SimCity
Platforma: PC / Žánr: Strategy-RTS / Developer: Maxis / Vydavatel: Maxis / Rok: 1989
SimCity je dílo firmy Maxis, která svými simulacemi umožnila hráči budovat kde co, od města, farmy, zeměkoule až po mraveniště. SimCity, jak už název napovídá, bude simulovat navržení, postavení a chod města. První díl této hry byl doslova průkopníkem budovatelských strategií a inspirací bylo spousta, ať už dalšího města v podobě SimCity 2000, přes různé starověké budovatelské hry jako Caesar, Pharaoh, Zeus a další.
SimCity byla však prakticky první, nicméně ji nelze dnes už chápat jinak, než jako čirou nostalgii, památku a i když se hrát stále dá, narazíme brzy na zásadní limity, které už nelze skousnout jako u jiných her, kterým stáří dodnes neubralo nic na příjemné komplexnosti, kterou by šlo nazvat tak, že je to tak nějak akorát.
SimCity nám umožnila pár zásadních kroků, jejichž výsledkem bylo kochání se pohledem na rozrůstající se čtvrti města, které hráče motivovaly k tomu postavit další a další. Na rok 1989 to byla paráda, ale i přes uznání mnoha starých VGA i EGA děl, kde grafika nabízí umělecký dojem, tady zjistíme, že domů je jen pár typů, jsou nakresleny velmi jednoduše a byť to na svou dobu vypadalo krásně, des cítíme, že výsledek by mělo být krásné živé město, ne jen jednoduché schématické domky, které jej mají připomínat. Ono to jako nevypadá škaredě, ale při pohledu na pozdější díly nebo jiné inspirující se hry tady cítíme, že zub času ohlodal, co se dalo.
Z hlediska strategického jsme byli tehdy nadšeni, že to jde, dnes víme, že jde mnohem více. Navrhli jste parcelu residentní, komerční, industriální, postavili jste policii, hasiče, stadión, přístav, letiště, elektrárnu a tím jsou vaše strategické možnosti prakticky vyčerpány a tkví hlavně v tom, abyste věděli, že residentní zóna nebude lidmi využita, když jí postavíte hned vedle továrny a komerční zóny se nezaplní, pokud nebudou poblíž rezidence, z kterých lidé budou putovat do svých firem. Na druhou stranu i ten průmysl je třeba a lidi se nebudou stěhovat někde, kde to budou mít daleko do práce. Proto bylo nutno chytře volit vzdálenosti a vyvažovat obytné čtvrti s firmami a továrnami. To vše napojit na elektřinu z elektrárny, tepelné nebo jaderné a pokud jste tohle dobře zvládli , a pak už děj se vůle boží a doufejme, že sem přijdou bydlet lidi. Ledacos jste ještě mohli poštelovat mírou zdanění a plateb hasičům, policii a cestařům.
Je to naprostý základ, jak jsem si liboval např. u první Civky díky její prvotní čisté podobě ve své kategorii. Proč to opleskávat balastem typu - obchodování se sousedními městy, vyvážením odpadků. natahováním vodovodního potrubí a podobně, že? A tady budu výjimečně nesouhlasit sám se sebou. To opleskání některými těmito prvky se ukázalo u hry tohoto typu jako nutnost, protože těch činností v SimCity 1 není tolik, aby vás to dnes motivovalo byť jen zastavět celičkou plochu, která vám je nabídnuta. Budete chtít více možností, jak se chytře realizovat, budete chtít více možností, jak jde něco zkazit, abyste to pak mohli vylepšovat. Co ve městě, kde po postavení pár čtvrtí bohatě vyděláváte. Více vlastně nepotřebujete, jen zaplácnout volné prostory a záhy budete spíše přemýšlet, co vše by se na té hře dalo vylepšit nebo přidat kromě toho, že se zde bavíte destrukci, kdy jde na město úmyslně poslat pohromu typu povodeň, požár, zemětřesení, Gappa nebo výbuch jaderné elektrárny. Při nastavení vyšší obtížnosti chodí tyhle pohromy periodicky samy.
Ono to je tak trochu kámen úrazu těchto strategií. Plácáte parcely, doufáte, že je lidé obydlí a když k tomu dojde, plácáte další parcely a pořád tak dokola. Na oddych fajn, dobře se na to kouká. Ono to je vlastně skvělý nápad, ale člověk musí mít náladu budovat. Je to tak trochu urbanistický simulátor, který se mnoha hráčům může zdát časem nezáživný. SimCity 1 je fajn jako vzpomínka, ale drtivá většina hráčů sáhne stejně minimálně po druhém dílu, SimCity 2000 a první díl zůstane zajímavý asi jen tím, že město, které jste v něm někdy třeba dávno postavili, lze přehrát právě do SimCity 2000 v nové úžasné grafice. U SimCity 1 jde už fakt jen o to, že byla první a někdo s tímto nápadem takto přišel. V podstatě dnes už nemůže konkurovat ani zjednodušeným mobilovkám nebo facebookovým prohlížečovým hrám budovatelského typu. Nadšení z toho, jak jsem to kdysi smažil na 286 se při pokusném zahrání nedávno nedostavilo a navíc to už ve své době po pár let později zastínila SimCity 2000, která se pro mě stala navždy klasikou a nezapomenu na moment, kdy jsem viděl ve Score č. 4 ty úžasné obrázky, které mi zůstaly v hlavě dodnes. Takhle mě pak už neoslovily ani mnohem pokročilejší pokračování Simcity 3000 a Simcity 4, kde už jsem mírnou přeplácanost cítil.
