Police Quest 4: Open Season

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1993


Když jsem u Police Questu 3 zmínil, že jde o uzavření trilogie, neznamenalo to, že tím série skončila. Sierra totiž vydala ještě díl čtvrtý. A není náhodou, že se hra objevuje často s názvem bez číslovky. Doznala totiž mnoha změn, které ji od předchozích dílů výrazně odlišují a nejde tak vlastně o pokračování v pravém slova smyslu. 


Jakým změnám tedy budeme čelit. Tak za prvé se hra neodehrává v Lyttonu, ale přesouvá se do reálného velkoměsta Los Angeles. Za druhé hlavním hrdinou již není Sonny Bonds, ale je jím detektiv John Carey, za kterého budete hrát. Za třetí jsou tyhle odlišnosti jasným důsledkem změny ve vývojářském týmu a designerem je tentokráte expolicista Darrel Francis Gates. Jak víte, někdejší otec Police Quest série, Jim Walls, opustil tým Sierry ještě během vývoje třetího dílu v roce 1991, který pak musela tehdy dokončit Jane Jensen. A za čtvrté kreslenou grafiku zde vystřídaly digitalizované fotografie reálných míst.


Jak se tyto změny projevily na konečném výsledku, a jestli je hra vlastně díky tomu dobrá nebo špatná, k tomu se teď postupně dopracujeme. Nejprve začnu dějem a hratelností. V roli policisty - detektiva vás čeká vyšetřování vražd a hned ze startu je jasné, že hra bude docela krutá. Zavražděn je totiž Johnův kolega a kamarád a to velmi zvláštním způsobem. Byl otráven vpíchnutím neznámé látky a jeho oči byly zality lepidlem. Na místě činu se však našla ještě jedna mrtvola. Šestiletý chlapec, který byl několika ranami zastřelen. Nic veselého. 


Děsivou scénu máte za úkol podrobně prozkoumat. Vyšetřovací technika zde byla oproti předchozím dílům obohacena o obkreslování důkazů a mrtvol křídou. Následně se spolupracovníky vykomunikujete, co mají nafotit a čeho si mají všímat. Dále vyslechnete okolo stojící svědky. Hned je tedy jasné, že jako v předchozích dílech budete kromě adventuření plnit klasické předpisové policejní činnosti.


Některé činnosti sice odpadly, jiné přibyly. To aby to nebylo pořád to samé. Občas je nutno něco odněkud vyloupnout nožíkem, posbírat to do sáčku a odnést na expertízu. Velice často budete konzultovat a navštěvovat koronera v pitevně. Vše si pečlivě zapisujete do notýsku a na základě toho nakonec vyplníte formulář s hlášením. Kam hra hlavně směruje vyšetřovací činnost jsou však  výslechy. 


Hra je upovídaná a hodně záleží na tom, jakou informaci z koho vytáhnete, co mu ukážete a jak si to dáte do souvislosti. A musím říci, že tohle je na hře hodně zábavné  a vtáhlo to do děje jedna radost. Takže když jsem uviděl prvních pár obrazovek a ujasnil jsem si, že s takhle hnusnou grafikou se mi tohle přeci nebude líbit, tak po prvním a druhém odehraném dni (hra se dělí na 4 dny a jeden finální úsek) jsem zjistil, že se od toho nejde odtrhnout a to je přeci známka sakra dobré hry.


Kromě zábavného zkoumání každé obrazovky a výslechu svědků na místech činu, nebo pozůstalých u nich doma, je velkým tahounem právě děj. Již druhý den je vám jasné, že máte co dočinění se sériovým vrahem, který své oběti před zavražděním krutě mučí. Vyústí to nakonec v solidní hororový thriller, když v lednici u kohosi najdete něco, co byste tam nikdy najít nechtěli a určitě vám taky neunikne zajímavá inspirace Hitchcockovým Psychem. 


Do toho se vám však přimíchá válka místního gangu, nebo taky rasistický spor mexického rappera s místním neonacistou. Takže se tak trochu zapletete do několika případů najednou, a snažíte se rozklíčovat, zda mají mezi sebou souvislost včetně vražd, které někdo aranžuje na ty "správné konfrontační místa a jako oběti si vybírá policisty, anebo je to celé trochu jinak.


Zajímavým prvkem je navštěvování střelnice, podobně jako v díle druhém, ale tady si fakticky smysluplně zastřílíte na terč s tím, že je třeba být trochu rychlý a hlavně přesný. Že jste stříleli dobře vám potvrdí cinknutí a bodový příspěvek po ukončení střelby. 


Takže kdybych měl shrnout pozitiva - příběh je strhující a velmi dobře propracovaný, úkoly vesměs zábavné, navíc zpravidla logické. Jde asi ve své podstatě o nejlehčí Police Quest v tom smyslu, že skoro na vše lze logicky přijít a pokud jste pozorní, tak budete náhled do návodu potřebovat opravdu minimálně. Čtvrtý den a finále jsem dal dokonce, dá se říci, doslova do pohody a vše mi do sebe krásně zapadalo. 


