Sid Meier's Colonization

 Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: MicroProse / Vydavatel: MicroProse / Rok: 1994 (remake 2008)

Zámořské objevy, to je téma, které mi bylo vždy blízké svou exotikou, dobrodružností a svým způsobem tajemností. Představte si tehdejší námořníky na dřevěných bárkách, jak se doplaví k neznámému pobřeží, tam se vylodí, zkoumají cizokrajné prostředí a nakonec založí kolonii. Představa, že dorazíte do ráje plného přírodního bohatství a krás je nadmíru lákavá a pro tehdejší lidstvo se to v podstatě rovnalo něčemu, co by dnes pro nás představovalo přistání na Marsu či nějakém měsíci Jupiteru.


A teď si představte, že byste kousek toho dobrodružství chtěli zažít alespoň zprostředkovaně skrze nějakou hru. Hlavou se vám honí, co všechno by mohlo jít v takové hře dělat, co byste tam dělat chtěli a navíc to bylo spjato s vynikající atmosférou. No a pak si takhle přijde Sid Meier a přesně takovou hru vytvoří. Nevím jak pro vás, ale pro mě Colonization vždy představovala něco, o čem jsem vždycky snil hned po Civilizaci. Že by prostě vznikla tahovka, a v ní by šlo dělat všechno dle mých představ, a to detailně, komplexně, smysluplně a věrohodně. A Colonization je právě takovou hrou.


Pár měsíců po vydání této hry jsem (tehdy jako student po našetření peněz na obědy) běžel do prodejny Vision na Sokolské ulici v Ostravě a hru si nadšeně zakoupil. A co mě už tehdy ve své době na hře mile překvapilo po prvním letmém zahrání bylo to, že to nebyl jen obšleh Meierovy Civilization. Takový dojem by mohl vizuál na první pohled mylně navozovat s tím, že se to krouhne na jedno konkrétní období a dle toho se přizpůsobí grafika a jinak zůstane civkoidní systém při starém. Pravidla Colonization jsou však naprosto odlišná. Tady nevyrábíte imaginárními produkčními štíty vše stylem - zadám výrobu a vyrobím i člověka (osadníka, vojáka, špióna a pod.). To se obvykle zvrhává při maximalizaci výroby ve strategii nás mnógo a na ztrátě nějaké jednotky nebude zásadně až tak záležet. Vyrobí se další. Ne tak u Colonization.


V té totiž lidi nevyrábíte. Ty si buď za peníze najmete v domovské zemi v Evropě, případně se vám někdy sami nabídnou, že chtějí prchnout ze starého světa do nového. Takovéhoto člověka posadíte na loď a přepravíte. A teď to přijde. Musíte jej zaměstnat v konkrétní profesi. Buď z něj uděláte farmáře pěstujícího potravinové plodiny, cukr, tabák či bavlnu, nebo z něj udělat horníka těžícího rudu, dřevorubce, či lovce zvěře na kožešiny. To vše samozřejmě záleží také na úrodnosti v okolí kolonie a na tom, co tam vše můžete nalézt. V kolonii lze pak vyrábět výrobky jako rum, doutníky, bavlněné oblečení nebo oblečení z kožešin. I na to musíte zaměstnat konkrétní lidi. Můžete nakonec  zahájit výrobu nářadí či zbraní. Člověka můžete vyzbrojit puškami a je z něj rázem voják. Super je, že mu můžete povolání kdykoliv změnit. Například odloží pušky a jde lovit ryby.


Činnost takovýchto lidiček ovlivní to, jak je uživíte (produkce potravin) nebo kolik toho dostanete z polí, dolů, lesů atd. Pokud kolonie nemá například tabákové plantáže, logicky v ní nevyrobíte doutníky, pokud si teda do ní tabák nedovážíte z jiné kolonie, která jej pěstuje. Celá ekonomika je takto precizně provázána. Nebudete mít samozřejmě kolonii jen jednu. Budete zakládat další a další a tím se budete snažit vytěžit z nového světa co nejvíce surovin a navyrábět z nich komodity, kterých si nejvíce cení ve staré dobré Evropě.


Všechno, co vaše kolonie navyrábí, se ukládá do skladišť. Z těch budete nakládat suroviny na loď a odvážet do Evropy. Tak z jejich prodeje dostanete peníze nutné na najímání dalších kolonistů do nového světa, případně na nákup toho, čeho se v novém světě nedostává. Z počátku to bude hlavně nářadí, pušky, děla a lodě.


Vrátím se ještě k těm lidem. Tady jistě cítíte, jak je každičký človíček v podstatě nejcennější komoditou. Nemáte lidi, nemáte výrobu, nemáte nic. Každý z těch lidí může být navíc profesionál v konkrétní činnosti a tím získávat bonus k výrobě. O každičkého takového člověka budete bojovat. A to i tak, že je budete brát  soupeři v bojích. Pokud je soupeřův kolonista neozbrojen, váš voják jej v pohodě zajme. Pokud je ozbrojen, je třeba jej útokem zdecimovat, tím odzbrojit a zajmout. Z každého boje tak můžete vyjít značně posíleni o další lidi, které můžete zaměstnat.


