King's Quest 3: To Heir Is Human - Infamous Adventures VGA remake
Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line & Infamous Adventures / Vydavatel: Sierra-on-Line & Infamous Adventures / Rok: 1986 (Infamous Adventure remake 2006)
Která se toho zhostila lépe je otázkou. Zatímco Infamous Adventures se vždy striktně drželi předlohy, AGD Interactive do základní kostry začali přidávat spoustu svých prvků, že z toho ve finále byla trochu jiná adventura, což je znatelné hlavně u druhého dílu King's Questu, o kterém jsem zde již psal před rokem. Nicméně předmětem tohoto článku není porovnávání obou remaků a tak se na ten od AGD Interactive z roku 2011 podíváme až někdy jindy, protože prvním remakem King's Questu 3 je právě ten od Infamous Adventures, který vyšel již v roce 2006. A tomu teď patří následující řádky. Nejprve se ale musím obecně trochu zmínit o tom, jaká hra je vlastně tomuto remaku předlohou, pokud si zrovna nechcete více podrobností přečíst rovnou v recenzi na starý King's Quest 3.
Původní King's Quest 3 z roku 1986 nebyl popravdě zrovna ten nejslavnější díl série. Časové limity, drtivé dead endy a také brutální copy protection v podobě nutnosti přepisovat rozsáhlá kouzla z manuálu do textového řádku, kdy vám navíc běží čas, nebyly zrovna něčím, co by obohacovalo gameplay tím správným směrem. Spíše to zavánělo brutální frustrující herní náplní, která bohužel upozadila vynikající příběh a zajímavě zpracovaný svět. Ale hry od Sierry se staly už tehdy fenoménem, první dva díly série byly velmi oblíbené, takže v tom třetím byl hráč ochoten snést skoro všechno (alespoň tehdy:-)
Tehdejší ještě ranná EGA grafika druhé generace Sierra adventur působila docela příjemně a jistě si z ní každý zapamatoval panorámata a výhledy ze skály, na které stal čarodějův dům, a pak schodiště do jeho podzemní pracovny. Jak by ale mohlo takové dobrodružství vypadat, kdyby někdo hru zpracoval po vizuální stránce alespoň na úroveň VGAčkového King's Questu 5? Tak přesně na tuto otázku nám odpověděli Infamous Adventures a dost možná se zasloužili o to, že hru zpřístupnili i těm, kteří odmítli ty krkolomné těžkopádnosti verze původní. Anebo taky změnili k lepšímu pohled na hru jako takovou. Alespoň u mě určitě došlo nakonec k uznání, že je to hodně dobrý díl, byť jsem to původní verzi hodně spočítal:-).
Nemá zde cenu asi rozepisovat příběh, který jsem již nastínil v recenzi na původní verzi hry z roku 1986. Jednoduše začínáte jako otrok v domě zlého čaroděje Manannana, kterému sloužíte. Během služby pomýšlíte na útěk, který plánujete, zatímco je čaroděj na cestách. Všechny přípravy musíte stíhat tak, abyste se vždy stihli před návratem čaroděje z cest vrátit do domu a dělat, že odpočíváte po celodenním úklidu. Ačkoliv nehrajete za krále Grahama, jako v předchozích dvou dílech, tak se postupně ve hře odhalí spojitost s Grahamovou rodinou a dojde k odhalení docela smutné a děsivé minulosti. Mezi to nejhorší, co mohou rodiče zažít je, když jim je sebráno dítě hned po narození. Krutá představa, kterou úplně nesmaže ani happy end.
Ale pojďme od příběhu zpět k popisu remaku. Stejně, jako jsem si grafickou práci a zároveň zachování všeho původního po stránce obsahu, pochvaloval u remaku Space Questu 2, tak totéž mohu pochválit i tady u King's Questu 3. Grafika je příjemná, malebná a v podstatě nic neubírá na původní atmosféře, naopak mnohé přidává, což se většině remaků obvykle ne úplně podaří. Tady je však vidět, že to dělali fanoušci, kteří si na původní předloze, a vystižení její podstaty, velmi zakládali. Samozřejmě kdo má vtisknuty do vzpomínek původní EGA obrázky, nedá na ně nikdy dopustit. Ale tomu přepracování do VGA stylu tady nelze opravdu nic vytknout.
Stejně tak musím pochválit i ovládání. Příkazový řádek má sice svůj styl a je to mnohými žádaný herní prvek mezi herními klasikáři, nicméně nové point and click ovládání bourá drtivou většinu neduhů původní verze. Jednak se nezdržujete v časovém limitu psaním a také odpadlo přepisování kouzel z manuálu. To tady proběhne v podstatě automaticky, stačí odklikávat texty, což ušetří spoustu času a nemůžete se překlepnout, což v původní verzi dokázalo zhatit několika minutové psaní. Jednou z dalších technických vychytávek je nadabování dialogů. Povedlo se pro tento projekt získat i hlas Joshe Mandela, který v King's Questech namluvil krále Grahama a nejinak je tomu i zde.
Musím uznat, že mi tato grafická předělávka King's Questu 3 docela přirostla k srdci a byť jsem ji hrál už někdy v roce 2006, rád jsem si ji (někdy před rokem) zopakoval znovu. Dá se říci, že si takhle nějak představuji, že by remake něčeho staršího, co mělo přeci jen nepopiratelně své limity, ale bylo zároveň herní klasikou, měl vypadat. A v podstatě jakákoliv adventura Sierry-on-line z těch jejích stěžejních sérií klasikou je. Tenhle díl série King's Quest je navíc příběhově velmi silný a doplňuje dosud nejasné okolnosti ohledně dětí krále Grahama. Kdo King's Quest 3 ještě nehrál a chtěl by si herně zkompletovat King's Quest sérii, a původní verze mu klade příliš mnoho překážek, určitě by měl sáhnout právě po tomto remaku. A kdo ani tak o zahrání neuvažuje, může si aspoň prohlédnout zdejší rozsáhlou obrázkovou galerii, kterou jsem ze hry pořídil.
Hodnocení: 80%
Ringo
Komentáře
Okomentovat