Railroad Tycoon

Platforma: PC / Žánr: Strategy-RTS / Developer: MPS Labs / Vydavatel: MicroProse / Rok: 1990


Mnohdy vyvstane otázka, zda má cenu se vracet ke starším titulům, když existuje jejich modernější ekvivalent, v pokročilejší grafice (úmyslně nepíší hezčí), lepším ovládáním, lepším.....čím vlastně ještě? Jak vám název napověděl, hodlám rozjímat nad tím, co to byl, je a stále bude Railroad Tycoon. Tentokráte si trochu zabudujeme, nemusí se vždy hned střílet a válčit :-)


Mohl bych začít tím, že designér hry, světoznámý Sid Meier, je génius a díky jeho věrnosti k vydavateli MicroProse se stalo na počátku 90. let právě logo této firmy tím nejčastěji se vyobrazovaným na mém monitoru. Je podepsán pod tolika tituly, že je tady ani nebudu jmenovat, nicméně jeho velkolepou slávu odstartovaly tři hry. Sid Meier´s Pirates, Sid Meier´s Civilization a právě Sid Meier´s  Railroad Tycoon. Pak jej najdeme podepsaného pod klasikami jako F-15 Strike Eagle, F-19 Stealth Fighter, Silent Service, ale taky Colonization, Alpha Centauri a....ten seznam je prostě fakt dlouhý.


Vraťme se k Railroad Tycoon. Princip je (a není) jednoduchý. Máte před sebou mapu nějakého kontinentu (Evropa, Severní Amerika atd.), na mapě jsou města a vašim úkolem je založit obchodní společnost, která bude v městech budovat stanice a spojovat je železnicemi. Pochopitelně pak nakoupíte vlaky a pak už jen volíte vagóny a trasy odkud budou vlaky kam co dovážet.


A nejsou to jen města s domy a obyvateli. Brzy si všimnete, že někde na mapě jsou doly na uhlí, v některých městech jsou hutě, jinde na pláních ovčí farmy a zase jinde textilky. Prostě máte na mapě kromě měst, chrlících do nabídky i poptávky pasažéry a poštu, i plně funkční průmysl. Hutě budou chtít dovážet uhlí, aby vyrobily ocel, zbrojovky budou chtít ocel na výrobu zbraní, textilky vlnu, aby  produkovaly oblečení a to vše dovážíte pak do velkých měst, kde je po těchto věcech poptávka. Z každého takového dovozu získáváte profit v podobě peněz. 


Co překvapí na dnešní dobu je  přesně to, proč má i dnes cenu tyhle hry oprášit a hrát. Ekonomika je tak precizně funkční a tak volná, až mám dojem, že v pokračováních se jen už zjednodušovalo, svazovalo k nějakým úkolům a vynahrazovalo se to hezkou grafikou vláčků a krajiny, což pak působilo jako projekt modeláře. 


Vaše společnost má hodnotu na akciových trzích. Začínáte s dluhem a nekompromisně musíte platit úroky. Takže dluh je fajn zavčasu splatit. Zvyšováním hodnoty společnosti bráníte nákupu vašich akcií konkurencí, ale na druhou stranu vy můžete kupovat akcie jednoho ze soupeřů a časem klidně můžete skoupit celou konkurenční společnost. Abyste věděli, jak si vedete, jsou zde šikovné ekonomické přehledky, kolik který vlak vydělává na jaké trase, kolik jste dovezli, kolik jste odvezli, kolik dlužíte, kolik vlastníte akcií soupeře, jaká je kapitálová hodnota společnosti, jakou máte hotovost.  


Konkurenti vám na mapě začnou brzy zavazet a nevyhnutelně se stane, že s nějakým soupeřem svedete boj o nádraží. To je tak skvělý jedinečný motivační prvek, že se budete doslova těšit, až připravíte své kapacity na dovoz zboží do konkurenčního nádraží v nějakém velkém městě. Nejprve se musíte na toto nádraží napojit tratí a pak takticky nahnat vlaky s patřičným požadovaným zbožím do města. Kdo pak doveze a vyveze za rok do města výrazně více pasažérů a zboží, ten vyhrává a rada města odhlasuje, že chce, aby nádraží nadále spravovala vítězná společnost.


