Pool of Radiance

Platforma: PC / Žánr: RPG / Developer: Strategic Simulations Inc.s / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1988

Pool of Radiance odstartovala éru tzv. Gold Box RPG her od známých borců ze Strategic Simulations Inc., kteří se mnohem více dostali do podvědomí hráčů až později s trilogii Eye of the Beholder. Gold box série vypadá vizuálně zpětným pohledem od Beholderů sice značně zastarale a chudě, ale věřte, že jde o mnohem sofistikovanější a komplexnější RPG hry jako takové.

Hned tedy první díl Gold Box série - Pool of Radiance - dopadl tak, že překonat jej šlo pak už jen grafikou. Ano, takový věhlas si tato hra získala. Svou nebývalou strukturou questů, zpracováním světa a míst v něm. A v neposlední řadě to bylo i díky soubojům. SSI si slovo strategic nedalo do názvu jen tak. Oni se tito vývojáři zprvu opravdu věnovali strategiím, ale pak je napadlo s pomocí licence od TSR, tvůrců pravidel AD&D a světů jako Forgotten Realms nebo Dragonlance, začít dělat RPG hry, které měly být prakticky převodem stolních Dungeons&Dragons her na počítače.

A ono se o něco takového snažil každý, kdo tehdy dělal RPG na počítači, ale jestli je něco opravdovým dračákem na monitorech hráčů, tak je to právě Pool of Radiance od SSI a jeho následovníci. Výprava příběhu probíhá skrze texty, a to mnohdy odkazem na tištěný Journal Book, kde jako v gamebooku musel hráč nalistovat stranu a číslo, pod kterým byl napsán aktuální text k dění, které se odehrávalo na monitoru. 


Zní to dnes těžkopádně - listovat v nějaké knížce a dočítat si tam texty ze hry. Ale bylo to skutečně naprosto dokonale atmosférické a kdo by tehdy nechtěl kombinaci počítačové, hry, stolní hry a gamebooku? Možná by mě i ten Baldurs Gate bavil více, kdyby k němu byla stylová kniha s texty, které by hráč během hry dohledával :-)

Hra má všechny náležitosti, jaké správný dračák má mít a to dle zmíněných pravidel Advanced Dungeonc&Dragons. Takže na začátku si navolíte postavy, jejich rasy, povolání, přesvědčení, naházíte kostkou vlastnosti a pojmenujete. Takhle do party získáte 6 charakterů a můžete se vydat vstříc dobrodružstvím. Po příchodu do zničeného města Phlan navštívíte městský koncil a ten vám zadává postupně úkoly. 

V jednotlivých částech města, ať ještě obydlených, nebo již zruinovaných a zdánlivě opuštěných,  se koncil totiž potýká s různými neduhy. A vy vypadáte jako ti praví, kteří by je mohli vyřešit. Takto jste postupně úkolování, získáváte zkušenosti a také znalosti o městě, z kterých vyplyne, že váš úkol bude nakonec mnohem důležitější, než jen čistit město od drobnějších strastí. Koncil se snaží o obnovu města, chce vyčistit okolní ruiny od zlých kreatur a nakonec zjistíte, že zlo sahá ještě dále za hradby města a jeho úpadek nenastal jen tak samo sebou.


Kromě zkušeností samozřejmě získáváte peněžní odměny a za ty nakupujete lepší výbavu, zbraně a zbroj (pokud nenajdete po soubojích nebo v doupěti nepřítele někde lepší), učíte se pokročilejší kouzla, prostě dnes již klasika. A aby SSI neměli tedy to slovo strategic v názvu nadarmo, jsou zde samozřejmě souboje, které probíhají na tahy, ve zvláštním výřezu prostředí, v kterém se zrovna nacházíte a to vše viděno shora. 

Taktické možnosti bitev byly na svou dobu ohromující a stávalo se z toho prakticky regulérní tactics RPG. Nešlo jen někde naběhnout a vyrubat to tam. Každičký cíl, který bylo třeba vybrat bojovníkovi, každičký druh obranného i útočného kouzla kouzelníka či léčitele, musel být v těch těžších bitvách zvažován opravdu až chirurgicky přesně a pečlivě, aby se z bitvy nestalo vaše fiasko. 

