EcoQuest: The Search for Cetus

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1991

EcoQuest je v podstatě poseldní Sierrácká série s přízviskem Quest, o které jsem tady ještě nepsal a je na čase to napravit. Tato série má jen dva díly a trochu se vymyká klasickým Questům tím, že má silně edukativní prvky. Při dělení herních sérií Sierry-on-line je tak řazena do Discovery series. Samozřejmě nejde o vzdělávání dospělých hráčů, ale spíše těch mladších. Proto EcoQuest vzbuzuje silný dojem, že je směrován dětem, podobně jako hry ze série Mixed Up, The Black Cauldron, Pepper's Adventures in time nebo Torin's Passage, rovněž z dílny Sierry-on-line. 

Popravdě tyhle hry mířené na děti prakticky nevyhledávám, neztrácím moc čas tím, že bych se do nich nějak zapáleně ponořil a jejich projetí je pro mě spíše otázkou jakéhosi herního rozhledu v tvorbě mých oblíbených vývojářů.  Ale u série EcoQuest mě motivovaly dvě věci. Jednak Quest v názvu a pokud chci všechny Questy mít splněny, Eco budu muset dohrát samozřejmě také. Druhá motivace pochází již z kraje 90. let, kdy jsem narazil na obrázky z druhého dílu v Excaliburu a jako už tehdy fandovi Sierrovek se mi líbily natolik, že jsem měl pojem EcoQuest prakticky hned zařazen do playlistu regulérně vedle Space Questů, King's Questů a Police Questů. Bylo tedy jasné, že jednou na EcoQuest taky musí dojít.

Konec tlachání okolo, protože jestli se někdy chci bavit o EcoQuestu 2, je logické, že je tady i EcoQuest 1 a musím začít právě tím. V EcoQuestu hrajete za malého kluka s příznačným jménem Adam Greene, jehož otec je eko-biolog a pracuje pro výzkum dopadů lidského konání na přírodu. Bohužel se mnozí lidé neumí chovat, a tak musejí ekologové řešit značné znečištění moří naftou, plasty a dalším odpadem. Otec musí do práce a vy jako zvídavé dítě máte čas na hraní. Vedle pobřežního domku, kde hra začíná, je přímořský bazének a v něm má váš otec, jako správný ekolog, delfína. Samozřejmě se nabízí právě tento tvor pro zábavu, než přijde otec z práce.

Kluk si hraje s delfínem, nejprve jej nakrmí, pak mu hází hračky, a co se pak nestane. Delfín krouží okolo, zamotá klukovi hlavu a....najednou promluví. Vyzve Adama k tomu, aby otevřel stavidlo, pustil jej na moře s tím, že jej vezme na dobrodružnou podmořskou výpravu do starověkého zatopeného města. Zda je dobrodružství opravdové, nebo jde spíše pravděpodobně o klukovo zasnění se, není zcela zřejmé, ale jako realisté zůstaneme u druhé možnosti :-)

Edukativní charakter hry během putování po moři, i pod jeho hladinou, je všudypřítomný, a tak se dozvíte, jaké škodliviny je třeba odstranit z povrchu hladiny, i ze dna moře, čím trpí ryby po kontaktu s toxickými látkami nebo plasty a co vše se jim může stát při kontaktu s pohozenými sítěmi. Vlastně se tak učíte (pokud je vám teprve 6 let), že ať už lidstvo pro svůj prospěch zachází s čímkoliv, není ok to jen tak pohazovat do moře. Musím tady ocenit, že každá narážka na ekologický problém je pojata velmi nenásilně, neaktivisticky (žádné výzvy k zákazu plastových hraček tady nebudou) a vlastně chytře dětem ukazuje, že v moři žijí taky tvorové, které naše lehkovážné zacházení s odpadem poškozuje, či rovnou zabíjí.   

Postupně si popovídáte s různými rybami, kraby a dalšími podmořskými tvory a vyslechnete jejich stížnosti. Vše jde naštěstí napravit, což je vlastně vašim úkolem. Body dostáváte nejen za vyřešení puzzlů, ale také za sběr odpadu, na který narazíte. A v čem tkví nakonec ta zábava? Proč hrát tuhle hru kromě toho, že malým dětem vysvětlí, jak se chovat k přírodě? Jde totiž o normální point and click adventuru s tím, že rébusy a puzzly nejsou úplně hloupé a některé jsou i celkem zábavné. Kombinace adventurních řešení s eko vysvětlivkami jsou poskládány docela rozumně a logicky.

Byť je každá zapeklitost spojená s nějakým ekologickým problémem, tak se postupně prokousáváte i pohádkovým podmořským dobrodružstvím v potopeném starověkém městě, připomínajícího bájnou Atlantidu. Cílem je najít starého krále oceánů, což je obří velryba. A nejen to. Kromě odpadu ohrožuje  mírumilovné podmořské tvory i obří obluda, vypadající jako velký zmutovaný černý rejnok. A je na vás, abyste delfínovi, kterého jste osvobodili ze zajetí vašeho ekologického otce, pomohli najít krále moří jménem Cetus a zároveň pomohli porazit zlého rejnoka. Takže nějaký dobrodružný poutavý  prvek tady přeci jen je.  

Na hru se kouká celkem dobře, nicméně má kresbu takové střídavě oblačné kvality a jde spíše o rannou VGA s určitými limity. Místy jde o hezké podmořské scenérie, jindy mi přišla dětsky naivní a ve srovnání s jinými tituly ve 256 barvách docela průměrná. Navíc zde není herních obrazovek mnoho, že by se grafici mohli doslova vyřádit a ve výsledku mi to celé přišlo jako taková kratší minihříčka. Hudba a ozvučení je nerušivě doprovodné, ovšem nijak zázračně se nezapíše svými melodiemi do mysli hráče.

Poslední dva odstavce si nechám na zhodnocení, které se mi definuje obtížně. Chvílemi se mi hra líbila, chvílemi moc ne a přišla mi asi vzhledem k věku příliš naivní. Přemýšlím, jestli tohle mohlo ohromit i třeba sedmi leté děti. Přitom je jasné, že mnohé puzzly rozhodně v silách šest nebo sedmi letých dětí nebudou. Moje představa je asi taková - tohle si zahrajete s pětiletým dítětem (jé, hele, delfín) s tím, že jej budete vyzývat k nápadům řešení a když neví, pomůžete mu a pobavíte se tak i vy a nepřijde vám to úplně pitomé. Jako když spolu s dětmi koukáte na pohádku.

Pokud k tomu ale budete přistupovat tak, že hurá, další parádní dobrodružství od Sierry, které vás pohltí, tak budete asi dost zklamaní, jako já. Neumím si představit, že bych za takovou hru utratil v roce 1991 třeba 1300 Kč. Jediné, co jsem opravdu paradoxně ocenil, tak nakonec ten způsob podání eko vzdělávacích prvků dětem (ale třeba se najdou i dospívající či dospělí, kteří něco z toho nevěděli:-), které mi tady dávaly logiku a celé to bylo sestaveno vlastně velmi chytře.  Adventurní postupy jsou nakonec taky standardní a rozhodně nejsou chybné nebo špatné. A jak s těmito pocity jít na druhý díl? Tady vás nebudu napínat. Úplně jednoduše, protože EcoQuest 1 a 2, to je dudy a nebe a někdejší pradávná intuice pro zařazení Ecoquest série do povinného playlistu mě rozhodně nezklamala. Ale o tom až příště, u samotného EcoQuestu 2.

Hodnocení: 65%

Ringo









Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?