Alien Legacy

Platforma: PC / Žánr: Strategy-RTS/ Developer: Ybarra Productions / Vydavatel: Sierra-on-line / Rok: 1994


Plavím se tak vesmírem, vyslán s lodí Calypso do systému Beta Caeli s úkolem, který má znamenat obrovský skok pro lidstvo. Nové technologie totiž umožnily mezihvězdné lety a možnou kolonizaci planet s podobnou atmosférou, jako má Země. Stejný úkol dostala loď vyslána na Alphu Centauri. Budeme průkopníci. 



V Alien Legacy se stáváte kapitánem lodi Calypso. K ruce je vám posádka, která vám bude radit v oblastech vědy, kolonizace, robotizace a taky rozvoji vaší flotily. V této hře se totiž bude zkoumat, kolonizovat, těžit, vyrábět, a k tomu samozřejmě potřebujete k mateřské lodi další podpůrné transporty.


Jenže po delším letu do cílové oblasti pokazí celé nadšení zpráva ze Země. Během mého dlouhého letu lidstvo vymyslelo ještě lepší a rychlejší motory a mým směrem byla vyslána další loď, Tantalus, která dorazí do Beta Caeli mnohem dříve než já. Já mám být pak už jen k ruce kapitánovi lodi Tantalus, který už dávno bude zakládat kolonie na Beta Caeli, zatímco já se budu ještě pomalu plavit vesmírem.


Hra by se dala na první pohled charakterizovat jako klasická sci-fi těžební strategie typu Millenium nebo Utopia, mixnuté příběhovými strategiemi či simulacemi jako Starflight či Star Control. Jsou to takové ty tématicky oblíbené hry, kdy po nějaké apokalypse jste sami ve vesmíru, okolo vás asteroidy a postupnou těžbou a ziskem nových materiálů vytvoříte postupně soběstačnou kolonii. Starflight a Star Control do toho přimíchaly ještě simulační a silné příběhově adventurní prvky. A Alien Legacy si vybírá právě z tohoto mixu právě to nejlepší.  


Zklamání z kariérního sestupu je jedna věc. Během letu však další znepokojivé zprávy odsunou tyto pocity stranou. Nová zpráva ze Země hovoří o válce, která vypukla proti Centaurianům. Co se to na Zemi a Alphě Centauri s lidmi stalo? Další zpráva už jen přerušovaně doručí zoufalé výkřiky o tom, že Centauriani vstupují u Pluta do Sluneční soustavy a nejsou k zastavení. Po té Země definitivně zmlkne. Nebude nakonec snaha o nové kolonie lidí ve vesmíru snahou o záchranu lidského pokolení jako takového?


Kdo by si myslel, že bude vržen do dění způsobem, jako například v realtimovce Dune 2 a začne hned stavět budovy, jednotky a účastní se bitevní vřavy, bude pravděpodobně zklamán. Alien Legacy je tady totiž pro rozvážnější hráče, milující skvělý strhující příběh a komplikovanější management. Události jsou dávkovány postupně a jakákoliv stagnace je jen důsledkem vaší nečinnosti v oblastech průzkumu a výzkumu. Příběhem se prokousáváte totiž takřka adventurním způsobem a zatímco složitě přemýšlíte, jak získat suroviny tam či jinde, zajistit přesun komodit do vzdálenějších oblastí, abyste je udělali životaschopnými, tak kromě toho pátráte raketkami po površích planet a asteroidů a sbíráte střípky informací, které vám obvykle na základě předchozích zjištění zadávají vaší poradci více či méně konkrétními koordináty na planetě.


 Loď Calypso konečně dosáhla systému Beta Caeli a hlavou se mi honí myšlenky. Snesu ponížení, že nebudu tím hlavním, kdo to tady objevil? dokáží spolupracovat s kapitánem Tantalu jen jako jeho pomocník? Budu muset. Jsem profesionál a tak musím zvládat jakékoliv situace. Jenže....žádný uvítací výbor tady není. Systém mlčí, je prázdný a mrtvý. Snahy o navázání kontaktu jsou bezpředmětné. Calypso se usídlí na orbitu planety Gaea, jejíž životní podmínky nejvíce odpovídají těm na zemi. Budeme muset učinit průzkum menšími loděmi přímo na povrchu. Tantalus tu měl dávno být a není po něm ani stopy. 


