King's Quest: Quest for the Crown

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1984 (1990 SCI remake)


Sierra-on-line, manželé Ken a Roberta Williams a textové adventury. Kdo by to neznal. A dneska se podíváme konečně na skoro úplný začátek. Píši skoro, protože ještě před rokem 1984 vydala Sierra několik adventur i s prvními pokusy o grafiku, která byla spíše o pár čarách a 4 barvách a byly to teprve náznaky. Zhruba do roku 1984 byl žánr adventur prakticky hlavně čistě na textové bázi, kdy se vám na monitoru psal text, co vidíte a co můžete udělat. Textovými příkazy jste vypisovali, co dělat chcete a dle toho se měnil text na obrazovce.


King's Quest byla vlastně první hra z rozsáhlých sérií Quest her zasazených do různých témat a období. Ačkoliv grafika původní verze vypadala na dnešní dobu dětinsky, byl to obrovský pokrok oproti tehdejší produkci. Konečně jste viděli docela obstojně nakreslenou barevnou krajinu, hrad, domky, lesy, hory. Po nich chodil panáček, s kterým jste se mohli pohybovat k různým objektům na obrazovce. Příkazy jako take, get, atd. jste předměty mohli sbírat. Po té, další vypsanou kombinaci příkazů, jste je někde jinde mohli používat, a tak dosahovat klíčových řešení a posunu v ději.


Než se vrhnu na popis, jaká je první King's Quest hra, musím uvést pár drobností ohledně verzí, protože si jistě všimnete, že těch pár řádku o grafice zatím jaksi nekoresponduje s těmi obrázky, které vidíte okolo (až na jeden).  První adventurní engine Sierry byl Adventure Game Interpreter (AGI). 

A přesně takhle vypadal původní King's Quest z roku 1984  v AGI verzi.

Běžel ještě v nízkém rozlišení a grafika byla velmi jednoduchá, až primitivní a působila trochu jako by ji kreslilo malé dítě. Nicméně šlo v ní vytvořit pěkné působivé obrázky a v poslední generaci adventur na tomto enginu byl vidět i pokrok v detailech, kterých šlo i v takto omezeném prostoru dosáhnout. 


Sierra navíc měla tendenci dělat vlastním hrám remaky a tak některé hry z původní staré verze AGI převáděla třeba o rok později do vylepšené AGI verze. Samozřejmě vývoj šel dále a kolem roku 1988 přišel pokročilejší engine, s vyšším rozlišením, stále však v EGA grafice, a to Sierra Creative Interpreter (SCI). 


V něm vznikly nejkrásnější kresby v EGA grafice ve hrách od Sierry vůbec. Mnohé scenérie byly natolik legendární, že pokusy s pozdějšími remaky těchto her do VGA se setkaly s nevolí pamětníků, kteří překreslení původních obrazců do VGA nevzali nikdy za své. Mimochodem na konci článku tak za recenzí najdete pár slov i k trochu zbytečnému fanouškovskému indie VGA remaku od firmy Adventure Game Downloads Interactive. 


Proč to ale takto rozebírám, aniž bych stále cokoliv pořádně o King's Questu samotném napsal? Popravdě nikdy jsem původní verzi King's Questu z roku 1984 v AGI engine nehrál. Někdy kolem roku 2000 jsem si sehnal kompilační CD s King's Quest 1 - 7 a na něm byl až sierrácký remake v SCI enginu. 


Když jsem na opáčko po hře letos kolem Vánoc sáhl, opět jsem neodolal a šel do SCI verze, neboť má EGA grafiku ve své vrcholné podobě a neviděl jsem důvod se trápit s prapůvodní AGI verzi. A to ani z nějakých dokumentárních popudů. Proto okolo vidíte screenshoty v nádherné pozdní EGA grafice. Nikoliv ty prvotní dětinské obrázky známé u adventur z let 1984 - 87 v AGI enginu (až na jeden někde výše :-).


První King's Quest nemá příběh nikterak složitý. Jste Graham, rytíř stárnoucího krále Edwarda, který je povolán k záchraně skomírajícího království. Musí najít tři magické předměty, které navrátí království jeho původní moc a sílu. A jelikož stárnoucí král nemá potomky, rozhodne se tomu, kdo království zachrání, předat korunu. Což znamená, že tedy vám, pokud úkol zdárně splníte.


Hra má celkově pohádkový charakter a čerpá z mnoha známých témat. Setkáte se tak s ježibabou v perníkové chaloupce, drakem, gnómem, jehož jméno musíte uhodnout (mimochodem velmi frustrující subquest, který se mi nikdy nepovedlo splnit). Nechybí tady ani obr v horách, loupežníci, kteří vám vždy něco ukradnou, pokud včas neutečete, nebo troll hlídající mosty. 