Pro nalákání zákazníků a zvyšování profitu společnosti, ale taky pro účelnější údržbu vlaků, slouží různé upgrady, které můžete ve stanici provést. Kromě údržbového depa můžete postavit poštu, hotel, a další prospěšné budovy. A co více, můžete dokonce stavět na mapě za těžké prachy průmyslové objekty s tou správnou výrobní návazností a tím si vytvořit odbyt pro své vlaky. 


Lokomotivy mají určitou rychlost v závislosti na nákladu. Jak roky ve hře  plynou, vynálezy přinesou do výroby nové a lepší mašiny, schopné uvézt více a taky vyvinou vyšší rychlost. Včasný upgrade mašin je tak dalším klíčovým aspektem k úspěchu. 


Při stavbě kolejí musíte také hledět na terén, abyste veškeré úspory v nedbalosti nevyhodili za dlouhý tunel. Řeky musíte přemostit a jsou na to tři druhy mostů. Dřevěný, železný a kamenný. Čím pevnější, tím umožňuje rychlejší přejezd. U dřevěných hrozí časem zhroucení, to můžete pak přijít o celý vlak a společnosti značně poklesne prestiž. Stejně tak musíte chytře naplánovat možné křížení tras několika vlakům, abyste zamezili jejich vzájemné kolizi.


Lehce jsem načal téma grafiky. Tady nehledejte úžasné modely lokomotiv, vagónků a vlakových souprav prohánějících po nádherně vymodelované krajině. Grafika je opravdu schématická. V Původní EGA grafice je chudší, o něco zajímavější je v Deluxe verzi, která vyšla o tři roky později, ve VGA (a jejíž obrázky se budou povalovat tady okolo, z mé aktuálně zahrané hry). Na herní ploše však jasně a přehledně poznáte města, doly, hory, louky, lesy, nakresleny plně dostačující formou zhruba podobně, jako tomu je u Civilization 1. Obrázky mašinek ve statistikách však myslím oceníte, jsou opravdu pěkné. 


Schématická postarší grafika  však neznamená, že je to ošklivé. Naopak překypuje dojmem starých železnic a prvních mašinek. Hra může začít už v roce 1830. Takže jistá archaičnost tomu popravdě dodává mnohem více atmosféry, než jsem cítil u nádherně modelově zpracovaných Sid Meier´s Railroads z roku 2006, na které se sice koukalo krásně, ale prostě jakoby to byl kapánek kýč bez duše. Tenhle starý Railroat Tycoon z roku 1990, a Deluxe z 1993, však přetéká tou atmosférou. Jako byste se opravdu ocitli v první polovině 19. století. Hra se navíc snaží o historickou věrnost a postupem let naskakují působivé novinové články o tom či onom objevu, události, vypuknutí války a pod. 


Railroad Tycoon pochopitelně ohlodal zub času, nicméně, jak jsem si mohl po dlouhatánských letech v posledních čtyřech dnech ověřit, ohlodal jej famózně, že jde v podstatě o historickou památku, kterou člověk vždy čas od času znovu rád navštíví. Precizně  funkční a komplexní ekonomika, rozsáhlé mapy, soutěže o stanice v městech a neskutečná atmosféra. O to tady přesně kráčí. Následovníků a pokořitelů by mohlo být spousta, ale nepočítám-li geniální a nesmrtelný Transport Tycoon od Chrise Sawyera (rovněž pod hlavičkou Microprose) , který se kromě vlaků věnoval komplexně i autobusové, lodní a letecké dopravě, tak mi popravdě k srdci nepřirostla žádná budovatelská vláčková strategie tolik, jako právě starý dobrý první Railroad Tycoon Sida Meiera.   

