Lure of the Temptress

Platforma: PC / Žánr: Adventure/ Developer: Revolution Software / Vydavatel: Virgin Interactive Entertainment / Rok: 1992

Lure of the Temptress je prvotinou firmy Revolution software a musím říci, že se konečně dostávám v rámci adventur i k recenzím o produktech této firmy. Někdy před třemi lety jsem v plánovaných článcích uváděl, že chystám recenzi na Broken Sword a dodnes se tak nestalo, takže tady mám solidní restík, když už se ta hra nachází v mé adventurní TOP 10. O to větší příležitostí teď bude si tvorbu Revolution Software probrat hezky od začátku a odstartovat to právě hrou Lure of the Temptress. A jelikož vice než dvacetileté vzpomínky z dávného hraní těchto her sice nějaké jsou, slušelo by si je připomenout. A tak jsem si Lure of the Temptress nyní zopakoval, zahrál, opět dohrál a mohu o ní poreferovat i s čerstvými dojmy, nejen těmi vzpomínkovými.

Musím říci, že jaký dojem hra udělala na mě tehdy, tak se stejným pocitem jsem se potýkal i po dohrání nyní. Hra na mě působí značně podivně. A ruku na srdce, kladné stránky budou primárně hlavně o grafice. Už v časopisech ve své době se nad grafikou, a díky tomu hrou celkově, značně rozplývali tehdejší recenzenti. Já jim v tomto případě dám za pravdu jen u té grafiky. Ta je totiž opravdu nádherná a není to nic překvapivého. Grafici Revolution software tohle prostě uměli. 

Ne, že by Lure of the Temptress nějak z hlediska vizuálu válcovala tehdejší produkci ostatních firem. Jen šel na to kapku jinak a jakmile jsem prošel první obrazovky, měl jsem i dnes dojem, že procházím nádherně kreslenými a přitom realisticky působícími lokacemi. Zároveň vše působí značně neutěšeně a temně. Bodejť by ne. Město Turnvale, v kterém se vše odehrává, je okupováno zlými skřety - Skorly. Obyvatelstvo je zotročeno, hledí si jen své práce a baví se spíše ve strachu a šeptem.

Jaká je grafika podívaná můžete ostatně posoudit dle obrázků okolo. Působí hezky i na dnešní dobu. Hezky, avšak melancholicky posmutněle. Jestli to byl úmysl autorů, zrealizovali jej naprosto dokonale. Samozřejmě jste jistě, stejně jako já, viděli i hezčí a působivější hry z pocházející z těch časů. Ale musí se nechat, že grafika zůstala tahounem po celou hru a byl to ten hlavní důvod, proč jsem ji dohrál, byť jsem si myslel, že po tom někdejším dohrání už po ní nikdy znovu už  nesáhnu. Ale co bych pro vás neudělal, že :-)

Přes značnou chválu, které se hra těšila, jsem měl již tehdy dojem, že hru provází značné začátečnické potíže. A nyní jsem si ověřil, že tomu tak prostě bylo. Trochu jsem si vzpomněl na nedávno popisovaný Innocent Until Caught a hned mě napadlo - sakra, další adventura za krátký čas, kterou si procházím a mám pocit, že nefunguje, jak by měla. Cože? Zase je problém vyjít z lokace ven a musím to dělat na několik pokusů? 

Revolution soft. se totiž snažili být opravdu revoluční a jejich engine umožňoval, aby herní oblasti žily svým životem. Lidé se prostě budou procházet po městě a vykonávat nějaké své činnosti. Proč ne? No hlavně proto, že s mnohými těmi lidmi budete muset mluvit a oni vám někde odběhnou a pak je musíte po celém městě skrze x obrazovek hledat. Někdy odběhnou do zákoutí, kde byste je ani nečekali. Kolikrát vlastně ani nevíte, koho a proč vyhledávat.

