Fantasy General

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: Strategic Simulations Inc.&Mindscape / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1996


Fantasy General, jak už název napovídá, patří do General série od SSI (Panzer General, Allied General, Pacific General, Star General). Hra tedy používá stejnou šablonu, jako zmíněné hry, jen se odívá do fantasy hávu. Kdo má tedy rád tahové taktické strategie typu Battle Isle, tedy skupinku různorodých jednotek ovládaných na menší mapě rozdělené na hexy s určenými cíli k dobývání, tak si tady přijde na své.


Princip hry je více méně jednoduchý. Jako u každé general hry máte mapu, terén, města, skupinku vlastních jednotek typu pěchota, jízda, dělostřelectvo, vzdušné jednotky. Podobně vyzbrojen proti vám stojí soupeř. Na mapě jsou umístěny města, některé z nich jsou klíčem k vítězství a do určitého počtu tahů jste povinni je obsadit. Takticky lze využít terén, tudíž se budete prolamovat různými horskými průsmyky, zdržovat vás budou řeky, bažiny, lesy, bude nutno (více méně, upřesním později) chytře použít typy jednotek a rozvážit, jak předsunout pěchotu s jízdou a za ní tahat dělostřelectvo, které bude oslabovat nepřítele z dálky, k prolomení železné obrany poslouží bombardovací letecké jednotky. Kromě měst jsou na mapě různé bonusové místa jako jeskyně a chrámy. Někdy tam naleznete peníze, bonusovou jednotku, ale i nemilé překvapení v podobě nepřátelské skupiny obvykle bonusově silných potvor.


Hra probíhá jako kampaň, kdy v několika bitvách postupně dobýváte ostrovy. Zajímavostí je struktura pavouka misí, kdy si vybíráte bitvy, kterými postupujete k té jedné klíčové, která znamená dobytí ostrova. Nevede k ní jen jedna cesta, což otevírá prostor ke znovu hratelnosti, kdy si při další hře vyberete jinou cestičku bitev k cíli.


Zajímavostí je rovněž to, že hra není přesně daná co se týče jednotek, ale své armády si sestavujete sami a přetahují se vám do dalších bitev, se všemi zkušenostmi. Což napovídá, že vyhraná bitva s velkými ztrátami je jen Pyrrhovým vítězstvím, protože vám budou jednotky v další bitvě citelně chybět. Další jednotky nakupujete za peníze, které získáte každou vyhranou bitvou nebo bonusy z jeskyní, jenže těch je zoufale málo na to, abyste si po devastující bitvě mohli dovolit nakoupit třeba polovinu armády znovu.


Z fádnosti vytrhává hru také systém vývoje. Jednotky mají několik vývojových stupňů, které postupně získáváte investicemi peněz do jednotlivých typů po každé ukončené bitvě. Procenta investic ze zisku z každé bitvy si nastavujete u každého typu jednotky sami. Tady je na každém hráči, jak vyváží investice do vývoje lepších jednotek a kolik peněz si ponechá na jejich nákupy nebo upgrade. Za peníze lze rovněž zastaralé jednotky upgradovat.


Grafika hry je diskutabilní. Je působivá, navozuje dojem fantasy Tolkienovské mapy a armád, nepůsobí tak pohádkově jako např. Heroes of Might and Magic, má spíše nádech deskovky, což deskovkáři, jako já, jistě ocení. Zachovává si jistou dávku přitažlivosti, fantasy temnoty, ale také pragmatické suché přehlednosti. Na druhou stranu grafika terénu mi připadá taková mdlá, jakoby zamlžená a nevýrazná, jednotky jsou sice v té své pidipodobě vykresleny hezky, ale pamatovat si, která má jakou sílu, obranu, a s jakou efektivně útočit na to, či ono, je peklo a rozklikávat pořád obrazovku s popisem jednotek je otravné, byť je taková obrazovka doprovázena hezkými kresbami jako z nějaké fantasy knížky.


Hra svým pojetím opravdu připomíná spíše deskovku než nějakou epickou záležitost, příběh je v podstatě klišé, které když nebudete číst, nic se nestane, vůbec nemá tu hloubku jako Heroesy. Popisek, kde jaký mág brání tu kterou část tohoto ostrova a jak ho musíte do určité doby zastavit budete číst fakt jen z povinnosti. Systém hry je sice komplexní a zajímavý, stal se dokonce ve své době legendárním, ale k opravdovému vrcholnému nadšení mi tady tak nějak pořád něco chybí.


Tady si nechám tedy odstaveček s negativy a pochybnostmi nad jinak v podstatě bezchybnou taktickou hrou. Hra na mě působí takovým mini dojmem, dnes by to byla mobilovka jak vyšitá. Byť komplexní a propracovaná, tak úsporná v každém ohledu. Příběh slabý, mapy podobné jedná jako druhá. Pořád dokola děláte v podstatě totéž. Hromada jednotek, hrr na ně, obsadit co nejrychleji potřebné místa, hnidopiši si zajdou pro každičký bonus. OK. Taktický rozměr hry má svá úskalí. Kdo rád betonuje a takticky ohlodává nepřítele, tady pohoří a výše uvedené lákadlo, jak využívat různé typy jednotek a terénu tady trochu pokulhává. Vše je třeba vrhnout do útoku a kupředu a někdy i za cenu rizika, že útočíte neefektivně jednotkou, kterou zbytečně zraníte příliš, ale uděláte to jen proto, že byla po ruce, hra nesnese zbytečná zdržení a každé ubrání síly nepříteli, byť neefektivní, se prostě počítá a tady cítím, jak taktika zoufale bohužel trpí. Pokud máte 3 tahy do konce a kolem posledního města jsou sroceny 4 jednotky bránící v postupu, tak na ně opravdu zatočíte naprosto vším. Takže mi místy hra připomínala nějakou hru s kameny, které bylo třeba rychle někam přesunout a vyřazovacím způsobem odstranit z plochy kameny nepřítele, statistiky sem ,statistiky tam, nezáleží na nich v těchto momentech. Smysluplně obléhat město taktickými orgiemi typu - nejprve přitáhnu dělostřelectvo a chvíli to budu ostřelovat a pak tam teprve pošlu pěchotu, to stihnete opravdu málokdy. Na druhou stranu musím uznat, že pojetí map je takové, že nebýt tahového limitu, tak vás tam moc jiných taktických prvků, než to stihnout, nečeká. Nic se nikde netěží, nebuduje, tak co tam dělat déle.


Takže legenda, spousta ód se na tuhle hru napsalo, těšil jsem se na ni léta, odkládal jsem ji také docela dlouho, než jsem se do ní pustil, ale nadpozemské nadšení se nekoná. Je to takové - tak teď se chvíli nudím, dám si jednu bitvu no a další třeba až za týden ,až se zase budu nudit a nebude se mi chtít nořit do nějaké extrémně epické záležitosti.


Přes všechny negativní výtky doporučuji hru určitě za pár peněz pořídit na GoGu, kdo ještě nemá. Než začnete hrát druhý díl, je první díl naprostou povinností. Není to vůbec špatná hra a když se do ní dostatečně ponoříte, dokáže být chytlavá podobně jako hry z Battle Isle série.

Hodnocení: 75%

Ringo


Komentáře

  1. A už jsi zkoušel tu dvojku? Já zatím odehrál dvě mise a není to zlé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dvojku jsem ještě nezkoušel, zatím ji nemám. Screeny vypadají docela hezky.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?