První herní obrazovka je pilotní kabina vesmírného korábu Calypso. V ní přepínáte mezi poradci a čtete si jejich vyčerpávající informace, které vám podají. Na základě nich postupujete ve všech dalších činnostech. A je dobré podle nich postupovat. Ono se do všeho sice můžete vrhnout na vlastní pěst, ale nejste tady na výletě. Informace o tom, že se něco nachází v tom či onom sektoru nějaké planety není dobré ponechat bez povšimnutí. Jakmile podá vědec informaci, že ze sektoru C-19 planety Rhea vychází podivné záření, obvykle jde o klíčový objev, který vám nabídne například indície, kde hledat dále, popřípadě získáte hned nějaký objekt k prozkoumání a zisku vzácné technologie, která posune dění zase o kus dopředu. 


Hra vás tady navíc vtáhne do dění ovládáním raketky, která prolétává nad vybraným sektorem a z povrchu sbírá cennosti od různých surovin, energie a dalších materiálů, kterými pomůžete zásobit své kolonie, až po trosky předchozí výpravy, která už k nějakým poznatkům došla před vámi a je na vás, tyto poznatky využít.


Vydávám pokyn k průzkumnému letu, mojí poradci vidí něco podezřelého v jednom ze sektorů planety Gaea. K našemu překvapení najdeme trosky výzkumné stanice Tantala. Informace předávám k dalšímu prozkoumání vědcům. Od této chvíle jsem postaven před větší úkol, než jsem vůbec čekal. Nejen, že v podstatě budu prvním kolonizátorem, ale také musím zjistit, co se tady stalo předchozí výpravě. Navíc musím počítat s tím, že planeta Země už možná neexistuje a není tedy návratu. Na planetu Gaea vysílám výsadek robotů, který má za úkol postavit obytné prostory pro lidi. Následný výsadek lidí se pustí do budování kolonie a položení základu nové civilizace...


K posunu v příběhu je nutno (konečně) postavit základny a začít se starat o přísun surovin a zabezpečení plynulé produkce. Nejprve je na povrchu třeba postavit ubytovací zařízení, elektrárnu, továrnu a také laboratoř. Továrny mohou buď těžit rudu, z které se vše vyrábí a nebo jejich výrobu přesměrujete na výrobu robotů nebo dalších lodí. Základny stavíte nejprve na planetě Gaea a po dalším průzkumu a vynalezení potřebných technologií se můžete vrhnout na další planety systému Beta Caeli. Je jich zde spoustu, včetně měsíců a asteroidů.


Budování to není snadné, každá budova odčerpává komodity jako energii, rudu, roboty, životní podporu i lidi coby pracovní sílu a na vás je složitý úkol, jak zajistit, aby byl přísun větší než spotřeba a jak dokázat vytvořit dostatek přebytků k položení základu další kolonii na vzdálenějších planetách. Ty totiž z počátku nevyrobí nic a je nutno je předzásobit. Tím se před vámi otevírá složitý management, kdy budete ovládat desítky základen a sledovat, kde se co vyrábí, vyvíjí a těží a kde toho mají dost, abyste to naložili na transport a dovezli někam, kde mají málo..


To vše budete potřebovat k tomu, aby dějová linie hry plynula. Takže budovatelské orgie jsou neustále doplněny o vaše výlety nad povrchy planet, sbírání dat, údajů, trosek stanic Tantala i trosek jejich raket. Věda je rozložena do sedmi oborů a každý z nich potřebuje vzorky, například z biologie, chemie, elektroniky, astronomie atd. Tyhle podklady pro vědní obory zajišťují laboratoře a je nutno do nich zadat konkrétní obor, kterým se budou zabývat a produkovat vzorky. 


Každá nová technologie, kterou začnete vyvíjet, klade nároky na "spotřebu" těchto vzorků. Budete chtít vyvinout nový lepší motor, který umožní vašim raketám doletět na vzdálenější planety systému? Spotřebuje vám třeba 15 vyprodukovaných vzorků z astronomie, 10 z elektroniky, 10 z chemie atd. Pokud jich nemáte vyprodukovaných dost, nemůžete začít vyvíjet. Lze si však opět pomoci průzkumem povrchu planet raketkou, kde se třeba vzorky k danému oboru třeba povalují, stačí je jen posbírat.