A vrátím se k průseru s neprůchodností do další obrazovky. Jakoby z ní vedla vždy uzounká cestička a jakoby náhodou jí jde někdo z těch potulujících se lidí do protivky a vy tak (jakoby náhodou) nemůžete projít. Jakmile vaše postava (opět jakoby úplně náhodou) narazí na překážku, začne zmatkovat a stupidně zpracovaným pathfindingem hledat jiný průchod a nekontrolovatelně běhá po obrazovce do různých směrů. Po pár sekundách se uklidní a otazníkem nad hlavou vám naznačí, že nerozumí příkazu. 

Tolik k problémům s životem ve městě, které se mi jevily definitivní natolik, že brání tomu hru vnímat více pozitivně. Ale to není vše. Revolučně je pojatý i interface na používání předmětů nebo rozhovorový systém. Kromě základní škály příkazů jako vzít, použít a promluvit si s někým, je tady jedna opravdu zajímavá možnost. Máte vždy totiž nějakého parťáka (parťačku) k ruce, kterého můžete sérii příkazů naprogramovat, aby vykonal nějakou činnost. Třeba šel něco někam otevřít, zatímco vy budete řešit jiný problém někde jinde. 

Možnost je to opravdu zajímavá, ale z mého pohledu vytvářela značný chaos v tom, co je vlastně puzzlem, který mám aktuálně řešit. Zda to, abych nasměroval na něj postavu svou, anebo je cílem na to nasměrovat vašeho parťáka. Vyznat se v tom, jestli cesta vede zrovna tudy a nebo zkoušíte nesmysl, který nemá řešení, dělá ze hry opravdu záludný ořech, který není jednoduché rozlousknout. A popravdě jsem mnohdy rezignoval a ani se o to nesnažil a koukal tak do hintů.   

Příběh je taková klasická story o idylickém míru v království, do kterého se však pomalu vplíží zlo, které zatroubí na válečné rohy. Tím zlem je tady podlá čarodějka Selena, která ovládla hrad a město Turnvale pomocí armády skřetů. Vy se jmenujete Diemrot a jste služebníkem královy výpravy na lovu. Ta je však posly varována před podivnými událostmi v Turnvale a tak se tam král jde vydat se svou družinou na průzkum. Bohužel je však králova družina překvapena a nakonec rozprášena armádou Skorlů, a vy jste zajati. Vašim prvním úkolem je tedy dostat se z žaláře a následně ve městě najít pomoc pro odboj proti čarodějnici, kterou musíte ve finále porazit.

Musí se nechat, že hra má spoustu zajímavých nápadů, které však nejsou dotaženy úplně do konce. K tomu připočtu pěknou grafiku a tím by výčet kladů skončí. Hra totiž po celou dobu působí nepřívětivým, chladným a nemastným neslaným dojmem. Chcete, aby se vám líbila a ona se vám trochu i líbí, ale každou chvíli to zabije nějaká chybka, nejasnost, nemá to spád a kolikrát vlastně nebudete vědět, co máte vlastně řešit a s kým a místo aby člověk nadšeně hledal nějakou důmyslnou kombinatoriku, tak má pocit, že jej to spíše všechno otravuje. 

To, že jste si pohovořili vyčerpávající debatou s některou z postav ještě neznamená, že se po nějaké situaci nerozšířil její seznam témat. Tak některé NPC proháníte po městě znovu a znovu a časem se z toho vyklube tak trochu nuda. Bohužel. Revolution měli před sebou ještě hodně práce na to, aby udělali díru do světa. Tak snad příště. 

Když si člověk uvědomí, že v témže 92. roce vyšly hry jako Indiana Jones IV and The Fate of Atlantis, King's Quest 6 nebo Quest for Glory 3, či Legend of Kyrandia, tak Lure of the Temptress vedle nich krčí jako chudý příbuzný. A kdybych měl jmenovat spoustu i ještě datumově starších adventur z let 89 - 91, byl by to docela dlouhý seznam her, jejichž kvalitám se Lure of the Temptress nepřibližuje ani náznakem. Mělo teda vlastně smysl o této hře psát, abych vám ji přiblížil? Myslím že ano, protože stojí za to ji alespoň vyzkoušet, protože je to docela hezká podívaná a navíc je zdarma na GoGu, takže vás to nebude stát ani korunu:-)

Hodnocení: 65%

Ringo











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?