Sid Meier's Railroads!

Platforma: PC / Žánr: Strategy-RTS / Developer: Firaxis Games / Vydavatel: 2K Games / Rok: 2006

Máte taky rádi vlaky? Mě vždy fascinovaly modely krajin propletené kolejemi, po kterých se proháněly modely vláčků. Všechny ty tunely, mosty, výhybky, propracovaná nádraží, krása pohledět. Stejně lákavá byla pro mě i představa, že bych něco takového, jako model krajiny s vlaky, mohl smysluplně řídit, rozhodovat se, jaký náklad kde převezu a kudy jak povedu koleje a kde postavím nádraží. A pak příšla v roce 1990 hra Sid Meier's Railroad Tycoon a bylo vymalováno. 

V době vydání Sid Meier's Railroad Tycoon nebyla grafika ještě natolik pokročilá, aby opravdu přinesla ty líbivé modely. Bylo to značně abstraktní, ale představivost pracovala na plné obrátky a navíc hra přinesla vynikající ekonomický model, který byl hoden následovaní. Takže pak již v lepší grafice přicházely tituly (již bez Sida Meiera), jako Transport Tycoon, v kterém už si člověk opravdu užil hezkých nakreslených krajinek a mašinek. Následně vyšel druhý díl Railroad Tycoonu rovněž v líbivé kreslené izometrické 2D grafice. A Railroad Tycoon 3 přišel rovnou s 3D grafikou terénu, objektů i modelů vlaků, která sice ubírala na malebnosti a uhlazenosti, ale přidala na hmatatelnosti a blížila se tak představě, že koukáte opravdu na ten prostorový model, kolem kterého můžete chodit (a řídit), co se na něm bude dít.

Vše to byli ovšem následovníci, kteří jen těžili z původního konceptu Sida Meiera, který však za nimi sám osobně pak už nestál. Samozřejmě obohatili původní myšlenku o další nové nápady s jakýmsi questovým systémem úkolů za odměnu. K mému zklamání však odebrali jeden prvek, který mě bavil na původním Railroad Tycoonu asi nejvíce, a to boj o soupeřovo nádraží ve městě tím, že se na něj napojím kolejemi a v daném čase do něj dovezu více zboží než soupeř. Pokud jste vyhráli, nádraží a město byly tak vaše a soupeř se musel odpojit.

Sid Meier se však sám vrací ve velkém stylu v roce 2006 a přináší svůj vlastní Sid Meier's Railroads!, který by se vlastně dal považovat za jeho opravdový druhý Railroad Tycoon. Samozřejmě doba pokročila a tak se můžeme tentokráte pokochat opravdu krásně prokreslenou detailní a zároveň prostorovou krajinou. Hra totiž v podstatě využívá  grafického enginu nádherné Civilization 4. V malebné prostorově zpracované krajince tak můžete vidět detaily městeček, jednotlivých budov, a samotné mašinky jsou prostě nádhera.

Ale aby to nebylo jen o grafice, která sice mohla jít mnohými směry kupředu, nicméně to rozhodně neznamenalo, že to vždy pozvedlo hratelnost či atmosféru. Takže jak to tady máme z hratelností? Hry podobného typu mají výhodu v tom, že jakmile vás vtáhnou do nějakého víru budování a rostoucího zisku čehokoliv, velmi obtížně se od toho odtrhává. A Railroads! jsou toho pěkným příkladem. Spojíte dvě města, odvezete první náklad, cinknou vám peníze na účet a už chcete více :-)

Už to rozplánováváte. Tadyhle budu převážet z jednoho města do druhého lidi, tadyhle máme důl na uhlí a už šmejdím po mapě, kdepak máme nějakou továrničku či elektrárnu, která by to uhlí poptávala. Šup spojit kolejemi, postavit v obou místech nádraží, koupit mašinu, připojit vagóny na uhlí a už se to veze. V přehledných tabulkách koukám na statistiky, jak je který vlak výdělečný a plánuji, za jak dlouho se poohlédnu po dalších dvou místech, které spojit a zainvestovat tam do dopravy zboží či lidí. Mapa se postupně plní kolejemi, prohání se na ní mašiny táhnoucí vagóny a když zrovna nejsem ponořen do tabulek, koukám na nádherné detaily, jak mizí vláček v tunelu a vynoří se za horami, projede po mostě nad roklí.....

V podstatě je to takový romantický ekonomický simulátor, kdy naháníte čísla v tabulkách a do toho hledíte, jak to pěkně vypadá v provozu za doprovodu country hudby. A hodně oceňuji, že se tady vsázelo spíše na malebnost a skoro až kýčovitost malinkatých modýlků, než na to, aby to vypadalo fotorealisticky.