Záhy zjistíte, že se vám množí informace vašich poradců, že tam na té planetě v tom a tom sektoru je to či ono podezřelého a hra nabude spád, že nebudete vědět co dříve. Zda létat raketkou nad planetami, nebo dolaďovat produkci a budovat další kolonie a nebo zakládat orbitální stanice nad dalším z x asteroidů. Hra tak plně zaměstnává neustále vaší mysl a udržuje vás v napětí, co vlastně objevíte dále. Co se třeba stalo výpravě lodě Tantalus? Co znamená podivný vzkaz vědce ze zničené laboratoře na povrchu planety Prometheus? Že by nakonec došlo ke střetu s mimozemskou civilizaci? V kolika klasických strategiích vlastně přemýšlíte nad takovými věcmi, jako v Alien Legacy? 


Všimli jste si, že jsem dávno stopnul kurzívou vyprávěný příběhu. Bylo by totiž škoda spoilovat. Jde o parádní scifárnu, které by slušela i knížka nebo film a srdce fanouška Isaaca Asimova nebo Frederika Pohla tady musí zaplesat. Spojení adventurního pátrání s budováním kolonií a těžbou byla prostě perfektní sázka na jistotu plnou strhujících událostí. Nakonec dojde i k boji. Ale rozvážněji laděné hráče uklidním. Alien Legacy není válečná strategie. V boji bude vaším úkolem "jen" mít strategické zásoby navyráběných  a vyzbrojených lodí, kterými se budete bránit nebo je vysílat do protiútoku. Nečeká vás tedy žádná zběsilá realtimová klikačka, byť se hra odehrává kompletně v reálném čase, kterému lze nastavovat rychlost plynutí. Pro orientaci plynutí času je zde počítadlo nazvané turns, což nejsou tahy, ale pravděpodobně udává počet otočení se planety Gaea, na jejíž orbitě je Calypso, kolem vlastní osy. 


Stejně tak nejsou akční ani přelety raketkami nad planetami. Je to vlastně taková minihříčka. Postupným vývojem zdokonalíte průzkum senzory, které vám na radaru ukáží, kde se něco na planetě povaluje a pak už letíte na jistotu. Ovládání raketky je jednoduché. Letíte dopředu a do stran. Kursorem myši sbíráte z povrchu věci. Nikdo vás tady nikam nežene, když neletíte, celá scéna se zastaví a čeká se, co provedete dále. Nemusíte se bát,že se nabouráte, pokud vám tedy nedojde zásoba energie, kterou je třeba sledovat a včas se vrátit na základnu.


Alien Legacy řadím někam do oblasti nadžánrové hry, ne-li rovnou nadhry. Ono se nedá říci - je to čistě strategie, je to čistě budování, nebo že je to snad adventura. Je to prostě hra, jeden velký příběh, jedno velké dobrodružství, v němž provádíte činnosti známé z několika různých jiných, čistě vyprofilovaných, her. Když jsem nedávno Alien Legacy zmínil v recenzi na hru Dune 1, nebylo to proto, že by tyto hry měly cokoliv společného svou jednotlivou herní náplní. Ale šlo o to spojení, kdy drobnými adventurními postupy se propracováváte ke strategii a naopak drobnými strategickými postupy se propracováváte zase zpět k adventuře. A jako celek je to obrovský zážitek.

Hodnocení: 95%

Ringo


Pár tipů do hry:

1. Základny: aspoň 2 obytné moduly, 3 - 4 továrny, 4 - 5 elektráren, sem tam 1 laboratoř. 
2. Orbitální stanice - 1 obytný modul, 1 elektrárna.
3.Nutný postup pro stavbu základny - A) poslat roboty a rudu, B) postavit obytný modul, C) poslat lidi s další rudou, energií a podporu života, aby postavili elektrárnu a následně další budovy. A pamatovat jedno, bez robotů se prostě nehnete dále!