Hodnocení: 65%
Ringo
SimCity je dílo firmy Maxis, která svými simulacemi umožnila hráči budovat kde co, od města, farmy, zeměkoule až po mraveniště. SimCity, jak už název napovídá, bude simulovat navržení, postavení a chod města. První díl této hry byl doslova průkopníkem budovatelských strategií a inspirací bylo spousta, ať už dalšího města v podobě SimCity 2000, přes různé starověké budovatelské hry jako Caesar, Pharaoh, Zeus a další.
SimCity byla však prakticky první, nicméně ji nelze dnes už chápat jinak, než jako čirou nostalgii, památku a i když se hrát stále dá, narazíme brzy na zásadní limity, které už nelze skousnout jako u jiných her, kterým stáří dodnes neubralo nic na příjemné komplexnosti, kterou by šlo nazvat tak, že je to tak nějak akorát.
SimCity nám umožnila pár zásadních kroků, jejichž výsledkem bylo kochání se pohledem na rozrůstající se čtvrti města, které hráče motivovaly k tomu postavit další a další. Na rok 1989 to byla paráda, ale i přes uznání mnoha starých VGA i EGA děl, kde grafika nabízí umělecký dojem, tady zjistíme, že domů je jen pár typů, jsou nakresleny velmi jednoduše a byť to na svou dobu vypadalo krásně, des cítíme, že výsledek by mělo být krásné živé město, ne jen jednoduché schématické domky, které jej mají připomínat. Ono to jako nevypadá škaredě, ale při pohledu na pozdější díly nebo jiné inspirující se hry tady cítíme, že zub času ohlodal, co se dalo.
Z hlediska strategického jsme byli tehdy nadšeni, že to jde, dnes víme, že jde mnohem více. Navrhli jste parcelu residentní, komerční, industriální, postavili jste policii, hasiče, stadión, přístav, letiště, elektrárnu a tím jsou vaše strategické možnosti prakticky vyčerpány a tkví hlavně v tom, abyste věděli, že residentní zóna nebude lidmi využita, když jí postavíte hned vedle továrny a komerční zóny se nezaplní, pokud nebudou poblíž rezidence, z kterých lidé budou putovat do svých firem. Na druhou stranu i ten průmysl je třeba a lidi se nebudou stěhovat někde, kde to budou mít daleko do práce. Proto bylo nutno chytře volit vzdálenosti a vyvažovat obytné čtvrti s firmami a továrnami. To vše napojit na elektřinu z elektrárny, tepelné nebo jaderné a pokud jste tohle dobře zvládli , a pak už děj se vůle boží a doufejme, že sem přijdou bydlet lidi. Ledacos jste ještě mohli poštelovat mírou zdanění a plateb hasičům, policii a cestařům.
Je to naprostý základ, jak jsem si liboval např. u první Civky díky její prvotní čisté podobě ve své kategorii. Proč to opleskávat balastem typu - obchodování se sousedními městy, vyvážením odpadků. natahováním vodovodního potrubí a podobně, že? A tady budu výjimečně nesouhlasit sám se sebou. To opleskání některými těmito prvky se ukázalo u hry tohoto typu jako nutnost, protože těch činností v SimCity 1 není tolik, aby vás to dnes motivovalo byť jen zastavět celičkou plochu, která vám je nabídnuta. Budete chtít více možností, jak se chytře realizovat, budete chtít více možností, jak jde něco zkazit, abyste to pak mohli vylepšovat. Co ve městě, kde po postavení pár čtvrtí bohatě vyděláváte. Více vlastně nepotřebujete, jen zaplácnout volné prostory a záhy budete spíše přemýšlet, co vše by se na té hře dalo vylepšit nebo přidat kromě toho, že se zde bavíte destrukci, kdy jde na město úmyslně poslat pohromu typu povodeň, požár, zemětřesení, Gappa nebo výbuch jaderné elektrárny. Při nastavení vyšší obtížnosti chodí tyhle pohromy periodicky samy.
Hodnocení: 65%
Ringo
Tahle hra už šla mimo mne. To Transport Tycoon, to bylo přeci jen něco jiného. Přítomnost češtiny, možnost budování tratí, tunelů, sledování vlaků, autobusů letadel v "přímém přenosu"...
OdpovědětVymazatNo, já to hrál v době, kdy TT ještě nebyl, byl RRT a ten byl taky skvělý. SC2000 a TT, u kterého jsem taky strávil tuny hodin, to přišlo samozřejmě později :-) Zajímavé je, že jakékoliv další budovatelské pokusy, tedy další díly SC od 3000 a Railroad Tycoon od druhého dílu dále, mě už nikdy nechytly tak, jako Transport Tycoon Deluxe. Asi jej někdy taky opráším :-) V šuplíku mám někde origoš CD v retail boxu :-)
VymazatZajimavy bylo, ze cely mesti slo i vytisknout a pak z jednotlivych listu slepit mapa. Je to dobra hracka, ale jako hra to ma klasicky problem, ze chybi nejaky progress a nakonec se to vsechno moc opakuje.
OdpovědětVymazatRozhodne me to bavilo vic jak druhej dil, kde bylo sprasne otravny tahani vodovodu (melo to i jiny view) a ovladani nebylo tak intuitivni.
Na taku legendu je 65% primalo. Z 90tok mi pride po Ci ilization a Dune 2 ako najzasadnejsia strategia…
OdpovědětVymazat@Spyros: No jo, ale zastínil ji totálně druhý díl a přihlížel jsem v hodnocení k tomu, že vedle něj vypadá první SimCity tak trochu jako demo. Přeci jen vysoká hodnocení tady dávám většinou a vždy se odvíjí od toho, zda mě ta hra dokáže bavit stejně tak silně jako kdysi. Většině her se to daří. 90% nebo možná více si schovávám na SC2000 a vedle ní by měla být jednička náležitě odstupňována níže :-)
Vymazat