Platforma: Amiga / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Art Game / Vydavatel: International Computer Entertainment / Rok: 1992
Název Abandoned Places v počítačové hře, a navíc dungeonu, ve mně vzbuzoval vždy takový příjemně mrazivý pocit starých zapomenutých prazvláštních míst a ruin, vybízejících hrdinné dobrodruhy k jejich průzkumu. Těmto místům obvykle předcházejí pověsti o zlu, které v nich hromadí nejen poklady, ale nabírá na síle, aby mohlo zachvátit svět. A právě pod názvem Abandoned Places firma Art Game pod vydavatelstvím International Computer Entertainment vydává v roce 1992 a 1993 dva díly dungeonů. O Abandoned Places 2 jsem zde psal již mnohé (recenzi i report) a krabicová originálka se již léta vyhřívá na výsluní mé sbírky. Získat krabici prvního dílu bylo pro mě tak trochu nejasnou povinností.

Samozřejmě mě motivovala kompletace této dvoudílné série, nicméně hra jako taková mezi hráči moc pozitivních ohlasů nezískala. Zatímco
druhý díl se tak nějak do podvědomí už dostal možná i díky tomu, že již splňoval s jistými rezervami proporce starého klasického dungeonu typu
Eye of the Beholder a pro mě se stal vytouženou srdcovkou od první chvíle, co jsem zhlédl obrázky, tak první díl jsem bral jako takový nepovinný nic moc pokus. A to jako pokus vplout do nových vod plných nápadů, které spíše působily jako dort pejska a kočičky rozemletého na kaši netušených příchutí. Daní bylo to, že interface hry a malinkaté výhledové okno na první a možná i ten druhý pohled nesplňovaly ani zdaleka standardy, na které pařani dungeonů byli zvyklí už od dokonalého
Dungeon Mastera. Možnost putovat v Abandoned Places po velké mapě světa a navštěvovat města a rozsáhlé přírodní lokace ovšem zaujaly, a to spíše recenzenty (zahraniční, ti čeští si nějak ani nevšimli).

Po nedávném přečtení několika stařičkých a pochvalných zahraničních recenzí se ve mně opět probudila někdejší zvědavost a začala zastiňovat kritické ohlasy. Ne, že bych kdysi dávno sám někdy Abandoned Places nezkoušel rozehrát. Pokoušel jsem se o to asi 3x. Ale i vzhledem k předsudkům jsem to vždy brzy vzdal s tím, že si přeci jen půjdu zahrát něco dokonalejšího a s tímto se trápit nebudu. Nicméně zvítězil nakonec jakýsi vnitřní hlas, že tahle hra bude pro mě nakonec jako dělaná i přes počáteční odklady, či spíše zavržení.
Pomohla k tomu i má zvláštní záliba v nedokonalé podivnosti maďarských her. Ať už jde o monumentální
druhý díl dungeonu Abandoned Places nebo o zajímavé strategie
Reunion (tentokráte od Amnesty Design) nebo
Alien Legacy (kterou teda za dokonalou považuji a vytvořili ji Ybarra Productions). Hry maďarské produkce mají pro mě takovou podivnou přitažlivou atmosféru a různé mezírky a nejasnosti v interface jakoby zvyšovaly napětí a pocit výzvy, že se i přes drobné neduhy vyplatí do toho ponořit.
Ale zpět k Abandoned Places 1. Nakonec jsem se zapojil do aukce, do které naštěstí nikdo další k již docela vysoké vyvolávací ceně nepřihodil, a tak jsem získal v Amiga verzi parádní a kompletní krabici v perfektním stavu. K rozhodnutí hru vzít přispělo také to, že jsem si hru zase spustil a už jen úvodní hudba mi říkala, tohle musíš mít.
Pár prvních krůčků v prvních chodbách a pár bitev s nepřáteli rozhodlo, že na předsudky tady fakt není místo. Je to jiné, je to podivné po maďarském způsobu, ale je to přitažlivé a působivé, plné napínavé a tíživé atmosféry. A když jsem pro jistotu sjel ještě zase nějaké ty recenze, tak posuďte sami - Amiga Computing: 93%, CU Amiga: 83%, Amiga Power 80%, Amiga Joker 75%.

Otálet a přemýšlet, zda se tento kousek má v mé sbírce ocitnout, bylo naprosto zbytečné a jen to oddalovalo nevyhnutelné. Nehledě na to, že je to docela raritní záležitost a krabice i s obsahem je nádherný artefakt. Zaplatil jsem za ni paradoxně násobně více, než kdysi za
druhý díl (jehož cena je ale na eBayi taky už úplně někde jinde, schválně mrkněte). Jinak ideu - každý dungeon ve sbírce dobrý - jsem sice kdysi opustil poté, co jsem zjistil, že i v mém nejoblíbenějším žánru narazím sem tam na výjimky, které nebudu schopen z různých důvodů dohrát a stále se držím pravidla, že krabicovku beru jen u toho, co jsem dohrál nebo striktně dohrát hodlám. Nicméně Abandoned Places 1 to místo ve sbírce odteď má jisté a tak doufám, že jej někdy v budoucnu i dohraji. A Mít oba díly raritních Abandoned Places 1 a 2 je skvělý pocit.
Ringo
Teď jsem si všiml, že jsi vlastně ukořistil krabicovku :). Chce to fakt překousnout hlavně ten začátek, který je dost o nervy, ale nakonec se z toho po "pár" hodinách vyklube celkem fajn hra. Má to svoje mouchy, ale nic strašidelnýho.
OdpovědětVymazat@Elemir: Jo, krabicovka Abandoned Places byla povinnost, když už mám ten druhý díl, který vůbec není špatný. U AP1 jsem kdysi prošel ten první dungeon a skončil jsem, jak jsem vylezl ven na tu mapu světa, to jsem se neorientoval, kam jít, tak jsem to odložil :-) Ale pořád si myslím, že je abandoned Places 1 svým způsobem přívětivější než Fate - Gates of Dawn třeba.
Vymazat@Ringo: to nedokážu posoudit, ve Fate mám odehranou max. hoďku, ale je pravda, že v Abandoned Places po testovém dungeonu a získání kouzla Create Food zmizela většina problémů a obtížnost začala jít poměrně rychle dolů (i když pořád to byl více jak 7 hodinový začátek :)). Nejvíc mi teď zatápí dungeony. Pro vyřešení úkolů je není nutné prolézat celé, ale jelikož se je snažím kompletovat, tak je to občas záhul na paměť. Zrovna teď mám za sebou prima kousek, u kterého se nevyznám ani ve vlastních poznámkách :D.
Vymazat@Elemir: U toho Fate je hlavním kamenem úrazu to, že po počátku, kdy tě hra namlsá tím, jak jde pracovat s partou, kolik jich můžeš mít a klidně je přepínat a cestovat s nimi na různých místech světa se to časem zvrhne v docela úmorný grind, pokud chceš více jak 20 postav v něčem cvičit, zjistíš, že setkání s NPC, které klidně můžeš překecat,aby se k tobě přidaly, je ve své podstatě náhodně generováno z několika předdefinovaných možností dle povolání a mixu počátečních statistik a hlavně, že bludišťové kobky jsou tady naprosto nesmyslné a nezábavné a hlavní zádrhel v nich spočívá v tom, že mnohdy co jeden až dva kroky je teleport, který tě hodí úplně jinam. Ve své podstatě je level design u Fate nejhorší, s jakým jsem se setkal. Abandoned Places 1 je dle toho, co jsem ze hry zatím zažil, ve výsledku klasická kobkařina typu Dungeon Master akorát s městy a venkovními prostory.
Vymazat