Advanced Destroyer Simulator

Platforma: PC / Žánr: Simulation / Developer: Futura Games / Vydavatel: Futura Games / Rok: 1990


Jelikož jsem fanoušek do námořních bitev všeho druhu, tak jednou z prvních tužeb po té, co jsem dostal počítač, byla nějaká hra, kde bych ovládal loď a střílel z kanónů po námořních cílech a mohl se koukat na exploze, potápějící se lodě nepřítele, a měl radost z každého zásahu.



Je zvláštní, že i přes své preference rozvážnějšího, spíše taktického, hraní jsem trval na tom střílení z děl a koukání, jak to kolem nepřítele šplouchá, než jej fakt zasáhnu. Nejsem totiž zrovna zručnostně nadaný hráč :-) Když se mi později dostaly do rukou nějaké taktické lodě, šlo se vyřádit sice na mapě, ale zcela mi tam mnohdy chyběla ta vizualizace, která mě lákala např. z dokumentů z 2. světové války a já chtěl být tím kanonýrem, který spouští salvy.



Je zajímavé, že tenhle sen mi smysluplně splnila jen první hra s loděmi, která se mi tehdy dostala na počítač. A to Advanced Destroyer Simulator, protože další hry námořního charakteru, které jsem měl, se už spíše, než na střelbu, soustředily na taktické manévry na mapě a "vlastoruční" výstřel z kanónu byl spíše jen třešničkou na dortu, a to většinou stejně ne moc účinnou. ADS měl v ryzí podobě přesně to, co jsem si přál. Sednu do křižníku, vydám se na moře do bitevní vřavy a pak jen přebíhám po místnostech - tu pálím z předního kanónu, tu ze zadního, na bocích mohu vypouštět torpéda...a koukat se na výsledky své práce. 



Samozřejmě trocha zručnosti zde nutné je. Musíte smysluplně manévrovat kormidlem, odhadovat vzdálenosti, kdy soupeřova loď dopluje do místa, kde dopadnou vaše granáty nebo doplují vaše torpéda. Překvapivě mi to problém nedělalo. Pěkně jsem si zastřílel, nabyl dobrého pocitu, že jsem byl u toho a že jen neposouvám ikonky lodiček po mapě (což mě začalo naplňovat o něco později, kdy jsem přičichl ke strategiím).



Advanced Destroyer Simulátor tedy plní přesně, co plnit má. Jde v podstatě o arkádový simulátor křižníku, kde sami osobně řídíte kormidlem, přidáváte/ubíráte rychlost, otáčíte dělovými věžemi, nastavujete sklon hlavní a střílíte. S absenci jakékoliv taktiky a součinnosti s námořní flotilou, jak tomu bylo například u Great Naval Battles od SSI nebo pozdějších Task Force 1942 od Microprose. U ADS na mapě jen sledujete, kam máte plout a taky abyste se nepustili přímo do centra nepřátelské flotily, kde by vás ustříleli.



Aby z toho nevyznělo, že je to tupá klikací arkáda dobrá tak někde na automaty s páčkami a tlačítkem fire, tak to simulator v názvu není úplně blud. Každá loď má své statistiky, můžete si kontrolovat poškození, stav paliva, zásob munice. Nutno je taky sledovat teplotu hlavní, aby se vám nepřehřály a neroztrhaly. A jak už jsem zmínil, i ta mapa tady je a je vhodné si s ní zkonzultovat, kam vlastně máte plout a na koho zde narazíte. Hra tedy určité aspekty simulátoru v podstatě má. Ale ne nijak drtivé, že by vyžadovala studium 50+ stránkového manuálu, pořád je to děláno především pro hráče. 


Na tehdejší dobu slušný počin. Graficky úsporný, ale dostačující. Dnes už si však člověk může zahrát mnohem propracovanější střílečky tohoto druhu, například Battlestations: Midway. A nebo onlineovku World of Warships, kde děláte v podstatě totéž, co v Advanced Destroyer Simulatoru. ADS pro mě ale stále zůstává klasikou se specifickou atmosférou a skvělými vzpomínkami, včetně pocitu zoufalého zmaru, že si ji od kamaráda, který ji originál sehnal bůh ví kde, nemohu překopírovat na diskety, protože hra měla copy protection, kdy po spuštění hry checkla drive a bez origoš diskety se nespustila. Takže hra pro mě po pár týdnech, kdy jsem originálku musel vrátit, skončila, a já se odebral zpět k pokusům hrát Carrier Command. 

Hodnocení: 70%


Ringo

Pozn.: Obrázky jsou převzaty z Moby Games.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?