A když čelíte takové přesile asi padesáti trollů a přemýšlíte, které znehybnit a které načít fireballem, abyste je dorazili bojovníky, to jsou pak stratégovy hody. Soubojový systém pochopitelně reflektuje vaši výbavu, povolání, nasbírané zkušenosti a úroveň postav. Na tom všem bude záviset váš úspěch či porážka. Jestli se soubojovému systému Gold Box her mohlo něco rovnat, tak snad jen pokročilejší duchovní nástupce Gold Box série Dark Sun a pak už nic.


Boje jsou viděny shora, jinak ale hra probíhá ve výhledu vlastníma očima. Tedy jako v dungeonu. Nicméně do dungeon gameplaye typu - odstraním past, stisknu tlačítko, stoupnu na nášlapnou desku - to má značně daleko. Jde spíše jen o vizuál pro vyobrazení vašeho putování prostředím a různých setkání, ať už s přátelsky nakloněnými NPC nebo nepřáteli. 

Orientaci vám "usnadňuje" mapa s výřezem místa, kde se nacházíte a jeho nejbližšího okolí. V uvozovkách "usnadňuje", protože někdy se ocitnete ve změti místností o 1x1 čtverec a můžete se i tak snadno ztratit, takže je záhodno si kreslit mapy vlastní. 

Když se dostanete ven z města, přesouváte se ikonkou panáčka na koni po velké mapě okolí města, což je oblast kolem řeky Barren. Tady v tomto je Pool of Radiance z Gold Boxů vlastně jedinečný, další hry této herní série již používají přesuny mezi lokacemi klikem na konkrétně vyznačené místa na mapě a parta se přesune automaticky. 

V Pool of Radiance si mapu pěkně tak trochu po Ultimovsky odšlapete a můžete klidně i bloudit, než narazíte na konkrétní lokaci, kterou hledáte. To hledání je asi jediný neduh, který jsem na hře spatřoval, obzvláště když byla mapa okolí města rozčleněna mezi několik načítajících se obrazovek a někdy jsem se popravdě ztratil v tom, na které z těch částí mapy se vlastně nacházím.

Co se opravdu těžko popisuje, tak je jedinečnost questů. To se prostě musí zažít. Ono to není nic světoborného na první pohled. Textové: "běž támhle do jihozápadní části města, usadili se tam koboldi, vymlať je a znič jejich vůdce", to vám může nabídnout jakékoliv RPG. Kouzlo Pool of Radiance je v té struktuře, jak jsou questy servírovány a jaký další vliv mají na dění ve městě, potažmo jeho okolí.

Každá část města má nějakou zákonitost a něčím vyniká. V jednoduché grafice a texty vám hra v mysli dokáže vykreslit dokonale vyfantazírovaný funkční svět se všemi zákonitostmi a náležitostmi. Samozřejmě pokud nejste chladní pragmatici bez fantasie ;-) Dodnes si některé lokace vybavuji, jako bych to hrál včera.

A to vše se odehrává v dnes již velmi známém, a mnohými hrami profláknutém, světě Forgotten Realms (což jsem ostatně již zmínil). Licence TSR dohodila vývojářům kompletní mapy světa, města, bestiář a taky nějaké ty reálie, jaká se v zemích království nacházejí a celkově jak tam vše funguje. Mimoto dostali SSI k dispozici kompletní pravidla AD&D. S takovým materiálem muselo být radost pracovat a SSI v podobě Pool of Radiance naservírovali hráčům dokonalý zážitek.

Hodnocení: 95%

Ringo

SSI Gold Box engine byl natolik univerzální, že SSI mohla vychrlit spoustu dalších zajímavých her. Z Forgotten Realms následovaly další rovněž povedené díly a to nejen ze světa Forgotten Realms, ale také Dragonlance, Žádný se však asi nestal už takovou legendou, jako první Pool of Radiance (i když musím podotknout, že osobně preferuji příběhy z Krynnu, hlavně díky spoustě přečtených knih, na něž bylo hraní Krynn trilogie u mě silně navázáno, ale to je jiný příběh :-) 

Jak je to tedy se všemi díly Gold Box série, z nichž všechny vydala firma SSI, většinu rovněž produkovali samotní SSI, nicméně několik dílu nechali vytvořit jinými vývojáři, kterým přenechali jen licenci, podklady a engine.:

Pool of Radiance Forgotten Realms série:
1988 - Pool of Radiance (SSI)
1989 - Curse of the Azure Bonds (SSI)
1990 - Secret of the Silver Blades (SSI)
1991 - Pools of Darkness (SSI)

Krynn série ze světa Dragonlance:
1990 - Champions of Krynn (SSI)
1991 - Death Knights of Krynn (SSI)
1992 - The Dark Queen of Krynn (MicroMagic, Inc.)