Kromě prostého převozu zboží simuluje hra i  akciový trh, a tak můžete nakupovat i prodávat akcie společností od svých soupeřů. Můžete tak soupeřovu společnosti převzít. Tohle bylo už ve stařičkém Railroad Tycoonu. Sid Meier si tady ale půjčuje i nápady svých následovníků (a ve své podstatě vlastně předchůdců). Například je tady zakomponován úkolový systém - dovez něco někam v daném množství a čase a získáš bonus.

Zajímavý je systém vývoje. Neprobíhá jen automaticky, jakože přišla nová etapa historie a tak přijdou automaticky rychlejší lokomotivy, ale také o jednotlivé technologie soutěžíte. A když je v aukčním systému zafinancujete více než soupeř, tak vyhráváte jakési know-how k dané technologii a z toho plynou další bonusy. Stejně tak jde v aukcích soutěžit o klíčové budovy. Vlastně by se dalo říci, že je tady hráč mnohem více zapojen do burzovního a aukčního systému, zatímco někdejší složitosti například se stavbou kolejí samotných v podstatě odpadly.

A teď se dostanu k tomu, co z Railroads! dělá spíše vláčkovou hříčku skoro pro každého a tím kapku postrádá punc složité simulace železničního systému rozprostřeného napříč kontinentem. Samotné budování prošlo mnoha zjednodušeními a tak na místo pokládání kolejí čtverec po čtverci, a výběru nejvýhodnějšího terénu, jen zvolíte dva vzdálené body a ty se spojí tratí automaticky, Překážky se samy překlenou mosty nebo tunely a pokud na to máte peníze, položíte přes celou mapu trať dvěma kliky (myší samozřejmě, nemusíte se hned hnát na podlahu). Jasně, fajn user friendly featura. Samozřejmě je tady systém volitelných prvků do obtížnosti a tak si situaci můžete zkomplikovat aspoň tak, že si zvednete nároky ve smyslu - musím se starat o to, aby se mi na jednokolejce nestřetly vlaky.

Dále tady však máme razantní zmenšení mapy. Každý scénář se v podstatě odehrává na malém prostoru, na jakoby menším okrsku, a naprosto odpadá taková ta fajn megalomanská atmosféra, kdy jste jako zakladatel první železnice propojili dva vzdálené body přes celý kontinent. Dále, ekonomický model a simulace akciového trhu vypadá sice velmi komplexně, přes to se to odehrává velmi svižně, přehledně a nijak zvlášť komplikovaně. Možná časem vysledujete a propočítáte sami i nějaké ty finesy, ale často lze volit prostou intuici a nic moc se nepokazí

Vše je otázkou aktuálních nabídek, u kterých máte v podstatě jen volbu, přijmout, nepřijmout a záleží jen na číslech vašeho finančního účtu, zda uznáte za vhodné so do nabízených projektů pouštět či nikoliv. Hra vám v podstatě ale sama podstrkává, co byste měli udělat. Nic nemusíte někde hledat, nic vám nemusí docvakávat samotným třeba po prostudování tabulek. Každý event vám blikne na obrazovce a nabídne vám - udělej se mnou něco. Je to dobře nebo špatně? Je to především pohodlné.

Ne, že by hra byla nějak dětsky snadná a nešla prohrát. Lze se tady mnohokrát rozhodnout tak chybně, že skončíte bankrotem nebo vás soupeři skoupí. Rovněž dosáhnout vysokého score taky není vlastně úplně hračka. To nejsou ty hlavní kameny úrazu. Přemýšlet se tady musí tak jako tak. Nicméně jsem se celou hru nemohl zbavit pocitu, že je hlavně na pohodu a krásu a byť je obohacena o různé nové prvky pokračovatelů Railroad Tycoonu v podobě úkolování za odměny, tak je hra na druhou stranu jakoby systémově ohoblovaná. Jakoby mě tady vše vedlo za ručičku a spousta věcí, na které bych si chtěl sám sáhnout, se udělá sama. Zmizelo spousta složitých hravých detailů, které by ovšem pro značnou část dnešní herní generace stejně patřily do kategorie - prudérní, překomplikované, nedoladěné, uživatelsky nepřívětivé... 


Nu což, příjemně jsem si ale zapodnikal, zavláčkoval v opravdu pěkné grafice, vše na docela malém prostoru a vše odsýpalo navíc docela rychle. Za dvě odpoledne jsem byl vítěz jednoho ze scénářů, které nabízejí různé oblasti v různých dějinných obdobích (např. Anglie, Francie, Německo, jihovýchodní Evropa, různé části USA či x fiktivních krajin). Ale prastarý původní Railroad Tycoon je prostě po všech stránkách mocnější. Railroads! mi přišel spíše tak trochu na na oddych. Hodnocení hry bylo komplikované, uvažoval jsem o 70%, ale z úcty k Sidu Meierovi a stále chytlavém konceptu hry vyvolávajícího závislost, jsem dal více. Na druhou stranu jsem nedal 80%, protože sakra Sid Meier má na druhou stranu přeci na víc.

Hodnocení: 75%

Ringo    

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?