty, než tomu bylo u EGA verze.



Obrázky, které se nevešly mezi řádky, mix EGA a VGA:






































Komentáře

  1. Musím se vším v článku souhlasit. Hru jsem rozehrával v průběhu 25 let několikrát a vždy bez čtení manuálu, bez pokusu snížit rychlost jízdy autem. Nepochopím :) Loni konečně rozehráno seriózně a výsledek se dostavil. Pro mě velice zábavná a atmosférická hra, kde sice jsem občas hořel na parseru, občas jsem neaplikoval ten nejsprávnější služební postup, ale ve finále jsem si hru neskutečně užil. A ten twist v průběhu hry mi dodal nejvíc chutě dál pokračovat :)

    OdpovědětVymazat
  2. U Police Questu máme koukám všichni shodu :-) Jsem zvědav na hodnocení druhého dílu.

    OdpovědětVymazat
  3. Ak,sa dobre, pamätám,v rozhovore s Robertom, spomínala, že,na plný, úväzok,Sierra,najala,ex policajta, ktorý,na tom pracoval.... preto, ťá,detailnost

    OdpovědětVymazat
  4. Pardon, rozhovor,s Robertou...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?