Odpadlo i někdy otravné cestování autem po mapě z dílu 1 a 3. Tady se přesouváte pouhým kliknutím na označené lokality na mapě. Jako jeden v vrchních detektivů nepotřebujete dělat pojízdnou pouliční hlídku. Ale není vše zlato, co se třpytí (vlastně tady spíše je to zlato, co se netřpytí) a tak níže popíši negativa, které hře vzaly hodnocení, které by jinak jasně překročilo 80%.


Grafika je čistá nula. Prostě nic, co by se tady dalo zhodnotit kladně. Nafotit a nacpat to do programu jako pozadí fotky a do toho naanimovat nějaké rozmazané herce, to je střepání ze sebe odpovědnosti za jakoukoliv kresbu a grafický um. Nehledě na to, že i v té době (1993) prostě digitalizované fotografie v nízkém rozlišení vypadaly velmi špatně. 


Nezachrání to ani foto hezkého místa s luxusní vilou. Často budete procházet nudnými nepěknými kancelářemi a chodbami nebo špinavými ulicemi z kategorie vyloučená lokalita. Celkově mi to trochu neblaze připomínalo později vydanou propadákovou Phantasmagorii 2, která se Police Questu 4 svým pojetím v některých věcech nápadně podobá hlavně v těch negativech. Naštěstí u Police Questu 4 grafika (a místy i otravná nic moc hudba)  nekoreluje s hratelností, dějem a atmosférou, což hru ve výsledku zachraňuje.


Kromě nulové grafiky je tady ale docela otravné povinné procházení policejní budovy. Po vstupu si otrocky vždy musíte z inventáře vybrat svou visačku a připnout si ji na oblek. Po té budete pendlovat mezi třemi patry + přízemí a to je vždy provázeno nesmyslným několika sekundovým čekáním na výtah. Proč tohle proboha autoři neudělali tak, aby to čekání šlo přeskočit? Jestli jsem během hry trestuhodně  mrknul do návodu, tak vesměs kolikrát jen proto, že jsem se chtěl ujistit, že jsem v nějakém místě splnil vše a nejdu zpět do policejní stanice jezdit zdlouhavě výtahem zbytečně.


Dalším ne moc příjemným prvkem je rutinní vyplňování formuláře tím,  co jste vše vypátrali a zaznamenali, který pak odevzdáváte kolegovi do evidence. Vyplnění formuláře je totiž třeba dělat po zjištění a uzavření nějaké souvislosti, jenže ne vždy je zřejmé, že už je souvislost uzavřena. Takže někdy jdete odevzdávat formulář zbytečně, jindy to naopak minete a přijdete o body, protože si začnete zaznamenávat již další případ a ten předchozí tím přeskočíte. Nemluvě o tom, že jindy naopak nejde použít zápisník na místě činu, protože jste nedokončili zápis do formuláře z předchozího případu a neodevzdali jej.


Neduhy v adventurní složce jsou naštěstí však jen ojedinělé a mohl bych tomu vytknout jen to, že se občas objeví někde předmět, kde už jste to 100x prozkoumali a nadále se lokaci již odmítli věnovat s tím, že už tam nic nebude. Jenže ona tam hra o dva dějové dny později třeba něco dohodí a tak je při zákysu nutno pro jistotu objet všechny lokace a prozkoumat je znovu a všechny přítomné znovu vyslechnout. 


Největší podpásovku bych ale viděl v jedné přestřelce, kde po chvíli bloumání a přemýšlení, proč už jsem svou pistolí útočníka netrefil, jsem nakonec sám zastřelen. Hra tady trochu krutě vyžaduje adventurní řešení a zároveň hbitost a přesnost ve střelbě. Jenže se to celé ovládá tak nešikovně, že tady otevřeně říkám, že jsem mrknul na youtube video a i při postupu dle něj mi postava stejně několikrát umřela, protože součinnost oddělených herních stylů - adventurní řešení a následné zaměřování a střelba, nefunguje technicky precizně, byť to situace vyžaduje.


Závěrem tedy mohu říci, že hru zachraňuje scénář, zábavnost vyšetřování a klidně by se mohla vyrovnat vynikajícímu třetímu dílu, nebýt snahy o realističnost v grafickém pojetí, nesmyslném ježdění výtahem, nekonzistentním vyplňováním formulářů a taky jedné špatně ovladatelné přestřelkové situaci. Každopádně jde o skvělou adventuru, kterou by nebylo záhodno zahodit jen proto, že je zpracovaná filmově a rozmazaný hlavní hrdina někdy připomíná díky svému obleku a pohybům Mr. Beana :-) O zábavu jde ale především a ta tady je zastoupena naštěstí vrchovatou měrou. Jde v konečném výsledku o celkem obstojného nástupce původní trilogie s Bondsem. 

Hodnocení: 75%

Ringo





















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?