Máte tedy před sebou celé království a je na vás, kam se vydáte nejprve. Je to vlastně takový mini otevřený svět. Už tahle svoboda byla v podstatě revoluční. Kromě třech hlavních úkolů - najít magické zrcadlo, štít a truhlu, můžete splnit i pár drobných subquestíků. Vaše úkony jsou odměňovány body a čím toho více splníte, tím lepší bodové ohodnocení dostanete na konci. Některé questy jsou docela snadné, u jiných si budete lámat hlavu déle, na některé možná nepřijdete vůbec.


Hra má stále textový charakter. Stále příkazy musíte vypisovat, tak jako ve starých adventurách s ryze textovou podobou bez grafiky. Tím byl zachován základní styl gameplaye, jen je doprovázen obrázky a animovanou postavičkou. Původní AGI hry dost často trpěly nesrozumitelností toho, co je po vás požadováno a někdy nepopsaly lokaci úplně detailně. Stejně tak trpěly chudou slovní zásobou a trvaly na některých konkrétních slovech, jinak nebyl příkaz přijat, byť byl třeba mluvnicky taky správně. V tomto SCI remaku je však vše docela již dobře vyladěné.


Hra není nijak dlouhá, pokud se někde nezaseknete. Se znalostí řešení jde celou hru proběhnout do hodinky. Některé kombinace samozřejmě zásek způsobí. Občas hra frustruje zálibou Sierry vás nechat spadnout někde v úzkém průchodu do rokle, nebo vás postaví před časový nátlak, kdy musíte rychle vymyslet a napsat správnou posloupnost úkonů, aby vás třeba do osmi vteřin něco nezabilo, třeba obr nebo ježibaba.


Na svou dobu byl King's Quest opravdu převratný a položil základy budoucí podoby her žánru adventure. Na dnešní dobu je to hezký výlet do historie, kouknutí se, jak to všechno vlastně začalo a nakonec, třeba jako já, zjistíte, že jste se u hry královsky bavili. I přesto, že ještě nenabízela veškeré finesy, které dnes adventury umí. 


Já se bavil o to více, že se mi líbila jakási prapůvodní jednoduchost a naivní nevinnost této prvotní hry. A navíc jsem se rád kouknul na krásné kresby ve EGA grafice, které působí jako galerie obrazů se zvláštní atmosférou. Umíte si představit, že byste vešli do galerie a na zdech tam visely tyto obrazce, co se tady rozprostírají okolo textů? Já ano.  

Hodnocení: 80%

Ringo  

(A teď, níže pod mapkou, k tomu VGA remaku...)

Jak už je mým zvykem, mapka musí být :-)


AGD (Tierra) VGA Remake 2001:
Remaky mají občas smysl, pokud nahrazují něco, co se dnes už doslova hrát nedá. Zejména z hlediska ovládání. Mají třeba i smysl, pokud je původní dílo nějak dobré, ale chybí tomu něco kapku navíc, co bychom tam čekali. Adventure Games Download se to podařilo například u Quest For Glory 2, z kterého udělali remakem teprve to vrcholné dílo, kterým mohla původní hra být, nebýt několika zbytečných drobností, které hru kazily. Nemá samozřejmě teď smysl řešit remaky kvůli platformám, to už je úplně jiné téma a týká se jiných her.


U King' s Questu 1, který má už vlastně svůj remake v této SCI podobě, je však další remake, tentorkráte ve VGA, naprosto zbytečný. Jednak je to vlastně jen King's Quest 1 převedený do grafiky přibližně King's Questu 5 a jednak to hru, v které toho herního bohatství nebylo ještě tak mnoho, degraduje na prachsprostý speedrun něčím, co už znáte. Jen koukáte tentokráte na 256 barevné obrázky, které sice špatné nejsou, ale k  čemu to, když ty EGA byly krásné už dostatečně.


Další ošidnou věcí u remaků je, zda jej ponechat 1:1, anebo něco změnit a tím pádem z toho udělat kapku jinou hru. Obojí je dvousečný přístup. V první případě, kopie 1:1, si hráč řekne, na co znovu totéž, kdybyste to aspoň obohatili. V případě obohacení je však třeba opravdu jemnocit, protože když to v remaku překopou příliš, hráč znalý tohoto díla si řekne, tohle už ale není ta původní hra a navíc jste to překombinovali a už to nemá to kouzlo původní hry (případ remaku King's Questu 2, o kterém si napíšeme příště).