The Savage Frontier Forgotten Realms série: 
1991 - Gateway to the Savage Frontier (StormFront)
1992 - Treasures of the Savage Frontier (StormFront)

Gold Box engine se hodil také na sci-fi téma mimo světy a pravidla TSR, a to z komixového světa Buck Rogers:
1990 - Countdown to Doomsday (SSI)
1992 - Matrix Cubed (SSI)

Ke GoldBoxům se řadí i sci-fi obchodní simulátor s pravidly AD&D: 
1992 - Spelljammer: Pirates of Realmspace (Cybertech)

SSI se rozhodlo uvolnit svůj Gold Box engine hráčům, kteří si tady mohli libovolně vytvářet svá dobrodružství:
1993 - Unlimited Adventures (MicroMagic, Inc.) - editor dobrodružství.

A nakonec vzniklo i první grafické MMORPG v historii:
1991 - Neverwinter Nights (Beyond Software)

A teď mimo Gold Box soutěž. Pool of Radiance má i modernější podobu, která nemá ale už nic společného ani s Gold Boxy, ani s SSI:
2001 - Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor (StormFront)

Není to však ani remake a hra je tak nějak považován za pátý díl Pool of Radiance Forgotten Realms série. Pojítkem budiž tak jen studio StromFront, kteří pro SSI dělali dva díly Savage Frontier FG série a strategii Stronghold. 


Copy protection kolečko


Gamefest vydání Forgotten Realms her od SSI, včetně právě Pool of Radiance a dalších Gold Box her z FG světa.

Komentáře

  1. Tohle je pro mě velikánská srdcovka a dle mého jedna z nejlepších crpg her historie. Mám ji v TOP10. Ryzí dobrodružství na počítači. Pro mě nejlepší soubojový systém v histporii cprpg her. Z celé goldbox dost možná hned ten nejlepší díl (alespoň crpgaddict to tak vidí třeba). Přečetl jsem i knížku stejného jména, které hodně rozšíří znalost pozadí a celého okolí ústřední lokace. Mám v knihovničce i trilogii k další mu dílu Curse of Azure bonds (plus Pool of Darkness). Je toho spouta, co by se dalo k této hře ještě napsat. Takže jsem rád, že se toho Ringo se ctí ujal. Ty nádherné tištěné žurnály, ach ty souboje! škoda, že něco podobného už desítky let nevzniká :(

    OdpovědětVymazat
  2. Nemohu jinak než s vámi oběma souhlasit. Pool of Radiance je jedna z nejlepších her vůbec. Pokud si vzpomínám, tak šlo o moje první setkání s D&D a i když jsem tomu při prvním hraní moc nerozuměl, mám jen ty nejlepší vzpomínky.

    OdpovědětVymazat
  3. Mattchat stary review:
    https://www.youtube.com/watch?v=d9QtWuDfYS0

    Tohle je typicka ukazka, jak s vice grafikou se komplexnost her zmensovala (cest par vyjimkam), ne naopak.. Kdyz se dneska byt jedna nova featura ma pridat do hry, to tak znamena tolik assetu - grafiky / animaci / zvuku etc, ze to tam radsi nedaj, driv se pridala jedna polozka do menu a trochu kodu a bylo.

    Jinak ty knihy, byla jednak super protipiratska ochrana.. pak taky asi taky jediny mozny reseni z pohledu toho kolik datovyho prostoru by ten text zabiral (commodore mel 140K diskety nebo tak neco) o to horsi by to bylo s obrazkama (ilustracema). Je to dan doby, urcite i autori snili o tom, to vsechno narvat do kompu, protoze by pak byla vetsi imerzivita..

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?