Jak vidíte, je to o precizním managementu a jednotlivých získaných lidiček, které si pečlivě budete počítat. A "nevyrobíte" je jak na běžícím páse po několika tazích v rámci produkce nějaké kolonie. Samozřejmě i v koloniích se další lidé rodí a populace roste. To nastane pokaždé, když dosáhne nadbytečná zásoba jídla v kolonii na číslo 100 a je to velmi pomalý proces. V koloniích zásobených železem a dřevem pak soustřeďujete produkci zejména na upgrade budov a lze vyrábět časem pušky, děla i samotné lodě.


V každé kolonii jsou tedy výrobní budovy, do kterých umisťujete kolonisty jako pracovníky. Je třeba dávat pozor, aby dost lidí produkovalo na plantážích jídlo, protože každý kolonista jí a jídlo tak spotřebovává. Farmáři se uživí sami, ale musí živit i ty pracovníky, které jste umístili do budov. Budovy jde časem upgradovat a zvýšit v nich tak výkonnost výroby.


Každá strategie by měla mít cíl a ten je tady jasný. Kolonizace nového kontinentu. Ale to není vše. Hra má i historický rozměr. Takže kromě toho, že se střetnou v boji o nový svět tradiční soupeři - Angličani, Francouzi, Španělé a Holanďani, čeká vás komunikace, případně boj, s domorodými indiány a nakonec v i válka o nezávislost na vlastní zemi, která vás do nového světa vyslala. Indiáni jsou kapitolou samou o sobě. Lze k nim posílat misionáře a obracet indiány na křesťanskou víru. Jsou vám pak více nakloněni a posílají vám dary.  


Vaše nezávislost na domovské zemi je procentuálně vyjádřena ve statistice každé kolonie. A cílem je samozřejmě dosáhnout nezávislosti dříve, než vaší soupeři. Každou kolonii musíte skrze úřady a novinařinu přesvědčovat, že nezávislost je lepší než podřízenost koruně, která periodicky zvedá daně a prodej komodit se tak stává čím dál více nevýhodný. Ve vhodném okamžiku pak nezávislost vyhlásíte a čeká vás finální boj s elitními královskými jednotkami, které se hromadně vylodí kolem vašich kolonií. Pokud se ubráníte, vyhráli jste.


V kostce jsem tedy pospal, co zde lze dělat. Výroba, vývoz, prodej, nákup, boje s nepřítelem, negociace s indiány, kteří stejně časem pochopí, že jim berete půdu a zaútočí na vás. Zajímavým prvkem je možnost pirátit. Respektive vyslat privateery v korzárském módu, kteří budou napadat lodě soupeřů a brát jim naložené zboží. Tyto lodě jsou z pohledu soupeře bez vlajky a tak nemůže nepřítel identifikovat, že to jsou vaše lodě, které na ně útočí. Jak vidíte, tohle je přesně hra, která vám umožní dělat naprosto vše, na co si vzpomenete.


Colonization tímto řadím k nejpropracovanějším a nejzajímavějším tahovým strategiím v historii počítačových her. V málokteré hře najdete tak perfektně zmáknutý strategický koncept, management kolonií, v kterých není vlastně nic automatizováno v pozadí, ale konkrétně určujete činnost každého kolonisty s konkrétním cílem získání komodity, kterou účelně využijete.


Ke skvělému dojmu napomáhá i grafika, která parádně vystihuje prostředí jak karibské oblasti, tak severské zalesněné části Ameriky, pralesy pokryté jižní Ameriky, stejně jako pouštní ráz krajiny nad oblastmi Mexika či západním pobřeží jižní Ameriky. Na takové mapě, s  výrazně upgradovanou grafikou oproti Civilizatrion 1, se prohánějí vaši průzkumníci, vojáci v uniformách příznačných pro danu dobu, indiáni, povozy se zbožím, po moři  se plaví lodě a samozřejmě na pevnině přibývá jedna kolonie za druhou.


Věřím, že jste Colonization hráli všichni. Pokud ne, tak každý milovník dobrých her, a stretégové obzvláště, by si měli tento kousek vzít za jasnou povinnost. Colonization nabízí špičkovou zábavu na spoustu hodin a i její postarší grafika a celkové zpracování vůbec není ničemu na škodu. Naopak. 

Hodnocení: 100%

Ringo     

(Původně zakoupenou origošku v CD verzi z prodejny Vision jsem kdysi nevím proč prodal, či spíše daroval, ale pořídil jsem si později tuhle americkou disketovou verzi)


V roce 2008 vyšel i remake v grafice Civilization 4. Grafika Civilization 4 je sice samozřejmě úžasná a celkem se tehdy nabízelo do této grafiky přepracovat i kolonizační legendu se všemi zákonitostmi a pravidly, jaké Colonization měla. Není to tedy opět jen Civka situována do konkrétního období v nové grafice. Opět je to Colonization, jak má být. A asi vás ale nepřekvapím tím, že původní verzi i tak považuji za hezčí, protože tu původní atmosféru nic nenahradí. Níže obrázky z remaku z roku 2008:






A ještě pár vítězných obrázků z klasické verze:




Komentáře

  1. Tuhle hru jsem miloval.. i když na A1200 to bylo tedy utrpení.. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?