Každopádně tady se mohli vyvarovat AGD zbytečnému remakování prvotního jednoduchého díla. Podobně jako se Sierra samotná mohla tohoto vyvarovat v případě remakování Space Questu 1 do grafiky Space Questu 4, ale neučinila tak. Jediné, čeho bylo dosaženo, tak odebrání puzzle charakteru řešení hledáním správných příkazů, které je třeba naspat do příkazového řádku. Point and click způsob ovládání z toho udělá frašku typu - támhle na to klikni a zbytek se už udělá sám.


Co je však ocenitelné, že se AGD (dříve jste je mohli znát pod názvem Tierra Entertaiment ) povedlo pro nadabování krále Grahama získat Joshe Mandelu, který nadaboval krále Grahama už v King's Questech 5 a 6. A z okolních obrázků můžete posoudit, že ty kresby jsou fakt fajn, ale je to jen zase o těch obrázcích a grafice. Z hlediska hratelnosti nepřibylo vůbec nic, spíše ubylo. Kdo King's Quest 1 nikdy nehrál a začal by tímto VGA remakem, tak asi ok a nepřijde mu to tak tragické. Ale je asi škoda přijít o tu textovou hratelnost a hezké EGA obrázky z SCI verze a taky trochu té autentičnosti, že hrajete dílo od Sierry.. 

Hodnocení remaku: 75%










Komentáře

  1. S těmi verzemi je to ještě trochu komplikovanější, jsou (na PC) vlastně tři.
    Původní z r. 1984 je ve čtyřbarevném CGA, ale přes kompozitní výstup CGA karty může mít na NTSC televizi všech šestnáct barev.
    AGI verze s EGA grafikou vyšla až 1986.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až tak hluboce jsem tu historii teda pravda nestudoval. Ten obrázek co tady mám z AGI verze tedy je z verze hry z roku 1986 a v roce 1984 vypadala ta hra ještě jinak? Já měl za to, že to už je právě ta verze z roku 1984, KQ 2 v AGI z roku 1985 vypadá skoro stejně.

      Vymazat
    2. Ano jak píšu, původní engine z r.1984 ještě neuměl EGA. Na rgb monitoru tedy hra byla jen ve čtyřech barvách. Navíc paleta CGA je taková jaká je :-)
      Jeden obrázek típnutý z emulátoru:
      https://ibb.co/mJLsxM3
      Další rozdíl je i v ovládání - příkazy se zadávají na řádku dole a hra tam i zobrazuje odpovědi.
      Poslední rozdíl je v samotné distribuci, není to spustitelný soubor, ale bootovací disketa.
      Určitě takhle stihnul vyjít i KQ2 (na dvou disketách). O ničem dalším nevím.
      Podobně to distribuovali i pro PCJr, ale tam bylo šestnáct barev, takže to vypadalo stejně jako ty pozdější EGA verze.

      Vymazat
    3. Super, díky za doplnění informací. Už jsem koukal i na youtube, je tam gameplay video z té CGA verze.

      Vymazat
  2. Ještě k tomu questu s tím Gnómem (bacha spoiler:-). Trochu se to liší v AGI a SCI verzi.
    Jméno toho skřeta je "Rumplestiltskin" což počítám, že má být nějaká obecně předpokládaná pohádková znalost. Nevím, já asi tenkrát chyběl :-)
    Když mu jméno řeknete takhle, odpoví že je to blízko.
    Jediná nápověda je lístek v domku čarodějnice, kde se píše něco jako že: "někdy je dobré myslet pozpátku".
    V SCI verzi je tedy řešení říct jméno pozpátku, tedy "Nikstlitselpmur".
    V AGI je to ještě trochu vylepšené, je třeba použít obrácenou abecedu, tedy místo A je Z, místo B Y atd. Správná odpověď je pak "Ifnkovhgroghprm"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JJ, na to jsem ve walktrough koukal, ale rozhodl jsem se odpovědět vždy špatně, když bych na tohle nikdy nepřišel sám. Jinak ten Rumplestiltskin je čeky Rumplecimprcampr, je to i pohádka, kde je třeba uhodnout jméno zlého skřeta, který krade děti. Ale je to už z těch "novějších" pohádek, z dětství si nic takového taky nepamatuji. V té AGI verzi jsem práv nikdy nepochopil tu zkomoleninu a že to je pozpátku i písmenkově jako abecedně by mě nikdy nenapadlo. Naštěstí je ten quest nepovinný. Jediné, o co člověk přijde, je šplhání po vyrostlé fazoli tam, kde se dá dostat jeskyní, ke které dá Gnóm klíček.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest