Police Quest 3: The Kindred

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1991

Po vynikajících Police Questech 1 a 2 přichází Siera s třetím dílem série. Tentokráte již ve VGA grafice, ovládaného point and click způsobem, tedy bez příkazového řádku. Otázkou teď je, zda se má série ještě kam posunout. Druhý díl vypadal, že už je absolutním vrcholem a že jako detektiv již nemá hlavní hrdina kam povýšit, aby mohl vykonávat zajímavou práci, která bude hráčům atraktivní. A jestli tedy půjde jen o recyklaci starých nápadů, nebo naopak vynikající završení trilogie s hrdinou  Sonnym Bondsem v čele, to si povíme tedy níže. Ke konci zmíním i jednu zajímavost, co se týče výměny na designérském postu během vývoje hry.

První, co hráče může zarazit je to, že máte opět hrdinu v policejní uniformě, nikoliv v detektivním "civilu". Byl snad degradován a bude zase plnit úkoly běžné hlídky v ulicích města? Ano, i ne. Sice se tomu říká povýšení na seržanta, ale došlo prostě k přesunu od detektivů k pouličním policejním sborům, ovšem na vedoucí pozici. A tak budete řídit brífing, operace policistů v ulicích, ale taky personální problémy v podobě nekázně některého ze svěřenců. Nad hlavou máte samozřejmě pořád policejního šéfa celé stanice, kterému předkládáte výsledky své práce.

K přesunu Sonnyho Bondse došlo zejména kvůli rostoucí kriminalitě v ulicích a nedostatku policistů. Takže když vám přijde zpráva o problémech v parku s vyšinutým vítačem UFO, nebo zpráva o potížích na dálnici s tím, že zastavená řidička nechce podepsat pokutový lístek, rozhodnete se tam vyrazit sami osobně a zjistit, proč se tak stalo. Tím si po dlouhé době splníte i rutinní činnosti. Řízení auta nevyjímaje. Zastavíte i pár řidičů za rychlost, nebo naopak brždění provozu, zatknete si opilého řidiče....skoro takové Déjà vu z prvního dílu.

Ovšem žádné obavy, asi po čtvrtině hry se stane krutý zločin, který se tak trochu týká i vás osobně, a tak se dostanete zpět do pozice vrchního vyšetřujícího detektiva a následuje spousta detektivní práce podobně jako v díle druhém. A o to v Police Quest 3 vlastně účelově šlo. Skloubit oba předchozí díly, vzít si z nich to nejlepší a zasadit to do nového, a ještě komplikovanějšího, děje. A už teď prozradím, že se to povedlo výtečně. Nejde jen o vykrádání dílu předchozích a oprašování starých nápadů. Je zde mnoho příjemných novinek.

Zatímco jste oproštěni od vypisování příkazů a některých základních policejních činností, které provádíte už automaticky, přibylo spousta zábavných vyšetřovacích prvků. Místo sbírání otisků tady pinzetou odebíráte, případně seškrabáváte, do sáčku vzorky z místa činu a předáváte je k expertíze. To se pak projevuje ve spisech případů v databázi na počítači. Co je však nejzajímavější, že tady budete pátrat po pachateli, kterého neznáte. A jeho identifikace probíhá pak dle popisu svědků a velmi zábavném sestavování obličeje. 

Pokrok je tady znát i technologicky. Počítač je vždy k ruce s přehlednými databázemi spisů. Máte i takový malý palubní v autě, kde k identifikaci řidiče stačí protáhnout čtečkou jeho řidičák a dojde i k případnému automatickému vyplnění a vytištění pokutového formuláře.

Veškeré úkoly, které vám staví hra do cesty, jsou celkově velmi potavé. A byť přeci jen některé z nich připomínají úkoly z prvního dílu, zejména ta hlídkovací silniční část na dálnici, tak později se rozjede parádní strhující příběh, který chytne a nepustí, dokud zdárně neodhalíte vraha. 