Hodnocení: 90%

Ringo


Série Railroad Tycoon:
1990 - Sid Meier´s Railroad Tycoon
1993- Sid Meier´s Railroad Tycoon Deluxe (původní hra s trochu vylepšenou grafikou ve VGA, nové mapy, nové doprovodné obrázky)
1998 - Railroad Tycoon 2 (nedesignoval Sid Meier)
2003 Railroad Tycoon 3 (opět nedesignoval Sid Meier)
2006 Sid Meier´s Railroads (konečně zase  pod taktovkou Sida Meiera)









Komentáře

  1. Na mostech jede vlak pořád stejně rychle. Rozdíl je jinde. Dřevěnej muze strhnout voda a nemůže být dvoukolejnej. Železnej taky vezme voda ale jde zdvoukolejnit. A kamennej voda nestrhne a může mit dvě koleje. A pak je samozřejmě rozdíl c ceně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na dřevěném mostě jede vlak o 50% pomaleji.

      Vymazat
    2. Sorry, ale určitě ne. V RRT2 ano. Tady ne.

      Vymazat
    3. Z manuálu:
      You have a choice of up to three types of bridge to build. A wooden trestle costs $50,000 and is very susceptible to washouts. A steel girder bridge costs $200,000 and is much harder to wash out, but is not available until the technology for it is achieved. A stone mason bridge
      costs $400,000 and is almost impervious to floods. Steel and stone bridges are double tracked, wooden trestles are
      not.

      Vymazat
    4. Nevím, no, manuál to pravda neříká, a tak jsem teda ještě pátral po internetu a našel jsem na Fandom wiki tohle:
      Wooden Trestle Bridge ($50,000) [cheap, prone to flooding, only single track, trains move 50% slower]
      Steel Girder Bridge ($200,000) [medium price, flood resistant, must wait till technology is available]
      Stone Masonry Bridge ($400,000) [expensive, can't be flooded, available from start]

      Z tohoto zdroje: https://railroad-tycoon.fandom.com/wiki/Sid_Meier%27s_Railroad_Tycoon

      Abychom se teda nedohadovali, tak jsem udělal tedy test a pustil samotnou mašinu přes dřevěný i kamenný most a je fakt, že jede po celé trati, včetně mostů jak dřevěném, tak kamenném, dvacítkou, tedy pořád stejně, takže zpomalení, které jsem před tím zaznamenal byl asi optický klam, nebo hrálo roli naložení či další terén, a možná je ten most fakt jedno. Možná to mají špatně i v té Fandom Wiki, nevím, z čeho tam čerprají. Tak je možné, že máš asi pravdu. Tím bych to dále asi tedy neřešil. Přeci jen to není podstata článku, prostě jen šlo o to zmínit, že jsou tu tři druhy mostů s různými vlastnostmi ;-) Pokud tam mám v tomto sdělení drobnou nepřesnost, tak se za ní omlouvám.

      Vymazat
  2. Ještě k obrázkům tady okolo. Jestli jsi to stavěl Ty, tak tam děláš začátečnicky chyby. Nestavět do pravyho úhlu. Velkej úbytek rychlosti. Jestli potřebuješ víc vlaků na trati, najeď na ni kurzorem a stiskni Ctrl+D (double track). Jestli potřebuješ na trati tři a víc vlaků, musíš na ní pak nastavět hradla (signaltower). A jestli to nechceš mít moc do kopce, před stavbou udělej "zeměměřičskou průpravu" (stiskni F10). Čísla ukazují výšku políčka. Podle toho se dá odhadnout, jak moc do kopce vlak pak pojede. Nenech se zmást, že někdy to bude z louky do hor z kopce. Třeba u řeky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, já to stavěl na efekt a na rychlo a ta změť kolejí vyplývala navíc z boje o Antwerpy, kde jsem to chtěl opravdu nahustit a posílal tam plno vlaků i z okolí a dal jsem to na několik tratí, které jsem nechtěj zdvojovat kvuli šířky v prostoru na mapě. Odehrál jsem si asi tři partie pro zopakování a připomenutí si některých věcí a získání obrázků. Obrázky jsou tady ilustrační screeny, ne exhibice, jak hru umím a neumím. Hru jsem hrával intenzivně v devadesátkách, teď jsem ji chtěl jen vzpomínkově zdokumentovat. Ovládání nepotřebuji teď dovysvětlovávat, ve hře je vysvětleno dostatečně samo o sobě a manuál mám taky:-) I popisy jednotlivých věcí v recenzi jsou o tom, co tu jde v této hře obecně dělat, nikoliv přesný přepis manuálu, jak postupovat přesně v kterých momentech.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?