4. Snažte se neflinkat lety nad povrchem a hned do začátku co nejvíce předzásobte základny na planetě sběrem rudy a energie z povrchu. Časem zjistíte, že takto klidně nasbíráte klidně kolem 1000 rudy či energie, což by vaše továrny a elektrárny vyráběly roky.
5. Sbírejte vědecké vzorky, vždy, když na ně narazíte. 


6. Zbytečně nezahálejte, okamžitě, jak jsou dány poradci nové koordináty k výzkumu, dělejte vše proto, abyste k nim dorazili co nejdříve.
7. Taktéž ve výzkumu se buďte aktivní. Jakmile je k dispozici nový objev, hned jej dejte do výzkumu a pokud schází nějaké vzorky, okamžitě přesměrujte laboratoře, aby chybějící vzorky začaly vyvíjet.


8. Pokud zkoumáte vzdálenější planetu, ze zbytku energie, co lodi zůstane, se pokuste vybudovat orbitální stanici. Té pak další transportní lodí dodejte roboty, aby postavili obytný modul a následně pošlete další dodávkou do stanice pár lidí s rudou, energií a life support, aby vybudovali elektrárnu. Ta doplní do plna energii lodím a jsou tak dále použitelné. Lodě umrtvené bez energie na nejvzdálenějších planetách jsou na nic.
9. Výroba - Na vše potřebujete rudu, energii, podporu života, lidi a roboty. Nikdy nepodceňte nedostatek ani jedné komodity! Díky jednomu výpadku se může zhroutit ekonomika celé kolonie a budete ji muset dozásobovat z jiných kolonií nebo nasbíraných zdrojů, aby se ekonomika zase rozjela. A vyrábějte ve velkém roboty. Nezapomeňte také sem tam vyrobit loď na transporty a další průzkum. V pozdější fázi se na výrobu lodí soustřeďte, budete je potřebovat do bitev.
10. Výzkum přináší lepší a efektivnější technologie, proto nezapomínejte upgradovat budovy v koloniích, když se tato možnost objeví. 



Nakonec musím zmínit, že mi hlavou vrtá, jak kdo a nakolik od koho opisoval, nebo je to dílem náhody, ale rok 1994 vyplodil hned minimálně 3-4 velké jména takto koncipovaných her. Ať už to byla K-240 (pokračování Utopie) nebo Reunion či Outpost. Navíc Reunion tu byl o pár měsíců dříve s tématem válkou sužované Země, infiltrací alieny a v záchraně lidstva pomocí kolonizace vesmíru (ačkoliv to jinak z literárního hlediska není úplně neznámé téma).

Reunion:




K-240:


Outpost:

Edit 4.9.2023: A na úplný závěr ještě taková menší obrázková galerie ze hry, kterou jsem původně chtěl využít ke kratšímu deníčku z postupu hrou, ale odkládal jsem jej tak dlouho, že jsem spíše zapomněl, jak šly ty události po sobě, jak jsem postupně co kolonizoval a jaké  na které planetě nacházel informace, takže bych musel hru dohrát znovu (což už by bylo potřetí), abych si to připomněl. Takže deníček nebude, tak aspoň ty obrázky:


















































Komentáře

  1. o K 240 jsem snil, měl jsem doma návod, ale hra jako taková byla na mém Merkuru nehratelná...
    Klobouk dolů za tuhle recenzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzpominam na recenci K240 pro amigu v excaliburu. Jak jsme ji docetli, ihned jsme bezeli do telefonni budky volat svymu dodavateli her. Ten nam rek neco v tom smyslu: "jasny kluci, vecer to budu mit, rano posilam, pozejtri to mate doma.!". Opravdu to tam bylo pozejtri, tri diskety, celkem 45 kc + postovne. Krasny casy

      Vymazat
  2. Historicky moje oblíbená hra. Do teď na ní velmi rád vzpomínám, když zapínám XCOM 2. :) Absolutně bezkonkureční záležitosti. Robotická ramena a celkový výrobní a budovatelský proces v původním Alienu a Xcomu byl naprostor famózní. Škoda, že takové hry jsou dneska už spíše raritní. Ale tak hlavně že máme pomalu každý měsíc nové MMO. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?