Osobně jsem byl do děje tak vtažen a zainteresován do každičkého detailu, že jsem si opět ověřil, že Police Quest není prostě žádná suchařina bez nějakého toho dobrodružství. A ačkoliv jsem se snažil kriticky srovnávat Police Quest 3 s dobrodružněji laděnými Quest sériemi od Sierry, nemohl jsem se ani tak prostě zbavit dojmu, že Police Quest 3 bude jednoznačně patřit k těm adventurám, u kterých jsem se bavil prostě nejvíce. 

Při srovnání s předchozími díly jsem měl stále na paměti, že druhý díl v sérii je pro mě absolutní TOPkou a srdcovkou (podobně to mám u Space Quest série se Space Questem 3). Nicméně musím uznat, že třetí díl Police Questu je asi nejrealističtější zpracování policisty, co se týče praktických úkonů. Tím však nemyslím otrocké vykonávaní policejní rutiny, na kterou byl dokonalý díl první. Spíše jde o celkové pojetí vyšetřovacích úkonů a dávání si důkazů do souvislosti s případy. A je třeba uznat, že i žánrově se hra posunula k větší komplexnosti (podobně to mám u Space Quest série se Space Questem 5 :-). Samozřejmě je ale stále nutno plnit protokol. Jen to má detektiv, který případy vyšetřuje, kapku jiné, než pochůzkář, který případy hledá a hlásí. 

Řešení hry je většinou logické a na hodně věcí lze přijít po zralé úvaze. Přesto hra nabízí i několik krutých podpásovek, které zastavily můj postup a někdy nešlo jinak, než sáhnout někde pro radu. Je zde totiž pár věcí, které nijak nenavedou k tomu, že je člověk má vůbec dělat. A když už, tak se těžko trefuje do správného řešení a je pak otázka, jestli to hráč dělá blbě anebo tudy cesta vůbec nevede. Jde zejména o jeden kreslící puzzle v počítači, nebo pár lokací s prvky, které se chovají jinak, než byste čekali. Kouknout na něco konkrétně a dostat hlášku, že tam nic není, a kouknout - trefit se - na konkrétní část té věci, to je někdy prostě rozdíl. Často jsem věděl, co bych měl udělat, ale potíž byla, přijít na to, jak.


Ale v které adventuře by tyhle zákysové špeky nebyly, že? A mé občasné opomenutí některých předpisových procedur, to už patří u Police Questů ke klasickým chybám hráče, kdy člověk zapomene, že se nachází v situaci přesně popsané v manuálu, a dle toho musí protokolárně vykonat určité úkony. Na tomhle si mě třeba hra vychutnala zejména v úplném závěru. Získat patřičné povolení k domovní prohlídce není žádná sranda. 


Zásadním škraloupem na hře však je řízení auta. Po čase jsem si sice zvykl a strukturu ulic, a jejich názvy, jsem si  brzy osvojil. Situaci sice lze stále konzultovat dle mapy, kterou jsem si z manuálu v PDF rozkliknul do jednoho z oken na monitoru (nutno tedy na čas jízdy vypnout fullscreen zobrazení hry), můžete si ji ale klidně vytisknout a nakukovat do ní na stole. Nicméně bych uvítal lepší implementaci orientačních prvků přímo do hry.

Je tady sice radar zobrazující mřížku městských sektorů a ulic, ale ani ten nezabrání občasnému bloudění, jelikož je samozřejmě bez popisů ulic a vyobrazení budov. Nejhorší je však snaha trefovat zatáčky na křižovatkách, které uběhnou hodně rychle, pokud jedete více než třicítkou. Pak je prostě občas netrefíte a děláte složité manévry a okružní jízdy. 


Nejlépe měl jízdu po městě zpracovanou prostě Police Quest 1, kde šlo otočit auto na místě i do opačného směru a jet kamkoliv hned. Tady jsem měl místy pocit pilota letadla, který netrefil při přistávání runway a musel celý přistávací manévr provádět znovu. Jo, a specialitkou jsou STOPky na T křižovatkách na okraji města. Tu jak projedete, vyletíte ze silnice a Game Over.

Technické zpracování hry je celkově vynikající. Grafika je v pěkné kreslené 256 barevné VGA asi tak někde na úrovni Space Questu 4 (např. potemnělé zapadlé špinavé ulice) nebo King's Questu 5 (např. malebný park s jezerem). Je však obecně spíše taková pochmurná, mající umocnit to, že tady veselo opravdu nebude. 

Policejní stanice již není útulná menší budova v zátiší jako v Police Questu 2, ale obrovský kancelářský třípatrový kolos s vlastní garáží. Scenérie jsou také celkově laděny do pochmurna, a více detailů = méně barevné rozvernosti, jako tomu bylo u prvních dvou EGA dílů. A tak se někdy nelze zbavit pocitu, že tady už to není přeci jen pořád hra a jakási napůl veselá sedmdesátková Belmondovská divočina, ale že je to prostě tady už hodně vážné a dokonce i smutné.

Pochválit ovšem musím hudební doprovod, který má fakt super atmošku, která parádně ladí zejména do těch posmutnělých scén. Některé momenty se mi tak díky audiovizuálu navždy zapsaly do paměti a budu na hru vzpomínat jako na velmi pěkné dílo i po umělecké stránce.

Celkově jsem pořád přemýšlel, co mi ta hra pořád některými prvky a postupy připomíná a došel jsem k jasnému závěru, který není vůbec náhoda. Určitě znáte vynikajícího Gabriel Knighta, rovněž z dílny Sierry, pod taktovkou designérky a spisovatelky Jane Jensen. Vůbec jsem nebyl tedy překvapen, že právě ona je podepsána i pod Police Questam 3. Temně laděná detektivka s rituálními vraždami...to je přesně Police Quest 3 i Gabriel Knight, byť s velmi rozdílnými rozuzleními.

Na to, jak je Police Quest 3 kvalitní, se vůbec nezdá, že by procházel nějakými vývojářskými problémy. A Jane Jensen je zárukou kvality. Právě ona se ale díky vývojářským problémům nakonec do hry zapsala. Jak již víte z dílů předchozích, tak hlavním otcem Police Questů byl vždy expolicista Jim Walls. Ten vás bude provázet i Police Questem 3. Mimo intro to bude v případech, kdy selžete. Jeho postava vám s citem učitele vylíčí, co jste udělali špatně. Jenže Jim Walls v průběhu vývoje hry opustil ze stále nevysvětlených důvodů Sierru a vystřídala jej následně přijatá Jane Jensen. Proto je Police Quest 3 úžasnou precizní policejní práci díky Jimovi Wallsovi, a zároveň příběhově strhující díky Jane Jensen. 

Tak co, chcete se ve hře ponořit do záhad rituálních vražd, komplotu, v kterém nemůžete věřit ani svému parťákovi, a to z pozice policisty a detektiva se vším všudy? Jste připraveni ve hře podstoupit všechna rizika, včetně strachu o život svých blízkých? Tak to je pak Police Quest 3 tou nejlepší volbou.

Napětí, atmosféra, pěkná grafika, působivá hudba, odhalování zločinů mravenčí prací policisty a detektiva, sbírání stop, identifikace zločince, zrada, přestřelka, pronásledování ulicemi malého města Lytton...to vše tady je. Opět překvapivě skvělá adventura ze série, o které se předsudečně traduje, že je to policejní nezábavná nuda. Není, je to dobrodružství jako řemen. Nebo jste si nikdy nechtěli aspoň na chvíli zahrát roli šéfinspektorů Dalglieshe, Barnabyho, nebo se vžít do role vyšetřovatelů z prvního oddělení? 

Hodnocení: 90%

Ringo



















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?